Terug
Gepubliceerd op 07/02/2023

2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 06/02/2023 - 19:30 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens

Afwezig

Dominiek Vancolen

Secretaris

Glenn Saelens

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring 2023_GR_00010 - Dienstreglement bibliotheek - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De komst van een inleverbus zorgt ervoor dat het dienstreglement van de bibliotheek moet worden aangevuld. Dit is ook een uitgelezen moment om het dienstreglement te verfijnen en de openingsuren aan te passen.

Aangepaste openingsuren:


nieuwoud
maandagvan 14.30u tot 18.30u
van 16.00u tot 19.00u
woensdagvan 09.30u tot 12.30u
van 14.30u tot 18.30u
van 09.30u tot 12.30u
van 14.00u tot 18.00u
donderdag
van 16.00u tot 19.00u
vrijdagvan 14.30u tot 18.30u
van 14.00u tot 18.00u
zaterdagvan 09.30u tot 12.30u
van 09.30u tot 12.3.0u 


Er wordt geopteerd om gelijke openingsuren te hanteren in voor- en namiddag om verwarring te vermijden. 

De bib zou sluiten om 18.30 uur (gemiddeld slechts 6% van het totaal aantal bezoekers komt langs na 18 uur) en op donderdag. Donderdag haalt (gemiddeld) het minst aantal bezoekers tijdens de werkweek. Enkel wanneer er extra sluitingen zijn, sluit het gemiddeld aantal bezoekers aan bij de andere openingsdagen. 

De nieuwe inleverbus zorgt ervoor dat er dagelijks (dus ook op sluitingsdagen) ingeleverd kan worden bovenop de vaste 18 openingsuren.


Inleverbus:

Een inleverbus biedt de mogelijkheid om je bibliotheekmaterialen (uitgezonderd e-readers) buiten de openingstijden terug te brengen. De inleverbus is niet rechtstreeks gekoppeld aan het geautomatiseerd uitleensysteem. Dit betekent dat de materialen door een bibliotheekmedewerker pas op de eerstvolgende werkdag na de inlevering  uit de bus gehaald worden en ingenomen worden. (Dit kan invloed hebben op eventuele kosten voor laattijdig terugbrengen.)

  1. Wat mag/kan je inleveren via de inleverbus:
    • Alle ontleende materialen van de bib waar geen problemen mee zijn (volledig, in goede staat);
    • Alle ontleende materialen van de bib die qua formaat passen door de gleuf van de inleverbus (uitgezonderd e-readers);
    • Alle materialen van andere bibs die via IBL door de bib zijn uitgeleend. 
  2. Wat mag/kan je niet inleveren via de inleverbus:
    • E-readers;
    • Materialen die onvolledig of beschadigd zijn;
    • Materialen die qua formaat niet passen door de gleuf van de inleverbus (kamishibai, grote speldozen…);
    • Iets anders dan ontleende bibliotheekmaterialen (schenkingen, oud papier, post, afval…).

Nieuw model IBL - wijziging tarief:

De bibliotheek stelt voor de kostprijs van IBL op te trekken van 1,30 naar 4 euro. De werkgroep van bibliotheken die het nieuwe IBL-model ontwikkelden, stellen een gebruikerskost tussen 3 en 5 euro voor. De kost van 4 euro is dus een gemiddelde. Dit past in het kostenmodel van Bibliotheek Langemark-Poelkapelle om heel laagdrempelig te zijn voor de basisdienstverlening (goedkoopste lidmaatschap in de regio, haalbare boetes), maar dan een eerder hogere kost aan te rekenen voor extra diensten.

Implementatie:

Maandag 3 april 2023, rekening houdend met communicatie die nog moet gebeuren (bv. UIT in LP editie april-mei, aanpassen openingsuren heeft invloed op uitleentermijn, berichtgeving klanten, drukken bladwijzers en folders...). 

Regelgeving: bevoegdheid

8a80be218334ccea01833b1ceeb715df

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van het Decreet Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaand dienstreglement goed:

Dienstreglement bibliotheek Langemark-Poelkapelle


1. Welkom

In de bibliotheek van Langemark-Poelkapelle kan iedereen terecht. Je vindt er o.a. boeken, strips, digitale bronnen en films voor alle leeftijden. Je vindt er informatie, cultuur en ontspanning en kan er ongestoord werken en lezen. Vind je niet meteen wat je zoekt? Iemand van de bibliotheek helpt je graag verder. 

