Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:04:35 en eindigt op 01:42:00.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 wordt goedgekeurd.
Artikel 423 van het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 6 van de statuten van Psilon bepalen dat na afloop van de statutair bepaalde duur de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan 18 jaar.
Aangezien artikel 6 van de statuten van Psilon vermeldt dat de vereniging is opgericht voor een termijn van 18 jaar die verstrijkt op 22 maart 2023, dient Psilon de verlenging te agenderen bij de vennoten-gemeenten en moet het vermelde artikel 6 in de statuten gewijzigd worden.
Huidige tekst statuten:
Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 22 maart 2023. (…)
Nieuwe tekst statuten:
Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar en verlengd met een nieuwe termijn van 18 jaar, die ingaat op 22 maart 2023 en verstrijkt op 22 maart 2041. (…)
De raad van bestuur van Psilon stelde in zitting van 30/11/2022 daarom voor om:
Op de agenda van de algemene vergadering van 21 maart 2023:
Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering, de verlenging van Psilon voor een tijdsduur van 18 jaar en de aanpassing van artikel 6 van de statuten goed te keuren.
De raad verklaart zich akkoord om
De verlenging van de bestaansduur van Psilon en het voorstel van statutenwijziging wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van Psilon die zal gehouden worden op dinsdag 21 maart 2023 om 19.00u in de raadzaal van de stad Waregem. De raad keurt de agenda van deze buitengewone algemene vergadering goed:
Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Psilon, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk, info@psilon.be.
Onze landgenoot Olivier Vandecasteele, een 41-jarige humanitaire hulpverlener, wordt sinds 24 februari 2022 willekeurig vastgehouden in Iran. Hij werd door de Iraanse Revolutionaire Garde aangehouden en naar de Evin-gevangenis overgebracht. De reden van zijn aanhouding is tot op heden onbekend.
Tot op heden kregen de medewerkers van het Belgisch consulaat in Iran slechts driemaal de toestemming om Olivier Vandecasteele te bezoeken. Onze landgenoot heeft slechts korte, onregelmatige telefoongesprekken met zijn familie. Zo vernamen we dat hij gedurende 278 dagen werd vastgehouden in een ondergrondse isoleercel. Er is een ernstige bezorgdheid over de gezondheidstoestand van Olivier Vandecasteele. Op 15 november 2022 is Olivier Vandecasteele een gedeeltelijke hongerstaking begonnen uit protest tegen zijn voortdurende willekeurige detentie. Op 14 december 2022 kwam het nieuws dat hij tot 28 jaar cel werd veroordeeld. De aanklachten tegen Olivier Vandecasteele zijn onbekend en hij had tijdens het schijnproces geen toegang tot een advocaat van zijn keuze.
Met deze resolutie veroordeelt de gemeenteraad de willekeurige detentie van Olivier Vandecasteele en roepen we Iran op om onze landgenoot onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Deze resolutie is ook een teken van steun aan de familie van Olivier Vandecasteele.
De gemeenteraad verzet zich met klem tegen de willekeurige detentie en veroordeling van Olivier Vandecasteele.
De raad eist de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele.
De gemeenteraad uit haar volle steun aan de familieleden van Olivier Vandecasteele.
De raad verzoekt de Vlaamse en Federale regering om:
Stefaan Top wenst zijn verzameling over 'de bende van Bakelandt' te schenken aan het archief van de gemeente.
De verzameling bevat informatie over de figuur van Bakelandt, die verweven is met de gemeente, en zal intern gebruikt worden voor het inhoudelijk uitwerken van producten rond Bakelandt. Ook zal de verzameling raadpleegbaar zijn voor archiefbezoekers.
De gemeenteraad keurt de schenking goed.
Een perceel bouwland gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek is te koop gesteld. Het lokaal bestuur wil inspelen op deze opportuniteit in kader van bebossing. De Vlaamse overheid voorziet voor de aankoop van grond subsidies, nl. 75% van het aankoopbedrag (inclusief aankoopkosten) met een plafond van 5 EUR de vierkante meter. Voor de bebossing kan ook een subsidie aangevraagd worden. De subsidie mag gecumuleerd worden met subsidies van andere overheden, maar de totale subsidie mag niet meer bedragen dan 100 % van het aankoopbedrag, inclusief alle kosten.
