Terug
Gepubliceerd op 01/06/2022

2022_GR_00074 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 30/05/2022 - 19:00 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen

Afwezig

Claudine Muylle; Sabine De Wandel

Secretaris

Dominiek Vancolen

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00074 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 18
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00074 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring 2022_GR_00074 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Als lokale overheid zijn we wettelijk verplicht om de procedure van hernieuwing van concessies (jaarlijks) toe te passen. 

Om eenvoudiger aan de verplichting te kunnen voldoen, worden bepalingen omtrent de aanvangsdatum van de hernieuwing van concessies aangepast of verduidelijkt in het gemeentelijk reglement. Deze bepalingen gelden voor een hernieuwing zonder bijzetting, dus wanneer de concessie reeds volzet is.

Hernieuwing van een concessie zonder bijzetting, mits tijdig een aanvraag wordt ingediend en aan alle voorwaarden is voldaan zoals in het (retributie)reglement bepaald:

  • De termijn van hernieuwing van een gewone concessie is steeds 10 jaar.
  • De termijn van de eeuwigdurende concessies werd wettelijk omgezet in gratis verlengbare concessies van 50 jaar.
  • Voortaan zal de hernieuwing van een concessie een aanvang nemen op de einddatum van de oorspronkelijke of reeds hernieuwde concessie. Dit geldt voor alle concessies die vervallen vanaf 01 januari 2023.
  • Het is echter noodzakelijk om de nodige rechtzettingen te doen voor concessies die reeds vervallen zijn of zullen vervallen in 2022. De hernieuwingen van deze concessies zullen een aanvang nemen op 01 januari 2023.

Juridische grond

  • De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
  • De wet van 20/07/1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging meer bepaald de artikelen 15 bis, §2, tweede lid, 23 bis en 32 en latere wijzigingen
  • Het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging gewijzigd bij decreet van 18/04/2008
  • Het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen
  • Het bestuursdecreet van 07/12/2018 en latere wijzigingen
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria en latere wijzigingen
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 21/10/2005 tot bepaling van de voorwaarden waaraan een doodskist of een ander lijkomhulsel moet beantwoorden
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 02/12/2005 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 24/02/2006 tot vaststelling van de wijzen van lijkbezorging, de asbestemming en de rituelen van de levensbeschouwing voor de uitvaartplechtigheid die kunnen worden opgenomen in de schriftelijke kennisgeving van de laatste wilsbeschikking die aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden overgemaakt
  • De omzendbrief BA-2006/03 van 10/03/2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten
  • De omzendbrief BB-2008/04 van 06/06/2008 betreffende de wijziging van het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, bij het decreet van 18/04/2008
  • De gemeenteraadsbeslissing van 13 maart 2006 inzake het reglement op het gebruik van het urnenveld
  • De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2014 betreffende het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de gemeentelijke begraafplaatsen
  • De gemeenteraadsbeslissing van 7 maart 2016 inzake het retributiereglement op de gemeente begraafplaatsen, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019               
  • De gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 betreffende de wijziging van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaats, gewijzigd door de gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020
  • De gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 waarin enerzijds de principiële beslissing wordt genomen om geen nieuwe grafconcessies meer toe te staan op de begraafplaats in Bikschote vanaf 1 januari 2021 en anderzijds voor beide parken een datum van sluiting wordt vooropgesteld (park B in 2030, park B in 2050)
  • De gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2021 betreffende de wijziging van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaats omtrent de tijdstippen van begraven en asbezorging;

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  1. Kelderconcessie: de concessie op grond voor begraving van lijken en asurnen in grafkelder
  2. Nisconcessie: de concessie op een columbariumnis
  3. Urnenconcessie: de concessie op grond voor begraving van een asurn in een urnenhouder
  4. Sterretjesweide: een zone aangelegd ter nagedachtenis van levenloos geboren kinderen

Artikel 2

Algemene bepalingen

  1. De begravingen hebben plaats op één van de gemeentelijke begraafplaatsen.
  2. De toewijzing van de graven (plaats en volgorde) gebeurt volgens plan in chronologische volgorde per type uitgevoerd. Dat plan wijst de percelen aan met de verschillende zones. 

