Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/09/2022 - 19:30 Raadzaal De Bron

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens

Afwezig

Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen

Secretaris

Glenn Saelens

Voorzitter

Koen Bentein

Agendapunten

1.

2022_GR_00097 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00097 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Eddy Vanacker
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00097 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00097 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 01:11:31 en eindigt op 02:31:50 .

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 wordt goedgekeurd.

2.

2022_GR_00103 - Rekening 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Advies

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00103 - Rekening 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Advies
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 18
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00103 - Rekening 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Advies

2022_GR_00103 - Rekening 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Jaarlijks legt het centraal kerkbestuur de rekeningen van de 5 kerkbesturen van het voorbije jaar voor aan het gemeentebestuur en de provinciegouverneur.  De rekeningen van 2021 werden ook overgemaakt aan het Bisdom Brugge ter goedkeuring.   

Juridische grond
  • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 54 tot 56
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 23 1° lid
  • Omzendbrief BB 2007/01 van de Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de rekeningen 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus Langemark, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andries Bikschote en OLV Poelkapelle.

3.

2022_GR_00099 - Financieel opvolgingsrapport 2022 - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein
3.

2022_GR_00099 - Financieel opvolgingsrapport 2022 - Aktename

2022_GR_00099 - Financieel opvolgingsrapport 2022 - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. Voor de financiële risico's wordt verwezen naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2
Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 01/07/2022. 

Juridische grond

Het decreet Lokaal bestuur.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Een afschrift van het financieel rapport werd op 28/07/2022 ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen en het vast bureau nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 01/08/2022.

Artikel 3

De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 05/09/2022.

4.

2022_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement voor het parkeren in de Langemarkstraat - invoeren van parkeren met beperkte duur tgo. de apotheek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement voor het parkeren in de Langemarkstraat - invoeren van parkeren met beperkte duur tgo. de apotheek - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 9
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement voor het parkeren in de Langemarkstraat - invoeren van parkeren met beperkte duur tgo. de apotheek - Goedkeuring

2022_GR_00104 - Aanvullend verkeersreglement voor het parkeren in de Langemarkstraat - invoeren van parkeren met beperkte duur tgo. de apotheek - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De apotheek in Poelkapelle is gevestigd aan de Guynemerrotonde, wat maakt dat er weinig parkeermogelijkheden zijn. Een apotheek ontvangt heel wat mensen die ofwel minder goed te been zijn,  ofwel van ver komen tijdens de wachtdienst.

De best gelegen parkeerstrook ligt langs de Langemarkstraat. Daar werd tijdens de werken aan het appartementsgebouw een proefzone met beperkte parkeerduur (1 uur) ingevoerd. Mogelijk wordt deze parkeerstrook op korte termijn helemaal anders ingericht als er een bouwproject komt op het onbebouwde perceel tussen de Houthulstseweg 1 en de Langemarkstraat nr. 6. Er is daar nu een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor 5 woningen met in totaal 8 opritten of garagepoorten.

Daarom wordt een nieuwe parkeerplaats met beperkte parkeerduur afgebakend die buiten het bouwproject valt. De uren worden afgestemd op het ontwerp-reglement van de raad Lokale Economie.

Juridische grond
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
  • de bespreking in de commissie 'Openbare Werken en Verkeer' van 2 juni 2020;
  • de zonale politieverordening van Arro Ieper, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2016;
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 0,5 uur op de eerste parkeerplaats over een afstand van 5 in de Langemarkstraat, tgo. de apotheek Brugseweg 207.

De beperkte parkeerduur geldt:

  • van maandag t.e.m. zaterdag: van 8u00 tot 18u30
  • op zondag: van 8u30 tot 12u30
  • en niet op wettelijke feestdagen

De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 30 min' en de geldigheid.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

5.

2022_GR_00105 - Retributie op het parkeren in blauwe zone voor de periode van 15 september 2022 tem 31 december 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00105 - Retributie op het parkeren in blauwe zone voor de periode van 15 september 2022 tem 31 december 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 9
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00105 - Retributie op het parkeren in blauwe zone voor de periode van 15 september 2022 tem 31 december 2025 - Goedkeuring

2022_GR_00105 - Retributie op het parkeren in blauwe zone voor de periode van 15 september 2022 tem 31 december 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente heft een retributie op het parkeren in een blauwe zone.