Het perceel bouwland is gekend in het kadaster onder 1e afdeling (Langemark), Sectie C, nr. 525 C met een kadastrale oppervlakte van 36 a 78 ca en een niet geïndexeerd K.I. van 22,00 EUR. Het is gelegen in een overstromingsgevoelig gebied.
Het perceel wordt gebruikt ingevolge een bezetting ter bede (er is geen pachtovereenkomst). Het gaat om een onderhandse aankoop.
Op 31 augustus 2022 werd een schattingsverslag (zie bijlage) opgemaakt door de landmeter Joël Van Tyghem. De normale verkoopwaarde, op voorwaarde van een gunstig bodemattest, wordt geschat op 25.750 EUR.
Er werd op 16 mei 2022 een gunstig bodemattest afgeleverd door OVAM.
Het perceel bouwland behoort in onverdeeldheid toe aan:
- Mevr. Marie-Louise D’HAEYE, wonende te 8920 Langemark (Langemark – Poelkapelle), Boezingestraat 41 (voor het VG 1/1);
- Mevr. Nadine BAERT, wonende te 8906 Elverdinge – Ieper, Steenstraat 8 (voor de BE 1/3);
- Mevr. Martine BAERT, wonende te 8904 Boezinge – Ieper, Bikschotestraat 1 (voor de BE 1/3);
- Dhr. Johan BAERT, wonende te 8900 Ieper, Korte Meersstraat 14 (voor de BE 1/3).
De eigenaars verklaarden zich schriftelijk akkoord om het hierboven beschreven perceel bouwland te verkopen voor 25.750 EUR.
Het decreet lokaal bestuur
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen
De gemeenteraad keurt de onderhandse aankoop van het perceel bouwland gelegen langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle, gekend in het kadaster onder 1e afdeling (Langemark) - Sectie C - nr. 525 C met een kadastrale oppervlakte van 36 a 78 ca, voor een bedrag van 25.750 EUR goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de voorbereiding en de uitvoering van de aankoop.
De dienst Vastgoedtransacties wordt aangesteld om de akte te verlijden.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.
De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.
De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.
De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van het visum van de financieel directeur voor het dienstjaar 2022.
Het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie, ook gekend onder de Engelse benaming Covenant of Mayors for Climate & Energy (kortweg CoM), is een Europees initiatief gericht naar lokale besturen. Langemark-Poelkapelle heeft het CoM 2030 intergemeentelijk ondertekend op 20 april 2020 in een verregaande vorm van samenwerking (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne. In bijlage het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) met de drie bijhorende annexen.
Door de intergemeentelijke ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie optie 2 verbindt de groep Van Zee tot IJzer zich ertoe om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:
WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting, risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en dit op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid. De WVI kon uitstel (maximum van 18 maanden) verkrijgen vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.
De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Van Zee tot IJzer goed.
De gemeenteraad geeft WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.
Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.
De gemeente Langemark-Poelkapelle heeft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekend op 4 oktober 2021. Binnen het pact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden.
In het besluit van de Vlaamse regering dat over het Lokaal Energie- en Klimaatpact (versie 1.0) genomen werd, is opgenomen:
Na het voorleggen aan de gemeenteraad moet het bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De Internationale Conferentie inzake milieu en ontwikkeling van Rio de Janeiro 1992;
Het Internationaal Verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
De ondertekening van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
De beslissing van het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) dat in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd heeft dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden. Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;
Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy), ondertekening in groep met collectief engagement (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne;
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024:
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 8 juli 2022;
Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 25 februari 2018 meer bepaald artikel 2:
De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het college heeft op 18 augustus 1997 een verkaveling goedgekeurd op het einde van de Gistelhofstraat.
Daarbij werden een aantal loten ontsloten langs een private maar al uitgeruste weg. De overdracht van de weg naar het openbaar domein werd niet als last opgelegd.