Artikel 3

Specifieke bepalingen voor de begraafplaats te Bikschote

  1. Voor de begraafplaats te Bikschote wordt voor beide parken een datum van sluiting vooropgesteld. Voor park B (grenzend aan de Sint Janstraat) is die datum 2030, voor Park A (kant school) is die datum 2050. Een definitieve datum van sluiting en de modaliteiten daaromtrent dient later nog door de Gemeenteraad bepaald te worden.
  2. Op de begraafplaats te Bikschote, die een uitdovend karakter krijgt, mogen er vanaf 01 januari 2021 geen nieuwe grafconcessies meer worden toegekend. Er kunnen wel nog nieuwe concessies voor het columbarium of urnenveld worden toegestaan.
    In park A kunnen de voorbehouden grafconcessies verder ingevuld worden door de gerechtigden op deze concessie. Het bijplaatsen van boventallige kist of urnen in een grafconcessie wordt enkel nog toegestaan op park A en niet meer op park B. 
  3. Het hernieuwen van de concessie blijft mogelijk.
    De betrokken nabestaanden van grafconcessies in park B zullen echter de keuze hebben om al of niet te verlengen. Wie zou afzien van een overbrenging bij de toekomstige sluiting, hoeft de concessie niet te verlengen maar krijgt de mogelijkheid het graf (indien nog in goede staat) te laten liggen tot de sluiting.

Artikel 4

Hoofdstuk I: VASTSTELLING VAN OVERLIJDEN EN LIJKBEZORGING

Artikel 5

Aangiftetermijn

Elk overlijden in de gemeente, alsook elke ontdekking van een overledene op het grondgebied van de gemeente moet onverwijld worden aangegeven op de dienst Burgerzaken.

Artikel 6

Ambtshalve gerechtigden:

Komen ambtshalve in aanmerking voor begraving, as verstrooiing en bijzetting van asurn op de gemeentelijke begraafplaatsen:

  1. Overleden of dood aangetroffen op het grondgebied
  2. Overleden of dood aangetroffen buiten het grondgebied, maar bij overlijden ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister
  3. Begunstigden van een concessie
  4. De personen die dit in hun laatste wilsbeschikking hebben opgenomen
  5. Levenloos geboren kinderen op verzoek van de ouders

Artikel 7

Gerechtigden bij uitbreiding:

  1. Alleenstaanden waarvan de ouders in de gemeente gedomicilieerd of begraven zijn
  2. Inwoners van Ieper (Zuidschote), behorend tot parochie Bikschote en inwoners van Houthulst, behorend tot parochie Madonna
  3. Gewezen inwoners die minstens 30 jaar in het bevolkingsregister ingeschreven waren 

Artikel 8

Termijn en tijden van begraven en asbezorging:

§1 De begraving of crematie heeft plaats minstens 24 uur na overlijden.

§2 Voor het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de begraafplaatsen moeten de verantwoordelijke diensten ten laatste 2 werkdagen voor de begrafenis verwittigd worden.

§3 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as vinden plaats van maandag tot en met zaterdagvoormiddag. Het tijdstip van aankomst van de kist/asurne op de begraafplaats is vastgesteld als volgt: 

  1. Op weekdagen (maandag tot vrijdag) tussen 09u00 en 16u30
  2. Op zaterdag tussen 09u00 en 12u30
§4 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as kunnen niet plaatsvinden op zaterdagnamiddag, zondag, wettelijke feestdagen en op 2 januari, 11 juli, 2 november en 26 december.

