Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies

Gemeenteraad
ma 05/09/2022 - 19:30 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Glenn Saelens

Afwezig

Tristan Bruynsteen; Dominiek Vancolen

Secretaris

Glenn Saelens

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Glenn Saelens
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies 2022_GR_00106 - Visienota mobiliteitsplan vervoerregio Westhoek - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Inleiding

De vervoerregio Westhoek is momenteel bezig met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan, dat een kader zal geven aan het gewenste mobiliteitsbeleid voor de vervoerregio. De opbouw van het regionaal mobiliteitsplan bestaat uit vier fasen:  

  • Fase 1: inventarisatie en onderzoek 
  • Fase 2: opbouw strategische visie en operationele doelstellingen 
  • Fase 3: actieplan 
  • Fase 4: evaluatie en monitoring 

Met de goedkeuring van de oriëntatienota in het voorjaar van 2020 werd de eerste fase afgerond. Sindsdien werd een intensief proces gevoerd, waarbij de vervoerregio met input van stakeholders en burgers een visie op de mobiliteit van de toekomst uitwerkte. Dit toekomstscenario omschrijft hoe de vervoerregio kijkt naar de mobiliteit in de regio in 2030, met een  doorkijk tot 2050. Het resultaat van dit proces is de voorliggende visienota.  

De visienota werd een eerste keer voorlopig gevalideerd in de vervoerregioraad van 1/06. De aangepaste versie ligt, voor een tweede keer, ter voorlopige validatie in de vervoerregioraad van 28/09. Bijgevolg wordt aan de verschillende gemeenteraden gevraagd om eventuele opmerkingen door te geven, zodat deze kunnen worden meegenomen bij de goedkeuring. Het is de intentie van de vervoerregio om de visienota vervolgens eind september af te ronden. 

De visienota zal vervolgens de basis vormen voor het uitwerken van het actieplan. In deze derde fase van het regionaal mobiliteitsplan zal de visie worden geconcretiseerd naar regionale acties. De CBS’en zullen ook in deze fase worden geconsulteerd. Eens het actieplan voorlopig wordt vastgesteld in de vervoerregioraad, zal het regionaal mobiliteitsplan ook een MER-procedure ondergaan (incl. openbaar onderzoek) en is een goedkeuring door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken voorzien. 

Belangrijkste elementen voor het gemeentelijk mobiliteitsbeleid

  • bedachtzaam omgaan met bijkomende verharding
  • de Klerkenstraat wordt toegevoegd aan het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk
  • landbouwwegen met hoog fietspotentieel worden voorbehouden aan fietsers en landbouwverkeer
  • een gelaagd openbaar vervoerssysteem
  • aandacht voor fietsparkeren, bvb. bij grote bouwprojecten
  • vrachtwagenparkeren is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de bedrijven. Vrachtwagens parkeren zo weinig mogelijk langs de wegen.
  • een nieuwe wegencategorisering (personenvervoer) met bijhorende inrichtingsprincipes
    • Vlaamse hoofdweg: A19 - N38
    • Regionale weg: Provincieweg (N369)
    • Interlokale weg: Brugseweg (N313) en Houthulstseweg (N301)
  • een nieuwe wegencategorisering voor vrachtvervoer weert zwaar verkeer uit de dorpskernen
    • hoofdvrachtgeleidingsroute: A19 - N38
    • regionaal vrachtgeleidingsnetwerk: Provincieweg (N369)
    • aanrijroutes: Boezingestraat-Melkweg-Bikschotestraat (Bikschote, Langemark), Brugseweg-Langemarkstraat-Poelkapellestraat (Langemark-Sint Juliaan)
    • kilometerheffing omgekeerd evenredig met de wegencategorisering om het gebruik van het hogere wegennet aan te moedigen
  • er lopen geen routes voor doorgaand vrachtverkeer meer door Langemark, Bikschote en Madonna
  • de Brugseweg verlies zijn functie als route voor vrachtverkeer tussen Ieper en Roeselare.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad geeft gunstig advies over de visienota voor het mobiliteitsplan van de vervoerregio Westhoek.