Na verkoop van de loten, bleef de rijbaan (perceel 1ste afdeling, sectie B, nr. 76L) over in eigendom van de verkavelaars. Deze vragen nu de kostenloze overdracht naar het openbaar domein.
De weg kent al meer dan 30 jaar een publiek gebruik, o.m. als toegang naar de woningen Gistelhofstraat 117, 119 en 121 die gebouwd werden in de jaren 1920. De gemeente en nutsmaatschappijen hebben ook al heel wat bezitshandelingen gesteld in dit deel van de Gistelhofstraat.
Na de overdracht staat de gemeente in voor de opmaak van het rooilijnplan en het verder onderhoud.
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.
§ 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
§ 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.
§ 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd."
De gemeenteraad stelt vast dat de Gistelhofstraat tussen huisnummers 95 en 105 al meer dan 30 jaar een onafgebroken publiek gebruik kent.
De gemeenteraad keurt de akte, opgemaakt door notaris Caroline Vanlerberghe, voor de kosteloze grondafstand van dit deel van de Gistelhofstraat goed. Het betreft het perceel kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie B, nr. 76L.
Dit deel van de Gistelhofstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie B, nummer 76L, wordt toegevoegd aan het openbaar domein.
De raad gelast het college met de opmaak van een rooilijnplan.
Aangepaste openingsuren:
nieuw | oud | |
maandag | van 14.30u tot 18.30u
| van 16.00u tot 19.00u
|
woensdag | van 09.30u tot 12.30u van 14.30u tot 18.30u | van 09.30u tot 12.30u van 14.00u tot 18.00u |
donderdag | van 16.00u tot 19.00u | |
vrijdag | van 14.30u tot 18.30u
| van 14.00u tot 18.00u |
zaterdag | van 09.30u tot 12.30u
| van 09.30u tot 12.3.0u |
Er wordt geopteerd om gelijke openingsuren te hanteren in voor- en namiddag om verwarring te vermijden.
De bib zou sluiten om 18.30 uur (gemiddeld slechts 6% van het totaal aantal bezoekers komt langs na 18 uur) en op donderdag. Donderdag haalt (gemiddeld) het minst aantal bezoekers tijdens de werkweek. Enkel wanneer er extra sluitingen zijn, sluit het gemiddeld aantal bezoekers aan bij de andere openingsdagen.
De nieuwe inleverbus zorgt ervoor dat er dagelijks (dus ook op sluitingsdagen) ingeleverd kan worden bovenop de vaste 18 openingsuren.
Inleverbus:
Een inleverbus biedt de mogelijkheid om je bibliotheekmaterialen (uitgezonderd e-readers) buiten de openingstijden terug te brengen. De inleverbus is niet rechtstreeks gekoppeld aan het geautomatiseerd uitleensysteem. Dit betekent dat de materialen door een bibliotheekmedewerker pas op de eerstvolgende werkdag na de inlevering uit de bus gehaald worden en ingenomen worden. (Dit kan invloed hebben op eventuele kosten voor laattijdig terugbrengen.)
Nieuw model IBL - wijziging tarief:
De bibliotheek stelt voor de kostprijs van IBL op te trekken van 1,30 naar 4 euro. De werkgroep van bibliotheken die het nieuwe IBL-model ontwikkelden, stellen een gebruikerskost tussen 3 en 5 euro voor. De kost van 4 euro is dus een gemiddelde. Dit past in het kostenmodel van Bibliotheek Langemark-Poelkapelle om heel laagdrempelig te zijn voor de basisdienstverlening (goedkoopste lidmaatschap in de regio, haalbare boetes), maar dan een eerder hogere kost aan te rekenen voor extra diensten.
Implementatie:
Maandag 3 april 2023, rekening houdend met communicatie die nog moet gebeuren (bv. UIT in LP editie april-mei, aanpassen openingsuren heeft invloed op uitleentermijn, berichtgeving klanten, drukken bladwijzers en folders...).
