Terug
Gepubliceerd op 13/12/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 12/12/2022 - 19:00 Raadzaal De Bron

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen

Secretaris

Dominiek Vancolen

Voorzitter

Koen Bentein

Agendapunten

1.

2022_RMW_00074 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 november 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00074 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 november 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_RMW_00074 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 november 2022 - Goedkeuring

2022_RMW_00074 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 november 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 november 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd.  Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 3:31:05 en eindigt op 3:39:08.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14 november 2022 wordt goedgekeurd.

2.

2022_RMW_00072 - Cipal - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00072 - Cipal - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_RMW_00072 - Cipal - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2022 - Goedkeuring

2022_RMW_00072 - Cipal - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt het OCMW van Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 15 december 2022.

Op de agenda van de algemene vergadering :

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
  3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Laurent Hoornaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

Juridische grond
  • Vlaams decreet van 6 juli 2001 ivm de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Statuten van Cipal
  • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van  15 november 2021 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Cipal werden aangeduid.
Regelgeving: bevoegdheid
8a80be927d4ff19f017d565a517222e8
Regelgeving bevoegdheid
De raad maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 74 van het decreet lokaal bestuur
<p>De raad maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 74 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
  3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Artikel 2

Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Laurent Hoornaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.  Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.

3.

2022_RMW_00066 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00066 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW - Vaststelling
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_RMW_00066 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW - Vaststelling

2022_RMW_00066 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de 3de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 vast.

De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.

In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.

In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.

De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.

De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 07/11/2022.

Na vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan door de OCMW-raad, keurt de gemeenteraad het vastgestelde rapport goed.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW werd op 25/11/2022 digitaal bezorgd aan ieder lid van de OCMW-raad.

Juridische grond
  • Het Decreet Lokaal Bestuur
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale raportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen 
  • Omzendbrief KB-ABB 2019-4 van 3 mei 2019
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad stelt  de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 vast.

4.

2022_RMW_00073 - Goedkeuring jaarrekening 2021 door de gouverneur - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein
4.

2022_RMW_00073 - Goedkeuring jaarrekening 2021 door de gouverneur - Aktename

2022_RMW_00073 - Goedkeuring jaarrekening 2021 door de gouverneur - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

De gouverneur heeft de jaarrekening 2021 goedgekeurd. In bijlage werd het goedkeuringsbesluit opgenomen.

Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele opmerkingen, wel tot enkele technische bemerkingen (zie bijlage).

Juridische grond
  • Het artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de provinciegouverneur.

5.

2022_RMW_00055 - Retributie - en huishoudelijk reglement BKO Buitenbeentje - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00055 - Retributie - en huishoudelijk reglement BKO Buitenbeentje - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_RMW_00055 - Retributie - en huishoudelijk reglement BKO Buitenbeentje - Goedkeuring

2022_RMW_00055 - Retributie - en huishoudelijk reglement BKO Buitenbeentje - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het retributie - en huishoudelijk reglement voor BKO Buitenbeentje wordt gewijzigd.
Volgende wijzigingen worden aangebracht:

  • Inschrijven voor vakantiedagen kon tot vrijdag 8u15. In de praktijk is dit moeilijk werkbaar. Dit wordt gewijzigd naar ten laatste donderdag 8u30 voor de volgende vakantieweek Inschrijven voor schoolvrije dagen en de woensdagen kan tot de dag voordien 8u30.
  • Annuleren voor vakantiedagen voor de volgende week kon tot 1 week op voorhand. In de praktijk was dit verwarrend voor de ouders. Dit wordt conform de inschrijvingen gewijzigd naar uiterlijk donderdag 8u30 voorafgaand aan de week waarin de opvang gereserveerd werd. Annuleren voor schoolvrije dagen en woensdagen kan tot de dag ervoor 8u30. 
  • De tarieven worden gewijzigd vanaf 1/2/2023. De indexering vanuit Kind & Gezin bedraagt 9.68%.

per begonnen half uur< 3 uur3 - 6 uur> 6 uurtussendoortjewarme maaltijd
maxima Kind & Gezingeen maximum€ 5.51€ 8.3€ 16.57Niet van toepassingNiet van toepassing 
huidige prijs€ 1.13€ 4.6€ 7€ 13.83€ 0.60€ 2.23
geïndexeerde prijs€ 1.24€ 5.05€ 7.68€ 15.17niet van toepassingniet van toepassing
nieuwe prijs € 1.35€ 5.25€ 7.9€ 15.35€ 0.80€ 2.80
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

ALGEMEEN

 Dit retributie - huishoudelijk reglement is een algemeen document dat wordt opgemaakt door de organisator van buitenschoolse opvang. Het geeft verduidelijking over de werking, de werkwijze en de rechten en plichten van de organisator en het gezin. Het geldt voor alle opgevangen kinderen en hun gezin.

Artikel 2

GEGEVENS VAN DE ORGANISATOR EN DE LOCATIES

Het lokaal bestuur van Langemark – Poelkapelle (Kasteelstraat 1, 8920 Langemark) is de organisator van de buitenschoolse opvang.

