Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 05/09/2022 - 20:00 Raadzaal De Bron

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens

Afwezig

Dominiek Vancolen

Secretaris

Glenn Saelens

Voorzitter

Koen Bentein

Agendapunten

1.

2022_RMW_00051 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 juni 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00051 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 juni 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 18
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Eddy Vanacker
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_RMW_00051 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 juni 2022 - Goedkeuring

2022_RMW_00051 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 juni 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd.  Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:05:48   en eindigt op 01:11:30.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 juni 2022 wordt goedgekeurd.

2.

2022_RMW_00053 - Financieel opvolgingsrapport 2022 - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein
2.

2022_RMW_00053 - Financieel opvolgingsrapport 2022 - Aktename

2022_RMW_00053 - Financieel opvolgingsrapport 2022 - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. Voor de financiële risico's wordt verwezen naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2.
Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 01/07/2022. 

Juridische grond

Het decreet Lokaal bestuur.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Een afschrift van het financieel rapport werd op 29/07/2022 ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen en het vast bureau nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 01/08/2022.

Artikel 3

De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 05/09/2022.

3.

2022_RMW_00050 - Schenking van een relaxzetel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00050 - Schenking van een relaxzetel - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_RMW_00050 - Schenking van een relaxzetel - Goedkeuring

2022_RMW_00050 - Schenking van een relaxzetel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Art. 78 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat schenkingen en legaten aan het OCMW aanvaard worden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

De erfgenamen van dhr. Jonckheere Emmanuel en mevr. Faillie Rosa wensen een relaxzetel te schenken. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn aanvaardt de schenking van een relaxzetel.

4.

2022_RMW_00052 - Gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00052 - Gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_RMW_00052 - Gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

2022_RMW_00052 - Gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het gebruikersreglement van dienstencheque onderneming De Wissel wordt aangepast. Er wordt een administratieve kost ingevoerd.

Per half jaar wordt een administratieve kost aangerekend van 25 EUR. Dit wordt gefactureerd in januari en juli.
Het gebruikersreglement gaat in op 1/10/2022. Voor oktober, november en december 2022 wordt een administratieve kost van 12.5 EUR aangerekend.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad Voor Maatschappelijk Welzijn keurt het gebruikersreglement voor dienstencheque onderneming De Wissel goed. Dit reglement gaat in op 1 oktober 2022. 

1. Algemeenheden

Alle aanvragen tot het verkrijgen van thuiszorg worden gericht aan de dienst Thuishulp De  Wissel van het lokaal bestuur: 057/49.08.15 of thuishulp@langemark-poelkapelle.be.
De aanvragen dienen te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur: vooraleer aanspraak te kunnen maken op de gevraagde hulp wordt zo nodig een bezoek gebracht door de maatschappelijk werker teneinde vast te stellen of voldaan wordt aan de veiligheidsvoorwaarden en om de aard van de geboden hulp te bespreken.

2. De uurregeling
Sinds 1/01/2019 werken de thuiszorgmedewerkers flexibel. In het kader van flexibel werken wordt aan de thuiszorgmedewerker gevraagd om hun werkuren te registreren via hun smartphone bij aankomst en vertrek. Teneinde de werkuren te kunnen controleren op onregelmatigheden, kunnen onaangekondigde controles gebeuren. Zo kan het dat de dienst onverwachts op huisbezoek komt.

De hulp kan wekelijks of om de 14 dagen worden vastgelegd. Eenmalige hulp of 1 keer hulp in de maand, wordt niet aangeboden.  De thuiszorg wordt steeds aangeboden in een ononderbroken blok van 3 of 4 uren. Het start- en einduur wordt onderling afgesproken tussen klant en thuiszorgmedewerker. Tijdens de werkprestaties van 4 uren heeft de thuiszorgmedewerker recht op 10 minuten pauze. U mag een niet-alcoholische drank aanbieden.

De vaste thuiszorgmedewerker zal zelf de klant op de hoogte brengen van geplande afwezigheidsdagen (verlof, feestdagen, vakantieperiodes, enz.). Bij plotse wijzigingen (bv. ziekte van de thuiszorgmedewerkers, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door de dienst.

Voor problemen met de thuiszorgmedewerkers of in verband met verandering in de aard van de hulp kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke van de thuiszorg.

Problemen die zich voordoen naar aanleiding van het werk worden door de thuiszorgmedewerker besproken met de verantwoordelijke, zodat in onderling overleg naar een oplossing kan gezocht worden.