Om de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en de lokale handel in de Kasteelstraat te garanderen, wordt een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:

  • tussen de Kasteelstraat 1 en 16
  • op de parkeerstrook tgo. nr. 28

Zonder bijkomende vermeldingen op de verkeersborden, geldt de verplichting om de parkeerschijf te plaatsen elke dag tussen 9 en 18 uur. De retributie is niet verschuldigd op zon- en feestdagen en ook niet door personen met een handicap.

Om het kort parkeren te bevorderen bij handelszaken wordt een maximale parkeerduur van 30 minuten ingevoerd:

  • op de eerste parkeerplaats in de Langemarkstraat, over een afstand van 5 m, langs de kant van de even huisnummers.

De verplichting om de parkeerschijf te plaatsen geldt van maandag t.e.m. zaterdag van 8 u. tot 18.30 u. en op zondag van 8 u. tot 12.30 u. De retributie is niet verschuldigd op wettelijke feestdagen en ook niet door personen met een handicap.

Het overschrijden van de gratis parkeertijd in de blauwe zone werd door het invoeren van deze retributie gedepenaliseerd. De retributie op het parkeren van auto’s in een blauwe zone wordt niet beschouwd als een sanctie, maar wel als een betaling voor een geleverde dienst, namelijk het ter beschikking stellen van een parkeerplaats door de gemeente. 

Juridische grond
  • De grondwet, artikel 173
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, art. 10/1 tot en met 10/3 van 16 mei 2008
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019
  • Het koninklijk besluit betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
  • Het ministerieel besluit betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap van 7 mei 1999
  • De zonale politieverordening van Arro Ieper, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2016
  • De bespreking in de commissie 'Openbare Werken en Verkeer' van 2 juni 2020
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor de periode van 15 september tot en met 31 december 2025 een retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg. Dit reglement beoogt het parkeren van een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is en waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.

Artikel 2

Onder blauwe zonereglementering verstaat men een zone met beperkte parkeertijd, waar een parkeerschijf die overeenstemt met het door de minister van verkeer bepaalde model moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit. Indien er geen vooruit is, moet de parkeerschijf worden aangebracht op het voorste gedeelte van de auto.

Artikel 3

Artikel 3.1 - tarief

  • gratis voor de maximale duur die toegelaten is door de verkeersborden;  
  • een forfaitaire retributie van € 25,00 per begonnen kalenderdag, te rekenen vanaf de dag dat het voertuig op die plaats geparkeerd staat, voor elke periode die langer is dan deze die gratis is. De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1. van het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
  • een forfaitaire retributie van € 25,00 per begonnen kalenderdag, te rekenen vanaf de dag dat het voertuig op die plaats geparkeerd staat, voor personen die geen parkeerschijf plaatsen.

Artikel 3.2 - vrijstelling

Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis wanneer de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de wegcode, is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

Het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder 70.2.1.3°.c) van de Wegcode voorkomt, wordt gelijkgesteld met deze speciale kaart.

Artikel 4

De retributie wordt ten laste gelegd van de houder van de nummerplaat.

Artikel 5

De agenten van de politie van PZ Arro Ieper worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van dit reglement.

Artikel 6

De retributie is verschuldigd zodra het voertuig de tijd heeft overschreden die gratis is of als er geen parkeerschijf werd geplaatst en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente.

Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit is geplaatst of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, wordt de gebruiker onweerlegbaar geacht te kiezen voor de betaling van in artikel 3 bedoeld forfaitair tarief.

Bij toepassing van het forfaitaire systeem plaatsen de aangewezen agenten van PZ Arro Ieper een bericht inzake de verschuldigde retributie achter de ruitenwisser van het voertuig, of indien er geen ruitenwissers zijn, op een duidelijke plaats. De retributie moet binnen de 10 kalenderdagen worden betaald.

Artikel 7

Dit retributiereglement op het parkeren in blauwe zone treedt in werking op 15 september 2022.

Het vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 oktober 2020.

6.

2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies

2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Inleiding

De vervoerregio Westhoek is momenteel bezig met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan, dat een kader zal geven aan het gewenste mobiliteitsbeleid voor de vervoerregio. De opbouw van het regionaal mobiliteitsplan bestaat uit vier fasen:  

  • Fase 1: inventarisatie en onderzoek 
  • Fase 2: opbouw strategische visie en operationele doelstellingen 
  • Fase 3: actieplan 
  • Fase 4: evaluatie en monitoring 

Met de goedkeuring van de oriëntatienota in het voorjaar van 2020 werd de eerste fase afgerond. Sindsdien werd een intensief proces gevoerd, waarbij de vervoerregio met input van stakeholders en burgers een visie op de mobiliteit van de toekomst uitwerkte. Dit toekomstscenario omschrijft hoe de vervoerregio kijkt naar de mobiliteit in de regio in 2030, met een  doorkijk tot 2050. Het resultaat van dit proces is de voorliggende visienota.  

De visienota werd een eerste keer voorlopig gevalideerd in de vervoerregioraad van 1/06. De aangepaste versie ligt, voor een tweede keer, ter voorlopige validatie in de vervoerregioraad van 28/09. Bijgevolg wordt aan de verschillende gemeenteraden gevraagd om eventuele opmerkingen door te geven, zodat deze kunnen worden meegenomen bij de goedkeuring. Het is de intentie van de vervoerregio om de visienota vervolgens eind september af te ronden. 

De visienota zal vervolgens de basis vormen voor het uitwerken van het actieplan. In deze derde fase van het regionaal mobiliteitsplan zal de visie worden geconcretiseerd naar regionale acties. De CBS’en zullen ook in deze fase worden geconsulteerd. Eens het actieplan voorlopig wordt vastgesteld in de vervoerregioraad, zal het regionaal mobiliteitsplan ook een MER-procedure ondergaan (incl. openbaar onderzoek) en is een goedkeuring door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken voorzien. 

Belangrijkste elementen voor het gemeentelijk mobiliteitsbeleid

  • bedachtzaam omgaan met bijkomende verharding
  • de Klerkenstraat wordt toegevoegd aan het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk
  • landbouwwegen met hoog fietspotentieel worden voorbehouden aan fietsers en landbouwverkeer
  • een gelaagd openbaar vervoerssysteem
  • aandacht voor fietsparkeren, bvb. bij grote bouwprojecten
  • vrachtwagenparkeren is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de bedrijven. Vrachtwagens parkeren zo weinig mogelijk langs de wegen.
  • een nieuwe wegencategorisering (personenvervoer) met bijhorende inrichtingsprincipes
    • Vlaamse hoofdweg: A19 - N38
    • Regionale weg: Provincieweg (N369)
    • Interlokale weg: Brugseweg (N313) en Houthulstseweg (N301)
  • een nieuwe wegencategorisering voor vrachtvervoer weert zwaar verkeer uit de dorpskernen
    • hoofdvrachtgeleidingsroute: A19 - N38
    • regionaal vrachtgeleidingsnetwerk: Provincieweg (N369)
    • aanrijroutes: Boezingestraat-Melkweg-Bikschotestraat (Bikschote, Langemark), Brugseweg-Langemarkstraat-Poelkapellestraat (Langemark-Sint Juliaan)
    • kilometerheffing omgekeerd evenredig met de wegencategorisering om het gebruik van het hogere wegennet aan te moedigen
  • er lopen geen routes voor doorgaand vrachtverkeer meer door Langemark, Bikschote en Madonna
  • de Brugseweg verlies zijn functie als route voor vrachtverkeer tussen Ieper en Roeselare.
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad geeft gunstig advies over de visienota voor het mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek.

7.

2022_GR_00100 - Reglement Burgerbudget - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00100 - Reglement Burgerbudget - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00100 - Reglement Burgerbudget - Goedkeuring

2022_GR_00100 - Reglement Burgerbudget - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het burgerbudget heeft als doelstelling burgerinitiatief stimuleren. Met het burgerbudget kunnen inwoners van Langemark-Poelkapelle acties opzetten met als specifiek doel de leefbaarheid, het samenleven, de bewonersparticipatie en de onderlinge betrokkenheid in de buurt te verbeteren. Bij het burgerbudget staat een grote mate van zelfinitiatief van burgers centraal. 

Ter verdeling van het burgerbudget wordt een reglement opgemaakt, waarin de voorwaarden voor indiening alsook de procedure van stemming en jurering worden vastgelegd.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het reglement Burgerbudget goed.

Artikel 1: Doelstelling
Het Burgerbudget is een initiatief van lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle om burgerinitiatief te  stimuleren.  Met het Burgerbudget kunnen inwoners van Langemark-Poelkapelle acties opzetten met als specifiek doel de leefbaarheid, het samenleven, de bewonersparticipatie en de onderlinge betrokkenheid in de buurt te verbeteren.  Bij het Burgerbudget staat een grote mate van zelfinitiatief van burgers centraal.

Artikel 2: Doelgroep
Voor het Burgerbudget komen inwoners van Langemark-Poelkapelle ouder dan 18 jaar in aanmerking evenals feitelijke verenigingen, vzw’s en privaatrechtelijke personen met domicilieadres of maatschappelijke/exploitatie zetel in Langemark – Poelkapelle.

Artikel 3: Toepassingsgebied en voorwaarden
§1. Volgende activiteiten worden uitgesloten van ondersteuning:
  • Privé-activiteiten: activiteiten die zich in de persoonlijke levenssfeer van iemand afspelen of geen openbaar karakter hebben.
  • Activiteiten met een religieus, filosofisch of partijpolitiek karakter.
  • Commerciële activiteiten, inclusief de evenementen en/of activiteiten ter ondersteuning van de commerciële activiteiten. Met commercieel wordt bedoeld: gericht op persoonlijk winstbejag.
  • Activiteiten die kunnen beschouwd worden als reguliere taken van de aanvragers.
  • Activiteiten die behoren tot de kerntaken van het lokaal bestuur zoals infrastructuurwerken aan het openbaar domein.
  • Fondsenwerving
§2. De activiteit moet plaatsvinden op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle.
§3.  Enkel aanvragen met uitgaven die door de aanvragers zelf worden gedaan, zijn ontvankelijk. Het doorgeven van het Burgerbudget aan een andere vereniging of groep is verboden.
§4. Bij het indienen van een voorstel, wordt een kostenraming bijgevoegd. Indien nodig worden eventuele onderhoudskosten ook hierin opgenomen.
§4. Kosten die worden aanvaard:
  • Alle kosten die rechtstreeks betrekking hebben op de actie en aantoonbaar nodig zijn voor een geslaagde uitvoering ervan.
  • Aankopen van roerende goederen nodig voor de actie mits het toewijzen van een bestemming in functie van de buurt na de actie.
§5. Kosten die niet worden aanvaard:
  • Personeelskosten  en  persoonlijke  vergoedingen  aan  leden  van  de bewonersgroep (verplaatsingskosten, vergaderingen voor het project, ...)
  • Aankopen van onroerende goederen.

Artikel 4: Burgerrechtelijke aansprakelijkheid
De aanvragers moeten een verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid hebben of afsluiten om zichzelf en alle vrijwillige medewerkers aan de activiteit, te verzekeren tegen eventuele schade die ze tijdens de uitvoering van hun actie aan derden berokkenen.

Artikel 5: Bedrag
§1. Het totaalbudget per indienronde bedraagt 20 000 EUR.
§2. Per aanvraag kan maximaal 5.000 EUR Burgerbudget aangevraagd worden.  Het toegekende bedrag kan niet hoger zijn dan het bedrag dat aangevraagd worden.  Het aangevraagde bedrag moet gestaafd worden met een raming, en kan niet hoger zijn dan de raming.
§3. Het Burgerbudget mag niet worden gecumuleerd met andere subsidies van de gemeente Langemark-Poelkapelle.  Het Burgerbudget mag wel worden gecumuleerd met andere subsidies dan gemeentesubsidies, tenzij de andere subsidie(s) cofinanciering uitsluiten of tenzij het om dubbelfinanciering gaat.
§4. Indien meer dan 1 aanvrager wordt een apart rekeningnummer aangemaakt waar het lokaal bestuur het toegekende bedrag op overschrijft.
§5. Indien het toegekende bedrag lager of gelijk is aan 2.500 EUR, wordt dit bedrag na bekrachtiging in het College van Burgemeester en Schepenen integraal overgeschreven door het lokaal bestuur op de rekening van de aanvragers.
Indien het toegekende bedrag hoger is dan 2.500 EUR wordt het toegekende bedrag in 2 schijven uitbetaald op de rekening van de aanvragers. Na de bekrachtiging in het College van Burgemeester en Schepenen wordt 50% van het toegekende bedrag overgeschreven door het lokaal bestuur op de rekening van de aanvragers.   Na uitvoering van het project en na indiening van het eindrapport en het financieel verslag, wordt de overige 50% gestort.

Artikel 6: Procedure
§1. Fase 1: indienperiode.
Lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle lanceert een oproep via de gemeentelijke  infokanalen. Nadat de oproep gelanceerd werd, kunnen de aanvragers gedurende 3 maanden voorstellen indienen via een formulier op de gemeentelijke website (www.langemark-poelkapelle.be/burgerbudget). Voordat de voorstellen gepubliceerd worden op de website, worden ze gecontroleerd op ontvankelijkheid.   Indien nodig wordt er contact opgenomen met de aanvragers om extra informatie op te vragen.   De voorstellen die niet voldoen aan de voorwaarden zoals opgenomen in dit reglement zijn onontvankelijk en worden bijgevolg niet weerhouden.   De aanvragers die een voorstel indienden dat niet weerhouden werd, worden hiervan op de hoogte gebracht.  De ontvankelijke voorstellen worden gepubliceerd op de website.

§2. Fase 2: stemperiode weerhouden voorstellen.
De weerhouden voorstellen worden gepubliceerd op de website van lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle. Enkel deelnemers die gedomicilieerd zijn in Langemark-Poelkapelle op het moment van registratie en 16 jaar zijn op het moment van registratie kunnen deelnemen aan het stemproces. Elke bezoeker die voldoet aan die voorwaarden kan na registratie een virtueel budget verdelen over de weerhouden voorstellen. Hij krijgt hiervoor het virtuele totaalbudget van 20.000 EUR ter beschikking. De bezoeker kan voorstellen kiezen tot zijn totaalbudget opgebruikt is. Elk voorstel dient doorminstens 25 unieke bezoekers te worden gekozen om door te gaan naar de volgende fase. Aanvragers mogen hun eigen voorstel ook kiezen. Deze stemperiode duurt 1 maand. De aanvragers die een voorstel indienden dat niet gekozen werd, worden op de hoogte gebracht.

§3. Fase 3: jurering.
Een jury nodigt de aanvragers van de overgebleven voorstellen uit voor een gesprek. In het gesprek kunnen de aanvragers hun voorstel mondeling toelichten. De beoordeling gebeurt aan de hand van de criteria zoals omschreven in Art. 7. Elke beoordeling moet ofwel ‘gunstig’ ofwel ‘ongunstig’ zijn. Aan de als ‘gunstig’ beoordeelde aanvragen wordt door de jury een bedrag toegekend. Dit kan ofwel het aangevraagde bedrag zijn, of een kleiner bedrag. Indien het bedrag kleiner is dan het aangevraagde bedrag verduidelijkt de jury deze beslissing in de motivatie. Na de beoordeling wordt elk voorstel van een motivatie voorzien. Aan ‘gunstige’ beoordelingen kunnen in de motivatie voorwaarden gekoppeld worden. De motivatie wordt bezorgd aan de aanvragers.

§4. Fase 4: bekrachtiging.
De definitieve toekenning van het Burgerbudget wordt bekrachtigd in het College van Burgemeester en Schepenen.   Het College van Burgemeester en Schepenen kan op gemotiveerde wijze nog afwijken van de jurybeslissing.   De aanvragers worden door lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle op de hoogte gebracht van de collegebeslissing.   Na de bekrachtiging in het College hebben aanvragers 2 jaar de tijd om hun voorstel uit te voeren.   De definitief geselecteerde voorstellen worden kenbaar gemaakt op de website.

Artikel 7: Jury
§1. Een jury wordt na de keuze van de burgers samengesteld met deskundigen vanuit het lokaal bestuur. Afhankelijk van de projecten die ingediend worden, wordt deze keuze gemaakt. Zo kan een deskundige milieu toegevoegd worden aan de jury indien het project zich richt op de natuur.
§2.   Bij de beoordeling van de voorstellen houdt de jury rekening met de volgende criteria:
  • Het aantal keren dat het voorstel gekozen werd op de website.
  • Het vernieuwend karakter en de originaliteit van het voorstel.
  • Het draagvlak van het voorstel bij de bewoners van het beoogde toepassingsgebied.
  • De ingeschatte impact van het project op de lokale samenleving.
  • De mate waarin de vooropgestelde doelstellingen van het voorstel realistisch, haalbaar en uitvoerbaar zijn.
  • De mate waarin het voorstel tegemoet komt aan een bepaalde nood die aanwezig is bij de bevolking.
De jury gaat ook na of het voorstel niet in tegenspraak is met het bestuursakkoord.

§3.   De definitieve jurybeslissing over de toekenning van het Burgerbudget moet gevolgd worden door minstens de helft van de juryleden.
§4. Indien de jury er niet in slaagt om een beslissing te nemen waar minstens de helft van de juryleden zich achter scharen, maakt de jury dit over in een verslag aan het College van Burgemeester en schepenen.   Het College van Burgemeester en schepenen beslist in dat geval over de toekenning van het Burgerbudget.

Artikel 8. Evaluatie
§1. Binnen de maand na het einde van het project moeten de aanvragers op eigen initiatief een inhoudelijk eindrapport en een financieel verslag bezorgen aan de gemeente Langemark-Poelkapelle.   Het financieel verslag moet een overzicht bevatten van alle gemaakte uitgaven en inkomsten die specifiek voor de uitvoering van de actie in het kader van het Burgerbudget werden gemaakt, samen met alle onkostenbewijzen die als bewijs gelden voor de effectiefgemaakte kosten.
§2. De gemeente Langemark-Poelkapelle behoudt zich in het kader van dit reglement het recht de aanwending, het Burgerbudget en de voortgang en uitvoering van de actie ter plaatse te controleren.

Artikel 9. Sancties
§1.  De gemeente Langemark-Poelkapelle kan het Burgerbudget geheel of gedeeltelijk terugvorderen van de aanvragers:
  • Als de uitgaven lager zijn dan het toegekende Burgerbudget.
  • Als uitgaven niet verantwoord worden.
  • Als de uitgaven niet conform de projectaanvraag zijn.
  • Bij niet of onvolledige uitvoering van de actie.
  • Bij vastgestelde fraude.
  • Als de actie niet binnen 2 jaar na de goedkeuring in het college werd uitgevoerd.
De terugbetaling dient te gebeuren binnen de 6 maanden na het aflopen van de uitvoeringstermijn. 

8.

2022_GR_00087 - Wijzigingen schoolreglement 2022~2023 en Infobrochure 2022~2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens
Afwezig
Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen
Secretaris
Glenn Saelens
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00087 - Wijzigingen schoolreglement 2022~2023 en Infobrochure 2022~2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00087 - Wijzigingen schoolreglement 2022~2023 en Infobrochure 2022~2023 - Goedkeuring

2022_GR_00087 - Wijzigingen schoolreglement 2022~2023 en Infobrochure 2022~2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er zijn enkele algemene wijzigingen aangebracht aan het schoolreglement basisonderwijs en de infobrochure. Beide zijn volledig gebaseerd op de versie van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG).

In bijlage de nieuwe versie van het schoolreglement 2022~2023 en de infobrochure 2022~2023. De wijzigingen werden gemarkeerd met geel. Enkele schooleigen wijzigingen werden gemarkeerd met groen.

De wijzigingen werden voorgelegd en goedgekeurd in het ABOC van 13/6/2022 en in de schoolraad van 14/6/2022.

Juridische grond
  • Decreet van 4 april 2014 houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de participatie op school.
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De wijzigingen aan het schoolreglement versie 2022~2023 en de infobrochure 2022~2023 worden goedgekeurd.

9.

2022_GR_00102 - Vragen en antwoord - Aktename

Behandeld
9.

2022_GR_00102 - Vragen en antwoord - Aktename

2022_GR_00102 - Vragen en antwoord - Aktename