Terug
Gepubliceerd op 07/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 06/02/2023 - 19:30 Raadzaal De Bron

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens

Afwezig

Dominiek Vancolen

Secretaris

Glenn Saelens

Voorzitter

Koen Bentein

Agendapunten

1.

2023_GR_00012 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00012 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00012 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00012 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:04:35 en eindigt op 01:42:00.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 januari 2023 wordt goedgekeurd.

2.

2023_GR_00006 - Eedaflegging van de algemeen directeur - Aktename

Kennis genomen
2.

2023_GR_00006 - Eedaflegging van de algemeen directeur - Aktename

2023_GR_00006 - Eedaflegging van de algemeen directeur - Aktename
3.

2023_GR_00014 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2023 - verlenging statutaire bestaansduur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00014 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2023 - verlenging statutaire bestaansduur - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00014 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2023 - verlenging statutaire bestaansduur - Goedkeuring

2023_GR_00014 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2023 - verlenging statutaire bestaansduur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Artikel 423 van het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 6 van de statuten van Psilon bepalen dat na afloop van de statutair bepaalde duur de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan 18 jaar.

Aangezien artikel 6 van de statuten van Psilon vermeldt dat de vereniging is opgericht voor een termijn van 18 jaar die verstrijkt op 22 maart 2023, dient Psilon de verlenging te agenderen bij de vennoten-gemeenten en moet het vermelde artikel 6 in de statuten gewijzigd worden.

Huidige tekst statuten:

Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 22 maart 2023. (…) 

Nieuwe tekst statuten:

Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar en verlengd met een nieuwe termijn van 18 jaar, die ingaat op 22 maart 2023 en verstrijkt op 22 maart 2041. (…)

De raad van bestuur van Psilon stelde in zitting van 30/11/2022 daarom voor om:

  • de duurtijd te verlengen met 18 jaar, ingaand vanaf 22 maart 2023
  • artikel 6 van de statuten van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Psilon die de bestaansduur vermeldt, in die zin aan te passen
  • de verlenging en de wijziging van artikel 6 ter goedkeuring voor te leggen aan een buitengewone algemene vergadering op 21 maart 2023

Op de agenda van de algemene vergadering van 21 maart 2023:

  1. verlenging van de bestaansduur van Psilon
  2. voorstel datumwijziging (art.6)

Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering, de verlenging van Psilon voor een tijdsduur van 18 jaar en de aanpassing van artikel 6 van de statuten goed te keuren.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • De maatschappelijke opdracht van de lokale besturen om te voorzien in een kwaliteitsvolle openbare lijkbezorging
  • De noodzaak om de bestaansduur van de intergemeentelijke vereniging substantieel te verlengen om de langetermijndienstverlening en -uitdagingen van Psilon te blijven realiseren
  • De noodzaak van een duurzame bedrijfsvoering, ook op middellange en lange termijn
  • De financiële engagementen die reeds aangegaan werden tot 2031
  • De bijzondere uitdagingen op vlak van klimaat en energietransitie die belangrijke, gezamenlijke investeringen noodzaken in de crematoria
  • De crematiekeuze bij vier op vijf overlijdens in West-Vlaanderen
  • De bepalingen van artikel 423 van het decreet over het lokaal bestuur inzake de mogelijkheid tot verlenging van de statutair bepaalde duur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging. Na kennisname van de ambities van de raad van bestuur van Psilon om haar maatschappelijke opdracht ook in de komende decennia verantwoord verder uit te bouwen op een kwalitatief hoogwaardige wijze met en voor de bevolking van onze gemeente en voor het gehele werkgebied van Psilon.
  • Deze ambities vergen geen bijkomende financiële bijdrage van de gemeenten-vennoten en is dus financieel neutraal voor de gemeentelijke begrotingen.
  • Gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2020 en 15 november 2021 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Psilon werden aangeduid.
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad verklaart zich akkoord om

  • de bestaansduur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Psilon te verlengen met 18 jaar, ingaand op woensdag 22 maart 2023.
  • artikel 6 van de statuten van Psilon in die zin aan te passen.

Artikel 2

De verlenging van de bestaansduur van Psilon en het voorstel van statutenwijziging wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van Psilon die zal gehouden worden op dinsdag 21 maart 2023 om 19.00u in de raadzaal van de stad Waregem.  De raad keurt de agenda van deze buitengewone algemene vergadering goed:

  1. Verlenging van de bestaansduur Psilon
  2. Voorstel statutenwijziging (art 6)

Artikel 3

Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Psilon, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk, info@psilon.be.

4.

2023_GR_00017 - Motie betreffende de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00017 - Motie betreffende de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_GR_00017 - Motie betreffende de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele - Goedkeuring

2023_GR_00017 - Motie betreffende de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Onze landgenoot Olivier Vandecasteele, een 41-jarige humanitaire hulpverlener, wordt sinds 24 februari 2022 willekeurig vastgehouden in Iran. Hij werd door de Iraanse Revolutionaire Garde aangehouden en naar de Evin-gevangenis overgebracht. De reden van zijn aanhouding is tot op heden onbekend. 

