Het verslag van de gemeenteraadszitting van 25 april 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:05:40 en eindigt op 02:47:27.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 25 april 2022 wordt goedgekeurd.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 2 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Mirom van 2 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd Heidi Coppenolle aangesteld als vertegenwoordiger en Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare, info@mirom.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Zefier op 9 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
-Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
-Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
-Statuten van Zefier inzonderheid artikelen 26, 27 en 28
-Uitnodiging tot de algemene vergadering van de CVBA Zefier op 9 juni 2022 en de bijhorende documenten
-Gemeenteraadsbeslissing van 18 maart 2019 en 15 november 2021 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Zefier werden aangeduid
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Zefier van 9 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Zefier werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Zefier cvba, info@zefier.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Psilon op 15 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Psilon van 15 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Psilon, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk, info@crematoriumuitzicht.be.
Wegens de afwezigheid van de algemeen directeur, die tevens de enige sanctionerend ambtenaar is binnen het lokaal bestuur, wordt voorgesteld om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de stad Ieper voor de behandeling van de GAS 1-2-3-dossiers. Binnen het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle voldoet namelijk geen enkele andere medewerker aan de voorwaarden opgelegd in het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 met betrekking tot de sanctionerend ambtenaar.
Er is reeds een samenwerking met de stad Ieper voor de behandeling van GAS 4-dossiers. De verwerking van GAS 1-2-3-dossiers zal op dezelfde manier gebeuren. Ieper beschikt over de nodige software voor een vlotte verwerking van GAS-dossiers.
De gemeenteraad dient de sanctionerende ambtenaren van stad Ieper eveneens aan te duiden als sanctionerend ambtenaar voor het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle voor het opleggen van een administratieve sanctie in kader van GAS 1-2-3. Dit betreffen Stefan Depraetere, algemeen directeur en Yann Mertens, Afdelingshoofd-Manager Centrale Administratie en Strategie. Beide voldoen aan de voorwaarden opgelegd in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 m.b.t. de sanctionerend ambtenaar.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de stad Ieper voor de verwerking van GAS 1-2-3-dossiers goed.
De gemeenteraad stelt Stefan Depraetere, algemeen directeur en Yann Mertens, Afdelingshoofd-Manager Centrale Administratie en Strategie van stad Ieper aan als sanctionerend ambtenaar voor het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle voor het opleggen van een administratieve sanctie in kader van GAS 1-2-3.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Cipal op 23 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van DVV Westhoek op 22 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Heidi Coppenolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van DVV Westhoek van 22 juni 2022:
Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Heidi Coppenolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrrichten aan DVV Westhoek, Woumenweg 100, 8600 Diksmuide, dorine.sioen@dvvwesthoek.be.
In de raad van 28 maart 2022 werd de verkoop van de grond van de buitenschoolse kinderopvang in Poelkapelle aan de kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle principieel goedgekeurd. Het betreft een perceel gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, 3de afdeling (Poelkapelle), Sectie E, nummer 543 P0000 met een oppervlakte van 16a 46ca.
Het lokaal bestuur wenst om reden van algemeen belang de transactie te laten verlopen via onderhandse verkoop en zonder concurrentie. De kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle koopt de grond om het nieuwbouwproject van de vrije basisschool Poelkapelle (vzw Onze Lieve Vrouw), in samenwerking met het lokaal bestuur, financieel mogelijk te maken. De grond zal onmiddellijk na de aankoop door de kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle in erfpacht gegeven worden voor 99 jaar aan de vzw Onze Lieve Vrouw. Het lokaal bestuur heeft een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de vzw Onze Lieve vrouw voor de realisatie van een buitenschoolse kinderopvang en een gezamenlijke sportzaal. De samenwerkingsovereenkomst, waarin ook deze verkoop werd opgenomen, werd goedgekeurd in de raad van 21 februari 2022.
De akte (zie bijlage) werd opgemaakt door Alain Maricou, Vlaamse commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties. Er werd door de Afdeling vastgoedtransacties een schattingsverslag opgemaakt. Het schattingsverslag werd opgenomen in bijlage.
De grond die wordt aangekocht door de kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle kan enkel aangewend worden voor algemeen nut. Dit werd zo opgenomen in de akte.