Coördinator: Lindsay Viaene – 057/49 09 55 lindsay.viaene@lp.be 

Pedagogisch medeweker: Lieza Storme – 057/49 09 38 lieza.storme@lp.be  

Administratief medewerker: An Hoste – 057/49 09 39 an.hoste@lp.be 

Algemeen e-mailadres: bko@lp.be

Noodgevallen: bereikbaar tijdens de openingsuren op 0478 32 74 06 

De opvang wordt georganiseerd op 4 locaties: 

  • Langemark, Klerkenstraat 41 a
    057 48 58 13 of 0473 80 77 53
    bkolangemark@lp.be 
  • Poelkapelle, Nieuwplaats 17  
    057 48 58 12 of 0473 74 31 01
    bkopoelkapelle@lp.be 
  • Madonna, Klerkenstraat 128 A
    057 48 58 11 of 0476 98 37 61
    bkomadonna@lp.be 
  • St-Juliaan, Brugseweg 40
    057 42 38 09 of 0473 80 54 51
    bkostjuliaan@lp.be 

De opvang staat onder toezicht van Agentschap Opgroeien.

Artikel 3

OPENINGSUREN

Schooldagen

  • Elke ochtend van 6u45 tot 8u15
  • Maandag, dinsdag en donderdag van 16u00 tot 19u00
  • Woensdag van 11u30 tot 19u00
  • Vrijdag van 15u00 tot 19u00

Tijdens facultatieve dagen: van 6u45 tot 19u00 

Tijdens vakantiedagen: van 7.00 tot 18u30 (vrijdag tot 18u00) 

Sluitingsdagen:

  • Weekenddagen
  • Feestdagen
  • Tussen Kerstmis en Nieuwjaar
  • Tijdens de openingsdagen van de vakantie is er steeds minimum 1 locatie open. Ouders worden op voorhand geïnformeerd welke locaties open zijn. 
  • Alle andere sluitingsdagen worden vooraf bekend gemaakt 

Artikel 4

VISIE

De kinderopvang is er voor alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en lager onderwijs, vanaf de eerste schooldag of de vakantie voorgaand aan de eerste schooldag, op voorwaarde van inschrijving in een school.

Afwisselende creatieve en speelse activiteiten worden voorbereid, om op woensdagnamiddag en tijdens de schoolvrije dagen een zo gevarieerd mogelijk spelaanbod te bieden. Tijdens het spel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de kinderen. Kinderen worden uitgenodigd tot groepswerk (gestructureerd pakket) en krijgen tevens de mogelijkheid om individueel te werken (vrije initiatieven). Er is spelmateriaal aanwezig in de opvang zowel voor kleuters als voor de kinderen uit de lagere school. Kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen, door ze aan te spreken op wat ze al kennen en kunnen. 

Tijdens het schooljaar krijgen de oudsten de kans om hun huistaken in alle rust zelfstandig uit te voeren. Dit gebeurt in samenspraak met de ouders van het kind. 

De begeleiding gaat informeel en persoonlijk om met de kinderen. Waar nodig worden duidelijke en consequente grenzen getrokken en afspraken gemaakt.  

De ouders hebben een permanent bezoekrecht in de kinderopvang. Tijdens de dagelijkse breng- en haalmomenten staan onze begeleidsters open voor alle vragen, suggesties,…

De ouders hebben een vertegenwoordiging in het lokaal overleg van de kinderopvang. Daarnaast werken wij samen met scholen, speelpleinwerking, sportdienst, bibliotheek en andere externe partners.

Als voorziening hebben wij een beleid omtrent preventie, detectie en aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Hieronder verstaan wij “ bedreigend of gewelddadig gedrag met zowel actieve of passieve betrokkenheid van het kind, van lichamelijke, emotionele en/ of seksuele aard, en dit door een volwassene die in een vertrouwens- en of/ gezagsrelatie staat waardoor schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan het kind”. Elk signaal of vermoeden van grensoverschrijdend gedrag kan steeds gemeld worden aan de coördinator of pedagogisch medewerker. Elke melding wordt ernstig genomen, onderzocht en opgevolgd.

Artikel 5

VERZEKERING

De opvang beschikt over een bewijs van verzekering voor de gebouwen en de burgerlijke aansprakelijkheid voor de kinderen alsook een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de opgevangen kinderen die volledig in orde zijn met de inschrijving. De opvang is NIET verantwoordelijk voor materiële schade (kleren, bril,…).  

  • Verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen: Ethias- polis 45057764
  • Verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid: Ethias - polis 45309091

Artikel 6

VRAGEN, PROBLEMEN, KLACHTEN

Vragen, opmerkingen of  klachten kunnen steeds doorgegeven worden aan de begeleiding of de coördinator. Je kan een klacht ook telefonisch, per mail of schriftelijk overmaken aan de coördinator, pedagogisch medewerker of het lokaal bestuur. Via https://www.langemark-poelkapelle.be/meldingen-en-klachten kan dit ook online. De klachten worden zo snel mogelijk afgehandeld. 

U kan ook steeds terecht bij de klachtendienst van Agentschap Opgroeien, Kind & Gezin:

02 533 14 14
klachtendienst@kindengezin.be
Klachtendienst Kind & Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel

Artikel 7

FINANCIEEL

Ouderbijdrage op schooldagen

De kostprijs bedraagt € 1.35 per begonnen half uur per kind. 

’s Morgens wordt in alle locaties de opvang aangerekend tot 8u15.

