Het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 september 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:04:29 en eindigt op 02:01:48.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 september 2022 wordt goedgekeurd.
Vanuit het centraal kerkbestuur werden budgetwijzigingen ingediend voor de kerkbesturen van OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Paulus Langemark en Sint-Juliaan.
Exploitatietoelage | MJP | Origineel | Wijziging | Totaal |
OLV Madonna | 12.907,59 | 3.191,88 | 0,00 | 3.191,88 |
OLV Poelkapelle | 7.900,00 | 25.800,00 | 0,00 | 25.800,00 |
Sint-Paulus Bekering | 60.343,00 | 17.440,56 | 0,00 | 17.440,56 |
Sint-Andreas Bikschote | 13.511,60 | 8.740,15 | 0,00 | 8.740,15 |
Sint-Juliaan | 9.364,00 | 9.323,81 | 0,00 | 9.323,81 |
Totaal | 104.026,19 | 64.496,40 | 0,00 | 64.496,40 |
Investeringstoelage | MJP | Origineel | Wijziging | Totaal |
OLV Madonna | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
OLV Poelkapelle | 0,00 | 0,00 | 86.783,73 | 86.783,73 |
Sint-Paulus Bekering | 0,00 | 0,00 | 205.000,00 | 205.000,00 |
Sint-Andreas Bikschote | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Sint-Juliaan | 120.000,00 | 120.000,00 | - 120.000,00 | 0,00 |
Totaal | 120.000,00 | 120.000,00 | 171.783,73 | 291.783,73 |
Deze wijzigingen zijn budgetneutraal voor het gemeentebestuur. Aangezien het budget verder past in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad enkel akte te nemen van de budgetwijziging.
De raad neemt akte van de budgetwijzigingen voor het jaar 2022 van de kerkbesturen OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Paulus Langemark en Sint-Juliaan.
Overeenkomstig artikel 47 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de budgetten van de kerkbesturen voor 2023 voorgelegd.
|
Goedgekeurd MJP exploitatietoelage |
Exploitatietoelagen |
Gemeentelijke investeringstoelagen |
Totaal |
OLV Madonna |
13.165,74 |
5.710,21 | 120.000,00 | 125.710,21 |
Gemeente LP 94% |
5.367,60 | |||
Gemeente Houthulst 6% |
342,61 | |||
OLV Poelkapelle | 8.058,00 |
22.500,00 | 0,00 |
22.500,00 |
Sint-Paulus Langemark | 61.550,00 |
41.449,49 | 0,00 |
41.449,49 |
Sint-Andreas Bikschote |
13.756,23 | 11.627,68 | 0,00 | 11.627,68 |
Sint-Juliaan |
9.551,00 |
11.650,79 | 0,00 | 11.650,79 |
TOTAAL |
106.080,97 | 92.938,17 | 120.000,00 | 212.938,17 |
De raad neemt kennis van de budgetten 2023 voor de kerkbesturen van Sint-Paulus Langemark, Sint-Andreas Bikschote, OLV Madonna, OLV Poelkapelle en Sint-Juliaan.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het Bisdom Brugge en de toezichthoudende overheid.
TWS Projects realiseert maatschappelijk verantwoorde projecten. Eén van die projecten is de minibus voor zorgcampus Langemark-Poelkapelle die sinds november ’21 door de straten van Langemark-Poelkapelle rijdt. TWS Projects maakte 40 lokale bedrijven en handelaars warm om de minibus mee te financieren. Om de handelaars te bedanken voor hun engagement werd een bijenhotel verloot. Joke Vanlerberghe van JCSnation kwam als winnaar uit de bus en zij besloot om het hotel aan de gemeente te schenken. Het bijenhotel werd in het vijverpark in Langemark geplaatst.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van het bijenhotel.
Het bijwerken van de functiebeschrijving is aan de orde naar aanleiding van de vacantverklaring van de functie binnen de organisatie.
De gemeenteraad keurt de functiebeschrijving van algemeen directeur goed.
In de gemeenteraad van 27/06/2022 werd overgegaan tot de beëindiging van de statutaire aanstelling van de algemeen directeur. Er wordt voorgesteld om over te gaan tot de vacantverklaring van de functie van algemeen directeur in statutair verband.
De selectie voor de aanwerving in de functie van algemeen directeur wordt conform artikel 30 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Langemark-Poelkapelle uitbesteed aan een erkend extern selectiebureau. In het college van burgemeester en schepenen van 29/08/2022 werd beslist om de selectieprocedure toe te wijzen aan Poolstok, dat daarvoor via een raamcontract een beroep zal doen op het extern selectiebureau Search&Selection. Het samenwerkingsvoorstel met Poolstok/Search&Selection dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De selectieprocedure start in oktober 2022.
De functiebeschrijving van algemeen directeur werd in de gemeenteraad van 3 oktober 2022 goedgekeurd.
