Het verslag van de gemeenteraadszitting van 14 november 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:00:58 en eindigt op 03:20:00.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 14 november 2022 wordt goedgekeurd.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 15 december 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
De gemeenteraad keurt de 3de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed.
De 3de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 07/11/2022.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 van het OCMW werd vastgesteld door de OCMW-raad op 12/12/2022.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW werd op 25/11/2022 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 OCMW goed.
De gemeenteraad stelt de 3de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 vast.
De 3de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 07/11/2022.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 werd op 25/11/2022 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 vast.
De gouverneur heeft de jaarrekening 2021 goedgekeurd. In bijlage werd het goedkeuringsbesluit opgenomen.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele opmerkingen, wel tot enkele technische bemerkingen (zie bijlage).
De raad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de provinciegouverneur.
Verdeelsleutel
De politiezones worden gefinancierd via 2 grote groepen van toelagen, enerzijds via de federale toelagen en anderzijds via de gemeentelijke bijdragen. Voor de PZ Arro Ieper is de verhouding momenteel 55% federale toelage en 45% gemeentelijke dotatie.
De federale dotatie bestaat uit een financieringsmechanisme op basis van 2 principes:
- gelijkheid: de totale federale dotatie gedeeld door aantal politieambtenaren waardoor een forfaitaire dotatie per politieambtenaar wordt bekomen;
- KUL norm: de verdeelsleutel voor de theoretische berekening van de politiecapaciteit tussen de politiezones op basis van onderzoek van KU Leuven aan de hand van 75 indicatoren (criminaliteit, gevangenis in de zone, ongevallen, bevolkingsdichtheid, …).
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald op basis van een consensus in onderling overleg of op basis van de standaard verdeelsleutel. De standaard verdeelsleutel bestaat uit:
- 20% kadastraal inkomen;
- 20% belastbaar inkomen;
- 60% KUL norm.
Bij de oprichting van de politiezone Arro Ieper werd de standaard verdeelsleutel toegepast en deze is als volgt:
De cijfers van het netto belastbaar inkomen en het totaal kadastraal inkomen dateren nog van bij de oprichting van de politiezone en zijn dus niet meer actueel.
Op het politiecollege van 17 juni 2022 en op de politieraad van 13 oktober 2022 werd een unanieme consensus bereikt om de huidige verdeelsleutel te actualiseren voor de delen die kunnen geactualiseerd worden, namelijk het netto belastbaar inkomen en het kadastraal inkomen. De KUL-norm ligt vast bij koninklijk besluit.
De systematiek van de huidige verdeelsleutel blijft dus behouden maar de eerste 2 luiken (kadastraal inkomen en belastbaar inkomen) worden geactualiseerd met de meest recente cijfers van statbel (Belgisch instituut voor statistiek).
Het voorstel en de consensus is om de geactualiseerde verdeelsleutel te laten ingaan vanaf 2025 en vanaf 2023 een geleidelijke jaarlijkse overgang te voorzien van de huidige verdeelsleutel naar de geactualiseerde verdeelsleutel cfr. tabel hieronder.
Voor de jaren na 2025 is de verdeelsleutel van 2025 van toepassing tenzij deze opnieuw
wordt geactualiseerd.
Toelage 2023
De tweede begrotingswijziging 2022 en de begroting 2023 van de politiezone PZ 5462 Arro Ieper worden ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 8 december 2022.
In 2020 werd reeds een evolutie van de exploitatietoelage bepaald op basis van de toen gekende gegevens. In de evolutie van het meerjarenplan was voor 2022 een indexering van de exploitatietoelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5% t.o.v. 2021, voor het jaar 2023 1,75 % en voor de jaren 2024 en 2025 2%.
Ook de politiezones ontsnappen niet aan de kosten van stijgende inflatie door de opeenvolgende overschrijding van de spilindexen voor de lonen en met de stijgende energiekosten. De stijging van de personeelskosten volgens de inflatievooruitzichten van het planbureau van 8 november 2022 bedraagt in 2022 9,1% t.o.v. 2021 en 5,6% in 2023 t.o.v. 2022. Bovendien is voor de komende jaren een te verwachten stijging van de loonuitgaven onder meer door stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden en door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie. De federale dotatie ligt slechts voor 1 jaar vast waardoor het onzeker is wat de evolutie van de federale dotatie op termijn zal zijn.
In de tweede begrotingswijziging 2022 (politieraad van 8 december 2022) wijzigt de bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper niet gezien het deficit wordt opgevangen met de eigen gecumuleerde middelen van voorbije jaren.
In de begroting 2023 (eveneens politieraad van 8 december 2022) blijven de vooropgestelde percentages van de exploitatietoelage van het meerjarenplan gelijk (+ 1,75% t.o.v. 2022), doch aangepast aan de nieuwe verdeelsleutel. De stijging van de kosten wordt enerzijds mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren en anderzijds wordt vanaf 2023 een investeringstoelage ingevoerd om de investeringen te financieren. Dit maakt dat de stijging van de kosten niet extra wegen op de autofinancieringsmarge van de steden en gemeenten maar dat dit ten laste komt van de investeringsrubriek en kasbasis van de gemeenten.
Voor 2023 zijn de dotaties dan als volgt:
Overzicht van de dotaties van de voorbije jaren voor de gemeente Langemark-Poelkapelle:
2009 = € 442.856
2010 = € 451.987
2011 = € 461.027
2012 = € 469.962
2013 = € 488.760
2014 = € 508.311
2015 = € 523.560
2016 = € 523.560
2017 = € 528.796
2018 = € 528.796
2019 = € 534.084
2020 = € 544.766
2021 = € 550.214
2022 = € 558.467
2023 = € 629.405
De verdeelsleutel voor de jaren 2022-2025 en verder, zoals hierboven voorgesteld, goed te keuren.
De bijdrage van de gemeente zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2022 en in de begroting 2023 van de politiezone Arro Ieper en hierboven vermeld in de tabel goed te keuren en in te schrijven in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente.
Dit besluit ter goedkeuring over te maken aan de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en een afschrift te bezorgen aan de bijzonder rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.
Dhr Jan Halewyck merkt op dat de tarieven voor het plaatsen van signalisatie niet correct zijn. Ter zitting wordt het besluit aangepast als volgt:
Artikel 5c. Voor werken uitgevoerd in het kader van het kortparkeerbeleid bij handelszaken (GR 14/11/2022) zijn de kosten voor de aankoop van signalisatie ten laste van de aanvrager. In afwijking van artikel 2 en artikel 3 wordt volgende bepaald:
- prestaties personeelsleden: vrijstelling van het tarief dat werd vastgelegd in artikel 2
- gebruik van voertuigen: vrijstelling van het tarief dat werd vastgelegd in artikel 3
Er wordt een retributie geheven voor bepaalde werken uitgevoerd door de gemeentelijke technische dienst. Door de uitzonderlijk hoge inflatie is het lokaal bestuur genoodzaakt om de tarieven aan te passen. In 2022 is de spilindex 5 maal overschreden, de loonkost stijgt hierdoor met meer dan 5%, ook de materiaalkost is sterk toegenomen.