Tot op heden kregen de medewerkers van het Belgisch consulaat in Iran slechts driemaal de toestemming om Olivier Vandecasteele te bezoeken. Onze landgenoot heeft slechts korte, onregelmatige telefoongesprekken met zijn familie. Zo vernamen we dat hij gedurende 278 dagen werd vastgehouden in een ondergrondse isoleercel. Er is een ernstige bezorgdheid over de gezondheidstoestand van Olivier Vandecasteele.  Op 15 november 2022 is Olivier Vandecasteele een gedeeltelijke hongerstaking begonnen uit protest tegen zijn voortdurende willekeurige detentie.  Op 14 december 2022 kwam het nieuws dat hij tot 28 jaar cel werd veroordeeld. De aanklachten tegen Olivier Vandecasteele zijn onbekend en hij had tijdens het schijnproces geen toegang tot een advocaat van zijn keuze. 

Met deze resolutie veroordeelt de gemeenteraad de willekeurige detentie van Olivier Vandecasteele en roepen we Iran op om onze landgenoot onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Deze resolutie is ook een teken van steun aan de familie van Olivier Vandecasteele. 

Juridische grond
  • De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van 1948
  • Het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten van 1966 (IVBPR), waarbij Iran partij is
  • De VN-grondbeginselen voor de bescherming van alle personen in enigerlei vorm van detentie of gevangenschap uit 1988 en de VN-standaardminimumregels voor de behandeling van gevangenen, de zogenaamde Nelson Mandelaregels, uit 2015
  • Het feit dat onze landgenoot, Olivier Vandecasteele, als humanitair hulpverlener al zes jaar actief is in een humanitaire organisatie in Iran
  • Het feit dat Olivier Vandecasteele op 24 februari 2022 willekeurig gearresteerd werd door agenten van de Iraanse Revolutionaire Garde
  • Het feit dat Olivier Vandecasteele in isolatie en slechte omstandigheden wordt gevangengehouden
  • Het feit dat Olivier Vandecasteele sinds 15 november 2022 in hongerstaking is wegens de slechte behandeling en als protest tegen zijn willekeurige detentie
  • Het feit dat Olivier Vandecasteele na een schijnproces werd veroordeeld tot 28 jaar cel, maar het niet duidelijk is waarvoor hij is veroordeeld en hij geen bijstand kreeg van een advocaat van zijn keuze
  • Het feit dat er ook andere westerlingen willekeurig worden gearresteerd in Iran
  • De oproep van het ministerie Buitenlandse Zaken op 18 december 2022 aan alle Belgen, inclusief burgers met een dubbele nationaliteit, in Iran om het land zo snel mogelijk te verlaten wegens een ernstig risico op arrestatie, willekeurige opsluiting en een oneerlijk proces. 
Regelgeving: bevoegdheid
8a80be218334ccea01833b1ceeb715df
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verzet zich met klem tegen de willekeurige detentie en veroordeling van Olivier Vandecasteele.

Artikel 2

De raad eist de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele.

Artikel 3

De gemeenteraad uit haar volle steun aan de familieleden van Olivier Vandecasteele.

Artikel 4

De raad verzoekt de Vlaamse en Federale regering om:

  1. alle diplomatieke middelen in te zetten om bij de Iraanse autoriteiten te pleiten voor de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Olivier Vandecasteele
  2. de veiligheid en het welzijn van Olivier Vandecasteele als absolute prioriteit te blijven beschouwen, nauwe contacten te behouden met zijn familie en alles op alles te zetten voor zijn veilige terugkeer
  3. de willekeurige veroordeling van Olivier Vandecasteele op de agenda van de Raad van de Europese Unie te plaatsen en met urgentie aan te kaarten bij de Hoge Vertegenwoordiger van de Europese Unie voor Buitenlandse Zaken, Josep Borrell
  4. de Iraanse autoriteiten op te roepen om:
  • Consulaire bijstand van Belgische autoriteiten onmiddellijk toe te laten
  • Frequente telefoongesprekken en contacten met familie toe te laten
  • Bijstand en bezoek van advocaat naar keuze toe te laten
  • Adequate medische verzorging toe te dienen
  • Elke vorm van foltering en mishandeling onmiddellijk te stoppen
5.

2023_GR_00020 - Aanvaarden van schenkingen 2022 - Ter beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00020 - Aanvaarden van schenkingen 2022 - Ter beslissing
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_GR_00020 - Aanvaarden van schenkingen 2022 - Ter beslissing

2023_GR_00020 - Aanvaarden van schenkingen 2022 - Ter beslissing

Motivering

Aanleiding en context

Stefaan Top wenst zijn verzameling over 'de bende van Bakelandt' te schenken aan het archief van de gemeente. 