Artikel 9

Hoofdstuk II. DE CONCESSIES 

Artikel 10

Bevoegdheden

§ 1. De begraving van een stoffelijk overschot in een kelder, de begraving van een asurn in een urnenhouder en de bijzetting van een asurn in een columbarium maken deel uit van een concessie.

§2. De concessies worden verleend door het College van Burgemeester en Schepen onder de in dit huishoudelijk reglement en het retributiereglement bepaalde voorwaarden, zoals die gesteld zijn op het ogenblik van de concessieaanvraag. Ze worden enkel toegestaan op de plaatsen die daarvoor aangewezen zijn op de begraafplaatsen.

§3. De voor concessie in aanmerking genomen gronden worden aangewend, per categorie, in strikte volgorde per concessie en zonder discontinuïteit.

§4. Reservatie van een concessie bij leven is niet toegelaten.

Artikel 11

Concessieaanvraag

De concessieaanvraag en de vraag tot hernieuwing van concessie worden schriftelijk ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen, op een bijzonder daartoe bestemd formulier ter beschikking gesteld bij de dienst Burgerzaken.

Behalve in het geval dat de begunstigde lid is van een religieuze gemeenschap, vermeldt de aanvraag de identiteit van de persoon of personen in wiens voordeel ze wordt ingediend (concessiebegunstigde) en wordt ze voor akkoord ondertekend door de aanvrager en de andere begunstigden, indien minstens één van deze noch de echtgenoot, noch bloed- of aanverwant, is, noch een feitelijk gezin vormde. 

Artikel 12

Concessietermijn 

Nieuwe concessies worden verleend voor 30 jaar.

Artikel 13

Toezegging en ingangsdatum

§ 1. De concessie wordt verleend tegen de in onderhavig reglement en de in het retributiereglement gestelde voorwaarden, bij beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen die aan de aanvrager wordt betekend nà betaling ervan. Eventuele weigering van concessie wordt op dezelfde wijze betekend.

 § 2. De concessie neemt een aanvang op de datum van de voormelde beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 14

Hernieuwing van concessie – aanvragen en termijnen

Voor de hernieuwing van een concessie moet een onderscheid gemaakt worden tussen een hernieuwing zonder bijzetting (wanneer concessie reeds volzet is) en een hernieuwing bij bijzetting of wanneer de laatste bijzetting nog moet gebeuren.

§1. Hernieuwing zonder bijzetting:

Wanneer de concessie reeds volzet is (begunstigden van de concessie zijn overleden), kunnen op aanvraag ingediend door enige belanghebbende, opeenvolgende hernieuwingen van concessie toegestaan worden.
De bekendmaking omtrent het hernieuwen van concessies gebeurt door gedurende 1 jaar voorafgaand aan het verlopen van de concessie aan het betreffende graf en de ingang van de begraafplaats de bekendmaking hiervan te plaatsen. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.

De aanvraag tot hernieuwing moet ingediend worden:

  • vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn, wanneer het gaat om een eerste vernieuwing;
  • vóór het verstrijken van de hernieuwde concessie wanneer het niet om een eerste hernieuwing gaat.

Is geen aanvraag om hernieuwing ingediend vóór het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie.

De termijn van de opeenvolgende concessie bedraagt hierbij telkens 10 jaar.

Een hernieuwing kan geweigerd worden als blijkt dat op het moment van de aanvraag de concessie verwaarloosd is (cfr. art. 40). Verwaarlozing kan ook leiden tot het afschaffen van de concessie.

§2. Hernieuwing, bij bijzetting in een lopende concessie 

De concessie kan op uitdrukkelijke aanvraag voor een nieuwe periode worden hernieuwd naar aanleiding van elke nieuwe bijzetting in de concessie. Hierbij is er de mogelijkheid om een nieuwe concessie te nemen van dezelfde duur van de oorspronkelijke concessie (30 jaar). Bij deze hernieuwing is de toepasselijke retributie verschuldigd, eventueel verminderd met een som in verhouding tot de nog te lopen tijd van de oorspronkelijke concessietermijn, volgens artikel 8 van het decreet van 16 januari 2004.  