Een nieuwe retributie, nl. de kosten voor werken uitgevoerd door de gemeentelijke technische dienst in kader van het kortparkeerbeleid bij handelszaken, werd toegevoegd.
De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in de tabel hieronder:
Huidig tarief | Nieuw tarief vanaf 01/01/2023 | |
uurtarieven | uitvoerend personeel: 25 EUR | 32 EUR |
leidinggevend personeel: 32 EUR | 42 EUR | |
gebruik vrachtwagen | 1 €/km | 2 €/km |
gebruik bestelwagen | 0,50 €/km | 1 €/km |
bandenkraan, minikraan of tractor | 40 €/uur | 45 €/uur |
werken voetpaden en opritten | 60 €/vierkante meter | 78 €/vierkante meter |
grachtinbuizingen | forfait van 250 € vermeerderd met 172 €/lp voor het aanleggen en 90 €/lp voor het verwijderen | forfait van 250 € vermeerderd met 225 €/lp voor het aanleggen en 110 €/lp voor het verwijderen |
plaatsing signalisatie i.k.v. kortparkeerbeleid bij handelszaken | - 50% van uurtarieven personeel - 50% van tarieven voor gebruik voertuigen - materiaal: aan kostprijs |
Voor de periode van 01/01/2023 tot en met 31/12/2025 wordt een retributie geheven voor werken uitgevoerd door de gemeentelijke technische dienst:
a. De prestaties van personeelsleden van de gemeentelijke technische dienst worden als volgt aangerekend:
b. Iedere begonnen schijf van 0,5 uur wordt aangerekend voor 0,5 uur.
c. Er komt een toeslag op bovenstaande bedragen van 50% voor prestaties geleverd buiten de normale werkuren. Als normale werkuren wordt de periode beschouwd van 8.00u tot 17.00u op weekdagen.
a. Het gebruik van voertuigen wordt als volgt aangerekend:
b. De bestuurder van het voertuig wordt verrekend aan de tarieven volgens artikel 2.
c. Iedere begonnen schijf van 0,5 uur of kilometer wordt aangerekend voor 0,5 uur of kilometer.
a. Materiaalkosten worden aangerekend tegen de verwervingskost. Dit betekent de aankoopprijs (inclusief BTW die door de gemeente werd betaald) van het materiaal, vermeerderd met de eventuele kosten van personeel en voertuigen, die gemaakt werden om het materiaal in het bezit te krijgen en ter plaatse te brengen (verplaatsingskosten, overslagtijd, ...).
b. Wanneer de gemeente een beroep moet doen op een externe aannemer om de werken uit te voeren, worden de aangerekende kosten door de gemeente doorgerekend.
a. Voor werken aan voetpaden en opritten wordt, in afwijking van de artikelen 2 t.e.m. 4, een kostprijs gerekend van 78 EUR / m².
b. Voor het aanleggen of verwijderen van grachtinbuizingen wordt, in afwijking van de artikelen 2 t.e.m. 4 volgende kostprijs aangerekend:
Een forfait van 250 EUR vermeerderd met:
c. Voor werken uitgevoerd in het kader van het kortparkeerbeleid bij handelszaken (GR 14/11/2022) zijn de kosten voor de aankoop van signalisatie ten laste van de aanvrager. In afwijking van artikel 2 en artikel 3 wordt volgende bepaald:
- prestaties personeelsleden: vrijstelling van het tarief dat werd vastgelegd in artikel 2
- gebruik van voertuigen: vrijstelling van het tarief dat werd vastgelegd in artikel 3
In afwijking van de artikelen 2 t.e.m. 5 zijn volgende werken vrijgesteld van deze retributie:
a. De eerste aanleg van een oprit van maximaal 4 m breed in betonklinkers, tussen de rooilijn en de openbare weg, voor zover dit een openbaar karakter heeft.
b. De aanleg van bermen in gewapend gazon.
c. Herstellingen in betonklinkers of gewapend gazon.
Openbare diensten, instellingen van openbaar nut en/of daarmee gelijkgestelde instellingen worden vrijgesteld van deze retributie.
De tarieven kunnen jaarlijks herzien worden door het college van burgemeester en schepenen. Bij deze herziening wordt o.a. rekening gehouden met de evolutie van de loonkosten en de exploitatiekosten van de voertuigen.
a. De werken worden uitgevoerd na goedkeuring van het bestek door de aanvrager. Dit bestek bevat een beschrijving van de werken en een raming van de kosten.
b. De werken worden, na uitvoering, gefactureerd door de gemeente op basis van de werkelijke prestaties en op basis van de tarieven die van toepassing waren op het moment van goedkeuring van de offerte.
a. Als de veroorzaker van de schade gekend is, kan het college de veroorzaker aanmanen om de schade binnen een bepaalde termijn te herstellen. Als de veroorzaker niet gekend is of de schade niet binnen de vooropgestelde termijn hersteld heeft, worden de werken ambtshalve uitgevoerd door de technische dienst.
b. De werken worden na uitvoering gefactureerd door de gemeente op basis van de werkelijke prestaties en op basis van de tarieven die van toepassing waren op het moment van uitvoering van de werken.
Dit retributiereglement voor werken uitgevoerd door de gemeentelijke technische dienst treedt in werking op 01/01/2023 tot 31/12/2025 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 16/12/2019.
De raad past het de retributie voor de plaatsing van signalisatie aan als toegelicht op de gemeenteraad van 14 november.
De gemeente heft een retributie op diverse materialen die verkocht worden door de gemeente. Het huidig retributiereglement, goedgekeurd op 6 september 2021, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld.
Het volgende werd aangepast:
- schrappen verkoop branddetectoren;
- schrappen waarborg "Tentoonstelling Langemark Mythe";
- schrappen waarborg beamer, projectiescherm en geluidsmeter. Deze waarborgen werden opgenomen in het retributiereglement op het verhuren van feestmateriaal (GR 21 februari 2022);
- toevoegen van de volgende producten : "De Grote Vijf route" + "De parochiepriesters en kerkgeschiedenis van Langemark-Poelkapelle door de eeuwen heen";
- aanpassen prijs en omschrijving "Modder op de Weg - per bord" (i.p.v. Modder op de Weg-pakket): € 30,00.
Het retributiereglement op het verkopen van materiaal voor de periode 2021 tot en met 2025, goedgekeurd op 6 september 2021, wordt opgeheven.
Er wordt voor een periode van 01/01/2023 tot en met 31/12/2025 een nieuw retributiereglement goedgekeurd voor het verkopen van materiaal door het lokaal bestuur.