De verzameling bevat informatie over de figuur van Bakelandt, die verweven is met de gemeente, en zal intern gebruikt worden voor het inhoudelijk uitwerken van producten rond Bakelandt. Ook zal de verzameling raadpleegbaar zijn voor archiefbezoekers.

Regelgeving: bevoegdheid
8a80be218334ccea01833b1ceeb715df
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de schenking goed.

6.

2023_GR_00008 - Aankoop perceel bouwland gelegen langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00008 - Aankoop perceel bouwland gelegen langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_GR_00008 - Aankoop perceel bouwland gelegen langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring

2023_GR_00008 - Aankoop perceel bouwland gelegen langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een perceel bouwland gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek is te koop gesteld. Het lokaal bestuur wil inspelen op deze opportuniteit in kader van bebossing. De Vlaamse overheid voorziet voor de aankoop van grond subsidies, nl. 75% van het aankoopbedrag (inclusief aankoopkosten) met een plafond van 5 EUR de vierkante meter. Voor de bebossing kan ook een subsidie aangevraagd worden. De subsidie mag gecumuleerd worden met subsidies van andere overheden, maar de totale subsidie mag niet meer bedragen dan 100 % van het aankoopbedrag, inclusief alle kosten.  

Het perceel bouwland is gekend in het kadaster onder 1e afdeling (Langemark), Sectie C, nr. 525 C met een kadastrale oppervlakte van 36 a 78 ca en een niet geïndexeerd K.I. van 22,00 EUR. Het is gelegen in een overstromingsgevoelig gebied.
Het perceel wordt gebruikt ingevolge een bezetting ter bede (er is geen pachtovereenkomst). Het gaat om een onderhandse aankoop.

Op 31 augustus 2022 werd een schattingsverslag (zie bijlage) opgemaakt door de landmeter Joël Van Tyghem. De normale verkoopwaarde, op voorwaarde van een gunstig bodemattest, wordt geschat op 25.750 EUR. 
Er werd op 16 mei 2022 een gunstig bodemattest afgeleverd door OVAM.

Het perceel bouwland behoort in onverdeeldheid toe aan:
- Mevr. Marie-Louise D’HAEYE, wonende te 8920 Langemark (Langemark – Poelkapelle), Boezingestraat 41 (voor het VG 1/1);
- Mevr. Nadine BAERT, wonende te 8906 Elverdinge – Ieper, Steenstraat 8 (voor de BE 1/3);
- Mevr. Martine BAERT, wonende te 8904 Boezinge – Ieper, Bikschotestraat 1 (voor de BE 1/3);
- Dhr. Johan BAERT, wonende te 8900 Ieper, Korte Meersstraat 14 (voor de BE 1/3).
De eigenaars verklaarden zich schriftelijk akkoord om het hierboven beschreven perceel bouwland te verkopen voor 25.750 EUR.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de onderhandse aankoop van het perceel bouwland gelegen langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle, gekend in het kadaster onder 1e afdeling (Langemark) - Sectie C - nr. 525 C met een kadastrale oppervlakte van 36 a 78 ca, voor een bedrag van 25.750 EUR goed. 

Artikel 2

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de voorbereiding en de uitvoering van de aankoop. 

Artikel 3

De dienst Vastgoedtransacties wordt aangesteld om de akte te verlijden.

7.

2023_GR_00009 - Rapportering visum - dienstjaar 2022 - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein
7.

2023_GR_00009 - Rapportering visum - dienstjaar 2022 - Aktename

2023_GR_00009 - Rapportering visum - dienstjaar 2022 - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.

De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.

De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 177, 266 en 267
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 29 april 2019 betreffende de voorwaarden voor het uitoefenen van het voorafgaand visum door de financieel directeur
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van het visum van de financieel directeur voor het dienstjaar 2022.

8.

2023_GR_00015 - Burgemeestersconvenant 2030 - Gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00015 - Burgemeestersconvenant 2030 - Gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2023_GR_00015 - Burgemeestersconvenant 2030 - Gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer - Goedkeuring

2023_GR_00015 - Burgemeestersconvenant 2030 - Gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie, ook gekend onder de Engelse benaming Covenant of Mayors for Climate & Energy (kortweg CoM), is een Europees initiatief gericht naar lokale besturen. Langemark-Poelkapelle heeft het CoM 2030 intergemeentelijk ondertekend op 20 april 2020 in een verregaande vorm van samenwerking (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne. In bijlage het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) met de drie bijhorende annexen.

Door de intergemeentelijke ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie optie 2 verbindt de groep Van Zee tot IJzer zich ertoe om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:

  • De uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op het gezamenlijk grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
  • Haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering;
  • Een emissieberekening (CO2-nulmeting) en een beoordeling van de risico’s van en de kwetsbaarheid voor klimaatverandering uit te voeren als uitgangspunten voor het actieplan;
  • Het duurzaam energie- en klimaatplan (SECAP) binnen twee jaar na formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant in te dienen;
  • De nodige middelen in te zetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
  • Het maatschappelijk middenveld op het grondgebied actief te betrekken bij het opstellen van het klimaatactieplan;
  • Minstens elke twee jaar na indiening van het actieplan te rapporteren over de geboekte vooruitgang, met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie. 

WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting, risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en dit op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid. De WVI kon uitstel (maximum van 18 maanden) verkrijgen vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.

Juridische grond
  • De Internationale Conferentie inzake milieu en ontwikkeling van Rio de Janeiro 1992;
  • Het Internationaal Verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
  • De ondertekening van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
  • De beslissing van het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) dat in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd heeft dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden. Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy), ondertekening in groep met collectief engagement (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne;
  • Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
  • Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024:
    Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
  • Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
  • Gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
  • Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
  • Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 8 juli 2022;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
  • Gunstig advies van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur op 6 oktober 2022.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 25 februari 2018 meer bepaald artikel 2:
    De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
Regelgeving: bevoegdheid
8a80be218334ccea01833b1ceeb715df
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de groep Van Zee tot IJzer goed.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.

Artikel 3

Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.

9.

2023_GR_00016 - Burgemeestersconvenant 2030 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein
9.

2023_GR_00016 - Burgemeestersconvenant 2030 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact - Kennisneming

2023_GR_00016 - Burgemeestersconvenant 2030 - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente Langemark-Poelkapelle heeft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekend op 4 oktober 2021. Binnen het pact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden.

In het besluit van de Vlaamse regering dat over het Lokaal Energie- en Klimaatpact (versie 1.0) genomen werd, is opgenomen:

  • Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2023 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact nadat deze aan de gemeenteraad is voorgelegd (artikel 6).
  • De gemeente rapporteert over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021.

Na het voorleggen aan de gemeenteraad moet het bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. 

Juridische grond

De Internationale Conferentie inzake milieu en ontwikkeling van Rio de Janeiro 1992;

Het Internationaal Verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

De ondertekening van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

De beslissing van het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) dat in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd heeft dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden. Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;

Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy), ondertekening in groep met collectief engagement (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne;

Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;

Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024:
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).

Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

Gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.

Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 8 juli 2022;

Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 25 februari 2018 meer bepaald artikel 2:
De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.

Regelgeving: bevoegdheid
8a80be927d4ff19f017d565997f222e7
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 38 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 38 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact. 

10.

2023_GR_00021 - Kosteloze grondafstand door de eigenaars en toevoeging van een deel van de Gistelhofstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00021 - Kosteloze grondafstand door de eigenaars en toevoeging van een deel van de Gistelhofstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2023_GR_00021 - Kosteloze grondafstand door de eigenaars en toevoeging van een deel van de Gistelhofstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring

2023_GR_00021 - Kosteloze grondafstand door de eigenaars en toevoeging van een deel van de Gistelhofstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college heeft op 18 augustus 1997 een verkaveling goedgekeurd op het einde van de Gistelhofstraat.

Daarbij werden een aantal loten ontsloten langs een private maar al uitgeruste weg. De overdracht van de weg naar het openbaar domein werd niet als last opgelegd.

Na verkoop van de loten, bleef de rijbaan (perceel 1ste afdeling, sectie B, nr. 76L) over in eigendom van de verkavelaars. Deze vragen nu de kostenloze overdracht naar het openbaar domein.

De weg kent al meer dan 30 jaar een publiek gebruik, o.m. als toegang naar de woningen Gistelhofstraat 117, 119 en 121 die gebouwd werden in de jaren 1920. De gemeente en nutsmaatschappijen hebben ook al heel wat bezitshandelingen gesteld in dit deel van de Gistelhofstraat.

Na de overdracht staat de gemeente in voor de opmaak van het rooilijnplan en het verder onderhoud.

Juridische grond
  • Gemeentedecreet 
  • Gemeentewegendecreet, i.h.b. artikel 13
    "Artikel 13.
  • § 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
    De toegankelijkheid van private wegen, vermeld in artikel 12septies, § 1, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, geldt niet als bewijs van een dertigjarig gebruik door het publiek.

    § 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
    De vaststelling door de gemeenteraad van een dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.

    § 3. Voor de toepassing van paragraaf 2 kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de voorzitter van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Dat verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend, en bevat een toelichting en de nodige bewijsmiddelen over het dertigjarige gebruik door het publiek.

    § 4. Als het dertigjarige gebruik door het publiek is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak, vloeien de verplichting tot de opmaak van een rooilijnplan en de vestiging van een publiek recht van doorgang rechtstreeks uit die uitspraak voort.

    § 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
    Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd."