De gemeenteraad keurt onderstaand dienstreglement goed:
1. Welkom
In de bibliotheek van Langemark-Poelkapelle kan iedereen terecht. Je vindt er o.a. boeken, strips, digitale bronnen en films voor alle leeftijden. Je vindt er informatie, cultuur en ontspanning en kan er ongestoord werken en lezen. Vind je niet meteen wat je zoekt? Iemand van de bibliotheek helpt je graag verder.
De bibliotheek biedt collecties, diensten en activiteiten aan in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden.
2. De openingsuren
De openingsuren staan vermeld aan de ingang en op de website van de bibliotheek.
maandag : van 14.30u tot 18.30u
woensdag : van 09.30u tot 12.30u en van 14.30u tot 18.30u
vrijdag : van 14.30u tot 18.30u
zaterdag : van 09.30u tot 12.30u
De jaarlijkse sluitingsdagen zijn: 1 januari, 2 januari, Paasmaandag, 1 mei, OLH Hemelvaart, Pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus, 1 november, 2 november, 11 november, 24 december, 25 december, 26 december en 31 december.
3. Spelregels
3.1 Lid worden en materialen lenen
a. Om materialen te lenen moet je lid zijn van bibliotheek Langemark-Poelkapelle. Iedereen kan lid worden. Inschrijven kan aan de balie of online na het voorleggen van een identiteitsbewijs. Ben je jonger dan 12 jaar, dan word je door een ouder (of voogd) ingeschreven. Volwassenen vanaf 18 jaar betalen jaarlijks lidgeld (zie Tarieven).
b. Wie over een elektronische identiteitskaart beschikt, gebruikt deze als lenerspas. Is dit niet mogelijk, dan krijg je bij inschrijving een bibliotheekpas. Verlies je deze bibliotheekpas? Verwittig dan onmiddellijk de bibliotheek. We blokkeren dan de pas zodat anderen ze niet kunnen gebruiken. Voor een nieuwe pas betaal je een vergoeding (zie Tarieven).
c. Voor een goede werking van de bibliotheek is het nodig persoonsgegevens te bewaren. We respecteren daarbij de Algemene verordening gegevensbescherming (= Europese privacy wetgeving). Deze gegevens worden enkel gebruikt voor de eigen werking van de bibliotheek. Meer informatie hierover is te vinden in de privacyverklaring van Langemark-Poelkapelle (te raadplegen op de gemeentelijke website).
d. Zet alles wat je leent op je bibliotheekpas. Aan de uitgang staan beveiligingspoorten. Als het alarm afgaat, mag het personeel je vragen om de materialen die je hebt meegenomen en je ticket.
e. Je kan alle uitleenbare materialen gratis lenen. Sommige materialen kan je niet lenen. Naslagwerken, dagbladen en de laatst verschenen nummers van de respectieve tijdschriften kunnen niet geleend worden. Je kan ze uitsluitend raadplegen.
f. De leentermijn varieert per type materiaal. De uiterste inleverdatum staat vermeld op het papieren of digitale bewijs dat je ontvangt bij het lenen van materialen. De datum kan je ook online terugvinden via Mijn Bibliotheek. Bij het overschrijden van de uitleentermijn wordt te-laat-geld gevraagd (zie Tarieven).
g. Op één lenerspas kan je maximaal 22 materialen lenen. Per materiaalsoort gelden limieten (Zie Wat, hoeveel en voor hoelang).
h. Kinderen tot 14 jaar kunnen geen materialen uit de volwassenenafdeling lenen.
i. Als je openstaande schulden hoger dan € 5,00 zijn, kan je geen materialen lenen.
j. Draag zorg voor alles wat je leent en geef materialen die je leent niet door aan anderen. Na verlies of beschadiging van materialen moet je deze vergoeden (zie Tarieven). Mogelijke beschadigingen of het ontbreken van bijlagen e.d. moet je voorafgaand aan het lenen signaleren aan het bibliotheekpersoneel. Zo niet ben je als lener aansprakelijk voor de beschadiging of de ontbrekende bijlagen.
k. De bibliotheek kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade, van welke aard ook, door van de bibliotheek geleende materialen.