Het materiaal dat wordt verkocht en de te heffen retributie wordt als volgt bepaald :
Ontspannen
* De verdeelpunten die meewerken aan de verkoop van de recreatieve routes, wordt een korting van 30% toegestaan voor de fietsnetwerkkaarten en brochures van auto-, wandel- en fietsroutes en een korting van 10% toegestaan voor de fiets- en wandelboxen, waarbij de verkoopprijs die vastgesteld wordt door Westtoer, door de diverse verkooppunten behouden blijft.
Omgeving
Secretariaat en onthaal
Het materiaal dat voor uitleen wordt aangeboden en de te heffen waarborg bedraagt:
Omgeving
De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Er moet contact betaald worden bij het indienen van de vraag. Er wordt een betalingsbewijs afgeleverd.
Een compostvat of een compostbak kan betaald worden door overschrijving op rekening BE92 0910 0023 2223 van de gemeente.
De gemeenteraad machtigt het college om het tarief te bepalen van producten en diensten die eenmalig of beperkt in tijd tot maximum 1 jaar worden aangeboden. Het tarief moet een billijke vergoeding zijn voor het aangeboden product of de dienst.
De gemeente heft een retributie op het gebruik van het kampeerautoterrein. Het huidig retributiereglement, goedgekeurd op 31 augustus 2020, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld.
Door de uitzonderlijk hoge inflatie is het lokaal bestuur genoodzaakt om de tarieven aan te passen. De prijzen voor het huren van een plek op het kampeerautoterrein bleven meer dan 10 jaar ongewijzigd.
In het aangepast reglement werd het volgende aangepast:
- 15 EUR per plaats per dag (i.p.v 12 EUR)
- 65 EUR voor een 5-beurtenkaart (i.p.v. 50 EUR)
- schrappen van de terugbetaling van 12 EUR bij besteding van 50 EUR bij lokale handel of horeca op de dag voor of na de overnachting
Het kampeerautoterrein
Gebruikers
Gebruik
Methode
Elke gebruiker dient zich bij aankomst te melden aan de balie van het sportcentrum of bij de uitbater van de cafetaria. Hier wordt een dagticket verkregen dat zichtbaar aan de voorruit van de kampeerauto gelegd moet worden. Het ticket is geldig voor de data die op het ticket vermeld staan, met een maximum van 72u. De gebruiker verbindt er zich toe correct op de aangegeven plaats te parkeren.
Reserveren voor een parkeerplaats is mogelijk, maar niet noodzakelijk. Bij volboeking van het kampeerterrein, zal de gereserveerde voorrang krijgen op de niet gereserveerde. Reserveren kan op teamontspannen@lp.be of via 057/49.09.41. Reservaties moeten ten laatste twee dagen op voorhand gebeuren.
Tarief
Een dagticket geldt als bewijs voor de staanplaats en de afname van water en elektriciteit.
Prijs dagticket: 15 EUR
Er kan ook gewerkt worden met een 5 beurtenkaart die 65 EUR kost.
Rust
Tussen 22u en 7u dient de nachtrust te worden gerespecteerd.
Gebruik van de installaties
Veiligheid
Noodnummers
Varia
Het is niet toegestaan om handel of publiciteit te voeren. Het lokaal bestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor schade of diefstal die zich zou voordoen aan de kampeerauto van de gebruiker. Betwistingen worden enkel voor de rechtbank van Ieper beslecht.
Dit retributiereglement treedt in werking op 01/01/2023 tot 31/12/2025 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 31/08/2020.
Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerder een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden, is goedgekeurd door de gemeente. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast gebeuren een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken, die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
In de actualisatie van de code werd meer aandacht gegeven aan minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP,...
De mogelijkheid om bij de distributienetbeheerder de betaling te verkrijgen van een gemeentelijk opgelegde retributieheffing vindt zijn grondslag in de statuten, waarvoor de Raad van Bestuur een algemeen kader kan creëren, en voor zover dit aanvaard is in het distributienettarief door de reguleringsinstantie. Er is eveneens voorzien dat de distributienetbeheerder aan haar vennoten alle informatie ter beschikking zal stellen die noodzakelijk is om de retributie te heffen.
Het huidig reglement, goedgekeurd in de raad van 16 december 2019, vervalt op 31 december 2022.
Voor 2023, 2024 en 2025 wordt jaarlijks een forfaitair bedrag van 17.090,49 EUR voor elektriciteitswerken en 4.054,71 EUR voor gaswerken vastgelegd.
Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Dit retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 EUR, voor werken in voetpaden 7,88 EUR en voor werken in aardewegen 4,73 EUR.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 EUR per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 EUR per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Het politiereglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 december 2002.
Aan dit reglement wordt op vraag van MIROM Roeselare een passage toegevoegd om te kunnen handhaven bij illegale inzamelingen van afval. Dit gaat over illegale huis-aan-huis ophaling (bvb. van metalen). MIROM Roeselare meldt ook dat ze frequent te kampen hebben met illegale textielcontainers. Deze worden op verkeerde locaties geplaatst en ook niet gerapporteerd aan OVAM noch aan de openbare besturen. Door het opnemen van de nodige bepalingen kan er opgetreden worden.
Tegelijkertijd werd gekeken om het reglement te updaten (aanpassen aan wetgeving, aan de zonale politieverordening,...).
De raad keurt het politiereglement goed:
Hoofdstuk 1 – algemene bepalingen
Afdeling 1 – definities en toepassingsgebied
Artikel 1
De definities opgenomen in het Materialendecreet, het VLAREMA en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing op dit politiereglement.
Artikel 2
MIROM Roeselare is de opdrachthoudende vereniging die instaat voor de preventie, inzameling en de eindverwerking van het huishoudelijk afval en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen dat geproduceerd wordt in de gemeente Langemark-Poelkapelle.
Artikel 3
Dit politiereglement is van toepassing op de inzameling en het beheer van alle huishoudelijke afvalstoffen.
Dit politiereglement is tevens van toepassing op de inzameling en het beheer van alle met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen die via een gemeentelijke inzameling worden opgehaald, ingezameld of aangeboden.
Afdeling 2 – algemene bepalingen
Artikel 4
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 §1 van het Materialendecreet is het verboden huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen achter te laten, op te slaan, aan te bieden, in te zamelen, te storten, te verbranden, te verwerken, te beheren in strijd met de bepalingen opgenomen in dit politiereglement en de zonale politieverordening.
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 §1 van het Materialendecreet is het verboden voor de aanbieders van met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen om deze bedrijfsafvalstoffen op een andere manier aan te bieden bij de gemeentelijke inzameling in strijd met de bepalingen opgenomen in dit politiereglement en de zonale politieverordening.
