Professionalisering verhoogt competenties en de handelingsbekwaamheid van het schoolteam. Dit zowel door begeleiding, ondersteuning en nascholing door externe organisaties als door ‘Interne’ professionalisering: observatiebezoeken (collegiale visitaties), informele gesprekken met collega-leraren, professionele literatuur ... In bijlage is het professionaliseringsplan voor het schooljaar 2023~2024 toegevoegd. Het is hoofdzakelijk i.f.v. het nieuwe leerplan LeerLokaal dat ingaat op 1/9/2025. Er zijn 2 schooljaren 'inloopperiode' waardoor er 5 halve pedagogische studiedagen zijn i.p.v. 3. Dit werd aangevraagd door OVSG aan AGODI.
Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling de 1ste verantwoordelijke is voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze verstrekt. Technologische vernieuwingen, een groeiende diversiteit, de uitdaging van het inclusief onderwijs … creëren een continue zoektocht naar manieren om kwaliteitsvol onderwijs te (blijven) realiseren.
Het professionaliseringsplan 2023~2024 wordt goedgekeurd.