§3.  Hernieuwing – uitzondering indien laatste bijzetting nog moet gebeuren

Een aanvraag tot hernieuwing van de concessie kan niet meer ingediend worden na het verstrijken van de termijn van de oorspronkelijke concessie of de hernieuwing ervan.
Wanneer een hernieuwing zich opdringt maar de laatste bijzetting nog moet gebeuren, is er alsnog de mogelijkheid om vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn:

  • een nieuwe concessie te nemen van dezelfde duur van de oorspronkelijke concessie (30 jaar) 
  • of een hernieuwing van de concessie aan te vragen (10 jaar)

Artikel 15

Toezegging van de hernieuwing en ingangsdatum :

  • De toezegging van de hernieuwing wordt aan de aanvrager betekend in de vorm vastgesteld  bij art. 13 §1. Eventuele weigering van concessie wordt op dezelfde wijze betekend.
  • Elke hernieuwing wordt toegekend tegen de tarieven en voorwaarden zoals die gesteld zijn op het ogenblik van de concessieaanvraag.
  • De concessie neemt een aanvang op de einddatum van de oorspronkelijke of reeds hernieuwde concessie.

Artikel 16

Kinderbegraafplaats
Op iedere begraafplaats in onze gemeente is er een kinderbegraafplaats voorzien en dit voor het stoffelijk overschot van levenloos geboren kinderen en kinderen jonger dan 12 jaar. In deze zone worden geen grafkelders geplaatst.

Voor kinderen (vanaf 12 jaar) tot de leeftijd van 18 jaar, waarvan minstens één van de ouders in de gemeente is gedomicilieerd, kan een gratis concessie van 30 jaar bekomen worden, eveneens voor het columbarium of urnenveld. Deze concessies zijn uitsluitend bestemd voor kinderen. Indien er naderhand bijzettingen gewenst zijn, dient een concessie aangekocht te worden.

Artikel 17

Sterretjesweide begraafplaats Langemark

De sterretjesweide is een herdenkingszone voor niet levensvatbare geboren kinderen/foetussen.
De sterretjesweide omvat een strooiweide en een herdenkingsmonument met zones voor het bevestigen van een herdenkingssterretje.
De gemeente staat in voor de aanleg en het onderhoud van de sterretjesweide. Op dit perceeltje mogen dan ook enkel de door de gemeente voorziene tekens worden aangebracht.
Aan het herdenkingsmonument kan daarom, ook retroactief, een uniform sterretje aangebracht worden ongeacht er een uitstrooiing heeft plaatsgevonden in de sterretjesweide. Het sterretje wordt door de gemeente gratis ter beschikking gesteld.
Het sterretje wordt enkel op vraag van de ouders aangebracht. De gemeente voorziet de mogelijkheid om een gravure (naam + datum) aan te brengen in het sterretje. Met het oog op uniformiteit staat de gemeente in voor de aanmaak alsook de bevestiging. De ouders worden door de gemeente op de hoogte gebracht van zodra het sterretje geplaatst is. De aanvraag dient te gebeuren bij de dienst Burgerzaken.
De ouders kunnen dit sterretje, indien gewenst, na verloop van tijd mee krijgen mits hiervoor een aanvraag te doen. 

Artikel 18

Betaling van de concessie, hernieuwing en retributie

De concessie, de hernieuwingen ervan en de retributie zijn verschuldigd op de datum van de aanvraag van de concessie of hernieuwing van de concessie.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur. 

Artikel 19

Hoofdstuk III: RECHTEN EN PLICHTEN VERBONDEN AAN DE CONCESSIES 

Artikel 20

Aard en bestemming der concessies 

§ 1. Het verlenen van een concessie, van welke aard ook, houdt in hoofde van de gemeente noch verkoop in noch verhuring.

§ 2. De verleende concessies zijn onoverdraagbaar.