Het schattingsverslag werd opgemaakt aan de hand van de methode der vergelijkingspunten. Dit betekent dat de waarde werd bepaald aan de hand van een aantal bouwgronden die in de buurt werden verkocht. Aangezien geen private bebouwing zal mogelijk zijn en de grond enkel kan gebruikt worden in kader van openbaar nut, nl. onderwijs, heeft de grond een aanzienlijk minderwaarde. Er werd overeengekomen met de kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle om de grond te verkopen aan 220.500 euro i.p.v. 315.000 euro (70% van de schattingsprijs).
Het decreet lokaal bestuur
Omzendbrief KB/ABB 2019/3
De raad gaat akkoord om een perceel gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, 3de afdeling (Poelkapelle), Sectie E, nummer 543 P0000 met een oppervlakte van 16a 46ca via onderhandse verkoop te verkopen aan de kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle in kader van algemeen belang.
De raad gaat akkoord om af te wijken van het schattingsverslag en de grond te verkopen aan de kerkfabriek O.L.V. Poelkapelle voor een bedrag van 220.500 euro.
De raad geeft haar goedkeuring aan de akte, opgemaakt door Alain Maricou, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
De gemeente heeft in samenwerking met Fluvius het hemelwater- en droogteplan opgemaakt. Dit plan is tot stand gekomen door middel van een participatief proces met de verschillende instanties die betrokken zijn bij het watersysteem in de gemeente Langemark-Poelkapelle.
Het is een beleidsplan dat als leidraad dient ingezet te worden bij alle toekomstige ruimtelijke ingrepen om de integrale ruimtelijke visie uit te werken. Het geeft een gebiedsdekkende visie over hoe er binnen de gemeente op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan werd een integrale ruimtelijke visie voor het hele grondgebied uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast en verdroging te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatverandering.
Lokale besturen, andere overheden en initiatiefnemers houden bij beslissingen en adviezen over de aanleg/vernieuwing van hemelwater-, zuiverings- en groeninfrastructuur, wegeninfrastructuur, gemeentelijk patrimonium, bij de uitvoering van elke water- en droogtetoets en onthardingsprojecten, bij de aanduiding van publieke grachten, bij de ruimtelijke beleidsplanning en bij het verlenen, adviseren en in beroep behandelen van omgevingsvergunningen rekening met het hemelwater- en droogteplan.
Het voorliggende hemelwater- en droogteplan bestaat uit een omgevingsanalyse, juridische en beleidsmatige context, een overzicht van de verschillende knelpunten en kansen, een visie op gemeentelijk niveau en per deelzone en tot slot het actieplan.
Watersysteem
Het watersysteem in Langemark-Poelkapelle is zodanig opgebouwd dat al het hemelwater afstroomt naar een bepaald punt, nl. de Martjesvaart. De waterlopen die door de gemeente stromen ontspringen op de heuvelrug van Westrozebeke, gelegen in het oosten van de gemeente, en stromen naar het vlakke poldergebied van de Zuidijzerpolder in het noordwesten van de gemeente. Langemark-Poelkapelle is een gemeente waar landbouw buiten de dorpskernen centraal staat.
Knelpunten
Knelpunten van wateroverlast zijn verspreid in de gemeente terug te vinden. Deze zijn voornamelijk te wijten aan de ligging binnen het overstromingsgebied van een waterloop. Indien dit slechts lokale problemen veroorzaakt, kan het best geopteerd worden om bebouwing individueel te beschermen. Een aantal knelpunten zijn het gevolg van ingebuisde grachten die het water niet voldoende kunnen verwerken of afstromend water. Met uitzondering van Sint-Juliaan zijn geen problemen gemeld binnen dorpskernen. Wel zijn een aantal grachtinlaten gekend die kunnen zorgen voor drukopbouw en verdunning van het afvalwater. Buiten de dorpskernen is erosie een probleem waarmee rekening gehouden moet worden. Dit is het geval in het oostelijke deel van de gemeente, waar er meer hoogteverschillen zijn. Daarnaast is droogte een fenomeen dat de laatste jaren steeds meer de kop op steekt en voor problemen zorgt voor irrigatie bij landbouwers. Het veranderend klimaat heeft een versterkende invloed op de knelpunten wateroverlast en droogte door het veranderende neerslagpatroon.