3. Geplande hulp afzeggen
Indien de hulp niet kan doorgaan dient de klant de verantwoordelijke van de thuisdienst zo snel mogelijk en ten laatste 7 dagen op voorhand telefonisch of schriftelijk te verwittigen. Indien de thuiszorgmedewerker voor een gesloten deur staat en/of de klant afwezig is zonder tijdig verwittigd te hebben, worden de geplande uren aangerekend via facturatie.
De hulp meer dan 3 keer na elkaar afzeggen, wordt gezien als de hulp stopzetten. Na die  periode kan niet gegarandeerd worden dat dezelfde thuiszorgmedewerker op hetzelfde moment opnieuw zal langskomen.  Uitzonderingen zoals een ziekenhuisopname kunnen.
Wenst de klant de hulp definitief stop te zetten, dan moet hij/zij contact opnemen met de verantwoordelijke.  De opzeggingstermijn is minimaal 14 dagen.

4. Het takenpakket
4.1. Schoonmaken
De thuiszorgmedewerker staat in voor de geregelde schoonmaak van de gezinswoning.
a)De gewone schoonmaak:
  • stof afnemen, stofzuigen;
  • vloeren dweilen en/of schuren;
  • stoep schoonmaken en goot uitvegen;
  • schoonmaak van bereikbare vensters,  ramen en rolluiken die met een huishoudladder bereikbaar zijn;
  • schoonmaken van het sanitair in de woning;
  • bed opmaken en verschonen.
b)Gelegenheidswerken, volgens afspraak en in verhouding en samenhang tot de gewone schoonmaak:
  • glasgordijnen wassen;
  • kleine afwas van ’s morgens;
  • afwassen van deuren en kasten;
  • boenen van vloeren en meubels;
  • koper- en zilverpoets;
  • hoog stof en poetsen van luchters;
  • schoonmaak van koelkast, oven , diepvries, gasfornuis;
4.2. Wassen en strijken
  • huishoudelijke was: was uithangen en binnenhalen;
  • strijken en opbergen van de was.
Een goed functionerende wasmachine, een strijkijzer en strijkplank moeten bij de klant aanwezig zijn.

4.3. Taken die enkel verricht mogen worden na afspraak met de verantwoordelijke
  • het reinigen van muren (binnen)
Deze taken zullen enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden toegestaan en op voorwaarde dat deze taken geen gevaar betekenen voor het personeel.

4.4. Niet toegelaten taken:
  • taken van een gezinshelpster; toilet toedienen, aankleden, voetverzorging, naai-en herstelwerk;
  • verzorgende taken: verzorgen van wonden, toedienen van medicatie, helpen met bewegingsoefeningen, enz....
  • het begeleiden van gewone dagelijkse wandelingen;
  • elke vorm van kinderopvang of kinderoppas aan huis;
  • grote en gevaarlijke werken: schilderen, behangen, onderhoud van dakgoten, poetsen van voertuigen, schoonmaak tuinhuisje, enz....;
  • administratieve taken: bankverrichtingen, postverrichtingen, invullen van formulieren, enz....;
  • er mag geen werk (bv.: was en strijk) worden meegenomen naar huis;
  • Wassen van plafonds
  • Het wassen van de auto
  • schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten in een appartement, zo er geen onderhoudscontract bestaat met een andere persoon of dienst;
  • schoonmaken van zolder en kelder.
5. Boodschappen doen en vergoeding voor dienstverplaatsing
Op vraag van de klant mogen er kleine boodschappen worden gedaan (bijvoorbeeld een brood halen, naar de apotheek gaan, ...), maar dat mag niet de hoofdtaak zijn. De hoofdtaak van de thuiszorgmedewerkers is poetsen.
De personeelsleden die in opdracht van de klant/gebruiker met hun eigen voertuig boodschappen moeten doen, kunnen voor de gemaakte kilometers een vergoeding volgens de geldende regelgeving krijgen.
Zij dienen semestrieel  hun onkostenafrekening in bij de dienst Thuishulp De Wissel. De vergoeding voor de dienstverplaatsingen worden semestrieel uitbetaald na ontvangst van de individuele afrekening per personeelslid. De klant zal voor de afgelegde kilometers semestrieel een factuur ontvangen van het lokaal bestuur.