Budgetsleutels

2023/GBBG-OG/0600-00/616010/BESTUUR/CBS/IP-GEEN | Uitgaven: € 1.000

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt vast dat de Gistelhofstraat tussen huisnummers 95 en 105 al meer dan 30 jaar een onafgebroken publiek gebruik kent.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de akte, opgemaakt door notaris Caroline Vanlerberghe, voor de kosteloze grondafstand van dit deel van de Gistelhofstraat goed. Het betreft het perceel kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie B, nr. 76L.

Artikel 3

Dit deel van de Gistelhofstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie B, nummer 76L, wordt toegevoegd aan het openbaar domein. 

Artikel 4

De raad gelast het college met de opmaak van een rooilijnplan.

11.

2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring

2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
De komst van een inleverbus zorgt ervoor dat het dienstreglement van de bibliotheek moet worden aangevuld. Dit is ook een uitgelezen moment om het dienstreglement te verfijnen en de openingsuren aan te passen.

Aangepaste openingsuren:


nieuwoud
maandagvan 14.30u tot 18.30u
van 16.00u tot 19.00u
woensdagvan 09.30u tot 12.30u
van 14.30u tot 18.30u
van 09.30u tot 12.30u
van 14.00u tot 18.00u
donderdag
van 16.00u tot 19.00u
vrijdagvan 14.30u tot 18.30u
van 14.00u tot 18.00u
zaterdagvan 09.30u tot 12.30u
van 09.30u tot 12.3.0u 


Er wordt geopteerd om gelijke openingsuren te hanteren in voor- en namiddag om verwarring te vermijden. 

De bib zou sluiten om 18.30 uur (gemiddeld slechts 6% van het totaal aantal bezoekers komt langs na 18 uur) en op donderdag. Donderdag haalt (gemiddeld) het minst aantal bezoekers tijdens de werkweek. Enkel wanneer er extra sluitingen zijn, sluit het gemiddeld aantal bezoekers aan bij de andere openingsdagen. 

De nieuwe inleverbus zorgt ervoor dat er dagelijks (dus ook op sluitingsdagen) ingeleverd kan worden bovenop de vaste 18 openingsuren.


Inleverbus:

Een inleverbus biedt de mogelijkheid om je bibliotheekmaterialen (uitgezonderd e-readers) buiten de openingstijden terug te brengen. De inleverbus is niet rechtstreeks gekoppeld aan het geautomatiseerd uitleensysteem. Dit betekent dat de materialen door een bibliotheekmedewerker pas op de eerstvolgende werkdag na de inlevering  uit de bus gehaald worden en ingenomen worden. (Dit kan invloed hebben op eventuele kosten voor laattijdig terugbrengen.)

  1. Wat mag/kan je inleveren via de inleverbus:
    • Alle ontleende materialen van de bib waar geen problemen mee zijn (volledig, in goede staat);
    • Alle ontleende materialen van de bib die qua formaat passen door de gleuf van de inleverbus (uitgezonderd e-readers);
    • Alle materialen van andere bibs die via IBL door de bib zijn uitgeleend. 
  2. Wat mag/kan je niet inleveren via de inleverbus:
    • E-readers;
    • Materialen die onvolledig of beschadigd zijn;
    • Materialen die qua formaat niet passen door de gleuf van de inleverbus (kamishibai, grote speldozen…);
    • Iets anders dan ontleende bibliotheekmaterialen (schenkingen, oud papier, post, afval…).

Nieuw model IBL - wijziging tarief:

De bibliotheek stelt voor de kostprijs van IBL op te trekken van 1,30 naar 4 euro. De werkgroep van bibliotheken die het nieuwe IBL-model ontwikkelden, stellen een gebruikerskost tussen 3 en 5 euro voor. De kost van 4 euro is dus een gemiddelde. Dit past in het kostenmodel van Bibliotheek Langemark-Poelkapelle om heel laagdrempelig te zijn voor de basisdienstverlening (goedkoopste lidmaatschap in de regio, haalbare boetes), maar dan een eerder hogere kost aan te rekenen voor extra diensten.

Implementatie:

Maandag 3 april 2023, rekening houdend met communicatie die nog moet gebeuren (bv. UIT in LP editie april-mei, aanpassen openingsuren heeft invloed op uitleentermijn, berichtgeving klanten, drukken bladwijzers en folders...). 

Regelgeving: bevoegdheid
8a80be218334ccea01833b1ceeb715df
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaand dienstreglement goed:

Dienstreglement bibliotheek Langemark-Poelkapelle


1. Welkom

In de bibliotheek van Langemark-Poelkapelle kan iedereen terecht. Je vindt er o.a. boeken, strips, digitale bronnen en films voor alle leeftijden. Je vindt er informatie, cultuur en ontspanning en kan er ongestoord werken en lezen. Vind je niet meteen wat je zoekt? Iemand van de bibliotheek helpt je graag verder. 

De bibliotheek biedt collecties, diensten en activiteiten aan in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden.