Visie
De visie op het hemelwater werd gevormd aan de hand van de Waterladder, waarbij verschillende trappen aangeven hoe er met regenwater moet omgesprongen worden. Er dient dan ook in eerste instantie ingezet te worden op bronmaatregelen die ervoor zorgen dat het water dat valt ter plaatse gehouden wordt en opnieuw in de bodem kan intrekken of voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Indien dit niet voldoende is, moet het water gebufferd worden en vertraagd afgevoerd worden langs RWA-assen in de richting van het oppervlaktewater. Deze visie werd besproken met verschillende partners zoals de provincie, VMM en Fluvius om tot een breed gedragen visie te komen.
De gemeente Langemark-Poelkapelle wil inzetten op de verschillende onderdelen van deze waterladder.
Acties
De voorgestelde acties uit het hemelwater- en droogteplan worden waar nodig verder verfijnd, doorgerekend en geconcretiseerd. Voor acties op het terrein worden de nodige ontwerpen opgemaakt en wordt ook de burger nauwer betrokken. Beleidsmatige acties kunnen vorm krijgen in gemeentelijke reglementen/verordeningen of worden vanuit het lokale niveau doorgegeven aan de bevoegde instanties/beleidsniveaus.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, ondertekening in groep met collectief engagement.
Gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed.
Besluit Vlaamse Codex Wonen, Artikel 2.30.
De gemeenteraad schepenen gaat akkoord met het voorstel tot aanpassing van het subsidiedossier van de woondienst voor de periode 2023-2025.
De aanvraag tot herziening van het subsidiedossier wordt ingediend bij Wonen Vlaanderen via lokalebesturen.woonbeleid@vlaanderen.be.
De woondienst Zonnebeke – Langemark-Poelkapelle is van start gegaan op 1 oktober 2014.
Het jaarverslag bevat een rapportageverslag van de verplichte en aanvullende activiteiten en het financieel verslag van werkingsjaar 2021.
Op de stuurgroep van 24 maart 2022 werd het jaarverslag besproken. Het jaarverslag werd aangepast aan de bemerkingen en aanvullingen van de stuurgroep. Zie bijlage voor het verslag van de stuurgroep.
In het jaarverslag wordt omschreven hoe de verplichte en aanvullende activiteiten in functie van de doelstellingen op vlak van lokaal woonbeleid, werden uitgevoerd:
Op 21 april 2022 ontvingen we de evaluatie van werkingsjaar 2021 van Wonen Vlaanderen (zie bijlage). Uit de evaluatie van Wonen Vlaanderen:
Wat betreft het financiële luik:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Vlaamse Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2016 houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van werkingsjaar 2021 van de Woondienst Zonnebeke - Langemark-Poelkapelle en van de evaluatie door Wonen Vlaanderen.
maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
Zie bijlage voor de verdeling onder de gemeenten in de nieuwe woonmaatschappij op basis van het voorstel.
De gemeenteraad van Langemark-Poelkapelle stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium | Bron | Gewicht |
Het aantal huishoudens, uitgesplitst in 20 % voor het absolute aantal huishoudens en 20% voor een correctie kleine gemeenten waarbij gemeenten per begonnen schijf van 10.000 huishoudens 1 punt krijgen. | Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) | 40% |
Het aantal sociale huurwoningen | VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) | 60% |
Bovendien gaat de gemeenteraad van Langemark-Poelkapelle akkoord dat een gemeente of stad nooit 50% of meer van de stemrechten kan bekomen. Desgevallend wordt afgetopt op 49,9% van de stemrechten waarbij de reststemmen worden verdeeld over de andere gemeenten aan de hand van de hierboven beschreven criteria en verhoudingen .
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be. Een afschrift wordt ook bezorgd aan DVV Midwest (johan.vandenbussche@midwest.be).
Als lokale overheid zijn we wettelijk verplicht om de procedure van hernieuwing van concessies (jaarlijks) toe te passen.
Om eenvoudiger aan de verplichting te kunnen voldoen, worden bepalingen omtrent de aanvangsdatum van de hernieuwing van concessies aangepast of verduidelijkt in het gemeentelijk reglement. Deze bepalingen gelden voor een hernieuwing zonder bijzetting, dus wanneer de concessie reeds volzet is.