Artikel 5
Het is verboden volgende afvalstoffen aan te bieden bij een gemeentelijke inzameling:
Het is verboden om volgende afvalstoffen aan te bieden bij een gemeentelijke inzameling bestemd voor het selectief inzamelen van afvalstoffen :
Artikel 6
Alleen de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars, daartoe aangewezen bij deze verordening of door het college van burgemeester en schepenen of door MIROM Roeselare, zijn gerechtigd om huishoudelijke afvalstoffen te aanvaarden of in te zamelen.
Het is voor iedereen verboden om het even welke huishoudelijke afvalstof af te geven of voor inzameling aan te bieden aan andere geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars dan deze daartoe aangewezen bij dit reglement of door het college van burgemeester en schepenen of door MIROM Roeselare.
Artikel 7
De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen dienen middels het voorgeschreven recipiënt en op de voorgeschreven wijze aangeboden te worden aan de rand van de openbare weg en vóór het betrokken perceel waar de aanbieder gevestigd is, zonder evenwel het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers te hinderen. De aanbieder die afgelegen van de openbare weg of langs wegen, plaatsen of stegen gevestigd is, die niet door de wagens van de ophaaldienst bereikbaar zijn, dienen het voorgeschreven recipiënt te plaatsen op het dichtst bij de openbare weg grenzende perceel, dat wel toegankelijk is.
De afvalstoffen moeten na 19u00 van de dag voorafgaand aan de ophaling buitengeplaatst worden.
De inwoners die het recipiënt of de afvalstoffen buitenzetten zijn ertoe gehouden alle normale maatregelen te nemen opdat de inhoud ervan niet verspreid wordt en opdat een eventuele noodzakelijke opkuis gebeurt.
Het is verboden de langs de openbare weg staande recipiënten te openen, geheel of gedeeltelijk te ledigen en/of te doorzoeken, met uitzondering van het bevoegde personeel in de uitoefening van hun functie.
Afval dat om welke reden dan ook niet werd meegenomen, moet nog dezelfde dag terug binnengehaald worden.
Hoofdstuk 2 – inzameling van restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval
Afdeling 1 – definitie
Artikel 8
Onder restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval wordt verstaan: alle afvalstoffen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, die in het voorgeschreven recipiënt voor de ophaling van het restafval of de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval kunnen geborgen worden, met uitzondering van papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval (KGA), groenafval, PMD-afval, grofvuil, AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparaten), banden, bouw- en sloopafval.
Afdeling 2 – inzameling
Artikel 9
Het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval worden huis-aan-huis opgehaald langs de voor de ophaler toegankelijke straten, wegen en pleinen, op de door het college van burgemeester en schepenen bepaalde dagen.
Het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval mogen niet worden meegegeven met het grofvuil of een inzameling andere dan deze van het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval.
Afdeling 3 – wijze van aanbieding
Artikel 10
Het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval moeten gescheiden aangeboden worden in een officiële restafvalzak van 60 of 30 liter zoals deze tegen betaling ter beschikking gesteld worden. De restafvalzak moet zorgvuldig gesloten worden volgens de aanduiding op de zak en mag geen scheuren, barsten of lekken vertonen.
Het gewicht van de aangeboden restafvalzak mag niet zwaarder zijn dan 15 kg.
Het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval moeten aangeboden worden zodanig dat er geen risico is voor de veiligheid en de gezondheid van de ophalers. Scherpe voorwerpen moeten zodanig verpakt worden dat ze geen gevaar kunnen opleveren voor de ophalers.
Hoofdstuk 3 – inzameling van groot huisvuil en tuinafval op aanvraag
Afdeling 1 – definitie
Artikel 11
Artikel 12
Het groot huisvuil en grote hoeveelheden tuinafval worden op aanvraag en tegen betaling ingezameld. Inwoners kunnen hun aanvraag telefonisch bevestigen of via de website overmaken aan MIROM Roeselare. MIROM Roeselare bevestigt deze afspraak schriftelijk samen met een overschrijvingsformulier. Alleen indien vooraf betaald wordt, garandeert MIROM Roeselare de ophaling.
De inzameling van groot huisvuil en tuinafval gebeurt op de dagen door MIROM Roeselare bepaald. Het afval wordt door de klanten/inwoners aangeboden op een plaats die bereikbaar is voor de ophaalwagen.
Grote stukken brandbaar materiaal mogen niet worden meegegeven met de inzameling van het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval of een inzameling, andere dan deze van het groot huisvuil.
Het groot huisvuil mag enkel opgehaald worden door organisaties die door het college van burgemeester en schepenen hiervoor zijn aangesteld.
Afdeling 3 – wijze van aanbieding
Artikel 13
Het groot huisvuil en tuinafval worden aangeboden aan de straatzijde op de dag dat MIROM Roeselare met de inwoner heeft afgesproken.
Het groot huisvuil mag niet in afvalzakken, kartonnen dozen of papieren zakken worden aangeboden. Er mag geen los materiaal opgeborgen zijn in de aangeboden zaken.
Het tuinafval en groot huisvuil moet ophaalklaar en bereikbaar zijn voor de ophaaldiensten (de vrachtwagen met kraan rijdt niet op privéterrein).
Op de ophaaldag moet er iemand op het ophaalpunt aanwezig zijn.
Alle voorwerpen worden zo aangeboden dat ze geen gevaar kunnen opleveren voor de ophalers.
Afdeling 4 – betaling
Artikel 14
De prijs voor ophaling van groot huisvuil bestaat uit een administratiekost per ophaling en een verwerkingsprijs voor het afval. Die prijs varieert naar het gelang van het afval dat aangeboden wordt. De tabel met tarieven is te raadplegen bij de milieudienst van het gemeentebestuur of bij MIROM Roeselare of op de website van MIROM Roeselare.
Voor ophaling van tuinafval wordt tot 7 m³ per ophaalbeurt een forfaitaire kostprijs aangerekend. Voor grotere hoeveelheden tuinafval wordt nadien een bijkomende prijs per m³ gefactureerd.
Hoofdstuk 4 – selectieve inzameling van hol glas
Afdeling 1 – definitie
Artikel 15
Onder hol glas wordt verstaan: flessen en bokalen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen, gewapend glas, serreglas, kristal, opaal glas, rookglas, spiegelglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, TL-lampen, porselein, aardewerk, beeldbuizen, andere afvalstoffen e.d..
Afdeling 2 – inzameling
Artikel 16
Hol glas wordt ingezameld in de glascontainers die verspreid staan opgesteld in de gemeente. Het gebruik van de containers is uitsluitend voorbehouden aan de inwoners van de gemeente.
Glas mag niet worden meegegeven met het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval, het grofvuil of een andere selectieve inzameling.
Afdeling 3 – wijze van aanbieding
Artikel 17
Hol glas dat naar de glascontainer gebracht wordt, moet, afhankelijk van de kleur, in de daartoe voorziene glascontainers worden gedeponeerd. Hol glas wordt bij de aanbieding ontdaan van deksels en stoppen. Het dient leeg en voldoende gereinigd te zijn.