’s Avonds en op woensdagmiddag is dit afhankelijk van de school. De opvangtijd begint te lopen van zodra de begeleiding verantwoordelijk is voor de kinderen, dus van zodra ze afgehaald worden van school of aankomen in de opvang.

 

Maandag, dinsdag, donderdag

Vrijdag

Woensdag 

VBS Langemark

16u15

15u15

11u45

Ter Berken

16u10

15u10

11u40

VBS Sint-Juliaan

16u10

15u10

11u40

VBS Madonna

16u

15u

11u30

VBS Poelkapelle

16u

15u

11u30

            

Ouderbijdrage tijdens vakantieperiode en schoolvrije dagen

  • Verblijf langer dan 6 uur: € 15,35
  • Verblijf tussen 3 tot 6 uur: € 7,9
  • Verblijf minder dan 3 uur: € 5,25

Extra: Voeding

Na school, op schoolvrije dagen en vakantiedagen wordt een gezond tussendoortjes en/of vieruurtje aangeboden van € 0,80. 

Er komen geen drankjes of koeken mee van thuis naar de opvang, tenzij om medische redenen. Er wordt gevraagd om geen chips of snoep mee te geven. ’s Morgens is het toegestaan om gezond ontbijt met de kinderen mee te geven.

Wanneer de kinderen op woensdagmiddag ingeschreven zijn, wordt een warme maaltijd aangerekend van € 2,80. Dit gebeurt niet als de ouders vooraf verwittigen dat de kinderen geen maaltijd hoeven te nemen en hun kinderen over de middag komen ophalen om thuis een maaltijd te nemen. De maaltijd wordt ook aangerekend op vakantiedagen indien het kind aanwezig is over de middag. 

Bij medische redenen, voedselintoleranties of geloofsovertuiging wordt gevraagd om zelf alle maaltijden te voorzien, ook het vieruurtje. Zo kunnen geen misverstanden gebeuren bij allergieën. De vervangmaaltijd moet bij voorkeur een warme maaltijd zijn, en geen boterhammen. Ter plaatse is een microgolf aanwezig om de maaltijd op te warmen.

Bijkomende info en afspraken

Indien meerdere kinderen uit hetzelfde gezin op eenzelfde dag aanwezig zijn in de kinderopvang, wordt er 25% korting verleend op de totale ouderbijdrage.

In uitzonderlijke gevallen kan door de sociale dienst van het lokaal bestuur een sociaal tarief of gratis tarief worden toegestaan. Het sociaal tarief is 50% van de ouderbijdrage. Dit wordt enkel toegekend na een sociaal onderzoek van de inkomenssituatie of aan mensen die reeds in budgetbegeleiding of budgetbeheer zijn bij de sociale dienst. Het dossier wordt afzonderlijk behandeld op het Bijzonder comité voor de sociale dienst. De sociale dienst van het lokaal bestuur is te bereiken via sociale.dienst@lp.be, of 057 49 08 36.

Voor speciale activiteiten op woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen wordt de eventuele kostprijs op voorhand meegedeeld. 

Ieder jaar worden er in de maand juni fiscale attesten afgeleverd aan de ouders die gebruik maakten van de opvang voor kinderen tot 14 jaar. Het attest wordt enkel afgeleverd voor facturen die effectief betaald zijn. 

De ouders betalen bij voorkeur via domiciliëring of via overschrijving. Facturen worden verstuurd per mail. Op vraag kan dit per post.  

Bij niet betaling van facturen (na een 2de  herinnering) kunnen de kinderen van het gezin de opvang ontzegd worden. Bij het versturen van een 2de, aangetekende herinnering worden € 7,5 kosten aangerekend. Bij het versturen van een 3de  aangetekende herinnering worden € 12,5 kosten aangerekend. Bij het niet-betalen na het versturen van een 3de aangetekende herinnering kan de vordering worden overgemaakt aan de deurwaarder in het kader van een minnelijke invordering. 

Kinderen moeten om 19u00 ten laatste worden  opgehaald. Indien niet, dan kan een boete van € 15 aangerekend worden. Bij aanwezigheid op woensdag, schoolvrije dag of vakantiedag terwijl het kind niet ingeschreven is, wordt tevens een boete van € 15 aangerekend. 

Artikel 8

INSCHRIJVING

Algemeen

Nieuwe kinderen worden vooraf ingeschreven. Bij de inschrijving worden de ouders en de kinderen rondgeleid in de opvang. Zij kunnen kennis maken met de begeleidsters. Het huishoudelijk reglement, de schriftelijke overeenkomst en de inlichtingenfiche worden meegegeven, getekend en terugbezorgd. Enkel daarna is de inschrijving definitief. We vragen om wijzigingen steeds tijdig door te geven. 

Inschrijven voor de woensdagen, schoolvrije dagen en vakantiedagen gebeurt online via het digitaal platform (ouderportaal.tjek.be). Via mail en via de opvang wordt bekend gemaakt vanaf welke datum kan ingeschreven worden. 

Schooldagen

Op gewone schooldagen dient niet vooraf ingeschreven te worden, behalve op woensdag en dit ten laatste dinsdagmorgen om 8u30.            

Schoolvrije dagen

Inschrijven kan vanaf 10 dagen voor de schoolvrije dag tot uiterlijk 8u30 de dag voor de schoolvrije dag.  