3.2 Verlengen, reserveren en IBL
a. Je kan de leentermijn verlengen:
b. De leentermijn van een aantal materialen (o.a. sprinters) kan niet of minder (o.a. e-boek, boeken voor de Leesjury en e-reader) verlengd worden.
c. Je kan de leentermijn laten verlengen aan de balie, door te bellen of te mailen. Je moet als lener zelf vragen om je materialen te verlengen. Zelf verlengen is mogelijk aan de uitleenautomaten of online (via Mijn Bibliotheek).
d. Wanneer verlengen via internet door een technische storing niet mogelijk was, staat de bibliotheek geen kwijtschelding van te-laat-gelden toe.
e. Wil je iets lenen en het is uitgeleend? Dan kan je dit reserveren. Als het materiaal terug in de bibliotheek is, zetten we dit voor jou aan de kant. Je krijgt een bericht om te laten weten dat het materiaal er is. Je betaalt hiervoor een kost (zie Tarieven). Gereserveerde materialen blijven maximaal 14 dagen tot je beschikking vanaf de datum van het bericht. Ook als je de reservering niet afhaalt, worden de reserveringskosten aangerekend. (Zie Tarieven Sancties.)
f. Hebben we het materiaal niet? Dan kan je dit uit een bibliotheek van een andere stad of gemeente laten komen. Dit heet IBL (Interbibliothecair Leenverkeer) en hiervoor betaal je als lener een klein bedrag (zie Tarieven). Je kan ook een aankoopsuggestie doen.
3.3 Terugbrengen
a. Breng al je materiaal op tijd en volledig terug. Ben je te laat? Dan betaal je te-laat-geld (zie Tarieven). Als je nog meer dan € 5,00 euro moet betalen of je abonnement is vervallen, kan/mag je niets meer lenen.
b. Als je slechts een deel van je geleende materialen terugbrengt, wordt de leentermijn van de overige materialen niet automatisch verlengd.
c. Is je materiaal beschadigd of onvolledig, dan moet je dit melden en vergoeden.
d. Als de bibliotheek beschikt over je mailadres, ontvang je drie dagen voor de overschrijding van de uiterste inleverdatum een inleverattentie per mail. Als lener blijf je echter zelf verantwoordelijk voor het bewaken van de uiterste inleverdatum, ook als de inleverattentie niet verstuurd of ontvangen werd.
e. Als je meer dan een week te laat bent, sturen we je een bericht. We sturen maximaal 3 berichten om je eraan te herinneren dat je je materialen moet terugbrengen.
Zijn de materialen daarna nog niet terug, dan start er een procedure tot invordering. Hierbij zullen zowel de kost van het materiaal dat je niet terugbracht, de te-laat-gelden als een administratiekost aangerekend worden (zie Tarieven). Het feit dat je geen inleverattenties, aanmaningen of materiaalvergoedingsnota’s ontvangen hebt, is geen reden tot kwijtschelding van boetes.
f. Een inleverbus biedt de mogelijkheid om je bibliotheekmaterialen (uitgezonderd e-readers) buiten de openingstijden terug te brengen. De inleverbus is niet rechtstreeks gekoppeld aan het geautomatiseerd uitleensysteem. Dit betekent dat de materialen door een bibliotheekmedewerker pas op de eerstvolgende werkdag na de inlevering uit de bus gehaald worden en ingenomen worden. (Dit kan invloed hebben op eventuele kosten voor laattijdig terugbrengen.)
3.4 Internet en digitale informatie
a. In de bibliotheek staan computers met internetverbinding en kantoorprogramma’s. Iedereen kan hiervan gratis gebruik maken. Bij drukte kan het gebruik worden beperkt tot een half uur per dag.
b. Draag zorg voor onze computers. Verander niets aan de instellingen. Doe niets wat de computer of software kan beschadigen. Gebruik de computers niet voor onwettige of ongepaste zaken.
3.5 In de bibliotheek
a. Hou het netjes.
b. Laat je huisdier buiten (behalve geleidehonden).
c. Er geldt een rookverbod.
d. Draag zorg voor je eigen materiaal. De bibliotheek is niet verantwoordelijk bij diefstal of beschadiging ervan.