6. Materiaal, producten, werkomstandigheden en werkkledij
De producten en materialen, nodig voor de dienstverlening, worden door de klant ter beschikking gesteld van de thuiszorgmedewerkers.  Alle materialen moeten veilig zijn en in goede staat. Er dient warm water beschikbaar te zijn. De lokalen waar gewerkt wordt, dienen tijdens de winterperiode in de mate van het mogelijke verwarmd te worden.  Er wordt een minimum aan hygiënische omstandigheden vereist.  
Indien besmettingsgevaar zou optreden is de klant of de thuiszorgmedewerker verplicht dit te signaleren, dit om de nodige beschermingsmaatregelen te kunnen voorzien. Indien de veiligheid van de thuiszorgmedewerker niet gewaarborgd is, kan de dienstverlening tijdelijk of definitief gestopt worden.
Gevaarlijk werk en het gebruik van bijtende producten zoals zoutzuur en ammoniak zijn uitgesloten.  De thuiszorgmedewerker beschikt over een schort, beschermhandschoenen en werkschoenen. Bij de uitvoering van de dienstverlening dient deze werkkledij gebruikt te worden.

7. Betalen met dienstencheques
Er wordt betaald met elektronische dienstencheques. Per gewerkt uur betaalt de klant één dienstencheque. De kostprijs en de geldigheid van de dienstencheques volgt de wettelijke regeling.
Om dienstencheques te kunnen bestellen moet de klant zich eerst inschrijven bij SODEXO. Deze inschrijving is gratis en kan gebeuren via de verantwoordelijke van de thuiszorg.  De klant zal een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer worden toegestuurd. Dit inschrijvingsnummer en het rekeningnummer heeft de klant nodig om cheques te bestellen.
Bij openstaande schuld: na 12 niet betaalde dienstencheques wordt de poetshulp geschort. Na betaling van deze openstaande tekorten wordt de poetshulp opnieuw opgestart. Echter kan de dienst niet garanderen dat dezelfde vaste thuiszorgmedewerker opnieuw langskomt.

8. Administratieve kost
Per half jaar wordt een administratieve kost van 25 EUR aangerekend. De facturatie gebeurt in januari en juli. De administratieve kost wordt niet terugbetaald indien de poetshulp in de lopende periode wordt stopgezet.

9. Beroepsgeheim
Het personeel is gebonden aan het beroepsgeheim. De klant mag niet verwachten dat er contacten zijn buiten de diensturen.

10. Ongevallenverzekering
De thuiszorgmedewerker is verzekerd voorlichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de thuiszorgmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. Wij vragen de klant dit in haar plaats te doen wanneer dit voor de thuiszorgmedewerker niet mogelijk is.
De dienst heeft een verzekering ‘burgerlijke  aansprakelijkheid’ voor het geval de thuiszorgmedewerker schade toebrengt aan de bezittingen van de klant. In dit geval dient de verantwoordelijke op de hoogte gebracht te worden.  Er zal een verslag opgemaakt worden dat mee door de klant ondertekend wordt.  Wij vragen ook de factuur van de herstellingen of een bewijs van nieuwe aankoop. Het bewijsstuk mag ook een bestek zijn van herstel - of aankoopkosten.
Indien er schade toegebracht wordt aan de bezittingen van de klant wordt er een schadevergoeding bepaald:
  • ofwel door de verzekeringsmaatschappij Ethias die verder oordeelt over een eventuele schadevergoeding (rekening houdend met een franchise van €120). De eventuele terugbetaling kan enkele maanden duren.
  • ofwel door het lokaal bestuur indien Ethias geen oordeel kan treffen of geen schadevergoeding bepaalt. Het lokaal bestuur onderzoekt het schadegeval en bij het bepalen van een schadevergoeding wordt er door het bestuur een afschrijvingstermijn en een franchise van €25 gehanteerd.
11. Non-discriminatie code
Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden.
Thuishulp De Wissel wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.