De bibliotheek biedt collecties, diensten en activiteiten aan in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden.


2. De openingsuren

De openingsuren staan vermeld aan de ingang en op de website van de bibliotheek. 

maandag : van 14.30u tot 18.30u
woensdag : van 09.30u tot 12.30u en van 14.30u tot 18.30u
vrijdag : van 14.30u tot 18.30u
zaterdag : van 09.30u tot 12.30u 

De jaarlijkse sluitingsdagen zijn: 1 januari, 2 januari, Paasmaandag, 1 mei, OLH Hemelvaart, Pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus, 1 november, 2 november, 11 november, 24 december, 25 december, 26 december en 31 december.


3. Spelregels


3.1 Lid worden en materialen lenen

a. Om materialen te lenen moet je lid zijn van bibliotheek Langemark-Poelkapelle. Iedereen kan lid worden. Inschrijven kan aan de balie of online na het voorleggen van een identiteitsbewijs. Ben je jonger dan 12 jaar, dan word je door een ouder (of voogd) ingeschreven.  Volwassenen vanaf 18 jaar betalen jaarlijks lidgeld (zie Tarieven). 

b. Wie over een elektronische identiteitskaart beschikt, gebruikt deze als lenerspas. Is dit niet mogelijk, dan krijg je bij inschrijving een bibliotheekpas. Verlies je deze bibliotheekpas? Verwittig dan onmiddellijk de bibliotheek. We blokkeren dan de pas zodat anderen ze niet kunnen gebruiken. Voor een nieuwe pas betaal je een vergoeding (zie Tarieven). 

c. Voor een goede werking van de bibliotheek is het nodig persoonsgegevens te bewaren. We respecteren daarbij de Algemene verordening gegevensbescherming (= Europese privacy wetgeving). Deze gegevens worden enkel gebruikt voor de eigen werking van de bibliotheek. Meer informatie hierover is te vinden in de privacyverklaring van Langemark-Poelkapelle (te raadplegen op de gemeentelijke website).

  • Zijn je gegevens (adres, e-mailadres…) veranderd? Geef dit dan onmiddellijk door aan de bibliotheek, via e-mail naar bibliotheek@lp.be, telefonisch of aan de balie.
  • Heb je geen vast verblijfadres in België, dan kan de bibliotheek je vragen om een waarborg te betalen van maximaal € 25,00. Die betalen we terug als je je lidmaatschap stopzet.

d. Zet alles wat je leent op je bibliotheekpas. Aan de uitgang staan beveiligingspoorten. Als het alarm afgaat, mag het personeel je vragen om de materialen die je hebt meegenomen en je ticket.

e. Je kan alle uitleenbare materialen gratis lenen. Sommige materialen kan je niet lenen. Naslagwerken, dagbladen en de laatst verschenen nummers van de respectieve tijdschriften kunnen niet geleend worden. Je kan ze uitsluitend raadplegen. 

f. De leentermijn varieert per type materiaal. De uiterste inleverdatum staat vermeld op het papieren of digitale bewijs dat je ontvangt bij het lenen van materialen. De datum kan je ook online terugvinden via Mijn Bibliotheek. Bij het overschrijden van de uitleentermijn wordt te-laat-geld gevraagd (zie Tarieven).

g. Op één lenerspas kan je maximaal 22 materialen lenen. Per materiaalsoort gelden limieten (Zie Wat, hoeveel en voor hoelang). 

h. Kinderen tot 14 jaar kunnen geen materialen uit de volwassenenafdeling lenen.

i. Als je openstaande schulden hoger dan € 5,00 zijn, kan je geen materialen lenen.

j. Draag zorg voor alles wat je leent en geef materialen die je leent niet door aan anderen. Na verlies of beschadiging van materialen moet je deze vergoeden (zie Tarieven). Mogelijke beschadigingen of het ontbreken van bijlagen e.d. moet je voorafgaand aan het lenen signaleren aan het  bibliotheekpersoneel. Zo niet ben je als lener aansprakelijk voor de beschadiging of de ontbrekende bijlagen.

k. De bibliotheek kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade, van welke aard ook, door van de bibliotheek geleende materialen.