Hernieuwing van een concessie zonder bijzetting, mits tijdig een aanvraag wordt ingediend en aan alle voorwaarden is voldaan zoals in het (retributie)reglement bepaald:
Begripsbepalingen
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Algemene bepalingen
Specifieke bepalingen voor de begraafplaats te Bikschote
Hoofdstuk I: VASTSTELLING VAN OVERLIJDEN EN LIJKBEZORGING
Aangiftetermijn
Elk overlijden in de gemeente, alsook elke ontdekking van een overledene op het grondgebied van de gemeente moet onverwijld worden aangegeven op de dienst Burgerzaken.
Ambtshalve gerechtigden:
Komen ambtshalve in aanmerking voor begraving, as verstrooiing en bijzetting van asurn op de gemeentelijke begraafplaatsen:
Gerechtigden bij uitbreiding:
Termijn en tijden van begraven en asbezorging:
§1 De begraving of crematie heeft plaats minstens 24 uur na overlijden.
§2 Voor het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de begraafplaatsen moeten de verantwoordelijke diensten ten laatste 2 werkdagen voor de begrafenis verwittigd worden.
§3 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as vinden plaats van maandag tot en met zaterdagvoormiddag. Het tijdstip van aankomst van de kist/asurne op de begraafplaats is vastgesteld als volgt:
Hoofdstuk II. DE CONCESSIES
Bevoegdheden
§ 1. De begraving van een stoffelijk overschot in een kelder, de begraving van een asurn in een urnenhouder en de bijzetting van een asurn in een columbarium maken deel uit van een concessie.
§2. De concessies worden verleend door het College van Burgemeester en Schepen onder de in dit huishoudelijk reglement en het retributiereglement bepaalde voorwaarden, zoals die gesteld zijn op het ogenblik van de concessieaanvraag. Ze worden enkel toegestaan op de plaatsen die daarvoor aangewezen zijn op de begraafplaatsen.
§3. De voor concessie in aanmerking genomen gronden worden aangewend, per categorie, in strikte volgorde per concessie en zonder discontinuïteit.
§4. Reservatie van een concessie bij leven is niet toegelaten.
Concessieaanvraag
De concessieaanvraag en de vraag tot hernieuwing van concessie worden schriftelijk ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen, op een bijzonder daartoe bestemd formulier ter beschikking gesteld bij de dienst Burgerzaken.
Behalve in het geval dat de begunstigde lid is van een religieuze gemeenschap, vermeldt de aanvraag de identiteit van de persoon of personen in wiens voordeel ze wordt ingediend (concessiebegunstigde) en wordt ze voor akkoord ondertekend door de aanvrager en de andere begunstigden, indien minstens één van deze noch de echtgenoot, noch bloed- of aanverwant, is, noch een feitelijk gezin vormde.
Concessietermijn
Nieuwe concessies worden verleend voor 30 jaar.
Toezegging en ingangsdatum
§ 1. De concessie wordt verleend tegen de in onderhavig reglement en de in het retributiereglement gestelde voorwaarden, bij beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen die aan de aanvrager wordt betekend nà betaling ervan. Eventuele weigering van concessie wordt op dezelfde wijze betekend.
§ 2. De concessie neemt een aanvang op de datum van de voormelde beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.
Hernieuwing van concessie – aanvragen en termijnen
Voor de hernieuwing van een concessie moet een onderscheid gemaakt worden tussen een hernieuwing zonder bijzetting (wanneer concessie reeds volzet is) en een hernieuwing bij bijzetting of wanneer de laatste bijzetting nog moet gebeuren.
§1. Hernieuwing zonder bijzetting:
Wanneer de concessie reeds volzet is (begunstigden van de concessie zijn overleden), kunnen op aanvraag ingediend door enige belanghebbende, opeenvolgende hernieuwingen van concessie toegestaan worden.
De bekendmaking omtrent het hernieuwen van concessies gebeurt door gedurende 1 jaar voorafgaand aan het verlopen van de concessie aan het betreffende graf en de ingang van de begraafplaats de bekendmaking hiervan te plaatsen. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.
De aanvraag tot hernieuwing moet ingediend worden:
Is geen aanvraag om hernieuwing ingediend vóór het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie.
De termijn van de opeenvolgende concessie bedraagt hierbij telkens 10 jaar.