4. Opvolging van het reglement
a. Wie lid is van de bibliotheek gaat akkoord met dit reglement. Bij inschrijving wordt aan iedere gebruiker een brochure met alle afspraken overhandigd. Op verzoek ontvang je de volledige versie van het dienstreglement.
b. De gemeenteraad kan het dienstreglement wijzigen zonder vooraf de lener te verwittigen.
c. De bibliothecaris beslist over alles wat niet in het reglement staat. Als je herhaaldelijk of ernstig het reglement overtreedt, kan je de toegang tot de bibliotheek worden verboden.
d. Het dienstreglement treedt in werking vanaf maandag 03 april 2023.
5. Tarieven
GEBRUIK | |
Lidgeld vanaf 18 jaar | € 2,50 |
Vervangpas bij verlies | € 2,50 |
Reservatie materiaal | € 0,30 |
Interbibliothecair Leenverkeer | € 4,00 |
KOPIEËN | |
Fotokopieën / print internet zwart-wit A4 | € 0,10 |
Fotokopieën / print internet zwart-wit A3 | € 0,20 |
Print internet kleur A4 | € 0,20 |
Print internet kleur A3 | € 0,40 |
SANCTIES | |
Boete | € 0,10/materiaal/dag |
Portkosten maning | € 0,60 |
Portkosten aangetekende zending | € 5,00 |
Administratieve kost bij verlies | € 2,50 |
Beschadiging, verlies tag | € 0,50 |
Beschadiging, verlies, diefstal | Reële kostprijs |
6. Wat, hoeveel en voor hoelang?
Van 1 september tot 31 mei
materiaal | aantal | uitleentermijn | verlengen |
spel | 2 | 4 weken | max. 2 keer |
boek | 5 | 4 weken | max. 2 keer |
e-reader + e-boek | 4 (incl. 1 reader) | 4 weken | max. 1 keer |
sprinter | 5 | 2 weken | niet |
strip | 5 | 4 weken | max. 2 keer |
tijdschrift | 5 | 4 weken | max. 2 keer |
DVD/luisterboek | 5 | 4 weken | max. 2 keer |
verteltheater | 1 | 4 weken | max. 2 keer |
vertelplaten | 5 | 4 weken | max. 2 keer |
Zomertarief – van 1 juni tot 31 augustus
materiaal | aantal | uitleentermijn | verlengen |
spel | 2 | 6 weken | max. 2 keer |
boek | 5 | 6 weken | max. 2 keer |
e-reader + e-boek | 4 (incl. 1 reader) | 4 weken | max. 1 keer |
sprinter | 5 | 2 weken | niet |
strip | 5 | 6 weken | max. 2 keer |
tijdschrift | 5 | 6 weken | max. 2 keer |
DVD/luisterboek | 5 | 6 weken | max. 2 keer |
verteltheater | 1 | 6 weken | max. 2 keer |
vertelplaten | 5 | 6 weken | max. 2 keer |
Het lokaal bestuur heeft in de gemeenteraad van 21 februari 2022 de samenwerkingsovereenkomst met VK Langemark-Poelkapelle goedgekeurd. In bijlage zit de aangepaste samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur- VK Langemark-Poelkapelle realisatie kunstgrasterrein. In deze overeenkomst is enkel het bedrag aangepast, het is verhoogd van €500 000 naar €535.900,85.
De gemeenteraad keurt de aanpassing aan de samenwerkingsovereenkomst omtrent het kunstgrasterrein goed.
Het decreet leersteun dat in voege gaat op 1/9/2023 zal bepalen dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school.
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft één school voor gewoon basisonderwijs, namelijk Gemeentelijke Basisschool Bikschootje. Deze school heeft leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn. Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaander. De LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC). Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC, uiterlijk op 1 maart 2023.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is het Leersteuncentrum BOOST West-Vlaanderen.
Deze keuze wordt ter advies voorgelegd aan de schoolraad op 26 januari 2023.
Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum BOOST West-Vlaanderen.
De gemeenteraad neemt akte.