Vakantiedagen

Ouders worden via e-mail uitgenodigd om online via het ouderportaal in te schrijven voor de vakantiedagen. Wanneer de online inschrijvingen afgesloten zijn, kan er nog via e-mail worden ingeschreven tot ten laatste donderdag 8u30 voor de volgende vakantieweek. Bijkomende inschrijving tijdens de lopende vakantieweek is enkel mogelijk in uitzonderlijke situaties (bv. flexibele uurregeling op het werk, bijkomend werkuren moeten presteren op vraag van de werkgever, ziekte binnen het gezin waarbij opvang voor kinderen noodzakelijk is, …). Hiervoor is een attest van de werkgever of dokter noodzakelijk.

Voorrangsbeleid

Voorrang wordt gegeven in volgende rangorde:

  1. Werkende ouders die inwoner zijn van Langemark – Poelkapelle
  2. Ouders die omwille van medische redenen niet voor het kind kunnen zorgen en inwoner zijn van Langemark – Poelkapelle (doktersattest noodzakelijk) 
  3. Werkende ouders die geen inwoners zijn van Langemark – Poelkapelle, maar waarvan de kinderen schoollopen in Langemark – Poelkapelle
  4. Niet-werkende ouders die inwoner zijn van Langemark-Poelkapelle
  5. Niet-werkende ouders die geen inwoner zijn van Langemark-Poelkapelle, maar waarvan de kinderen schoollopen in Langemark – Poelkapelle 
  6. Anderen 

De inschrijving gebeurt volgens datum. Bij overbezetting worden de oudste kinderen indien mogelijk doorverwezen naar sportkamp of speelpleinwerking, of een andere locatie. 

Artikel 9

ANNULEREN

Schooldagen 

Annuleren op woensdagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde warme maaltijd. Annuleren kan tot daags voordien 8u30. 

Bij niet tijdige annulatie wordt de maaltijd aangerekend. 

Schoolvrije dagen

Annuleren op schoolvrije dagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde plaats en warme maaltijd. Annuleren kan gratis tot daags voordien 8u30.

Bij annulatie vanaf dag ervoor 8u30 wordt er een forfaitaire vergoeding van € 5,00 per kind aangerekend. Annuleren op de dag van de opvang of niet annuleren: gereserveerde opvang en eventueel gereserveerde maaltijd worden aangerekend.

Vakantiedagen

Annuleren op vakantiedagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde plaats en warme maaltijd. Annuleren voor vakantiedagen kan gratis tot de donderdag 8u30 voorafgaand aan de week waarin de opvang gereserveerd werd. 

Voor niet tijdige annulaties wordt er een forfaitaire vergoeding van € 5,00 per kind aangerekend. Annuleren op de dag van de opvang of niet annuleren: gereserveerde opvang en eventueel gereserveerde maaltijd worden aangerekend.

Hoe annuleren

Annuleren gebeurt steeds via e-mail naar bko@lp.be. 

Bij laattijdig annuleren of annuleren op de dag zelf kan er enkel nog kosteloos geannuleerd worden in uitzonderlijke situaties (v.b. flexibele uurregeling op het werk, ziekte binnen het gezin,..). Hiervoor is een attest van de werkgever of de dokter noodzakelijk. Dit attest dient binnen de 7 kalenderdagen bezorgd te worden. 

Artikel 10

WEDERZIJDSE AFSPRAKEN

Aanwezigheidsregister

In de opvanglocatie is er een aanwezigheidsregister. In het aanwezigheidsregister wordt per dag genoteerd welk kind aanwezig is met de tijd van aankomst en vertrek. De tijdsaanduiding wordt genoteerd met uren en minuten zodat er achteraf geen discussie ontstaat over de totale aanwezigheidsduur per opvangdag. 

Breng- en haalmomenten

Kinderen worden steeds afgehaald door hun ouders of personen die hiervoor de schriftelijke toelating krijgen van hun ouders bij de inschrijving van hun kinderen. Indien iemand anders de kinderen afhaalt, moet dit vooraf schriftelijk gemeld worden.  Wanneer de kinderen alleen naar huis mogen gaan, dan is schriftelijke toestemming van de ouders noodzakelijk. 

Wanneer het kind zijn of haar verblijf in de opvang onderbreekt om deel te nemen aan sport- of  culturele activiteiten of om het even welke andere reden, dan moet dit schriftelijk bevestigd worden door de ouders met dag en uur. De opvang kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen tijdens afwezigheid van de kinderen.

De begeleiding van de buitenschoolse opvang verzorgen de verplaatsing van en naar de school en dit zowel ’s morgens als ’s avonds.

Bij het organiseren van gezamenlijke activiteiten gebeurt het vervoer met een bus van De Lijn of een ingehuurde bus. 

Reservekledij

De opvang beschikt over reservekledij. Er wordt gevraagd om de kledij zo snel mogelijk gewassen terug te bezorgen.

Verzorging

Wanneer het kind enige verzorgingsproducten nodig heeft wordt het aangeraden om deze zelf te voorzien. Luiers worden meegebracht van thuis. Indien er geen luiers voorzien worden, dan wordt per luier € 0.15 aangerekend. 

Ziekte of ongeval

Ingeval van ziekte, ongevallen of onverwachte omstandigheden worden de ouders of de opgegeven noodnummers opgebeld. Indien niemand bereikbaar is wordt een dokter gecontacteerd. Indien een kind te ziek is om naar school te gaan kan het ook niet naar de opvang.

