Project
Een private projectontwikkelaar heeft een verkavelingsaanvraag ingediend voor 25 loten voor halfopen of gesloten woningen en de aanleg van wegenis en openbaar groen.
De wegenis bestaat uit een nieuwe verbinding tussen de Statiestraat en de Donkerweg. Deze is 5,1 m breed in asfalt en laat vlot kruisen van personenwagens toe.
Ter hoogte van de de aansluiting met de Statiestraat is er een asverschuiving omdat een driehoekig stukje van perceel 576M2 (Statiestraat 35A) niet bij het project betrokken is. Daardoor moet ook een kapelletje dat daar geplaatst werd voor de genezing van een ziek familielid, verplaatst worden.
Ter hoogte van de Donkerweg is een verbrede aansluiting voorzien.
Op de hoofdverbinding sluit een doodlopend straatje aan in klinkers.
Het wegenisontwerp met bijhorend bestek werd opgemaakt door het studiebureau Topokor.
Mobiliteit
De nieuwe verkaveling ligt in het centrum van Langemark. Alle voorzieningen liggen binnen wandel- en fietsafstand, net als de hoofdhalte voor het openbaar vervoer op de Markt.
De nieuwe hoofdontsluiting biedt een meer comfortabele ontsluiting voor de bewoners van de Donkerweg naar de Markt en Statiestraat en laat ook toe dat vrachtwagens in de Donkerweg kunnen rijden. Daardoor kan de tijdelijke werfweg van de Boezingestraat naar de Donkerweg afgesloten worden voor doorgaand verkeer en enkel toegankelijk gemaakt worden voor actieve weggebruikers en hulpdiensten.
In de bocht van de nieuwe toegangsweg ligt een verkeersplateau. Dit is strijdig met artikel 3, 2° van het KB van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen. Dit bepaalt dat er geen verhoogde inrichtingen in een bocht mogen liggen. Het ontwerp en bestek moeten in die zin aangepast worden.
Voor voetgangers is een voetpad voorzien langs de hoofdweg. Er kan ook een ommetje gemaakt worden door de groenzone via een schorspad.
De loten zijn groot genoeg om twee wagens op eigen terrein te voorzien. Daarnaast zijn er nog 13 parkeerplaatsen voor bezoekersparkeren voorzien langs de hoofdweg. Het zijstraatje is te smal om parkeren toe te laten.
Waterhuishouding
Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd naar de Statiestraat waar al aansluitingen op het gescheiden rioleringsstelsel voorzien zijn. Het hemelwater wordt maximaal geïnfilreerd in wadi's. Er is een buffer- en infiltratiebekken voorzien in een groenzone achter de nieuwe woningen die aansluit op de achterliggende weide die niet verkaveld wordt.
Om geen water te laten afvoeren naar de woningen langs de Statiestraat, wordt achter de loten 20-25 nog een verlaagde zone voorzien. Daardoor wordt de bruikbare tuinzone achter de woningen op de loten 20-25 beperkt tot een diepte van 5 m. In deze 5 m brede strook moet het terras komen en het droge deel van de tuinzone. De voorschriften voorzien dat er geen tuinhuizen mogen komen in deze verdiepte zone, maar dat valt nauwelijks te controleren. De loten zijn ook zo klein dat er nauwelijks plaats is om elders een tuinberging te voorzien.
Nutsvoorzieningen
De nutsmaatschappijen werd om advies gevraagd.
Er wordt nieuwe riolering aangelegd door de ontwikkelaar. Fluvius gaat akkoord met het ontwerp en legt enkele voorwaarden op m.b.t. aanpassingen aan de knijpconstructie, de fundering en omhulling van buizen en huisaansluitingen, de proeven en de organisatie van werfvergaderingen. Er werd geen advies ontvangen m.b.t. openbare verlichting en de aansluiting op de distributienetten voor aardgas en elektriciteit.
Er is een uitbreiding van de telecommunicatienetten van Telenet en Proximus nodig. Ook het drinkwaternet moet uitgebreid worden. Een ontwerp wordt pas opgemaakt na het verlenen van de vergunning.
Veiligheid
De Brandweer geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Er moeten extra verstevigingen aangebracht worden in de berm aan de overkant van de Donkerweg (tgo. loten 19 en 20). Op basis van de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, is deze zone echter geen openbaar domein maar minstens deels eigendom van een particulier. Er kan dan ook niet tegemoet gekomen worden aan de vraag van de brandweer. Er is daartoe een aangepast ontwerp gemaakt waarbij de brandweer volledig over het nieuwe openbaar domein kan rijden.Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek van 30 juli 2022 tot 28 augustus, zijn 5 bezwaren ingediend.
Deze bezwaren hebben betrekking op:
De gemeenteraad keurt het wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed. Voor de beslissing van het college van burgemeester en schepenen moeten volgende aanpassingen gebeuren:
De gemeenteraad vraagt het college om de loten 20-25 uit de verkaveling te sluiten. Hiervoor moet een alternatieve ontwikkeling voorzien worden die garandeert dat de nodige bufferruimte behouden blijft, bvb. door deze op te nemen in het openbaar domein.