3.2 Verlengen, reserveren en IBL

a. Je kan de leentermijn verlengen:

  • Je hebt maximaal 2 verlengbeurten, maar
  • het materiaal mag niet door een andere lener zijn gereserveerd.

b. De leentermijn van een aantal materialen (o.a. sprinters) kan niet of minder (o.a. e-boek, boeken voor de Leesjury en e-reader) verlengd worden.

c. Je kan de leentermijn laten verlengen aan de balie, door te bellen of te mailen. Je moet als lener zelf vragen om je materialen te verlengen. Zelf verlengen is mogelijk aan de uitleenautomaten of online (via Mijn Bibliotheek). 

d. Wanneer verlengen via internet door een technische storing niet mogelijk was, staat de bibliotheek geen kwijtschelding van te-laat-gelden toe.

e. Wil je iets lenen en het is uitgeleend? Dan kan je dit reserveren. Als het materiaal terug in de bibliotheek is, zetten we dit voor jou aan de kant. Je krijgt een bericht om te laten weten dat het materiaal er is. Je betaalt hiervoor een kost (zie Tarieven). Gereserveerde materialen blijven maximaal 14 dagen tot je beschikking vanaf de datum van het bericht. Ook als je de reservering niet afhaalt, worden de reserveringskosten aangerekend. (Zie Tarieven Sancties.)

f. Hebben we het materiaal niet? Dan kan je dit uit een bibliotheek van een andere stad of gemeente laten komen. Dit heet IBL (Interbibliothecair Leenverkeer) en hiervoor betaal je als lener een klein bedrag (zie Tarieven). Je kan ook een aankoopsuggestie doen. 


3.3 Terugbrengen

a. Breng al je materiaal op tijd en volledig terug. Ben je te laat? Dan betaal je te-laat-geld (zie Tarieven). Als je nog meer dan € 5,00 euro moet betalen of je abonnement is vervallen, kan/mag je niets meer lenen.

b. Als je slechts een deel van je geleende materialen terugbrengt, wordt de leentermijn van de overige materialen niet automatisch verlengd. 

c. Is je materiaal beschadigd of onvolledig, dan moet je dit melden en vergoeden. 

d. Als de bibliotheek beschikt over je mailadres, ontvang je drie dagen voor de overschrijding van de uiterste inleverdatum een inleverattentie per mail. Als lener blijf je echter zelf verantwoordelijk voor het bewaken van de uiterste inleverdatum, ook als de inleverattentie niet verstuurd of ontvangen werd. 

e. Als je meer dan een week te laat bent, sturen we je een bericht. We sturen maximaal 3 berichten om je eraan te herinneren dat je je materialen moet terugbrengen. 

  • Één week na de overschrijding van de uiterste inleverdatum verstuurt de bibliotheek een eerste aanmaning: per mail als de bibliotheek over een mailadres beschikt, per brief als dat niet het geval is. 
  • Een tweede aanmaning wordt verstuurd twee weken na overschrijding van de uiterste inleverdatum.
  • Het derde bericht betreft een materiaalvergoedingsnota. Daarin wordt vermeld dat de bibliotheek het dossier zal doorgeven aan de gemeentelijke financiële dienst als de geleende materialen niet worden ingeleverd.

Zijn de materialen daarna nog niet terug, dan start er een procedure tot invordering. Hierbij zullen zowel de kost van het materiaal dat je niet terugbracht, de te-laat-gelden als een administratiekost aangerekend worden (zie Tarieven). Het feit dat je geen inleverattenties, aanmaningen of materiaalvergoedingsnota’s ontvangen hebt, is geen reden tot kwijtschelding van boetes. 

f. Een inleverbus biedt de mogelijkheid om je bibliotheekmaterialen (uitgezonderd e-readers) buiten de openingstijden terug te brengen. De inleverbus is niet rechtstreeks gekoppeld aan het geautomatiseerd uitleensysteem. Dit betekent dat de materialen door een bibliotheekmedewerker pas op de eerstvolgende werkdag na de inlevering  uit de bus gehaald worden en ingenomen worden. (Dit kan invloed hebben op eventuele kosten voor laattijdig terugbrengen.)