Medicatie

Er wordt geen medicatie toegediend. Uitzonderlijk kan hiervan worden afgeweken. Gelieve duidelijk op de verpakking te schrijven voor wie de medicatie is en wanneer ze moet worden toegediend. Hiervoor moet een toestemmingsformulier worden ingevuld en aanwezig zijn in de opvang. Een koortswerend middel is niet aanwezig in de opvang en kan niet worden toegediend zonder voorschrift van een arts. 

Als een arts een geneesmiddel voorschrijft dat tijdens de opvanguren toegediend moet worden, kan dit alleen als dit geneesmiddel voorzien is van een attest van die arts of een attest van de apotheker.

De attesten bevatten volgende informatie:

  • Naam van de voorschrijver
  • Naam van de apotheker (indien attest van de apotheker)
  • Naam van het kind
  • Naam van het geneesmiddel
  • Afleveringsdatum
  • Dosering van het geneesmiddel
  • Wijze van toediening
  • De einddatum of duur van de behandeling

Zonder bovengenoemd attest kan voorgeschreven medicatie niet worden toegediend in de opvang.

Privacy

Tijdens activiteiten, uitstappen,… worden foto’s genomen van de kinderen.  Deze kunnen op facebook worden geplaatst en uitgehangen in de opvang. Op vraag van de ouders kunnen ze ook doorgestuurd worden. Bij inschrijving van uw kind, wordt nagevraagd of u toestemming geeft voor het nemen van foto’s en/of het publiceren van foto’s. 

Uw verstrekte persoonsgegevens worden door het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle verwerkt voor de uitvoering van de dienstverlening, volgens de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze gegevens kunnen door andere diensten of overheidsinstanties verwerkt worden indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de dienstverlening. 

Voor het privacy beleid verwijzen we naar www.lp.be

Artikel 11

Invoege

Dit reglement treedt in voege op 1/2/2023.

Het reglement dat werd goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 14/12/2020 wordt opgeheven. 

6.

2022_RMW_00058 - Retributie - en huishoudelijk reglement kapper en pedicure - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00058 - Retributie - en huishoudelijk reglement kapper en pedicure - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_RMW_00058 - Retributie - en huishoudelijk reglement kapper en pedicure - Goedkeuring

2022_RMW_00058 - Retributie - en huishoudelijk reglement kapper en pedicure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het retributie- en huishoudelijk reglement voor het gebruik van het kapsalon en aanbieden van pedicure wordt aangepast. 

De kostprijs per kapbeurt voor bewoners of gebruikers van het dagverzorgingscentrum wordt verhoogd van 1 EUR naar 1,5 EUR. Deze kostprijs wordt doorgerekend aan de kapper.

Het reglement gaat invoege op 1 januari 2023. Het reglement dat werd goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6/9/2021 wordt opgeheven.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Algemene bepalingen

De bewoner van het woonzorgcentrum heeft vrije keuze van kapper of pedicure.  Een kapbeurt vindt plaats in het kapsalon, pedicure op de eigen kamer. Kapper en pedicure werken onder zelfstandig statuut

Artikel 2

Afspraken

De reservaties van het kapsalon verlopen via het onthaal van de zorgcampus.  Het kapsalon kan slechts door één kapper/gebruiker op hetzelfde moment gereserveerd worden. Reservaties gebeuren per halve dag of per uur, van maandag tot en met zaterdag.

Bij opname in het woonzorgcentrum wordt afgesproken of en wanneer er noodzaak is aan pedicure (routinematig om de 4/5/6 weken of op afroep). De teamverantwoordelijken maken de planning op en zijn verantwoordelijk voor de organisatie hiervan. 

Indien mogelijk wordt er bij opname bepaald wanneer en bij wie bewoner naar de kapper gaat. De bewoner bepaalt zelf waar en wanneer hij/zij dat wil. De teamverantwoordelijken maken de planning op en zijn verantwoordelijk voor de organisatie hiervan.

De kapper zorgt zelf voor het vervoer van de bewoner van en naar het kapsalon.

Artikel 3

Materiaal en onderhoud 

  • Handdoeken in het kapsalon worden door WZC ter beschikking gesteld. Het onderhoud van de handdoeken gebeurt door het WZC.
  • Vaste haardrogers zijn eigendom van het WZC en kunnen gebruikt worden door de kappers.
  • Producten en klein materiaal (haarspelden, scharen, handhaarddroger, …) zijn eigen aan de kapper. Er kan opbergruimte voorzien worden, voor eigen materiaal, die afsluitbaar is.
  • Pedicuremateriaal is eigen aan de pedicure.
  • Het onderhoud van het kapsalon en van de kamer bij pedicure gebeurt na gebruik door de kapper of pedicure: meubilair wordt gereinigd en ontsmet, en de vloer wordt geveegd.
  • Het wekelijks groot onderhoud gebeurt door het logistiek personeel. 

Artikel 4

Vergoeding

Per bewoner wordt er aan de kapper 1,5 EUR aangerekend per beurt.

Voor familie van de bewoner die het kapsalon wenst te gebruiken voor een kapbeurt van die bewoner, is het gebruik gratis. Indien familie zelf kapper is wordt geen tarief aangerekend voor familie in de eerste lijn (vader of moeder). 