De algemene toelatingsvoorwaarden voor de functie van algemeen directeur zijn de volgende:
De deelnemingsvoorwaarden voor kandidaten via aanwerving zijn de volgende:
De deelnemingsvoorwaarden voor kandidaten die voormalige titularis zijn van het ambt van secretaris zijn de volgende:
De selectie voor de aanwerving in de functie van algemeen directeur wordt uitbesteed aan een erkend extern selectiebureau.
De leden van de jury zijn:
Deze samenstelling is geldig voor de selectieprocedure alsook voor de eventuele bijkomende proef.
Het goedkeuren van de kandidaturen zal door het college van burgemeester en schepenen gebeuren.
De selectieprocedure bestaat uit volgende onderdelen:
Deel 1: verkennend gesprek
In dit verkennend gesprek wordt ingegaan op motivatie, een zestal criteria (zie onderstaande matrix), de inpasbaarheid in de context, inzicht in de functie en kennis/inzicht in werken binnen een lokaal bestuur. De beoordeling gebeurt a.d.h.v. onderstaande puntenverdeling (*). Het verkennend gesprek wordt afgenomen door de leden van de jury. De behaalde punten van het verkennend gesprek tellen mee voor 30% van de gehele selectieprocedure. Om geslaagd te zijn, moet de kandidaat 60% van de punten behalen om toegelaten te worden tot het volgende onderdeel, het jurygesprek.
Criteria verkennend gesprek algemeen directeur | Verkennend gesprek /30 (*) |
---|---|
Motivatie | (5) |
Inpasbaarheid in de context, inzicht in de functie | (5) |
Kennis/inzicht in werken binnen een lokaal bestuur | (5) |
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en overtuigingskracht | (5) |
Resultaatsgerichtheid | (5) |
Leiding geven | (5) |
Deel 2: jurygesprek
Dit gedeelte bestaat uit een competentiegericht interview, vergezeld van een presentatieoefening (managementcase) waarin de overeenstemming van het profiel van de kandidaat met de vereisten van de functie getoetst wordt. Dit geheel wordt beoordeeld a.d.h.v. de puntenverdeling (*) in onderstaande matrix met zeven gedragscompetenties. Het jurygesprek wordt afgenomen door de leden van de jury.
De behaalde punten van het jurygesprek tellen mee voor 70% van de gehele selectieprocedure. De kandidaat moet 60% min halen om toegelaten te worden tot het volgende onderdeel, het assessment center.
Criteria jurygesprek algemeen directeur | MP /70 (*) |
---|---|
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en overtuigingskracht | (10) |
Samenwerken | (10) |
Visie | (10) |
Besluitvaardigheid | (10) |
Leiding geven | (10) |
Netwerken | (10) |
Klantgerichtheid | (10) |
Deel 3: assessment center / test managements- en leiderschapscapaciteiten
Tijdens het assessment center worden acht competenties (zie onderstaande matrix) getoetst die gelinkt zijn aan de functiebeschrijving. Tijdens het assessment center wordt de kandidaat beoordeeld door twee verschillende assessoren die daarvoor een geïntegreerde set van technieken gebruikt. Dit gedeelte resulteert in een beschrijvend rapport met een advies ‘niet geschikt’ of ‘geschikt’. Het assessment is eliminerend.
Criteria (gedragscompetenties) algemeen directeur | AC |
---|---|
Organisatiebetrokkenheid | X |
Klantgerichtheid | X |
Samenwerken | X |
Visie | X |
Besluitvaardigheid | X |
Leiding geven | X |
Plannen en organiseren | X |
Resultaatsgerichtheid | X |
De kandidaten dienen 60% van de punten te behalen op elk onderdeel (deel 1 en deel 2) en uiteindelijk 60% van de punten in het totaal (som punten verkennend gesprek en jurygesprek). De kandidaten dienen ook het advies ‘geschikt’ te behalen bij het assessment om opgenomen te worden in de wervingsreserve.
Artikel 589§3 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat tot en met 31 december 2023, de secretaris die niet werd aangesteld als algemeen directeur wordt geacht te voldoen aan de aanwervingsvoorwaarden voor de functie van algemeen directeur. Zij worden hierdoor vrijgesteld van de selectieprocedure.
Wanneer er zich geen kandidaat (of kandidaten) heeft (hebben) aangemeld die zich beroept (beroepen) op de overgangsbepaling als secretaris met toepassing van artikel 589§3 van het Decreet Lokaal Bestuur, stelt de gemeenteraad de algemeen directeur aan die als eerst gerangschikte uit de aanwervingsprocedure gekomen is.