12. Praktische afspraken
  • De thuiszorgmedewerker mag niet roken tijdens het werk; er mag wel tijdens de pauze gerookt worden in de ruimte door de klant aangewezen.
  • Indien u rookt, vragen we begrip voor een gezonde werkomgeving. De meeste thuiszorgmedewerkers zullen het waarderen als u roken tijdens hun aanwezigheid probeert te vermijden.
  • Drinken van alcohol tijdens het werk is verboden.
  • Werken met muziek kan enkel mits toestemming van de klant.
  • De thuiszorgmedewerkers mogen noch geschenken noch geld aanvaarden; er mag niets uitgeleend of geleend worden.
  • Indien de klant de thuiszorgmedewerker alleen laat in zijn woning dan is dat op eigen verantwoordelijkheid. Bij afgifte van de sleutel is er een afspraak tussen klant en thuiszorgmedewerker. De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor het beheer van de sleutel.
  • Wij zorgen ervoor dat meestal dezelfde thuiszorgmedewerkers hulp verleent bij de klant; om organisatorische redenen kunnen er vervangingen of veranderingen gebeuren.
  • De thuiszorgmedewerker mag geen extra uren verrichten.
  • Als de thuiszorgmedewerker geconfronteerd wordt met ongewenste intimiteiten op het werk, zal zij hiervan meteen aangifte doen bij de verantwoordelijke.
  • Het is de wens van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle dat het personeel op een respectvolle manier wordt behandeld zodat zij ook hun taak op een zorgzame en vriendelijke manier kunnen uitoefenen.

Artikel 2

Voor de periode oktober - december 2022 wordt 12,5 EUR administratieve kost aangerekend aan de klanten van dienstencheque onderneming De Wissel. 

5.

2022_RMW_00062 - Reglement thuiszorgtoelage - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00062 - Reglement thuiszorgtoelage - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_RMW_00062 - Reglement thuiszorgtoelage - Goedkeuring

2022_RMW_00062 - Reglement thuiszorgtoelage - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Duiding

Sedert 01/06/1998 betaalt het OCMW Langemark-Poelkapelle een thuiszorgtoelage aan zorgbehoevenden die thuis wonen. Het reglement bevat een aantal objectieve criteria qua inkomen en graad van invaliditeit om in aanmerking te komen. Op heden worden twee toelages uitbetaald:

  • € 25 per maand voor wie gerechtigd is op de zorgverzekering voor zwaar zorgbehoevenden,
  • € 35 per maand voor wie niet gerechtigd is op de zorgverzekering voor zwaar zorgbehoevenden.

De thuiszorgtoelage was ooit de voorloper van de zorgverzekering voor zwaar zorgbehoevenden. De eigenlijke doelgroep van de thuiszorgtoelage ontvangt zo goed als volledig de zorgverzekering ten bedrage van € 130. Door de invoering van de zorgverzekering is de eigenlijk doelstelling van de thuiszorgtoelage achterhaald. Het huidig reglement laat een cumulatie van thuiszorgtoelage en de zorgverkering toe. De thuiszorgtoelage zou aanvullend moeten zijn bovenop de bestaande Federale en Vlaamse uitkeringen, en op die manier sociaal corrigerend werken.  

Voorstel aanpassing reglement

Op heden kan de thuiszorgtoelage gecumuleerd worden met het Basisondersteuningsbudget (BOB), het persoonsvolgend budget (PVB), het persoonlijk assistentiebudget (PAB) en de zorgverzekering voor zwaar zorgbehoevenden (ZZZ). Er wordt voorgesteld om deze cumulaties uit te sluiten van het recht op thuiszorgtoelage. 

De categorie die momenteel een thuiszorgtoelage van € 35 ontvangt, is de categorie die ook in het nieuwe reglement recht zal hebben op de thuiszorgtoelage. Dit is ongeveer een derde van het aantal gerechtigden. 

Er wordt voorgesteld om vanaf invoering van het nieuwe reglement te werken met een uitdoofsysteem voor de huidige rechthebbenden. Wie dus gerechtigd is op basis van het oude reglement, verliest het recht niet.

Bijlages

  • Huidig reglement
  • Voorstel aanpassing reglement
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het aangepaste reglement voor de thuiszorgtoelage goed. 

Artikel 1: Doelstelling

Het OCMW Langemark-Poelkapelle wil inwoners van de gemeente die omwille van ziekte, leeftijd of beperking zorgbehoevend zijn, financieel ondersteunen.  Het is belangrijk dat zorgbehoevende inwoners van Langemark-Poelkapelle omringd worden door een netwerk van mantelzorgers en professionele hulpverleners. Het OCMW betaalt een thuiszorgtoelage om de kosten van deze thuiszorg te helpen dragen.