Het deponeren van om het even welke andere afvalstof dan hol glas in glascontainers is verboden. Het is verboden om naast de glascontainers glas of andere afvalstoffen achter te laten, ook al is de glascontainer volledig gevuld. Dit wordt beschouwd als sluikstorten.
Het is verboden glas te deponeren in de glascontainers tussen 20u00 en 8u00.
Hoofdstuk 5 – selectieve inzameling van papier en karton
Afdeling 1 – definitie
Artikel 18
Onder papier en karton wordt verstaan: alle dag-, week- en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, gelaagd papier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeistofzakken, e.d.
Afdeling 2 – inzameling
Artikel 19
Papier en karton wordt huis-aan-huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is ingericht, op de door het college van burgemeester en schepenen bepaalde dagen.
Papier en karton mag niet worden meegegeven met het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval, het groot huisvuil of een selectieve inzameling, andere dan deze van papier en karton.
Afdeling 3 – wijze van aanbieding
Artikel 20
Het papier en karton moet verpakt zijn in een andere kartonnen doos of samengebonden met niet-metalen binddraad. Kartonnen dozen dienen in elkaar gevouwen of gescheurd te zijn.
Per ophaalbeurt mag maximaal 2 m³ papier en karton worden aangeboden.
Hoofdstuk 6 – Selectieve inzameling van alle lege plastic verpakkingen (inclusief bloempotten en folies), metalen verpakkingen en drankkartons (PMD)
Afdeling 1 – definitie
Artikel 21
Onder PMD wordt verstaan: alle lege plastic verpakkingen (inclusief bloempotten en folies), metalen verpakkingen (inclusief kroonkurken) en drankkartons ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
Afdeling 2 – inzameling
Artikel 22
Het PMD-afval wordt huis-aan-huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is ingericht, op de bepaalde dagen.
Het PMD-afval mag niet meegegeven worden met het restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval, het groot huisvuil of een andere selectieve inzameling, andere dan deze van de plasticverpakkingen (inclusief bloempotten en folies in plastic), metalen verpakkingen en drankkartons.
Afdeling 3 – wijze van aanbieding
Artikel 23
Het PMD-afval moet verpakt worden in officiële PMD-zakken. Deze zakken zijn verkrijgbaar bij de verdeelpunten die deze tegen betaling ter beschikking gesteld worden. De PMD-zak moet zorgvuldig gesloten worden en mag geen scheuren, barsten of lekken vertonen.
Het aangeboden PMD-afval mag geen restafval, KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
De verschillende fracties van de plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen gemengd in de PMD-zak worden aangeboden. Het is verboden om afval, dat niet overeenkomt met de bepalingen van de selectieve inzameling voor PMD, te deponeren in een PMD-zak. Indien het afval – geheel of gedeeltelijk – niet overeenkomt met deze bepalingen kan de ophaler weigeren de PMD-zak mee te nemen. In zo’n geval zullen de betrokken inwoners op de hoogte gesteld worden van de oorzaak van deze weigering door middel van een sticker gekleefd op de PMD-zak of door elk ander middel. De om deze reden geweigerde PMD-zakken moeten onverwijld teruggenomen worden door de verantwoordelijke bewoners en mogen tijdens de volgende selectieve inzameling opnieuw aangeboden worden nadat het afval, dat niet aan de bepalingen voldoet, eruit verwijderd werd.
Hoofdstuk 6 – selectieve inzameling van textielafval
Afdeling 1 – definitie
Artikel 24
Voor de toepassing van deze verordening wordt onder textielafval verstaan: alle herbruikbare en recycleerbare kledij voor dames, heren en kinderen, lederwaren, schoenen, handtassen, beddengoed, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten, handdoeken), lompen, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit).
Afdeling 2 – inzameling
Artikel 25
De inzameling van textielafval wordt uitsluitend georganiseerd door MIROM Roeselare of door de door haar aangewezen instellingen. Enkel de geregistreerde inzamelaars, handelaars en makelaars van textielafvalstoffen die toelating krijgen van MIROM Roeselare zijn gemachtigd om textielcontainers te plaatsen.
De inzameling van textielafval geschiedt uitsluitend in de door MIROM Roeselare opgestelde of toegelaten textielcontainers. Deze containers staan opgesteld in de gemeente en bij de Kringwinkel.
Het is verboden om textielafval aan te bieden met het restafval of enige andere huis-aan-huis inzameling van selectief ingezamelde afvalstoffen.
De huis-aan-huis inzameling van textiel is enkel toegelaten voor de door MIROM Roeselare of het college van burgemeester en schepenen aangewezen inzamelaars, verenigingen of scholen.
Afdeling 3 – wijze van aanbieding
Artikel 26
Het textiel dient bij het deponeren in een container in een degelijke en goed gesloten zak verpakt te zijn. Het aangeboden textiel mag niet nat of besmeurd zijn. Het is verboden om textielafval in de textielcontainers te deponeren tussen 21u00 en 7u00.
Het is verboden om naast de textielcontainers lege of volle dozen, kratten, zakken of andere voorwerpen achter te laten, ook al is de container volledig gevuld.
Hoofdstuk 7 – inzameling hechtgebonden asbest op aanvraag
Artikel 27
Hechtgebonden asbest materiaal kan op aanvraag en tegen betaling aan huis opgehaald worden door MIROM Roeselare. Inwoners richten hun aanvraag tot MIROM Roeselare en volgen de door haar vastgelegde reglementering.
Artikel 28
De gemeenteraadsbeslissing van 23 december 2002 betreffende het politiereglement huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wordt opgeheven.
De kostprijs van een badge om toegang te krijgen tot het recyclagepark verhoogt naar 10 euro per stuk.
De raad keurt het retributiereglement goed:
Artikel 1
Voor een periode ingaand op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2023 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.
Artikel 2: Toegang tot het recyclagepark
De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.
Artikel 3: Soorten afvalstoffen
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
3.1. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Elektro (AEEA) |
Elektriciteitskabels |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
Klein gevaarlijk afval: frituurolie, TL-lampen, batterijen, verfafval, motorolie,… |
Kurken |
Matrassen |
Metalen |
Papier-karton |
PMD (verplicht in een PMD-zak) |
Textiel |
3.2. Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):
|
Retributie |
Asbestcement |
200 euro / 1.000 kg |
Asbestzak (groot) |
2,50 euro / zak |
Asbestzak (klein) |
1,50 euro / zak |
Set PBM's (overall, handschoenen, masker) | 10 euro / set |
Gipsafval |
145 euro / 1.000 kg |
Harde plastic |
270 euro / 1.000 kg |
Houtafval |
75 euro / 1.000 kg |
Niet recycleerbaar afval |
110 euro / 1.000 kg |
Piepschuim (1.500 liter zak)* |
1,35 euro / zak |
Piepschuim |
135 euro / 1.000 kg |
Steenpuin |
25 euro / 1.000 kg |
Tuinafval |
50 euro / 1.000 kg |
Vlak glas |
55 euro / 1.000 kg |
* KMO’s en zelfstandigen
3.3. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
|
Retributie |
Brandbaar grofvuil (particulieren) |
200 euro / 1.000 kg |
Brandbaar grofvuil (KMO’s) |
215 euro / 1.000 kg |
Artikel 4: Vrijstelling
Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/jaar voor volgende categorieën:
Eens de vrijstelling is opgebruikt, kan er nog eens 1.000 kg/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25 euro/1.000 kg. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in artikel 3.