Wanneer er zich één of meerdere kandidaten hebben aangemeld die vrijgesteld zijn van het doorlopen van de selectieprocedure met toepassing van artikel 589§3 van het Decreet Lokaal Bestuur, stelt de gemeenteraad de algemeen directeur aan op basis van een systematische vergelijking van titels en verdiensten van de eerste gerangschikte kandidaat in de selectieprocedure, enerzijds, en vrijgestelde kandidaten, anderzijds, in het licht van de functiebeschrijving met functieprofiel en competentievereisten. In dit geval organiseert de gemeenteraad een bijkomende proef om de titels en verdiensten van de geschikte kandidaten beter te kunnen peilen en de systematische vergelijking van titels en verdiensten te ondersteunen.
Voormalige titularissen van de functie van secretaris die zich beroepen op artikel 589§3 van het Decreet Lokaal Bestuur en de laureaat van de reguliere selectieprocedure worden onderworpen aan een vergelijking van titels en verdiensten via:
Gedragscompetenties |
---|
Samenwerken Besluitvaardigheid Visie Leiding geven Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en overtuigingskracht |
Het extern selectiekantoor wordt belast met het uitvoeren van de vergelijking van titels en verdiensten en het formuleren van een voorstel van vergelijking. Het extern selectiekantoor heeft een voorbereidende en adviserende rol en dit document moet aldus zo beschouwd worden. De beslissingsbevoegdheid ligt bij de gemeenteraad.
Indien de titels en verdiensten van de eerste gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure het best beoordeeld worden doch deze kandidaat de functie van algemeen directeur niet wenst op te nemen, worden de titels en verdiensten van de tweede gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure vergeleken met de titels en verdiensten van de vrijgestelde kandidaten enz.
Er is een proeftijd voorzien van 12 maanden.
De wervingsreserve wordt voor 1 jaar vastgesteld. Deze kan nog verlengd worden voor maximum 2 jaar.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen.
De personeelsformatie en het organogram, goedgekeurd bij raadsbesluit van 31/05/2021.
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd bij raadsbesluit van 21/02/2022.
Artikel 589§3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt het samenwerkingsvoorstel met Poolstok/Search&Selection goed.
De statutaire functie van algemeen directeur wordt vacant verklaard vanaf 04/10/2022. Deze statutaire functie zal ingevuld worden via een vergelijkende aanwervingsprocedure.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanwervingsvoorwaarden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde selectiecommissie.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde selectieprocedure.
Er wordt een wervingsreserve aangelegd voor de periode van één jaar. Deze kan nog verlengd worden voor maximum twee jaar.
Het college van burgemeester en schepenen zal de beslissingen nemen betreffende de geldigheid van de kandidaturen. Het eindverslag proces-verbaal zal worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Een perceel akkerland, gelegen aan de zuidwestzijde van de dorpskern van Langemark, toebehorend aan de kerkfabriek Sint Paulus Bekering te Langemark, is te koop gesteld.
Het lokaal bestuur wil inspelen op deze opportuniteit in kader van bebossing. De Vlaamse overheid voorziet voor de aankoop van grond subsidies, nl. 75% van het aankoopbedrag (inclusief aankoopkosten) met een plafond van 5 euro de vierkante meter. Voor de bebossing kan ook een subsidie aangevraagd worden. De subsidie mag gecumuleerd worden met subsidies van andere overheden, maar de totale subsidie mag niet meer bedragen dan 100% van het aankoopbedrag, inclusief alle kosten.
Het perceel akkerland is gekend in het kadaster onder 1e afdeling (Langemark), Sectie G 69X2 met volgens opmeting een oppervlakte van 19.614 vierkante meter. Toegang tot het perceel is mogelijk zowel vanuit de Boezingestraat als vanuit de Cayennestraat, in beide gevallen langs een kleine zijweg van deze hoofdwegen.
Er is geen lopende pachtovereenkomst en bijgevolg is de grond vrij van voorkooprecht door een zittende pachter.
Op 2 maart 2022 werd een schattingsverslag opgemaakt door de landmeter Dries D' Hallewin. Indien een gunstig bodemattest wordt afgeleverd door OVAM, wordt de normale verkoopwaarde geschat op 190.000 euro.
Het dossier werd op 29 juni 2022 aangetekend verstuurd naar de Vlaamse Grondenbank in het kader van het recht van voorkeur. De Vlaamse Landmaatschappij heeft na ontvangst 2 maanden de tijd om het voorkeurrecht uit te oefenen. Er werd hier geen gebruik van gemaakt.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de intentie tot aankoop van een perceel akkerland met kadastrale gegevens Afdeling 1 Sectie G 69X2 te 8920 Langemark-Poelkapelle goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de voorbereiding van de aankoop.
In de brief dd. 9 juni 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappijen De Mandel en IZI Wonen wordt gevraagd om tegen uiterlijk 29 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 2°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk is welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.
Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen De Mandel en IZI Wonen tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Deze beslissing wordt bezorgd aan SHM De Mandel.
De gemeenteraad neemt akte.