Een hernieuwing kan geweigerd worden als blijkt dat op het moment van de aanvraag de concessie verwaarloosd is (cfr. art. 40). Verwaarlozing kan ook leiden tot het afschaffen van de concessie.
§2. Hernieuwing, bij bijzetting in een lopende concessie
De concessie kan op uitdrukkelijke aanvraag voor een nieuwe periode worden hernieuwd naar aanleiding van elke nieuwe bijzetting in de concessie. Hierbij is er de mogelijkheid om een nieuwe concessie te nemen van dezelfde duur van de oorspronkelijke concessie (30 jaar). Bij deze hernieuwing is de toepasselijke retributie verschuldigd, eventueel verminderd met een som in verhouding tot de nog te lopen tijd van de oorspronkelijke concessietermijn, volgens artikel 8 van het decreet van 16 januari 2004.
§3. Hernieuwing – uitzondering indien laatste bijzetting nog moet gebeuren
Een aanvraag tot hernieuwing van de concessie kan niet meer ingediend worden na het verstrijken van de termijn van de oorspronkelijke concessie of de hernieuwing ervan.
Wanneer een hernieuwing zich opdringt maar de laatste bijzetting nog moet gebeuren, is er alsnog de mogelijkheid om vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn:
Toezegging van de hernieuwing en ingangsdatum :
Kinderbegraafplaats
Op iedere begraafplaats in onze gemeente is er een kinderbegraafplaats voorzien en dit voor het stoffelijk overschot van levenloos geboren kinderen en kinderen jonger dan 12 jaar. In deze zone worden geen grafkelders geplaatst.
Voor kinderen (vanaf 12 jaar) tot de leeftijd van 18 jaar, waarvan minstens één van de ouders in de gemeente is gedomicilieerd, kan een gratis concessie van 30 jaar bekomen worden, eveneens voor het columbarium of urnenveld. Deze concessies zijn uitsluitend bestemd voor kinderen. Indien er naderhand bijzettingen gewenst zijn, dient een concessie aangekocht te worden.
Sterretjesweide begraafplaats Langemark
De sterretjesweide is een herdenkingszone voor niet levensvatbare geboren kinderen/foetussen.
De sterretjesweide omvat een strooiweide en een herdenkingsmonument met zones voor het bevestigen van een herdenkingssterretje.
De gemeente staat in voor de aanleg en het onderhoud van de sterretjesweide. Op dit perceeltje mogen dan ook enkel de door de gemeente voorziene tekens worden aangebracht.
Aan het herdenkingsmonument kan daarom, ook retroactief, een uniform sterretje aangebracht worden ongeacht er een uitstrooiing heeft plaatsgevonden in de sterretjesweide. Het sterretje wordt door de gemeente gratis ter beschikking gesteld.
Het sterretje wordt enkel op vraag van de ouders aangebracht. De gemeente voorziet de mogelijkheid om een gravure (naam + datum) aan te brengen in het sterretje. Met het oog op uniformiteit staat de gemeente in voor de aanmaak alsook de bevestiging. De ouders worden door de gemeente op de hoogte gebracht van zodra het sterretje geplaatst is. De aanvraag dient te gebeuren bij de dienst Burgerzaken.
De ouders kunnen dit sterretje, indien gewenst, na verloop van tijd mee krijgen mits hiervoor een aanvraag te doen.
Betaling van de concessie, hernieuwing en retributie
De concessie, de hernieuwingen ervan en de retributie zijn verschuldigd op de datum van de aanvraag van de concessie of hernieuwing van de concessie.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Hoofdstuk III: RECHTEN EN PLICHTEN VERBONDEN AAN DE CONCESSIES
Aard en bestemming der concessies
§ 1. Het verlenen van een concessie, van welke aard ook, houdt in hoofde van de gemeente noch verkoop in noch verhuring.
§ 2. De verleende concessies zijn onoverdraagbaar.
§ 3. Aan de geconcedeerde grond mag geen andere bestemming gegeven worden dan deze voorzien door de verordening op de begraafplaatsen en door de verleende concessie.
Lopende altijddurende concessies
De door nog lopende altijddurende concessies verworven rechten, die op wettelijke wijze werden verkregen, worden gerespecteerd binnen de voorwaarden van het decreet van 16 januari 2004, zijn uitvoeringsbesluiten en onderhavig reglement.
