Inleiding
De Vlaamse Regering stelt via het Regiodecreet een proces voorop waarbij via het vastleggen van referentieregio's meer coherentie wordt gebracht in de zogenaamde huidige intermediaire structuren die werden opgericht om bovenlokale problematieken aan te pakken. Het nieuwe decretale kader moet ervoor zorgen dat de zogenaamde verrommeling aan banden wordt gelegd. Mirom Roeselare toont via deze gemotiveerde aanvraag tot afwijking aan dat de specifieke uitzondering voor afvalintercommunales voor haar niet dienstig is en vraagt aan de Vlaamse Regering om een afwijking te krijgen die haar toelaat om ook na 2036 met de huidige vennoten verder te werken.
Mirom Roeselare
In de aanvraag tot afwijking wordt de organisatie en dienstverlening van de afvalintercommunale uitgebreid weergegeven.
Het staat vast dat een onverkorte toepassing van de indeling van de 12 deelnemende gemeenten in Mirom Roeselare in de vooropgestelde referentieregio's tot gevolg heeft dat de gehele werking van het intergemeentelijk samenwerkingsverband volstrekt ontwricht wordt. Het rechtmatig belang om zich te richten tot de Vlaamse Regering met de aanvraag tot een afwijking staat dan ook buiten kijf.
Aanvraag tot definitieve afwijking conform artikel 7 §2 Regiodecreet
Algemeen
Conform artikel 7§2 van het Regiodecreet wenst Mirom Roeselare, via beslissing van haar Algemene Vergadering een aanvraag in te dienen tot definitieve afwijking van de principes van Regiovorming. Het is immers duidelijk dat deze principes niet compatibel zijn met de essentie van de succesvolle en duurzame samenwerking die binnen Mirom Roeselare wordt vormgegeven. Mirom Roeselare heeft sinds 1973 alles in het werk gesteld om met de 12 deelnemende gemeenten een afvalbeleid te creëren op basis van twee leidende principes: uniforme samenwerking en solidariteit.
Uniforme werking
Mirom Roeselare benadrukt in de aanvraag tot afwijking dat zij gekend staat voor haar uniforme werking binnen haar werkingsgebied. Deze uniforme werking uit zich onder meer in het algemeen preventie- en sensibiliseringsbeleid, het gebruik van dezelfde afvalzakken met een uniform tarief, de gesolidariseerde inzameling van afval, de uniforme verwerking van restafval, en een globale aanpak van openbare netheid. Een opdeling in verschillende referentieregio's stelt een einde aan deze uniforme werking. In de aanvraag tot afwijking wordt verder ingegaan op verschillende elementen binnen de dienstverlening van Mirom Roeselare gekenmerkt door deze uniforme werking in de 12 deelnemende gemeenten:
Mirom Roeselare argumenteert dat het opdelen van de afvalintercommunale er de facto toe leidt dat het uniforme afvalbeleid van die gemeenten komt te vervallen en terug naar af wordt gestuurd. Indien de regiovorming het huidig afvalbeleid een halt zou toeroepen in 2036, ondermijnt men jarenlange inspanningen om voor alle deelnemende gemeenten solidaire en uniforme samenwerking te creëren. Hierdoor wordt totale (rechts)onzekerheid gecreëerd.
Organisatorisch
Mirom Roeselare staat ook stil bij de organisatorische en bestuurlijke gevolgen die gepaard gaan met eventuele uittredingen van deelnemende gemeenten. De onverkorte implementatie van de principes van Regiovorming draagt volgende nefaste gevolgen met zich mee:
Economische, financiële en fiscale overwegingen
Lopende engagementen
In het licht van de vooropgestelde conformiteitsdatum van 31 december 2036 dient Mirom Roeselare te wijzen op verschillende lopende engagementen die deze vooropgestelde termijn overschrijden.
Besluit
Tegenover de overwegingen inzake de duurzame, solidaire en uniforme samenwerking binnen Mirom Roeselare wordt een nieuw decretaal kader geplaatst dat als doelstelling heeft om voornamelijk op bestuurlijk vlak de zogenaamde verrommeling te beëindigen. Echter miskent deze doelstelling volstrekt het gedane werk dat binnen de afvalintercommunale werd uitgevoerd en dat nog in de steigers staat, waardoor het buiten kijf staan dat Mirom Roeselare als intergemeentelijk samenwerkingsverband onmogelijk kan inpassen binnen de principes van de regiovorming én waardoor de definitieve afwijking van het Regiodecreet de enige juiste oplossing vormt.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Mirom van 28 maart 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd Heidi Coppenolle aangesteld als vertegenwoordiger en Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare, info@mirom.be.