Het verslag van de gemeenteraadszitting van 21 februari 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:02:52 en eindigt op 01:58:01.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 21 februari 2022 wordt goedgekeurd.
Op 24 februari 2022 vielen gewapende strijdkrachten van de Russische Federatie Oekraïne binnen. Een actie die niet uitgelokt was en die niet rechtvaardig is. Met deze inval begon de Russische Federatie de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. Deze actie is een flagrante schending van het internationaal recht dat stelt dat 'staten zich moeten onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van enig staat'.
De Russische Federatie heeft ook een voorgeschiedenis van inmenging in de soevereiniteit van Oekraïne:
De humanitaire gevolgen van deze inval zijn dan ook niet te overzien. Ook tegen haar eigen onderdanen, die op een vreedzame manier hun ongenoegen uiten met de inval in Oekraïne, treedt de Russische Federatie ongemeend hard op met massale arrestaties tot gevolg, wat een schending is van het fundamenteel recht op manifesteren en de democratische waarden.
Onze gemeente Langemark-Poelkapelle is één grote getuigenis van wat een oorlog met zich meebrengt. De talrijke oorlogsmonumenten, begraafplaatsen en musea in onze regio herinneren ons hier dagelijks aan. Als frontgemeente wil Langemark-Poelkapelle steeds aan vrede werken. Er is plaats voor alle respectvolle en vreedzame overtuigingen, maar geen plaats voor geweld of agressie.
De gemeenteraad wil zijn solidariteit betuigen met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie.
De gemeenteraad uit zijn ongenoegen en verontwaardiging over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie.
In naam van alle inwoners van Langemark-Poelkapelle roept het lokaal bestuur op tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
Op 1 juni 2020 verviel het recht van opstal ten aanzien van KFC Langmark van rechtswege. Het lokaal bestuur wenst afspraken te maken met de nieuwe ploeg, VK Langemark-Poelkapelle, met betrekking tot de rechten op de gronden en de gebouwen. De heer Dries D'Hallewin werd aangesteld als landmeter voor het opmeten van de percelen Langemark-Poelkapelle 1° Afdeling sectie H nr. 526H, nr. 558X, nr. 532X2, 526G (gebouw), 527C2 (gebouw). Het opmetingsplan werd toegevoegd in bijlage.
Notaris Ellen Vanslambrouck werd aangesteld om de opstalakte op te maken (opgenomen in bijlage). Het lokaal bestuur geeft volgende gronden in opstal ten voordele van VK Langemark-Poelkapelle voor een periode van 15 jaar:
- een oppervlakte van 1a 75a 77ca, het beschreven goed bevindt zich op de delen van perceelnummers 0526HP0000 en 0527C2P0000 en staat afgebeeld als Lot 5 op het opmetingsplan.
De vestiging van het opstalrecht geschiedt om reden van openbaar nut, nl. voor het aanleggen van een kunstgrasveld en de uitbating en het gebruik van de gronden op de site gelegen ter hoogte van de Boezingestraat te Langemark-Poelkapelle door de plaatselijke voetbalploeg VK Langemark-Poelkapelle. Het opstalrecht wordt verleend "om niet".
De gemeenteraad keurt de akte tot vestiging van een opstalrecht op een perceel gelegen t.h.v. Boezingestraat 53, opgemaakt door notaris Ellen Vanslambrouck, goed.
Op 10/07/2019 werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen Aquafin, Fluvius en Bureau Cnockaert nv voor de studieopdracht "Aansluiting Boezingestraat". In deze opdracht zijn volgende projecten opgenomen:
In zitting van 27 januari 2020 engageerde de gemeenteraad zich om de rioleringswerken in de Boezingestraat en Groenestraat in de legislatuur 2025-2031 uit te voeren.
Ondertussen is de studieopdracht al lopende.
Aangezien de gemeente een aandeel heeft in het projectnummer 19807, moet de samenwerkingsovereenkomst aangepast worden. Er werd een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst voor de studieopdracht bezorgd. Deze wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 mei 2009 om afstand van bevoegdheid te doen aan de intercommunale WVEM inzake het beheer van afvalwater en hemelwater, en om haar rioleringsnet in te brengen in de intercommunale Infrax.
De gemeenteraad keurt het addendum van de samenwerkingsovereenkomst goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
De provincie West-Vlaanderen, de gemeente Langemark-Poelkapelle en Fluvius zullen samen fietspaden tussen Langemark en Poelkapelle aanleggen langs de Langemarkstraat en de Poelkapellestraat. Er werd hiertoe al een startnota opgesteld en voorgelegd aan de projectstuurgroep.