Hernieuwing van lopende altijddurende concessies
Telkens na 50 jaar en zonder retributie, kan de altijddurende concessie op aanvraag van enige belanghebbende hernieuwd worden voor een nieuwe periode van 50 jaar.
Voor de hernieuwing wordt dezelfde procedure toegepast als voor de hernieuwing van niet-eeuwigdurende concessies zonder bijzetting, zie Art. 13 §1. De hernieuwing neemt een aanvang op de einddatum van de oorspronkelijke concessie.
De bekendmaking omtrent het hernieuwen van deze concessies gebeurt door gedurende 1 jaar voorafgaand aan het verlopen van de concessie aan het betreffende graf en de ingang van de begraafplaats de bekendmaking hiervan te plaatsen. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.
De aanvraag tot hernieuwing moet ingediend worden:
Is geen aanvraag om hernieuwing ingediend vóór het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie.
Een hernieuwing kan geweigerd worden als blijkt dat op het moment van de aanvraag de concessie verwaarloosd is (cfr. art 40). Verwaarlozing kan ook leiden tot het afschaffen van de concessie.
Afmetingen van de concessieruimten
De concessieruimten hebben volgende afmetingen:
Aanwending van de concessie
§ 1. Eenzelfde concessie mag slechts aangewend worden voor de concessionaris begunstigde, zijn echtgenoot en zijn bloed- of aanverwanten, en voor de leden van één of meer religieuze gemeenschappen, evenals voor de personen die ieder hun wil daartoe schriftelijk hebben te kennen gegeven aan de gemeenteoverheid overeenkomstig onderhavig reglement.
§ 2. Voor het bijzetten van een boventallige kleine kist of urne in een concessie wordt een retributie gevraagd. Kosten voor het openen vallen ook ten laste van de aanvrager.
§ 3. De concessieruimten zijn slechts aanwendbaar binnen de volgende beperkingen:
Graftekens op concessies
§ 1. Grafkelder en grafteken moeten op de geconcedeerde grond aanwezig blijven tijdens de volle concessietermijn.
§ 2. Bij het oprichten van een grafteken is het uitdrukkelijk verboden enig lijk te verplaatsen.
§ 3. Wanneer in opdracht van de concessiehouder werken uitgevoerd worden aan zijn/haar graf is deze ertoe gehouden eventuele schade aangebracht aan het graf van derden te doen herstellen.
§ 4. Grafmonumenten op de gemeentelijke urnenvelden zijn uniform.
Het grafmonument bestaat uit: een zuil, een vloerplaat en een grafopschrift.
De grafmonumenten moeten worden uitgevoerd volgens het plan in bijlage van dit reglement. Het grafopschrift mag uitsluitend aangebracht worden in de zone aangeduid op het plan in bijlage van dit reglement.
Hoofdstuk IV: WIJZIGINGEN TIJDENS DE CONCESSIETERMIJN
Gedwongen terugneming
Ingeval van gedwongen terugneming van een geconcedeerd perceel wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheid, kan de concessiehouder geen aanspraak maken op enige vergoeding en heeft hij enkel recht op het kosteloos bekomen van een perceel van identieke afmetingen. De kosten van overbrenging, herplaatsen of herbouwen van zowel stoffelijke resten als graftekens en grafkelders, zijn in dit geval ten laste van de gemeente.
Sluiting van de begraafplaats
In geval van sluiting en/of wijziging van de bestemming van de begraafplaats kunnen de concessiehouders geen aanspraak maken op enige vergoeding. In geval van sluiting van de begraafplaats kan de concessiehouder enkel aanspraak maken op het kosteloos bekomen van een perceel grond/nis van identieke afmetingen als de bestaande concessieruimte, op een andere begraafplaats.Verstrijken van concessie
Wanneer een concessie verstrijkt om eender welke reden, worden de niet weggenomen graftekens, de nog bestaande ondergrondse constructies en de columbariumnissen de eigendom van de gemeente vanaf het verstrijken van de door het College van Burgemeester en Schepenen gestelde termijn voor verwijdering.