Er geldt eenzelfde vrijstelling per vereniging, mits deze vereniging voldoet aan volgende voorwaarden:
Artikel 5
De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
De vrijstelling geldt per vereniging met een vast lokaal. De leden van de vereniging zijn de natuurlijke personen die jaarlijks worden doorgegeven aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6
De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.
Artikel 7
Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Artikel 8
Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Artikel 9
De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, volgens de Belgische wettelijke bepalingen, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.
Artikel 10
Het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen.
Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact. De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Artikel 11
In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning en worden er 10 euro administratiekosten aangerekend. Na 1 maand volgt een 2de aanmaning en worden de administratiekosten verhoogd met 10 euro. Indien nog niet betaald wordt start het gemeentebestuur de administratieve invordering.
Artikel 12
Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s van de overleden referentiepersoon.
Artikel 13
De badge kost 10 euro.
Artikel 14
Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
In de gemeenteraad van 31 mei 2021 werd Jan Halewyck aangesteld als gemeenteraadslid. In de gemeenteraad van 1 juli 2019 werd Jan Halewyck aangesteld als plaatsvervangend lid (Landelijke Gilde). Stemgerechtigde leden mogen niet over een mandaat beschikken, dus kan dhr. Halewyck niet langer zetelen als plaatsvervangend stemgerechtigd lid en wordt er een vervanger aangesteld. Dhr. Pieter Delva heeft zijn kandidatuur ingediend als plaatsvervangend lid namens de Landelijke Gilde.
In de gemeenteraad van 16 september 2021 werd Laurent Hoornaert aangesteld als schepen bevoegd voor natuur en klimaat.
Natuurpunt Westland vraagt om te mogen toetreden tot de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur. Roland Vanaudenaerde wordt voorgesteld als effectief lid. Hilde Beyls wordt voorgesteld als plaatsvervanger. Vanuit de milieudienst wordt voorgesteld om in kader van de man-vrouw verhouding Hilde Beyls aan te stellen als effectief lid en Roland Vanaudenaerde als plaatsvervanger.
In bijlage een aangepaste ledenlijst van de milieuraad.
Laurent Hoornaert wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de politieke fracties binnen de milieuraad – schepen van natuur en klimaat (TOPE 8920).
Pieter Delva wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger (stemgerechtigd lid) als vertegenwoordiger van de Landelijke Gilde.
Natuurpunt Westland wordt toegevoegd als lid van de milieuraad. Hilde Beyls wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger (stemgerechtigd lid) en Roland Vanaudenaerde als plaatsvervanger (stemgerechtigd lid).
In het voorjaar van 2017 werd de UiTPAS Westhoek gelanceerd, een voordeelkaart voor vrije tijd in de Westhoek. Onder impuls van LEADER Westhoek pionierden vier gemeenten, namelijk Diksmuide, Ieper, Poperinge en Zonnebeke. In het najaar van 2019 sloot ook Langemark - Poelkapelle aan.
Zes gemeenten wensen toe te treden tot UiTPAS Westhoek: Alveringem, De Panne, Houthulst, Koksijde, Nieuwpoort en Veurne. Om in de toekomst op een vlotte manier samen te werken rond UiTPAS wordt voorgesteld de regionale samenwerkingsovereenkomst, het reglement UiTPAS Westhoek en de lokale gebruikersovereenkomst goed te keuren. Hierin wordt vastgelegd wie de deelnemende partners zijn en wat hun respectievelijke taken en engagementen zijn. Het regionaal reglement omschrijft specifieke voorwaarden voor UiTPAS Westhoek.
In de regionale samenwerkingsovereenkomst wordt omschreven wie recht heeft op het kansentarief:
"Om recht te hebben op een UiTPAS Westhoek met kansentarief moet men aan volgende voorwaarden voldoen:
Indien de aanvrager niet behoort tot één van bovenstaande categorieën maar in een sociaal en/of financieel precaire situatie verkeert die werd onderzocht door een medewerker van het betrokken Sociaal Huis of OCMW neemt deze de beslissing tot al dan niet toekenning van het kortingstarief."
Lokaal mogen extra beperkingen opgelegd worden aan de doelgroep, maar mag er geen uitbreiding van de doelgroep gebeuren. Er wordt voorgesteld om een addendum toe te voegen aan de overeenkomst met daarin de beperking van de doelgroep:
"Personen die het statuut van de verhoogde tegemoetkoming hebben voor gezondheidszorgen, komen enkel op basis van volgende criteria in aanmerking:
Wie op basis van inkomen recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming, komt niet in aanmerking voor het kansentarief."
De Gemeenteraad keurt de overeenkomst voor de UiTPAS Westhoek en de bijlages goed, op voorwaarde van toevoeging van addendum aan de overeenkomst waarbij de doelgroep voor kansentarief als volgt beperkt wordt:
Personen die het statuut van de verhoogde tegemoetkoming hebben voor gezondheidszorgen, komen enkel op basis van volgende criteria in aanmerking:
Wie op basis van inkomen recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming, komt niet in aanmerking voor het kansentarief."
De overeenkomst UiTPAS gaat in voege op 1/1/2023 en vervangt de overeenkomst die werd goedgekeurd op 1/7/2019.
Naar aanleiding van de indexering van de tarieven van identiteits- en verblijfsdocumenten dient het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 13 december 2021, opgeheven en opnieuw vastgesteld te worden.
In bijlage wordt een overzicht opgenomen van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.
De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in de tabel hieronder:
Huidige belasting | Belasting vanaf 01/01/2023 | |
op de afgifte van een attest immatriculatie | € 4,20 | € 6,20 |
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen van minder dan 12 jaar (Kids-ID) | € 0 | € 0,70 |
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar in normale procedure
| € 3,30 | € 3,70 |
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar in spoedprocedure | € 0 | € 3,70 |
op de afgifte van een elektronisch verblijfsdocument voor niet-Belgen vanaf 12 jaar in normale procedure | € 3,30 | € 3,70 |
op de afgifte van een elektronisch verblijfsdocument voor niet-Belgen vanaf 12 jaar in spoedprocedure | € 0 | € 3,70 |
op de afgifte van reispassen en reisdocumenten voor minderjarigen | € 0 | € 10 |
De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 13 december 2021, voor de aanslagjaren 2022 tot 2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld te worden voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
De gemeenteraad keurt de tarieven, zoals opgenomen in bijlage, goed.
