In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum sinds 2011 over een Contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. Voor de periode 2023-2027 is daartoe een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.
Het Contactcentrum heeft in het verleden zijn nut en effectiviteit al bewezen. Het gaat onder meer om nationale crisissen zoals de terreuraanslagen van 2016, de Covid-crisis en de overstromingen van 2021. Maar deze infrastructuur werd ook meermaals geactiveerd op gemeentelijk of provinciaal niveau, of het nu ging om overstromingen, stroomonderbrekingen, branden of problemen met vervuilde watervoorraden.
Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan hiervan indien gewenst gebruik maken, en het Contact center op elk moment activeren. Door de permanente stand-by (24/7) is het mogelijk om dit infonummer binnen het uur te openen. Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.
Het Nationaal Crisiscentrum en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen ‘Discipline 5’ (algemene informatie) als de oproepen ‘Discipline 2’ (slachtofferinformatie) te behandelen via het Contact center bij noodsituaties. De oproepen ‘D2’ zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid.
Om gebruik te kunnen maken van het Contact center, dient een overeenkomst afgesloten te zijn met WEngage. Die overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.
De stand-by 24/7 van het Contact center wordt door het NCCN gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiële weerslag. Enkel het effectief gebruik van het Contact center als u dit nodig vindt bij een noodbeheer of een oefening valt ten laste van de gemeente.
De gemeenteraad gaat akkoord en tekent in bij het raamcontract van WEngage voor het oprichten van een contactcenter bij noodsituaties.