Hoofdstuk V: ONTGRAVINGEN
Voorafgaande machtiging
Behalve op bevel van de rechterlijke overheid mag niet tot ontgraving worden overgegaan zonder voorafgaande machtiging van de burgemeester. De aanvraag tot ontgraving moet door de nabestaande schriftelijk worden gericht aan de Burgemeester. Alle kosten verbonden aan een ontgraving zijn ten laste van de aanvrager.
Als een overledene in een andere gemeente wordt herbegraven, moet de Burgemeester van die andere gemeente toestemming geven voor de herbegraving in zijn gemeente vooraleer het stoffelijk overschot wordt ontgraven.
Verplaatsing van een stoffelijk overschot naar nieuwe kelder, columbarium of urnenveld
Deze aanvraag tot nieuwe concessie (30 jaar) dient overeenkomstig de bepalingen te worden gericht aan het college.
De aanvragers dienen zelf in te staan voor alle kosten (ondermeer ontgraving, concessie, ev. retributie) gepaard gaande met dergelijke verplaatsing.
Tijdstippen – aanwezigheid
De ontgravingen hebben plaats op dag en uur in gemeenschappelijk overleg vastgesteld tussen familie en Burgemeester of diens gemachtigde.
Er moet tot een ontgraving worden overgegaan in tegenwoordigheid van de grafmaker en van een gemachtigde die door de Burgemeester is aangesteld en die er verslag van opmaakt.
Hoofdstuk VI: GRAFTEKENS, BOUW- EN BEPLANTINGSWERKZAAMHEDEN – UITVOERING VAN BEGRAVINGEN
Uitsluitend de door de gemeente aangestelde is ertoe bevoegd:
Begraving in niet-geconcedeerde grond
Een niet-geconcedeerd graf wordt volgens het decreet minimum 10 jaar bewaard. De begravingen in niet-geconcedeerde grond geschieden in doorlopende volgorde en zijn ten laste van de aanvrager met uitzondering van de behoeftigen conform art. 14 van het decreet op de lijkbezorging die ten laste komen van gemeente/OCMW. Het niet-geconcedeerd begraven is enkel voorbehouden voor inwoners van de gemeente.
Wanneer niet-geconcedeerde gronden worden ontruimd, dan zal een afschrift van de beslissing tot ontruiming gedurende 1 jaar voor het vervallen van begravingstermijn bekend gemaakt worden aan het betrokken graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel en aan de ingang van de begraafplaats. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.
Hoofdstuk VII: OPTREDEN VAN DE GEMEENTE
De grafkelders, columbariumnissen en urnenhouders maken geen integrerend deel uit van de concessies.
Voor de grafkelders, columbariumnissen en urnenhouders die geplaatst werden door de gemeente wordt aan de concessionarissen een retributie gevraagd.
De instandhouding van werken uitgevoerd in strijd met onderhavig reglement alsook de werken uitgevoerd zonder inachtneming van de grenzen van de concessieruimte, wordt op bevel van de Burgemeester geschorst.
De afbraak der werken en het herstel in de oorspronkelijke toestand, kan door de Burgemeester bevolen worden, op kosten van de betrokkene.
Het onderhoud van de graven berust op de vergunninghouder of hun nabestaanden. Bij verwaarlozing en niet herstelling kan de gemeente een einde maken aan de concessie, overeenkomstig de procedure door artikel 10 van het decreet van 16 januari 2004 voorzien.
De burgemeester stelt de verwaarlozing van een graf vast in een akte.
Verwaarlozing staat vast als het graf doorlopend vervuild is, door planten overwoekerd, vervallen, ingestort of bouwvallig is. Verwaarloosde graftekens moeten onverwijld worden weggehaald of hersteld door de concessiehouder. Bij dreigend gevaar van instorting kan het grafteken onmiddellijk, gedeeltelijk of geheel worden weggenomen zonder de belanghebbende(n) vooraf te verwittigen.
De akte wordt een jaar lang bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats uitgehangen. Na het verstrijken van die termijn en bij niet-herstelling kan het college van burgemeester en schepenen een einde maken aan de concessie.
Gronden waarin tijdens de laatste tien jaar lijken werden begraven, kunnen voor concessie niet in aanmerking komen (grafrust).