De belasting valt ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij niet betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
De stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven, zijn van belasting vrijgesteld.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van contante betaling.
De laatste prijsaanpassing aan het tarief van concessies dateert van de gemeenteraadsbeslissing in december 2014. Rekening houdend met de stijgende kosten voor onder meer het onderhoud en inrichting op de begraafplaats (personeelskost, materialen, ...) is een prijsherziening aangewezen.
De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in de tabel hieronder:
Huidige retributie | Retributie vanaf 01/01/2023 | |
Kelderconcessie inwoner: tijdelijke concessie voor 30 jaar | € 450 | € 600 |
Columbarium- of urnenconcessie inwoner: tijdelijke concessie voor 30 jaar | € 300 | € 400 |
Lijkkist of urne in volle grond inwoner: met concessie voor 30 jaar | € 300 | € 400 |
Kelderconcessie niet-inwoner: tijdelijke concessie voor 30 jaar | € 1350 | € 1800 |
Kelderconcessie niet-inwoner: hernieuwbare concessie voor 10 jaar | € 450 | € 600 |
Columbarium- of urnenconcessie niet-inwoner: tijdelijke concessie voor 30 jaar | € 900 | € 1200 |
Columbarium- of urnenconcessie niet-inwoner: hernieuwbare concessie voor 10 jaar
| € 300 | € 400 |
Columbarium- of urnenconcessie niet-inwoner: columbarium nis zonder concessie (één urne voor 10 jaar) | € 300 | € 400 |
Lijkkist of urne in volle grond niet-inwoner: zonder concessie voor 10 jaar | € 300 | € 400 |
Lijkkist of urne in volle grond niet-inwoner: met concessie voor 30 jaar | € 900 | € 1200 |
Boventallige bijzetting: tarief inwoner | € 100 | € 130 |
Boventallige bijzetting: tarief niet-inwoner | € 300 | € 400 |
Opgraven of verplaatsen van een urne | / | € 150 |
Herdenkingsplaatje strooiweide | € 25 | € 40 |
As verstrooiing niet-inwoner weekdagen | € 75 | € 150 |
De tarieven van de op de gemeentelijke begraafplaatsen te verlenen concessies worden als volgt vastgesteld :
1.1. Tarieven inwoners
Kelderconcessie :
- tijdelijke concessie voor 30 jaar : € 600
- hernieuwbare concessie voor 10 jaar : € 150
Columbarium- of urnenconcessie :
- tijdelijke concessie voor 30 jaar : € 400
- hernieuwbare concessie voor 10 jaar : € 100
- columbariumnis zonder concessie (één urne voor 10 jaar) : gratis
Lijkkist of urne in volle grond :
- zonder concessie voor 10 jaar : gratis
- met concessie voor 30 jaar : € 400
1.2. Tarieven niet-inwoners
Kelderconcessie :
- tijdelijke concessie voor 30 jaar : € 1800
- hernieuwbare concessie voor 10 jaar : € 600
Columbarium- of urnenconcessie :
- tijdelijke concessie voor 30 jaar : € 1200
- hernieuwbare concessie voor 10 jaar : € 400
- columbarium nis zonder concessie (één urne voor 10 jaar) : € 400
Lijkkist of urne in volle grond
- zonder concessie voor 10 jaar : € 400
- met concessie voor 30 jaar : € 1200
Mogelijkheid tot hernieuwing van de bestaande concessie bij bijzetting
Naar aanleiding van een bijzetting kan de concessie hernieuwd worden met een nieuwe termijn gelijk aan de oorspronkelijke duur (30 jaar). Hierbij moet het door de gemeente vereiste verschuldigde bedrag berekend worden rekening houdend met het nog te lopen aantal jaren in de bestaande concessie. Dit bedrag wordt als volgt berekend :
aantal jaren van de nieuwe concessietermijn die de lopende concessietermijn overschrijdt |
x verschuldigd bedrag van de concessie |
nieuwe concessietermijn |
Voorbeeld: Wanneer een hernieuwing van 30 jaar wordt aangevraagd tien jaar vóór het verstrijken van een concessie van dertig jaar, slaat het vereiste verschuldigde bedrag op : 20/30 x 400 euro = 266,66 euro.
Bij keuze voor volle grond zonder concessie is verlenging of hernieuwing niet mogelijk.
Boventallige bijzetting
3.1. Tarief inwoner
Bijzetting van een boventallige kist of asurn in een concessie van een goed onderhouden graf : € 130
3.2. Tarief niet-inwoner
Bijzetting van een boventallige kist of asurn in een concessie van een goed onderhouden graf : € 400
Opgraving of verplaatsen urne
Tarief voor het opgraven of verplaatsen van een urne: € 150
Retributies grafkelders, urnenkelders, columbarium
5.1. Grafkelder
Nieuwe grafkelders voor 1, 2 of 3 personen die door een aannemer gestoken worden, worden rechtstreeks betaald aan die aannemer.
Grafkelders in eigendom van het gemeentebestuur op de begraafplaats te Poelkapelle en Sint Juliaan worden door het gemeentebestuur aangerekend aan de volgende tarieven:
- Kelder 2 personen : € 835
- Kelder 3 personen : € 1035
In deze prijs zit het openen van de kelder voor de eerste bijzetting inbegrepen.
5.2. Urnenkelder
Urnenkelders die door een aannemer gestoken worden, worden rechtstreeks betaald aan die aannemer.
5.3. Concessies voor minderjarigen
Concessies voor minderjarigen worden gratis verleend voor een termijn van 30 jaar.
As verstrooiing
6.1. Tarief inwoner : gratis
Een herdenkingsplaatje kan enkel besteld worden via de dienst burgerzaken. Deze plaatjes bevatten volgende gegevens : naam en voornaam, geboortejaar en jaar van overlijden. Andere plaatjes zijn niet toegelaten. Kostprijs herdenkingsplaatje : € 40
Het herdenkingsplaatje op de sterretjesweide is gratis, ongeacht er een uitstrooiing heeft plaatsgevonden in de sterretjesweide.
6.2. Tarief niet-inwoner :
Volgens de tijden van begraven en asbezorging zoals opgenomen in het gemeentelijk reglement inzake concessies op de begraafplaatsen:
- Op weekdagen: € 150
- Op zaterdag: € 375
Een herdenkingsplaatje kan enkel besteld worden via de dienst burgerzaken. Deze plaatjes bevatten volgende gegevens : naam en voornaam, geboortejaar en jaar van overlijden. Andere plaatjes zijn niet toegelaten. Kostprijs herdenkingsplaatje : € 40
Tarief niet-inwoners
De tarieven voor niet-inwoner zijn van toepassing als blijkt dat de overledene niet ingeschreven is in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van Langemark-Poelkapelle.