§ 3. Aan de geconcedeerde grond mag geen andere bestemming gegeven worden dan deze voorzien door de verordening op de begraafplaatsen en door de verleende concessie.

Artikel 21

Lopende altijddurende concessies

De door nog lopende altijddurende concessies verworven rechten, die op wettelijke wijze werden verkregen, worden gerespecteerd binnen de voorwaarden van het decreet van 16 januari 2004, zijn uitvoeringsbesluiten en onderhavig reglement.

Artikel 22

Hernieuwing van lopende altijddurende concessies

Telkens na 50 jaar en zonder retributie, kan de altijddurende concessie op aanvraag van enige belanghebbende hernieuwd worden voor een nieuwe periode van 50 jaar.
Voor de hernieuwing wordt dezelfde procedure toegepast als voor de hernieuwing van niet-eeuwigdurende concessies zonder bijzetting, zie Art. 13 §1. De hernieuwing neemt een aanvang op de einddatum van de oorspronkelijke concessie.

De bekendmaking omtrent het hernieuwen van deze concessies gebeurt door gedurende 1 jaar voorafgaand aan het verlopen van de concessie aan het betreffende graf en de ingang van de begraafplaats de bekendmaking hiervan te plaatsen. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.

De aanvraag tot hernieuwing moet ingediend worden: 

  • vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn, wanneer het gaat om een eerste vernieuwing; 

Is geen aanvraag om hernieuwing ingediend vóór het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie.

Een hernieuwing kan geweigerd worden als blijkt dat op het moment van de aanvraag de concessie verwaarloosd is (cfr. art 40). Verwaarlozing kan ook leiden tot het afschaffen van de concessie.

Artikel 23

Afmetingen van de concessieruimten

De concessieruimten hebben volgende afmetingen:

  1. Kelderconcessie: 2 m x 1 m
  2. Nisconcessie: kubus met zijde van ca. 40 cm
  3. Urnenconcessie: 75 cm op 75 cm

Artikel 24

Aanwending van de concessie

§ 1. Eenzelfde concessie mag slechts aangewend worden voor de concessionaris begunstigde, zijn echtgenoot en zijn bloed- of aanverwanten, en voor de leden van één of meer religieuze gemeenschappen, evenals voor de personen die ieder hun wil daartoe schriftelijk hebben te kennen gegeven aan de gemeenteoverheid overeenkomstig onderhavig reglement.

§ 2. Voor het bijzetten van een boventallige kleine kist of urne in een concessie wordt een retributie gevraagd. Kosten voor het openen vallen ook ten laste van de aanvrager.

§ 3. De concessieruimten zijn slechts aanwendbaar binnen de volgende beperkingen:

  • Kelderconcessie: maximum 2 of 3 kisten afhankelijk van de aangekochte kelder. Hierbij kan max. 1 extra of boventallige kleine kist of max. 2 boventallige urnen bijgeplaatst worden    
  • Nisconcessie: maximum 2 urnen.  Hierbij kan   max. 1 extra of boventallige urne bijgeplaatst worden.   
  • Urnenconcessie in urnenveld : maximum 2 urnen. Hierbij kunnen max. 2 extra of boventallige urnen bijgeplaatst worden.   

Artikel 25

Graftekens op concessies

§ 1. Grafkelder en grafteken moeten op de geconcedeerde grond aanwezig blijven tijdens de volle concessietermijn.

§ 2. Bij het oprichten van een grafteken is het uitdrukkelijk verboden enig lijk te verplaatsen.

§ 3. Wanneer in opdracht van de concessiehouder werken uitgevoerd worden aan zijn/haar graf is deze ertoe gehouden eventuele schade aangebracht aan het graf van derden te doen herstellen.

§ 4. Grafmonumenten op de gemeentelijke urnenvelden zijn uniform.

Het grafmonument bestaat uit: een zuil, een vloerplaat en een grafopschrift.