Artikel 2: Voorwaarden

  • De zorgbehoevende moet inwoner zijn van Langemark–Poelkapelle, er gedomicilieerd zijn en er verblijven. Bij opname in een ziekenhuis, revalidatiecentrum of kortverblijf blijft er recht op de thuiszorgtoelage.
  • Wie in een instelling verblijft, moet minstens 90 dagen per jaar (25%) thuis verblijven. Dit wordt aangetoond met een attest van de instelling.
  • De aanvrager moet een zekere graad van zorgbehoevendheid hebben.
    - Jonger dan of gelijk aan 18 jaar: attest van de FOD sociale zekerheid of van de uitbetaler van het groeipakket waarin minstens 4 punten worden behaald in pijler 1.
    - 21 jaar of ouder: attest van de FOD sociale zekerheid of zorgkas van minstens 12 punten (categorie 3).
    - 18 – 21 jarigen: één van hoger genoemde attesten kunnen voorleggen.
  • De aanvrager moet één van de volgende uitkeringen genieten:  een integratietegemoetkoming (IT),  een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT),  het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (ZOZ) of de  zorgtoeslag binnen het groeipakket.
  • De aanvrager moet de verhoogde tegemoetkoming genieten bij de mutualiteit.
  • Er is geen recht op thuiszorgtoelage indien de aanvrager één van volgende uitkeringen ontvangt:
    - Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (ZZZ)
    - Basisondersteuningsbudget (BOB)
    - Persoonsvolgend budget (PVB)
    - Persoonlijk assistentiebudget (PAB)

Artikel 3: Aanvraag

Een aanvraag voor de thuiszorgtoelage wordt ingediend bij de sociale dienst of Thuishulp De Wissel van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle. Volgende zaken moeten voorgelegd worden:

  • Het attest met de vereiste graad van zorgbehoevendheid.
  • Het attest van de uitbetaler van het groeipakket met toekenning van de zorgtoeslag of beslissing FOD waaruit de toekenning van een uitkering blijkt.
  • De beslissing van de zorgkas omtrent het al dan niet toekennen van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden.
  • Het rekeningnummer van de zorgbehoevende waarop de premie mag gestort worden. Bij minderjarigen: het rekeningnummer van de ouder(s) of voogd die instaan voor de zorg van het kind.

Artikel 4: uitbetaling en bedrag

  • De thuiszorgtoelage bedraagt €35 per maand.
  • De toelage wordt uitgekeerd aan de zorgbehoevende. Indien de betrokkene minderjarig is, wordt de toelage betaald aan de ouder(s) of voogd.
  • De betaling gebeurt per kwartaal en vindt plaats de eerste maand van elk nieuw kwartaal. Er wordt steeds betaald voor het voorbije kwartaal.
  • De thuiszorgtoelage wordt toegekend vanaf de eerste maand volgend op de aanvraag. Er wordt niet toegekend met terugwerkende  kracht.  Het BCSD kan hierop een uitzondering maken.
  • Bij overlijden tussen de 1ste en 15de van de maand is er voor de lopende maand geen recht meer op de thuiszorgtoelage. Bij  overlijden vanaf de 16de wordt de thuiszorgtoelage nog uitbetaald.
  • De aanvrager moet elke wijziging in zijn toestand die invloed zou kunnen hebben op de toekenning van de toelage, onmiddellijk aan het OCMW meedelen.

Artikel 5: Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2022.

Artikel 2

Het reglement gaat in op 1/10/2022 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22/11/2017.

Artikel 3

Wie gerechtigd is op een thuiszorgtoelage volgens de voorwaarden in het reglement van 22/11/2017, blijft gerechtigd. De toelage wordt niet stopgezet. 

6.

2022_RMW_00054 - Reglement toelage voorschoolse opvanginitiatieven - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00054 - Reglement toelage voorschoolse opvanginitiatieven - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_RMW_00054 - Reglement toelage voorschoolse opvanginitiatieven - Goedkeuring

2022_RMW_00054 - Reglement toelage voorschoolse opvanginitiatieven - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er wordt een reglement voor het uitbetalen van een premie aan onthaalouders opgemaakt. Hiervoor is 20 000 EUR voorzien in het meerjarenplan, 5000 EUR per jaar (2022 - 2025).

Op het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) werd input gevraagd voor het reglement aan de opvanginitiatieven.
Volgende suggesties werden geopperd:
"- UNIZO-bonnen
- Financiële steun voor energiekosten
- Financiële steun vrij te besteden: na te gaan of dit belastingvrij is voor alle statuten
- EHBO-koffer
- Extra compensatie voorzien voor flexibele opvang of duurzame opvang: niet voor alle locaties, maar kan als extra (onder andere Alveringem en Zonnebeke voorzien dit)
- DIFTAR-premie: niet nuttig voor alle locaties
- Vuilniszakken: niet nuttig voor alle locaties, want sommige werken met een container
- Aankoopbon voor spelmateriaal
- Aankoopbon voor knutselmateriaal
- Vorming: moeilijk om over de diensten heen te organiseren
- Starterspremie voor beginnende initiatieven: dit wordt voorzien vanuit een aantal overkoepelende diensten

Het LOK vindt het belangrijk dat de ondersteuning voor alle initiatieven bruikbaar is. De voorkeur van het LOK gaat uit naar een aankoopbon voor voeding, voor spelmateriaal en knutselmateriaal.

Het LOK is voorstander om een gezamenlijke activiteit te organiseren in de Week van de Kindbegeleider en de opvanginitiatieven tijdens die week in de kijker te zetten.

Het LOK is voorstander om het budget te verdelen op basis van het aantal locaties, of op basis van het aantal vergunde plaatsen."

Op basis van input van het LOK werd een reglement opgemaakt. 
Er werd navraag gedaan bij Steunpunt Kinderopvang of een uitbetaling van een financiële steun kan. Dit wordt afgeraden, gezien dit voor zelfstandige onthaalouders belastbaar is. 
Er wordt aanraden om de premie uit te betalen in aankoopbonnen.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement voor de premie aan voorschoolse opvanginitiatieven goed. 

Artikel 1: Doelstelling en doelgroep
Het Lokaal Bestuur wil de voorschoolse opvanginitiatieven op het grondgebied van Langemark–Poelkapelle een financieel duwtje in de rug geven. Alle zelfstandige crèches en onthaalouders, alsook alle crèches en onthaalouders die aangesloten zijn bij een overkoepelende dienst, komen in aanmerking.

Artikel 2: Voorwaarden
Het opvanginitiatief moet actief geweest zijn in het jaar van uitbetaling. De aanvraag voor de premie moet gebeuren voor 1 december 2022 bij de contactpersoon van het LOK. De aanvrager moet minstens 1 vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang bijgewoond hebben gedurende het voorafgaande jaar. De aanvrager moet meewerken aan het online platform Kinderopvangwijzer.

Artikel 3: Bedrag en Uitbetaling
Er is 5000 EUR voorzien per jaar.  Dit bedrag wordt evenredig verdeeld volgens het aantal opvanglocaties. Als een aanvrager twee locaties heeft, dan worden er twee premies uitbetaald. De premie wordt 50% uitbetaald in lokale aankoopbonnen en 50% in bonnen voor de aankoop van speelgoed.

Artikel 4: Duurtijd
Dit reglement geldt van 2022 tot en met 2025.
7.

2022_RMW_00057 - Indexering ligdagprijs woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf en dagverzorgingscentrum - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00057 - Indexering ligdagprijs woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf en dagverzorgingscentrum - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_RMW_00057 - Indexering ligdagprijs woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf en dagverzorgingscentrum - Goedkeuring

2022_RMW_00057 - Indexering ligdagprijs woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf en dagverzorgingscentrum - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Als basisindex wordt de consumptie-index van december 2021 genomen. Deze bedroeg 141.67. De consumptie-index van juni 2022 bedroeg 149.38. Dit betekent een verhogingspercentage van 5.44%.

Volgende ligdagprijzen worden vanaf 19 oktober 2022 toegepast: 

Type kamer Huidige ligdagprijs Geïndexeerde ligdagprijs
Eénpersoonskamer € 58.6 € 61.79
Zorgflat (per persoon) € 52.74 € 55.61
Kortverblijf € 58.6 € 61.79
Centrum voor dagverzorging€ 23.35€ 24.62


Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de indexering goed en past vanaf 19 oktober 2022 volgende ligdagprijs toe:

Type kamer Ligdagprijs (19/10/2022)
Eénpersoonskamer € 61.79
Zorgflat (per persoon) € 55.61
Kortverblijf € 61.79
Centrum voor 
dagverzorging
 € 24.62
8.

2022_RMW_00063 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein
8.

2022_RMW_00063 - Vragen en antwoord - Aktename

2022_RMW_00063 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.