    1. Wat mag/kan je inleveren via de inleverbus:
      • Alle ontleende materialen van de bib waar geen problemen mee zijn (volledig, in goede staat);
      • Alle ontleende materialen van de bib die qua formaat passen door de gleuf van de inleverbus (uitgezonderd e-readers);
      • Alle materialen van andere bibs die via IBL door de bib zijn uitgeleend. 
    2. Wat mag/kan je niet inleveren via de inleverbus:
      • E-readers;
      • Materialen die onvolledig of beschadigd zijn;
      • Materialen die qua formaat niet passen door de gleuf van de inleverbus (kamishibai, grote speldozen…);
      • Iets anders dan ontleende bibliotheekmaterialen (schenkingen, oud papier, post, afval…). 


3.4 Internet en digitale informatie

a. In de bibliotheek staan computers met internetverbinding en kantoorprogramma’s. Iedereen kan hiervan gratis gebruik maken. Bij drukte kan het gebruik worden beperkt tot een half uur per dag.

b. Draag zorg voor onze computers. Verander niets aan de instellingen. Doe niets wat de computer of software kan beschadigen. Gebruik de computers niet voor onwettige of ongepaste zaken. 


3.5 In de bibliotheek

a. Hou het netjes. 

b. Laat je huisdier buiten (behalve geleidehonden). 

c. Er geldt een rookverbod.

d. Draag zorg voor je eigen materiaal. De bibliotheek is niet verantwoordelijk bij diefstal of beschadiging ervan. 

4. Opvolging van het reglement

a. Wie lid is van de bibliotheek gaat akkoord met dit reglement. Bij inschrijving wordt aan iedere gebruiker een brochure met alle afspraken overhandigd. Op verzoek ontvang je de volledige versie van het dienstreglement.

b. De gemeenteraad kan het dienstreglement wijzigen zonder vooraf de lener te verwittigen. 

c. De bibliothecaris beslist over alles wat niet in het reglement staat. Als je herhaaldelijk of ernstig het reglement overtreedt, kan je de toegang tot de bibliotheek worden verboden.

d. Het dienstreglement treedt in werking vanaf maandag 03 april 2023.


5. Tarieven

 GEBRUIK


 Lidgeld vanaf 18 jaar

 € 2,50

 Vervangpas bij verlies

 € 2,50

 Reservatie materiaal

 € 0,30

 Interbibliothecair Leenverkeer

 € 4,00

 KOPIEËN


 Fotokopieën / print internet zwart-wit A4

 € 0,10

 Fotokopieën / print internet zwart-wit A3

 € 0,20

 Print internet kleur A4

 € 0,20

 Print internet kleur A3

 € 0,40

 SANCTIES


 Boete

 € 0,10/materiaal/dag

 Portkosten maning

 € 0,60 

 Portkosten aangetekende zending

 € 5,00

 Administratieve kost bij verlies

 € 2,50

 Beschadiging, verlies tag

 € 0,50

 Beschadiging, verlies, diefstal

 Reële kostprijs

 


6. Wat, hoeveel en voor hoelang?

Van 1 september tot 31 mei

materiaal

aantal

uitleentermijn

verlengen

spel

2

4 weken

max. 2 keer 

boek

5

4 weken

max. 2 keer

e-reader + e-boek

4 (incl. 1 reader)

4 weken

max. 1 keer

sprinter

5

2 weken

niet

strip

5

4 weken

max. 2 keer

tijdschrift

5

4 weken

max. 2 keer

DVD/luisterboek 

5

4 weken

max. 2 keer

verteltheater

1

4 weken

max. 2 keer

vertelplaten

4 weken

max. 2 keer


Zomertarief – van 1 juni tot 31 augustus

materiaal

aantal

uitleentermijn

verlengen

spel

2

6 weken

max. 2 keer 

boek

5

6 weken

max. 2 keer

e-reader + e-boek

4 (incl. 1 reader)

4 weken

max. 1 keer

sprinter

5

2 weken

niet

strip

5

6 weken

max. 2 keer

tijdschrift

5

6 weken

max. 2 keer

DVD/luisterboek

5

6 weken

max. 2 keer

verteltheater

1

6 weken

max. 2 keer

vertelplaten

6 weken

max. 2 keer