De tarieven voor niet-inwoner zijn niet van toepassing op volgende personen :
- Overleden of dood aangetroffen op het grondgebied
- Begunstigden van een concessie
- Alleenstaanden waarvan de ouders in de gemeente gedomicilieerd of begraven zijn
- Inwoners van Ieper (Zuidschote), behorend tot de parochie Bikschote en inwoners van Houthulst, behorend tot parochie Madonna
- Gewezen inwoners die minstens 30 jaar in het bevolkingsregister ingeschreven waren
Financiële bepalingen
- De bedragen zijn verschuldigd door de concessie aanvrager.
- De retributie dient te worden betaald binnen 30 dagen na het toezenden van de factuur.
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2023 tot en met 31/12/2025 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 april 2019.
Het reglement van de klusjesdienst wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.
Onderstaande zaken worden aangepast:
Soort klusjes
De klusjesman voert kleine klusjes uit. De klusjeshulp is beperkt tot het afgesproken werk. Bijkomende klusjes moeten steeds vooraf aangevraagd worden bij Thuishulp De Wissel. In bijlage 1 ‘Taken’ vindt u de lijst van toegestane en niet-toegestane klusjes.
Zoals bepaald in de statuten van het intergemeentelijke samenwerkingsverband CO7 legt de projectvereniging jaarlijks het werkingsverslag (2021), samen met de jaarrekening en het verslag van de accountant, ter goedkeuring voor aan de zeven gemeenteraden.
Gemeente Langemark-Poelkapelle is aangesloten bij CO7 via een intergemeentelijk samenwerkingsverband van 7 gemeenten. Via de statuten is bepaald dat CO7 jaarlijks zijn jaarverslag, jaarrekening en een verslag van accountant laat goedkeuren op de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het werkingsverslag 2021 van CO7 goed.
De gemeenteraad keurt de CO7 jaarrekening van 2021 goed.
De gemeenteraad keurt het verslag van de accountant van CO7 2021 goed.
Het subsidiebedrag wordt opgedeeld in 2 categorieën.
Volgende zaken werden gewijzigd:
Wat
Wie een initiatief ontplooit in een straat of buurt binnen het grondgebied Langemark-Poelkapelle met het oog op het bevorderen van de sociale contacten binnen een bepaald gebied, komt in aanmerking voor een subsidie van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle. Onder straat en buurtfeest wordt verstaan bijvoorbeeld Kerstfeest, Sint-Maartensfeest, nieuwjaarsreceptie, straatbarbecue, …
Straatfeest
Dat is een activiteit voor alle bewoners van de volledige straat of een duidelijk afgebakend deel ervan. Vraag je subsidie aan met minimaal 2 personen die ouder zijn dan 18 jaar en die elk op een ander adres wonen. Het minimaal aantal bezoekers bedraagt 20 personen.
Buurtfeest
Dat is een activiteit voor alle bewoners van minstens twee volledige straten, met een extra feestelijk karakter door extra animatie of een speciaal programma. Vraag je subsidie aan met minimaal 3 personen die ouder zijn dan 18 jaar en die elk op een ander adres wonen. Het minimaal aantal bezoekers bedraagt 80 personen.
Voorwaarden
Hoe aanvragen
Wie?
De organisatoren van het evenement dienen de aanvraag in. Afhankelijk van het soort feest (straat of buurt) mag het desbetreffende minimaal aantal personen niet onder éénzelfde dak wonen.
Wanneer?
Hoe?
Een volledige aanvraag kan je indienen via het e-loket op lp.be
Beoordeling
Het college van burgemeester en schepenen beslist binnen de 14 dagen over de aanvaarding van uw aanvraag, op advies van Team Ontspannen. De aanvragers worden via mail of per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
Als het straat of buurtfeest omwille van uitzonderlijke omstandigheden (slecht weer,…) niet kan doorgaan, wordt dit gemeld samen met de nieuwe datum aan Team Ontspannen. Er hoeft geen nieuwe aanvraag te worden ingediend als het straat- of buurtfeest nog in hetzelfde jaar georganiseerd zal worden.
Bedrag
Het subsidiebedrag wordt opgedeeld in 2 categorieën.
De subsidie is bedoeld om de basisorganisatiekosten te helpen dragen zoals affiches, versieringen, huur materiaal, tent, animatie, … Lokaal aankopen wordt extra aangemoedigd.
Uitbetaling
Voor de uitbetaling dienen de organisatoren binnen de 3 maanden na de activiteit volgende te bezorgen bij het gemeentebestuur via het formulier op e-loket “Uitbetaling straat- en buurtfeesten”:
Na gunstige controle wordt de subsidie uitbetaald.
Beschikbare kredieten
De toekenning van de bedragen is afhankelijk van de beschikbare kredieten in het meerjarenplan van het lokaal bestuur.
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring door de gemeenteraad. Het reglement goedgekeurd op 21 februari 2022 wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van het nieuw subsidiereglement.
Het kunstwerk kost origineel 11.000€. Er is geen budget voorzien om het kunstwerk aan te kopen.
Voorstel om het kunstwerk te huren aan 930€ per jaar en dit gedurende 9 jaar. Het kunstwerk zou het lokaal bestuur op deze termijn 8370€ kosten.
De gemeenteraad is principieel akkoord met de huur van de beeldengroep wachtend langs spoorlijn 63.
Door de aanhoudende inflatie is het lokaal bestuur genoodzaakt de tarieven voor warme maaltijd en buitenschoolse opvang aan te passen.
Het huidig tarief voor een warme maaltijd bedraagt 2.23 EUR.
Het nieuwe tarief vanaf 1/2/2023 bedraagt 2.8 EUR.
Het huidig tarief voor de buitenschoolse opvang bedraagt 1.13 EUR per begonnen half uur.
De indexering die Kind & Gezin voorop stelt bedraagt 9.68%. Er wordt geen maximum opgelegd vanuit Kind & Gezin wanneer gefactureerd wordt per begonnen half uur. Na indexering bedraagt het tarief per begonnen half uur 1.24 EUR.
Het nieuwe tarief vanaf 1/2/2023 bedraagt 1.35 EUR per begonnen half uur, analoog aan de tarieven van BKO Buitenbeentje.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de prijswijzigingen voor 't Bikschooltje. De prijzen zoals vastgelegd in de Gemeenteraad van 5/9/2022 worden opgehoffen.
Vanaf 1/2/2023 bedraagt de prijs voor een warme maaltijd 2.8 EUR.
Vanaf 1/2/2023 bedraagt de prijs voor de buitenschoolse opvang 1.35 EUR per begonnen half uur.
De gemeenteraad neemt akte.