Voor externen (niet-bewoners van het WZC of DVC) wordt er 2,00 EUR aangerekend.

Kapper en pedicure bepalen zelf hun tarieven, die aangerekend worden aan de bewoner. De kosten worden aangerekend op de verblijfsfactuur van het woonzorgcentrum. De facturatieperiode loopt van de 21ste van de vorige maand tot de 20ste van de facturatiemaand.
Kapper/pedicure bezorgen tegen uiterlijk de 25ste  van de maand een gedetailleerde onkostennota aan het WZC. Op de onkostennota staan tenminste de naam van de bewoner, de datum van de prestatie en het tarief.  Er wordt een subtotaal gemaakt per bewoner. 

Op de onkostennota staan afzonderlijk het aantal bewoners en het aantal externe klanten voor de facturatieperiode. Op basis hiervan zal de factuur gemaakt worden voor het gebruik van het kapsalon.

Artikel 5

Inwerkingtreding

Dit retributie- en huishoudelijk reglement treedt in voege op 1/1/2023, en vervangt het huishoudelijk reglement dat werd goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6/9/2021. 

7.

2022_RMW_00060 - Wijziging schriftelijke overeenkomst WZC De Boomgaard - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00060 - Wijziging schriftelijke overeenkomst WZC De Boomgaard - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_RMW_00060 - Wijziging schriftelijke overeenkomst WZC De Boomgaard - Goedkeuring

2022_RMW_00060 - Wijziging schriftelijke overeenkomst WZC De Boomgaard - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor nieuwe bewoners van het woonzorgcentrum wordt een schriftelijke overeenkomst, alsook een afsprakennota opgemaakt. De schriftelijke overeenkomst voor woonzorgcentrum De Boomgaard wordt gewijzigd:

  • De nominale prijs voor zorgflats wordt geschrapt.
  • Er wordt toegevoegd dat er 5% korting gegeven wordt op de ligdagprijs indien de zorgflat door 2 bewoners bewoond wordt. 
  • Het indexeringsmechanisme wordt toegevoegd. 
Juridische grond

Het decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg.

Het besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.  

Het woonzorgdecreet zit vervlochten met het decreet van 18 mei 2018 met betrekking tot de Vlaamse sociale bescherming. 

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de gewijzigde schriftelijke overeenkomst voor woonzorgcentrum De Boomgaard goed. 

8.

2022_RMW_00076 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00076 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_RMW_00076 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

2022_RMW_00076 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met de erkenning van het lokaal dienstencentrum De Stek vanaf 1 oktober 2021, werden enkele aparte huishoudelijke reglementen opgemaakt.

Deze werden nu geüpdatet en gebundeld in één retributie- en gebruikersreglement. Daarbovenop werden ook prijsstijgingen doorgevoerd voor de warme maaltijden aan huis, het dorpsrestaurant en de cafetaria.

Dit retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2023, met uitzondering van artikel 2 warme maaltijden en artikel 3 dorpsrestaurant De Stek, die beiden ingaan op 1 februari 2023.

Dit retributiereglement vervangt onderstaande reglementen: 

  • Bepaling tarieven warme maaltijden en dorpsrestaurant, goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17/1/2022 

  • Bepaling tarieven cafetaria, goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24/2/2020 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

DOELGROEP

Het lokaal dienstencentrum De Stek richt zich in eerste instantie op alle inwoners van Langemark-Poelkapelle, met bijzondere aandacht voor ouderen, kwetsbare personen en mantelzorgers.

Artikel 2

WARME MAALTIJDEN AAN HUIS 

1. Doelgroep  

Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening moet het domicilieadres van de gebruiker in Langemark-Poelkapelle staan en moet hij voldoen aan één van onderstaande voorwaarden:  

  • Minstens 60 jaar zijn; 
  • 66% invalide zijn (invaliditeit moet blijken uit een attest van de mutualiteit of van de FOD sociale zekerheid) of tijdelijk ziek/werkonbekwaam zijn; 
  • Zich in een andere situatie bevinden waardoor men in de onmogelijkheid is om voor de eigen maaltijden in te staan. Deze aanvragen dienen goedgekeurd te worden door het BCSD. 

2. Duur en beëindiging 

Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van     de gebruiker.  De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker. 

3. Tarieven en betaling 

Onderstaande tarieven worden gehanteerd voor een aan huis geleverde maaltijd bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert: 

  • Een warme maaltijd aan huis kost  8,00
  • Een tweede maaltijd aan huis (vb. bij een koppel) kost  7,50 
  • Een tweede maaltijd aan huis op zon- en feestdagen kost € 8,00 
  • Een warme maaltijd op zon- en feestdagen kost  8,50 
  • Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien. 
  • De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties. 
  • De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

4. Algemene bepalingen 

Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten lopen zijn volgende bepalingen en afspraken van kracht:  

  • De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. De levering van de maaltijden gebeurt  door de zorgcampus tussen 10u45 en 13u00. Er moet iemand aanwezig zijn om de maaltijd aan te nemen. Indien niemand aanwezig is, wordt de maaltijd aangerekend. 

  • Er worden minstens 3 maaltijden per week afgenomen. 

  • Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts. 

  • De maaltijdbedeler bezorgt het menu 1 week op voorhand. 

  • Een bestelde maaltijd kan ten laatste de dag voordien geannuleerd worden. Deze melding kan gebeuren via de maaltijdbedeler (met briefje) of telefonisch naar de keuken van de zorgcampus (057/49.08.19) of telefonisch naar de sociale dienst van de zorgcampus (057/49.08.11). 

  • Huisdieren dienen te allen tijde aangelijnd te worden of zich in een aparte ruimte bevinden tot na de levering. De gebruiker is aansprakelijk bij lichamelijke of materiële schade aangericht door het huisdier. 

  • De maaltijden worden warm aan huis geleverd. Om verbranding te vermijden, wordt aanbevolen om voorzichtig te zijn bij het vastnemen en openen van de schaaltjes. 

  • De maaltijden worden aangeboden in ecologisch afbreekbare schoteltjes. Via het systeem van ‘sealen’ wordt op het schaaltje een folie gedrukt die ervoor zorgt dat het schaaltje afgesloten wordt.  

  • Schaaltjes moeten niet afgewassen worden en moeten niet teruggegeven worden. In het schaaltje ligt een plastiek folie die verwijderd kan worden: het schaaltje hoort thuis bij papier en karton, de folie hoort bij het restafval. 

  • Een geleverde maaltijd mag één keer opnieuw opgewarmd worden. Het schaaltje mag in de microgolfoven. 

  • Geleverde maaltijden kunnen ingevroren worden of zijn maximum 3 dagen houdbaar in de koelkast. 

Artikel 3

DORPSRESTAURANT DE STEK 

1. Doelgroep  

Het dorpsrestaurant De Stek richt zich tot alle 60+’ers van Langemark – Poelkapelle die graag, samen met anderen, van een warme maaltijd wensen te genieten, binnen een gemoedelijk kader. 

Volgende mensen kunnen ook, ongeacht hun leeftijd, bij ons terecht : 

  • Mensen die doorverwezen werden vanuit de sociale dienst van het OCMW.  

    Familieleden van bewoners (in eerste graad), mits toestemming vanuit de sociale dienst van de zorgcampus. 
  • Mensen die 66 % invalide zijn (mits attest van de mutualiteit of een erkenning van het FOD) 

  • Voor iemand die zich niet zelfstandig kan verplaatsen, mag één persoon ter ondersteuning aansluiten in het dorpsrestaurant. 

2. Duur en beëindiging 

Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker.  

De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker. 

3. Tarieven en betaling 

  • Een maaltijd in het dorpsrestaurant kost  7,50 op weekdagen en  8,00 op zon -en feestdagen. Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert. Water is gratis te verkrijgen. Alle andere dranken zijn te verkrijgen mits betaling. 

  • Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien.  

  • De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties. 

  • De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

  • Vrijwilligers kunnen aan personeelstarief eten in het dorpsrestaurant op die dagen waarop beroep gedaan wordt op hun hulp. 

4. Vervoer 

Indien gebruikers niet zelfstandig tot in het dorpsrestaurant kunnen geraken, kan gebruik worden gemaakt van vervoer geregeld vanuit de zorgcampus.  

Elke weekdag (uitgezonderd feestdagen) worden mensen thuis opgehaald en na de maaltijd terug naar huis gebracht door een vrijwilliger. 

De kostprijs voor maaltijd én vervoer bedraagt 8,00 EUR (vervoer en maaltijd). De vraag tot ophalen kan tot de dag voordien gesteld worden bij het onthaal (057/49.08.30) of sociale dienst (057/49.08.11) van de zorgcampus. 

5. Algemene bepalingen 

  • Het dorpsrestaurant is elke dag open van 11u30 tot 13u. Soep is vanaf 11u30 ter beschikking, de warme maaltijd vanaf 12u. Er wordt gevraagd om na de maaltijd af te ruimen (bord, bestek en glas). 

  • De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. Aan het buffet mag de gebruiker zijn hoofdgerecht halen, een keukenmedewerker schept dit uit. Soep mag de gebruiker zelf halen. 

  • Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts. 

  • Er wordt elke maand een menu bezorgd. Deze zijn ook te verkrijgen aan de bar van het dorpsrestaurant en zijn te bezichtigen op het televisiescherm aan de ingang van het woonzorgcentrum. 

  • Vanaf 14u gaat de cafetaria open. Gebruikers van het restaurant kunnen na de maaltijd nog steeds vertoeven in het dienstencentrum voor een spelletje biljart, de krant lezen, gezellige babbel, deelname aan een activiteit van het dienstencentrum, …. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel. 

  • Er wordt gevraagd om telkens de dag voordien voor 16u in te schrijven of te annuleren. Indien het een inschrijving/annulatie voor de maandag betreft, vragen wij dit door te geven voor vrijdag 15u.  

  • Inschrijven of annuleren kan via mail (deboomgaard@lp.be) of telefonisch via het onthaal (057/49.08.30). 

  • Mensen die maaltijden nuttigen in het dorpsrestaurant, kunnen elke maand op de hoogte gebracht worden van het activiteitenaanbod van De Stek. Inschrijven op de nieuwsbrief kan eenvoudig aangevraagd worden bij het onthaal van het woonzorgcentrum. 

Artikel 4

CAFETARIA DE KRUNE  

1. Tarieven en betaling 

Onderstaande prijzen worden gehanteerd in cafetaria De Krune. 