2. De openingsuren

De openingsuren staan vermeld aan de ingang en op de website van de bibliotheek. 

maandag : van 14.30u tot 18.30u
woensdag : van 09.30u tot 12.30u en van 14.30u tot 18.30u
vrijdag : van 14.30u tot 18.30u
zaterdag : van 09.30u tot 12.30u 

De jaarlijkse sluitingsdagen zijn: 1 januari, 2 januari, Paasmaandag, 1 mei, OLH Hemelvaart, Pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus, 1 november, 2 november, 11 november, 24 december, 25 december, 26 december en 31 december.


3. Spelregels


3.1 Lid worden en materialen lenen

a. Om materialen te lenen moet je lid zijn van bibliotheek Langemark-Poelkapelle. Iedereen kan lid worden. Inschrijven kan aan de balie of online na het voorleggen van een identiteitsbewijs. Ben je jonger dan 12 jaar, dan word je door een ouder (of voogd) ingeschreven.  Volwassenen vanaf 18 jaar betalen jaarlijks lidgeld (zie Tarieven). 

b. Wie over een elektronische identiteitskaart beschikt, gebruikt deze als lenerspas. Is dit niet mogelijk, dan krijg je bij inschrijving een bibliotheekpas. Verlies je deze bibliotheekpas? Verwittig dan onmiddellijk de bibliotheek. We blokkeren dan de pas zodat anderen ze niet kunnen gebruiken. Voor een nieuwe pas betaal je een vergoeding (zie Tarieven). 

c. Voor een goede werking van de bibliotheek is het nodig persoonsgegevens te bewaren. We respecteren daarbij de Algemene verordening gegevensbescherming (= Europese privacy wetgeving). Deze gegevens worden enkel gebruikt voor de eigen werking van de bibliotheek. Meer informatie hierover is te vinden in de privacyverklaring van Langemark-Poelkapelle (te raadplegen op de gemeentelijke website).

  • Zijn je gegevens (adres, e-mailadres…) veranderd? Geef dit dan onmiddellijk door aan de bibliotheek, via e-mail naar bibliotheek@lp.be, telefonisch of aan de balie.
  • Heb je geen vast verblijfadres in België, dan kan de bibliotheek je vragen om een waarborg te betalen van maximaal € 25,00. Die betalen we terug als je je lidmaatschap stopzet.

d. Zet alles wat je leent op je bibliotheekpas. Aan de uitgang staan beveiligingspoorten. Als het alarm afgaat, mag het personeel je vragen om de materialen die je hebt meegenomen en je ticket.

e. Je kan alle uitleenbare materialen gratis lenen. Sommige materialen kan je niet lenen. Naslagwerken, dagbladen en de laatst verschenen nummers van de respectieve tijdschriften kunnen niet geleend worden. Je kan ze uitsluitend raadplegen. 

f. De leentermijn varieert per type materiaal. De uiterste inleverdatum staat vermeld op het papieren of digitale bewijs dat je ontvangt bij het lenen van materialen. De datum kan je ook online terugvinden via Mijn Bibliotheek. Bij het overschrijden van de uitleentermijn wordt te-laat-geld gevraagd (zie Tarieven).

g. Op één lenerspas kan je maximaal 22 materialen lenen. Per materiaalsoort gelden limieten (Zie Wat, hoeveel en voor hoelang). 

h. Kinderen tot 14 jaar kunnen geen materialen uit de volwassenenafdeling lenen.

i. Als je openstaande schulden hoger dan € 5,00 zijn, kan je geen materialen lenen.

j. Draag zorg voor alles wat je leent en geef materialen die je leent niet door aan anderen. Na verlies of beschadiging van materialen moet je deze vergoeden (zie Tarieven). Mogelijke beschadigingen of het ontbreken van bijlagen e.d. moet je voorafgaand aan het lenen signaleren aan het  bibliotheekpersoneel. Zo niet ben je als lener aansprakelijk voor de beschadiging of de ontbrekende bijlagen.

k. De bibliotheek kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade, van welke aard ook, door van de bibliotheek geleende materialen.


3.2 Verlengen, reserveren en IBL

a. Je kan de leentermijn verlengen:

  • Je hebt maximaal 2 verlengbeurten, maar
  • het materiaal mag niet door een andere lener zijn gereserveerd.

b. De leentermijn van een aantal materialen (o.a. sprinters) kan niet of minder (o.a. e-boek, boeken voor de Leesjury en e-reader) verlengd worden.

c. Je kan de leentermijn laten verlengen aan de balie, door te bellen of te mailen. Je moet als lener zelf vragen om je materialen te verlengen. Zelf verlengen is mogelijk aan de uitleenautomaten of online (via Mijn Bibliotheek). 

d. Wanneer verlengen via internet door een technische storing niet mogelijk was, staat de bibliotheek geen kwijtschelding van te-laat-gelden toe.

e. Wil je iets lenen en het is uitgeleend? Dan kan je dit reserveren. Als het materiaal terug in de bibliotheek is, zetten we dit voor jou aan de kant. Je krijgt een bericht om te laten weten dat het materiaal er is. Je betaalt hiervoor een kost (zie Tarieven). Gereserveerde materialen blijven maximaal 14 dagen tot je beschikking vanaf de datum van het bericht. Ook als je de reservering niet afhaalt, worden de reserveringskosten aangerekend. (Zie Tarieven Sancties.)

f. Hebben we het materiaal niet? Dan kan je dit uit een bibliotheek van een andere stad of gemeente laten komen. Dit heet IBL (Interbibliothecair Leenverkeer) en hiervoor betaal je als lener een klein bedrag (zie Tarieven). Je kan ook een aankoopsuggestie doen. 