Hoofdstuk VIII: SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Retro-actieve rechtzetting
De nog lopende concessies blijven uitwerking behouden volgens de hieronder opgesomde bepalingen :
Duur | Startdatum | Einde Concessie | ||
Concessie aangegaan vanaf 01.01.2015 | 30 jaar | Datum Collegebeslissing | 30 jaar na datum Collegebeslissing | |
Concessie aangegaan tussen 01.01.1995 en 31.12.2014 | 50 jaar | Datum Collegebeslissing | 50 jaar na datum Collegebeslissing | |
Concessie aangegaan vóór 01.01.1995 | 50 jaar | Datum Collegebeslissing | Onderscheid afhankelijk van datum | |
Laatste bijzetting vóór 01.01.1995: concessie eindigt 50 jaar nà datum laatste bijzetting. | Laatste bijzetting vanaf 01.01.1995: concessie eindigt op 31.12.2044 |
Alle gevallen, niet bepaald in het huidig reglement, worden geregeld door het College van Burgemeester en Schepenen.
Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 31 mei 2022.
Zowel 2020 als 2021 waren coronajaren voor de verenigingen. Een gelijke uitbetaling zoals in 2020 zal voor de sport- en cultuurverenigingen een positieve zaak zijn omdat ze voor het werkjaar 2021 nog steeds geen optimale werking kunnen voorleggen.
De gemeenteraad is akkoord dat de subsidies van 2022 voor de sport- en cultuurverenigingen niet moeten gemotiveerd worden. Hetzelfde bedrag van 2020 wordt toegekend.
De gemeenteraad heft de beslissing van 29/06/2020 omtrent de besteding van de middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, sport en jeugd op.
Westtoer is bezig aan een update van al hun fietsroutes in de provincie. Ze willen het aantal fietsroutes reduceren en vooral inzetten op nieuwe of bestaande fietsroutes die nog meer inspelen op beleving door integratie van nieuwe paden, natuurgebieden en leuke stopplaatsen. Het ligt in de bedoeling van Westtoer om de Bakelandtfietsroute op termijn te laten verdwijnen, maar nog meer in te zetten op de Vredesfietsroute die de meest succesvolle route blijkt te zijn uit hun gamma. Westtoer vraagt toelating enerzijds om de Vredesfietsroute te mogen her- bewegwijzeren volgens het reeds bestaande traject, anderzijds om de start locatie te verplaatsen naar de Markt van Langemark. Hierdoor moet niet meer afgeweken worden van het knooppuntennetwerk. Ook de startplaats van de gifgasroute zou meeverhuizen naar de Markt.( Nu voor het gemeentehuis)
Het college gaat akkoord.
De gemeenteraad gaat akkoord
In de Gemeenteraadzitting van 09/11/2020 werd, naar aanleiding van de verstrengde federale maatregelen met betrekking tot de Covid-19-situatie, Jeugdhuis De Flodder vrijgesteld van huur. Deze beslissing was geldig tot het einde van de verstrengde maatregelen. Ondertussen zijn alle federale maatregelen opgeheven en dringt een aanpassing van de huurovereenkomst zich op.
Team Ontspannen adviseert om de Flodder vrij te stellen voor de resterende tijd van het huurcontract, en vanaf het vervallen van de federale maatregelen.
De Gemeenteraad gaat akkoord om Jeugdhuis De Flodder vrij te stellen voor het betalen van huurgeld voor de resterende tijd van het huurcontract en vanaf het vervallen van de federale maatregelen.
Antwoord van de burgemeester: Er zijn met verschillende gemeenten, formele en informele gesprekken over samenwerking. Wij staan open voor alle opties, maar de beste voor ons is het behoud van onze zelfstandigheid. Mocht dit ooit leiden tot een (verplichte) fusie, zal de bevolking hierbij betrokken worden. Dit is nu niet aan de orde.
We mochten vernemen uit de gemeenteraad in Staden dat er fusiegesprekken aan de gang zijn tussen de 3 gemeenten Houthulst, Staden en Langemark-Poelkapelle. We zien dit als heel ingrijpend voor onze gemeente en willen graag weten of hier nu effectief gesprekken zijn en wat jullie drijfveer hiertoe is? Welk standpunt nemen jullie hierbij in en wat is jullie motivatie voor onze gemeente? Hoe zullen jullie de bevolking hierbij betrekken?
De raad bespreekt dit punt.
De gemeenteraad neemt akte.