Drank 

Prijs 

Plat water 

0,7 

Bruis water 

0,7 

Cola 

1,8 

Cola zero 

1,8 

Tonisteiner 

2 

Schweppes 

2 

Ice Tea 

2 

Sinaasappelsap 

1,8 

Jupiler 

2 

Jupiler NA 

2 

Palm 

2,2 

Rodenbach 

2,2 

Hoegaarden 

2,5 

Kriek Max 

2,5 

Leffe 

3,30  

Omer 

3,30  

Duvel 

3,30  

Stoute/Pater Pitte 

3,30  

Koffie 

1,8 

Thee 

1,8 

Chocolademelk 

1,8 

Witte/rode wijn 25cl 

5 

Picon 

5 

Porto 

5 

Martini wit 

5 

Cava 20cl 

6 

Chips 

1,20  

Progrestaart 

3 

Cornetto 

2 

 

De betaling gebeurt aan de kassa met cash geld of via Payconiq. 

2. Algemene bepalingen 

  • Vanaf 14u gaat de cafetaria open. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel. 

Artikel 5

GEBRUIK BADKAMER 

De badkamers van het woonzorgcentrum De Boomgaard, met aangepast hulpmateriaal, worden in de namiddag beschikbaar gesteld voor personen buiten het woonzorgcentrum. Dit kan bijvoorbeeld voor de personen van wie de badkamer thuis niet voorzien is van het nodig comfort. De badkamers bevatten o.a. een inloopdouche en een groot met bad met lift. Bij het gebruik van de badkamer kan een externe zorgverlener of familielid meekomen om de gebruiker bij te staan.  

De kostprijs bedraagt 3,00 EUR. De badkamer kan gereserveerd worden via het onthaal. De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

Artikel 6

KAPPER EN PEDICURE 

Gebruikers van het lokaal dienstencentrum kunnen gebruik maken van het kapsalon. 

De reservaties van het kapsalon verlopen via het onthaal van het woonzorgcentrum. Het kapsalon kan slechts door één kapper/gebruiker op hetzelfde moment gereserveerd worden. Reservaties gebeuren per halve dag of per uur van maandag t.e.m. zaterdag.

Bij gebruik van het kapsalon wordt 2,00 EUR aangerekend. 

Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het retributie – en huishoudelijk reglement kapper en pedicure, voorgelegd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2022.

Artikel 7

VOLKSTUINTJES 

Er zijn 9 volkstuintjes gelegen in de tuin van de zorgcampus, elk met een oppervlakte van 14 m².  

Een volkstuintje kan gehuurd worden voor 25 EUR per jaar. In de prijs is het gebruik van  tuinmateriaal (wat aanwezig is) en water inbegrepen.  

Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement Volkstuintjes zoals goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 maart 2014. 

Artikel 8

KRANTENHOEK 

De krantenhoek is elke dag open van 8u00 tot 20u00 en bevindt zich in de lounge van het woonzorgcentrum. Er worden drie kranten ter beschikking gesteld: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Het Wekelijks Nieuws. De kranten zijn gratis ter beschikking en mogen niet meegenomen worden.  

Artikel 9

ACTIVITEITEN 

1. Recreatieve activiteiten 

Bloemschikken 4 keer per jaar 

materiaalprijs 

Maandelijkse crea-activiteit 

materiaalprijs 

Brei – en handwerkactiviteit 2 wekelijks 

Gratis, eigen materiaal mee te brengen  

Naaiatelier 2 wekelijks 

Gratis, eigen materiaal mee te brengen  

Quiz 2 tot 4 keer per jaar 

4 EUR per persoon 

Tearoomnamiddag maandelijks (1 warme drank en gebak/zoete lekkernij) 

5 EUR per persoon  

 

2. Informatieve activiteiten  

Meermaals per jaar worden informatieve en sensibiliserende activiteiten aangeboden. Deze activiteiten worden gratis aangeboden aan de deelnemers met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. 
 
Enkele voorbeelden: 

  • Informatiemiddag voor mantelzorgers 
  •  Activiteit in het kader van valpreventie 
  • Infomomenten verzorgd door externen zoals Huis van de Mens, mutualiteit, …  
  • Contactkoor 
  •  … 

3. Vormende activiteiten  

Er wordt samengewerkt met diverse onderwijsinstellingen voor het aanbieden van cursussen. De onderwijsinstelling zorgt voor de facturatie, vanuit het lokaal dienstencentrum wordt hiervoor geen retributie geïnd.  

4. Eenmalige activiteiten  

Voor eenmalige activiteiten wordt het Vast Bureau gemachtigd om de tarieven te bepalen, waarbij uitgegaan wordt van de reële kostprijs en gestreefd wordt naar een break-even-werking. 

Artikel 10

INWERKINGTREDING

Dit retributiereglement treedt in werking op 1 januari 2023, met uitzondering van artikel 2 warme maaltijden en artikel 3 dorpsrestaurant De Stek, die beiden ingaan op 1 februari 2023 en vervangt onderstaande reglementen: 

  • Bepaling tarieven warme maaltijden en dorpsrestaurant, goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17/1/2022 

  • Bepaling tarieven cafetaria, goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van  24/2/2020 

9.

2022_RMW_00075 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein
9.

2022_RMW_00075 - Vragen en antwoord - Aktename

2022_RMW_00075 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.