3.3 Terugbrengen

a. Breng al je materiaal op tijd en volledig terug. Ben je te laat? Dan betaal je te-laat-geld (zie Tarieven). Als je nog meer dan € 5,00 euro moet betalen of je abonnement is vervallen, kan/mag je niets meer lenen.

b. Als je slechts een deel van je geleende materialen terugbrengt, wordt de leentermijn van de overige materialen niet automatisch verlengd. 

c. Is je materiaal beschadigd of onvolledig, dan moet je dit melden en vergoeden. 

d. Als de bibliotheek beschikt over je mailadres, ontvang je drie dagen voor de overschrijding van de uiterste inleverdatum een inleverattentie per mail. Als lener blijf je echter zelf verantwoordelijk voor het bewaken van de uiterste inleverdatum, ook als de inleverattentie niet verstuurd of ontvangen werd. 

e. Als je meer dan een week te laat bent, sturen we je een bericht. We sturen maximaal 3 berichten om je eraan te herinneren dat je je materialen moet terugbrengen. 

  • Één week na de overschrijding van de uiterste inleverdatum verstuurt de bibliotheek een eerste aanmaning: per mail als de bibliotheek over een mailadres beschikt, per brief als dat niet het geval is. 
  • Een tweede aanmaning wordt verstuurd twee weken na overschrijding van de uiterste inleverdatum.
  • Het derde bericht betreft een materiaalvergoedingsnota. Daarin wordt vermeld dat de bibliotheek het dossier zal doorgeven aan de gemeentelijke financiële dienst als de geleende materialen niet worden ingeleverd.

Zijn de materialen daarna nog niet terug, dan start er een procedure tot invordering. Hierbij zullen zowel de kost van het materiaal dat je niet terugbracht, de te-laat-gelden als een administratiekost aangerekend worden (zie Tarieven). Het feit dat je geen inleverattenties, aanmaningen of materiaalvergoedingsnota’s ontvangen hebt, is geen reden tot kwijtschelding van boetes. 

f. Een inleverbus biedt de mogelijkheid om je bibliotheekmaterialen (uitgezonderd e-readers) buiten de openingstijden terug te brengen. De inleverbus is niet rechtstreeks gekoppeld aan het geautomatiseerd uitleensysteem. Dit betekent dat de materialen door een bibliotheekmedewerker pas op de eerstvolgende werkdag na de inlevering  uit de bus gehaald worden en ingenomen worden. (Dit kan invloed hebben op eventuele kosten voor laattijdig terugbrengen.)

    1. Wat mag/kan je inleveren via de inleverbus:
      • Alle ontleende materialen van de bib waar geen problemen mee zijn (volledig, in goede staat);
      • Alle ontleende materialen van de bib die qua formaat passen door de gleuf van de inleverbus (uitgezonderd e-readers);
      • Alle materialen van andere bibs die via IBL door de bib zijn uitgeleend. 
    2. Wat mag/kan je niet inleveren via de inleverbus:
      • E-readers;
      • Materialen die onvolledig of beschadigd zijn;
      • Materialen die qua formaat niet passen door de gleuf van de inleverbus (kamishibai, grote speldozen…);
      • Iets anders dan ontleende bibliotheekmaterialen (schenkingen, oud papier, post, afval…). 


3.4 Internet en digitale informatie

a. In de bibliotheek staan computers met internetverbinding en kantoorprogramma’s. Iedereen kan hiervan gratis gebruik maken. Bij drukte kan het gebruik worden beperkt tot een half uur per dag.

b. Draag zorg voor onze computers. Verander niets aan de instellingen. Doe niets wat de computer of software kan beschadigen. Gebruik de computers niet voor onwettige of ongepaste zaken. 


3.5 In de bibliotheek

a. Hou het netjes. 

b. Laat je huisdier buiten (behalve geleidehonden). 

c. Er geldt een rookverbod.

d. Draag zorg voor je eigen materiaal. De bibliotheek is niet verantwoordelijk bij diefstal of beschadiging ervan. 

