Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 mei 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 01:38:39 en eindigt op 01:49:00.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 30 mei 2022 wordt goedgekeurd.
In de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29/06/2020 werd het nieuwe algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De proceseigenaars van de dienstverleningsprocessen werden gevraagd hun proces voor 2021 te evalueren (voorgekomen risico's in 2021, genomen of te nemen verbeteracties en relevante indicatoren).
De rapportage werd ter advies voorgelegd aan het managementteam op 03/06/2022 en ter kennisneming aan het college van burgemeester en schepenen op 13/06/2022.
De rapportage organisatiebeheersing 2021 wordt ter kennisneming voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis.
Het Vast Bureau besliste in zitting van 21 maart 2022 om toe te treden tot de opdrachtencentrale van de vzw Samenaankoop AZO.
Vzw Samenaankoop AZO heeft op 5 september 2021 de opdracht “Raamovereenkomst voor installatie wifi-infrastructuur + wlan-toebehoren” met nummer AZO - WLAN2021 gegund aan EEG nv, Oostlaan 5 te 8560 Gullegem tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte.
Vzw Samenaankoop AZO treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Langemark-Poelkapelle bij de gunning van de opdracht.
De huidige wifi-installatie in de zorgcampus dateert van de opening van het gebouw en is erg verouderd. Begin dit jaar ging onze wifi-controller stuk waardoor de wifi in de zorgcampus niet werkte. Een zelfde controller is niet meer te koop, net als de access points. Momenteel wordt er een controller gehuurd bij 25-8, onze leverancier, om tijdelijk verder te kunnen werken.
De huidige access points werken met de oude WiFi 3-standaard waardoor moderne mobiele apparaten (smartphones, tablets, laptops,…) niet van een optimale verbinding en snelheid kunnen genieten. Daarnaast kunnen de huidige access points niet veel simultane gebruikers aan.
Er wordt daarom een nieuw WiFi-netwerk met de nieuwste WiFi 6-standaard voorzien. Tegelijkertijd komen er meer access points zodat er een goede dekking is over de volledige zorgcampus. Er wordt gewerkt met het digitaal zorgdossier op tablets, dus moet er voldoende wifi-dekking zijn in alle kamers.
De uitgave voor de vernieuwing van de WiFi in het WZC wordt geraamd op € 51.938,98 excl. btw of € 58.171,66 incl. 12% btw.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad beslist om in te stappen in de raamovereenkomst “installatie wifi-infrastructuur + wlan-toebehoren” met nummer AZO - WLAN2021 die door vzw Samenaankoop AZO op 5 september 2021 werd gegund aan aan EEG nv, Oostlaan 5 te 8560 Gullegem tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte.
De opdracht ‘vernieuwen wifi in het WZC’ wordt goedgekeurd. De raming bedraagt € 51.938,98 excl. btw of € 58.171,66 incl. 12% btw.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, treedt vzw Samenaankoop AZO op als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, zijnde OCMW Langemark-Poelkapelle.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0953-00/246000/BESTUUR/OCMW/RVMW/IP-INVEST-21.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening vast voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat het OCMW gedurende het boekjaar heeft gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat is 8.987.622 EUR in 2021.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge bedraagt 2.233.236 EUR voor 2021.
Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 03/06/2022.
De jaarrekening 2021 van het OCMW wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het positief advies van het managementteam van 03/06/2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2021 vast.
De afsprakennota en schriftelijke overeenkomst van het centrum voor dagverzorging 't Nest werden aangepast naar aanleiding van het gewijzigde opnamebeleid (met de verschillende prioriteitengroepen: inwoners, kinderen/mantelzorger die in de gemeente wonen, ...)
Bovendien kan er momenteel onvoldoende tegemoet gekomen worden aan de vraag tot vervoer voor gebruikers van het CDV.
Daarom wordt voorgesteld om in de afsprakennota en schriftelijke overeenkomst op te nemen dat vervoer met het busje enkel nog voorzien zal worden voor mensen die gedomicilieerd zijn in Langemark-Poelkapelle. Op deze manier geven we voorrang aan eigen inwoners om het vervoer te benutten en hen meer mogelijkheid om frequenter naar het CDV te komen. Niet-inwoners zullen beroep moeten doen op eigen netwerk of krijgen hulp van ons om geschikt extern vervoer te regelen. Momenteel gaat dit over 4 gebruikers.
Huidige inzet en duur van het vervoer en argumentatie tot wijziging kan nagelezen worden in bijlage 'Stand van zaken vervoer CDV'.
Voorstel tot aanpassing van afsprakennota en schriftelijke overeenkomst vormen bijlage 2 en 3.
De Raad van Maatschappelijk Welzijn keurt de wijzigingen aan de interne afsprakennota en schriftelijke overeenkomst van CDV 't Nest goed.
Via onze CRA Melissa Vermeersch zijn wij ingestapt in een systeem waarbij onze eigen verpleegkundigen laboresultaten van het Jan Yperman Ziekenhuis kunnen raadplegen. Ze mogen ook met autorisatie van een arts orderinvoeren doorgeven naar het labo. Jan Yperman maakte hiervoor een afsprakennota op omwille van volgende reden:
"Een (gezamenlijke) verwerkersovereenkomst is hier niet van toepassing, maar gezien wij personeel van De Boomgaard toegang verlenen tot onze module van Cyberlab (mits akkoord van de arts), willen we zeker toch iets op papier zetten: JYZ zorgt voor de accounts en toegangen, de artsen geven hun toestemming en zijn verantwoordelijk voor autorisatie en het WZC is verantwoordelijk voor het toegangsbeheer (d.w.z. geen wachtwoorden uitwisselen en wijzigingen personeel doorgeven aan het JYZ voor de accounts)."
Document bijgevoegd als bijlage.
De RMW keurt de afsprakennota met Jan Yperman Ziekenhuis omtrent het gebruik van de module Cyberlab goed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.