De grafmonumenten moeten worden uitgevoerd volgens het plan in bijlage van dit reglement. Het grafopschrift mag uitsluitend aangebracht worden in de zone aangeduid op het plan in bijlage van dit reglement.

Artikel 26

Hoofdstuk IV: WIJZIGINGEN TIJDENS DE CONCESSIETERMIJN 

Artikel 27

Gedwongen terugneming

Ingeval van gedwongen terugneming van een geconcedeerd perceel wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheid, kan de concessiehouder geen aanspraak maken op enige vergoeding en heeft hij enkel recht op het kosteloos bekomen van een perceel van identieke afmetingen. De kosten van overbrenging, herplaatsen of herbouwen van zowel stoffelijke resten als graftekens en grafkelders, zijn in dit geval ten laste van de gemeente.

Artikel 28

Sluiting van de begraafplaats

In geval van sluiting en/of wijziging van de bestemming van de begraafplaats kunnen de concessiehouders geen aanspraak maken op enige vergoeding. In geval van sluiting van de begraafplaats kan de concessiehouder enkel aanspraak maken op het kosteloos bekomen van een perceel grond/nis van identieke afmetingen als de bestaande concessieruimte, op een andere begraafplaats.
De kosten betreffende de overbrenging van de stoffelijke overschotten en asurnen zijn steeds ten laste van het lokaal bestuur. De kosten voor de  overbrenging van de grafmonumenten zijn – volgens de voorziene wetgeving - ten laste van de nabestaanden.
 

Artikel 29

Verstrijken van concessie

Wanneer een concessie verstrijkt om eender welke reden, worden de niet weggenomen graftekens, de nog bestaande ondergrondse constructies en de columbariumnissen de eigendom van de gemeente vanaf het verstrijken van de door het College van Burgemeester en Schepenen gestelde termijn voor verwijdering.

Artikel 30

Hoofdstuk V: ONTGRAVINGEN

Artikel 31

Voorafgaande machtiging

Behalve op bevel van de rechterlijke overheid mag niet tot ontgraving worden overgegaan zonder voorafgaande machtiging van de burgemeester. De aanvraag tot ontgraving moet door de nabestaande schriftelijk worden gericht aan de Burgemeester. Alle kosten verbonden aan een ontgraving zijn ten laste van de aanvrager.

Als een overledene in een andere gemeente wordt herbegraven, moet de Burgemeester van die andere gemeente toestemming geven voor de herbegraving in zijn gemeente vooraleer het stoffelijk overschot wordt ontgraven.

Artikel 32

Verplaatsing van een stoffelijk overschot naar nieuwe kelder, columbarium of urnenveld 

Deze aanvraag tot nieuwe concessie (30 jaar) dient overeenkomstig de bepalingen te worden gericht aan het college.
De aanvragers dienen zelf in te staan voor alle kosten (ondermeer ontgraving, concessie, ev. retributie) gepaard gaande met dergelijke verplaatsing.  

Artikel 33

Tijdstippen – aanwezigheid

De ontgravingen hebben plaats op dag en uur in gemeenschappelijk overleg vastgesteld tussen familie en Burgemeester of diens gemachtigde.
Er moet tot een ontgraving worden overgegaan in tegenwoordigheid van de grafmaker en van een gemachtigde die door de Burgemeester is aangesteld en die er verslag van opmaakt.