4. Opvolging van het reglement

a. Wie lid is van de bibliotheek gaat akkoord met dit reglement. Bij inschrijving wordt aan iedere gebruiker een brochure met alle afspraken overhandigd. Op verzoek ontvang je de volledige versie van het dienstreglement.

b. De gemeenteraad kan het dienstreglement wijzigen zonder vooraf de lener te verwittigen. 

c. De bibliothecaris beslist over alles wat niet in het reglement staat. Als je herhaaldelijk of ernstig het reglement overtreedt, kan je de toegang tot de bibliotheek worden verboden.

d. Het dienstreglement treedt in werking vanaf maandag 03 april 2023.


5. Tarieven

 GEBRUIK


 Lidgeld vanaf 18 jaar

 € 2,50

 Vervangpas bij verlies

 € 2,50

 Reservatie materiaal

 € 0,30

 Interbibliothecair Leenverkeer

 € 4,00

 KOPIEËN


 Fotokopieën / print internet zwart-wit A4

 € 0,10

 Fotokopieën / print internet zwart-wit A3

 € 0,20

 Print internet kleur A4

 € 0,20

 Print internet kleur A3

 € 0,40

 SANCTIES


 Boete

 € 0,10/materiaal/dag

 Portkosten maning

 € 0,60 

 Portkosten aangetekende zending

 € 5,00

 Administratieve kost bij verlies

 € 2,50

 Beschadiging, verlies tag

 € 0,50

 Beschadiging, verlies, diefstal

 Reële kostprijs

 


6. Wat, hoeveel en voor hoelang?

Van 1 september tot 31 mei

materiaal

aantal

uitleentermijn

verlengen

spel

2

4 weken

max. 2 keer 

boek

5

4 weken

max. 2 keer

e-reader + e-boek

4 (incl. 1 reader)

4 weken

max. 1 keer

sprinter

5

2 weken

niet

strip

5

4 weken

max. 2 keer

tijdschrift

5

4 weken

max. 2 keer

DVD/luisterboek 

5

4 weken

max. 2 keer

verteltheater

1

4 weken

max. 2 keer

vertelplaten

4 weken

max. 2 keer


Zomertarief – van 1 juni tot 31 augustus

materiaal

aantal

uitleentermijn

verlengen

spel

2

6 weken

max. 2 keer 

boek

5

6 weken

max. 2 keer

e-reader + e-boek

4 (incl. 1 reader)

4 weken

max. 1 keer

sprinter

5

2 weken

niet

strip

5

6 weken

max. 2 keer

tijdschrift

5

6 weken

max. 2 keer

DVD/luisterboek

5

6 weken

max. 2 keer

verteltheater

1

6 weken

max. 2 keer

vertelplaten

6 weken

max. 2 keer


12.

2023_GR_00019 - Aanpassing samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur - VK Langemark-Poelkapelle realisatie kunstgrasterrein - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00019 - Aanpassing samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur - VK Langemark-Poelkapelle realisatie kunstgrasterrein - Goedkeuring
Aanwezig
Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 9
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2023_GR_00019 - Aanpassing samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur - VK Langemark-Poelkapelle realisatie kunstgrasterrein - Goedkeuring

2023_GR_00019 - Aanpassing samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur - VK Langemark-Poelkapelle realisatie kunstgrasterrein - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur heeft in de gemeenteraad van 21 februari 2022 de samenwerkingsovereenkomst met VK Langemark-Poelkapelle goedgekeurd. In bijlage zit de aangepaste samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur- VK Langemark-Poelkapelle realisatie kunstgrasterrein. In deze overeenkomst is enkel het bedrag aangepast, het is verhoogd van €500 000 naar €535.900,85.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassing aan de samenwerkingsovereenkomst omtrent het kunstgrasterrein goed.

13.

2023_GR_00018 - Aansluiting bij LeerSteunCentrum BOOST West-Vlaanderen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00018 - Aansluiting bij LeerSteunCentrum BOOST West-Vlaanderen - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2023_GR_00018 - Aansluiting bij LeerSteunCentrum BOOST West-Vlaanderen - Goedkeuring

2023_GR_00018 - Aansluiting bij LeerSteunCentrum BOOST West-Vlaanderen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet  leersteun dat in voege gaat op 1/9/2023 zal bepalen dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school.  

Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

  • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs), 
  • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of 
  • OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

Het schoolbestuur heeft één school voor gewoon basisonderwijs, namelijk Gemeentelijke Basisschool Bikschootje. Deze school heeft  leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.  

Een  LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn. Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs. 

Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk Openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaander. De LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs  een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC). Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC, uiterlijk op 1 maart 2023. 

Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is het Leersteuncentrum BOOST West-Vlaanderen.
Deze keuze wordt ter advies voorgelegd aan de schoolraad op 26 januari 2023.

Juridische grond
  • Decreet basisonderwijs 25 februari 1997 art. 172 quinquies, §3, vijfde lid
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum BOOST West-Vlaanderen.

14.

2023_GR_00013 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein
14.

2023_GR_00013 - Vragen en antwoord - Aktename

2023_GR_00013 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte.