Het verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 01:11:31 en eindigt op 02:31:50 .
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 27 juni 2022 wordt goedgekeurd.
Jaarlijks legt het centraal kerkbestuur de rekeningen van de 5 kerkbesturen van het voorbije jaar voor aan het gemeentebestuur en de provinciegouverneur. De rekeningen van 2021 werden ook overgemaakt aan het Bisdom Brugge ter goedkeuring.
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de rekeningen 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus Langemark, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andries Bikschote en OLV Poelkapelle.
Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. Voor de financiële risico's wordt verwezen naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2
Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.
Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 01/07/2022.
Het decreet Lokaal bestuur.
Een afschrift van het financieel rapport werd op 28/07/2022 ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.
Het College van Burgemeester en Schepenen en het vast bureau nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 01/08/2022.
De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 05/09/2022.
De apotheek in Poelkapelle is gevestigd aan de Guynemerrotonde, wat maakt dat er weinig parkeermogelijkheden zijn. Een apotheek ontvangt heel wat mensen die ofwel minder goed te been zijn, ofwel van ver komen tijdens de wachtdienst.
De best gelegen parkeerstrook ligt langs de Langemarkstraat. Daar werd tijdens de werken aan het appartementsgebouw een proefzone met beperkte parkeerduur (1 uur) ingevoerd. Mogelijk wordt deze parkeerstrook op korte termijn helemaal anders ingericht als er een bouwproject komt op het onbebouwde perceel tussen de Houthulstseweg 1 en de Langemarkstraat nr. 6. Er is daar nu een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor 5 woningen met in totaal 8 opritten of garagepoorten.
Daarom wordt een nieuwe parkeerplaats met beperkte parkeerduur afgebakend die buiten het bouwproject valt. De uren worden afgestemd op het ontwerp-reglement van de raad Lokale Economie.
De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 0,5 uur op de eerste parkeerplaats over een afstand van 5 in de Langemarkstraat, tgo. de apotheek Brugseweg 207.
De beperkte parkeerduur geldt:
De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 30 min' en de geldigheid.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
De gemeente heft een retributie op het parkeren in een blauwe zone.
Om de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en de lokale handel in de Kasteelstraat te garanderen, wordt een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:
Zonder bijkomende vermeldingen op de verkeersborden, geldt de verplichting om de parkeerschijf te plaatsen elke dag tussen 9 en 18 uur. De retributie is niet verschuldigd op zon- en feestdagen en ook niet door personen met een handicap.
Om het kort parkeren te bevorderen bij handelszaken wordt een maximale parkeerduur van 30 minuten ingevoerd:
De verplichting om de parkeerschijf te plaatsen geldt van maandag t.e.m. zaterdag van 8 u. tot 18.30 u. en op zondag van 8 u. tot 12.30 u. De retributie is niet verschuldigd op wettelijke feestdagen en ook niet door personen met een handicap.
Het overschrijden van de gratis parkeertijd in de blauwe zone werd door het invoeren van deze retributie gedepenaliseerd. De retributie op het parkeren van auto’s in een blauwe zone wordt niet beschouwd als een sanctie, maar wel als een betaling voor een geleverde dienst, namelijk het ter beschikking stellen van een parkeerplaats door de gemeente.
Er wordt voor de periode van 15 september tot en met 31 december 2025 een retributie gevestigd voor het parkeren van
motorvoertuigen op de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is
en waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.
Onder blauwe zonereglementering verstaat men een zone met beperkte parkeertijd, waar een parkeerschijf die overeenstemt met het door de minister van verkeer bepaalde model moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit. Indien er geen vooruit is, moet de parkeerschijf worden aangebracht op het voorste gedeelte van de auto.
Artikel 3.1 - tarief
Artikel 3.2 - vrijstelling
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis wanneer de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de wegcode, is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder 70.2.1.3°.c) van de Wegcode voorkomt, wordt gelijkgesteld met deze speciale kaart.
De retributie wordt ten laste gelegd van de houder van de nummerplaat.
De agenten van de politie van PZ Arro Ieper worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van dit reglement.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig de tijd heeft overschreden die gratis is of als er geen parkeerschijf werd geplaatst en is betaalbaar
door overschrijving op de rekening van de gemeente.
Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit is geplaatst of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, wordt de gebruiker onweerlegbaar
geacht te kiezen voor de betaling van in artikel 3 bedoeld forfaitair tarief.
Bij toepassing van het forfaitaire systeem plaatsen de aangewezen agenten van PZ Arro Ieper een bericht inzake de verschuldigde retributie achter de ruitenwisser van het voertuig, of indien er geen ruitenwissers zijn, op een duidelijke plaats. De retributie moet binnen de 10 kalenderdagen worden betaald.
Dit retributiereglement op het parkeren in blauwe zone treedt in werking op 15 september 2022.
Het vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 oktober 2020.
De vervoerregio Westhoek is momenteel bezig met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan, dat een kader zal geven aan het gewenste mobiliteitsbeleid voor de vervoerregio. De opbouw van het regionaal mobiliteitsplan bestaat uit vier fasen:
Met de goedkeuring van de oriëntatienota in het voorjaar van 2020 werd de eerste fase afgerond. Sindsdien werd een intensief proces gevoerd, waarbij de vervoerregio met input van stakeholders en burgers een visie op de mobiliteit van de toekomst uitwerkte. Dit toekomstscenario omschrijft hoe de vervoerregio kijkt naar de mobiliteit in de regio in 2030, met een doorkijk tot 2050. Het resultaat van dit proces is de voorliggende visienota.
De visienota werd een eerste keer voorlopig gevalideerd in de vervoerregioraad van 1/06. De aangepaste versie ligt, voor een tweede keer, ter voorlopige validatie in de vervoerregioraad van 28/09. Bijgevolg wordt aan de verschillende gemeenteraden gevraagd om eventuele opmerkingen door te geven, zodat deze kunnen worden meegenomen bij de goedkeuring. Het is de intentie van de vervoerregio om de visienota vervolgens eind september af te ronden.
De visienota zal vervolgens de basis vormen voor het uitwerken van het actieplan. In deze derde fase van het regionaal mobiliteitsplan zal de visie worden geconcretiseerd naar regionale acties. De CBS’en zullen ook in deze fase worden geconsulteerd. Eens het actieplan voorlopig wordt vastgesteld in de vervoerregioraad, zal het regionaal mobiliteitsplan ook een MER-procedure ondergaan (incl. openbaar onderzoek) en is een goedkeuring door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken voorzien.
De raad geeft gunstig advies over de visienota voor het mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek.
Het burgerbudget heeft als doelstelling burgerinitiatief stimuleren. Met het burgerbudget kunnen inwoners van Langemark-Poelkapelle acties opzetten met als specifiek doel de leefbaarheid, het samenleven, de bewonersparticipatie en de onderlinge betrokkenheid in de buurt te verbeteren. Bij het burgerbudget staat een grote mate van zelfinitiatief van burgers centraal.
Ter verdeling van het burgerbudget wordt een reglement opgemaakt, waarin de voorwaarden voor indiening alsook de procedure van stemming en jurering worden vastgelegd.
De Gemeenteraad keurt het reglement Burgerbudget goed.
Er zijn enkele algemene wijzigingen aangebracht aan het schoolreglement basisonderwijs en de infobrochure. Beide zijn volledig gebaseerd op de versie van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG).
In bijlage de nieuwe versie van het schoolreglement 2022~2023 en de infobrochure 2022~2023. De wijzigingen werden gemarkeerd met geel. Enkele schooleigen wijzigingen werden gemarkeerd met groen.
De wijzigingen werden voorgelegd en goedgekeurd in het ABOC van 13/6/2022 en in de schoolraad van 14/6/2022.
De wijzigingen aan het schoolreglement versie 2022~2023 en de infobrochure 2022~2023 worden goedgekeurd.