Artikel 34

Hoofdstuk VI: GRAFTEKENS, BOUW- EN BEPLANTINGSWERKZAAMHEDEN – UITVOERING VAN BEGRAVINGEN

Artikel 35

Uitsluitend de door de gemeente aangestelde is ertoe bevoegd:

  1. Een graf te delven voor begravingen of bijzettingen in volle grond
  2. De as uit te strooien
  3. Bestaande grafkelders te openen en te sluiten
  4. De kist in de kuil of de grafkelder te plaatsen. De urn in de kuil of het columbarium/urnenveld te plaatsen
  5. De afdekplaat van een columbarium/urnenveld te openen en af te sluiten

Artikel 36

Begraving in niet-geconcedeerde grond

Een niet-geconcedeerd graf wordt volgens het decreet minimum 10 jaar bewaard. De begravingen in niet-geconcedeerde grond geschieden in doorlopende volgorde en zijn ten laste van de aanvrager met uitzondering van de behoeftigen conform art. 14 van het decreet op de lijkbezorging die ten laste komen van gemeente/OCMW. Het niet-geconcedeerd begraven is enkel voorbehouden voor inwoners van de gemeente.
Wanneer niet-geconcedeerde gronden worden ontruimd, dan zal een afschrift van de beslissing tot ontruiming gedurende 1 jaar voor het vervallen van begravingstermijn bekend gemaakt worden aan het betrokken graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel en aan de ingang van de begraafplaats. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.

Artikel 37

Hoofdstuk VII: OPTREDEN VAN DE GEMEENTE 

Artikel 38

De grafkelders, columbariumnissen en urnenhouders maken geen integrerend deel uit van de concessies.
Voor de grafkelders, columbariumnissen en urnenhouders die geplaatst werden door de gemeente wordt aan de concessionarissen een retributie gevraagd.

Artikel 39

De instandhouding van werken uitgevoerd in strijd met onderhavig reglement alsook de werken uitgevoerd zonder inachtneming van de grenzen van de concessieruimte, wordt op bevel van de Burgemeester geschorst.

De afbraak der werken en het herstel in de oorspronkelijke toestand, kan door de Burgemeester bevolen worden, op kosten van de betrokkene.

Artikel 40

Het onderhoud van de graven berust op de vergunninghouder of hun nabestaanden.  Bij verwaarlozing en niet herstelling kan de gemeente een einde maken aan de concessie, overeenkomstig de procedure door artikel 10 van het decreet van 16 januari 2004 voorzien.

De burgemeester stelt de verwaarlozing van een graf vast in een akte.
Verwaarlozing staat vast als het graf doorlopend vervuild is, door planten overwoekerd, vervallen, ingestort of bouwvallig is. Verwaarloosde graftekens moeten onverwijld worden weggehaald of hersteld door de concessiehouder. Bij dreigend gevaar van instorting kan het grafteken onmiddellijk, gedeeltelijk of geheel worden weggenomen zonder de belanghebbende(n) vooraf te verwittigen.
De akte wordt een jaar lang bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats uitgehangen. Na het verstrijken van die termijn en bij niet-herstelling kan het college van burgemeester en schepenen een einde maken aan de concessie.

Artikel 41

Gronden waarin tijdens de laatste tien jaar lijken werden begraven, kunnen voor concessie niet in aanmerking komen (grafrust).
 

Artikel 42

Hoofdstuk VIII: SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN 

Artikel 43

Retro-actieve rechtzetting

De nog lopende concessies blijven uitwerking behouden volgens de hieronder opgesomde bepalingen :


Duur
Startdatum
Einde Concessie
Concessie aangegaan vanaf 01.01.2015
30 jaar
Datum Collegebeslissing
30 jaar na datum Collegebeslissing
Concessie aangegaan tussen 01.01.1995 en 31.12.2014
50 jaar
Datum Collegebeslissing
50 jaar na datum Collegebeslissing

Concessie aangegaan vóór 01.01.1995
50 jaar
Datum Collegebeslissing

Onderscheid afhankelijk van datum
laatste bijzetting:

Laatste bijzetting vóór 01.01.1995: concessie eindigt 50 jaar nà datum laatste bijzetting.

Laatste bijzetting vanaf 01.01.1995:
concessie eindigt op 31.12.2044 


Artikel 44

Alle gevallen, niet bepaald in het huidig reglement, worden geregeld door het College van Burgemeester en Schepenen.

Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 31 mei 2022.