Er wordt voor dit project nu een engagementsverklaring opgesteld waarbij:
De raad keurt de engagementsverklaring goed tussen de provincie West-Vlaanderen, de gemeente Langemark-Poelkapelle en Fluvius. Deze samenwerkingsovereenkomst legt de wederzijdse verbintenissen vast betreffende:
Op 8/12/2020 lanceerde de provincie West-Vlaanderen een oproep voor nieuwe provinciale subsidies, onder meer voor het inrichten van Recreatieve hotspots. Het lokaal bestuur diende een dossier in voor de plaatsing van een toeristische hotspot tussen Vijverpark en Vrijbosroute, uitgerust met picknickbanken, barbecue-stel en multi-move installatie. De provincie keurde de aanvraag op 21 oktober 2021 voorwaardelijk goed voor een maximaal bedrag van €18.735,25 euro of 50% van de geraamde totaalkost.
Vooraleer een definitieve goedkeuring komt, dient aan volgende voorwaarden te worden voldaan :
De samenwerkingsovereenkomst werd in overleg met de dienst domeinen van de provincie samengesteld.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van containerunits voor jeugdlokalen Bikschote” werd een bestek met nr. 2022995 opgesteld door Team Ontspannen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 137.000,00 excl. btw of € 165.770,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2022995 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van containerunits voor jeugdlokalen Bikschote”, opgesteld door Team Ontspannen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 137.000,00 excl. btw of € 165.770,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0050-00/221000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT12 (ACT-12).
Het reglement voor de sportcentra was toe aan een update. Het reglement werd voorgelegd aan het college en aan de algemene vergadering van de sportraad, waarna het advies opnieuw voorgelegd werd aan het college. De gemeenteraad wordt gevraagd om de wijzigingen in het reglement goed te keuren.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in het reglement.
REGLEMENT OP HET GEBRUIK VAN GEMEENTELIJKE SPORTCENTRA
A. | ALGEMENE BEPALINGEN |
Artikel 1
Dit reglement is van toepassing op de gemeentelijke sportcentra van Langemark-Poelkapelle.
Artikel 2
De term “sporthal” omvat in dit reglement de grote sportzaal en de kleedkamers, voor wat betreft het gebruik ervan voor sportactiviteiten.
De term “sportcentrum” omvat de grote sportzaal en de dojo, de kleedkamers, toiletten en de inkomhal. Deze worden ter beschikking gesteld aan groeperingen of individuen onder de voorwaarden in dit reglement bepaald.
Artikel 3
De sporthal en het sportcentrum worden beheerd door het College van Burgemeester en Schepenen. Dit met uitzondering van sportkaffée Eleven.
Artikel 4
Beide accommodaties zijn toegankelijk tijdens de weekdagen en tijdens de weekends van 8.00 tot 24 uur, afhankelijk van de geplande activiteiten. Op wettelijke feestdagen zijn de sportaccommodaties gesloten. Het College van Burgemeester en Schepenen kan uitzonderingen toestaan op de openings- en sluitingsregelingen. In geen geval kan schadeloosstelling gevorderd worden van het Gemeentebestuur voor het niet ter beschikking stellen van het sportcentrum.
Artikel 5
Alle betreders van het sportcentrum en de sporthal, individueel of in groep, worden verondersteld kennis te hebben genomen van dit huishoudelijk reglement en ermee akkoord te gaan.
De gebruikers en bezoekers dienen zich steeds behoorlijk te gedragen en het huishoudelijk reglement te respecteren.
Artikel 6
De zaalverantwoordelijke is belast met de correcte uitvoering van het huishoudelijk reglement. Klachten worden aan het College van Burgemeester en Schepenen overgemaakt. In geval van betwisting zal het College van Burgemeester en Schepenen een beslissing nemen.
Artikel 7
Afwijkingen op dit huishoudelijk reglement kunnen uitzonderlijk toegestaan worden, mits schriftelijke toelating van het College van Burgemeester en Schepenen
B | GEBRUIK |
Artikel 8
Het gebruik van het sportcentrum wordt enkel toegelaten voor sportdoeleinden, nl. sporttrainingen, wedstrijden, tornooien en gezonde ontspanning.
Het gebruik van de sporthal wordt toegelaten voor sporttrainingen, wedstrijden, tornooien, manifestaties (waarvan de opbrengst gebruikt wordt ten bate van een liefdadig humanitair, sociaal of cultureel doel of bestemd wordt voor gemeentelijk erkende verenigingen) en gezonde ontspanning.
Voor het gebruik van de sporthal voor niet-sportgebonden activiteiten, wordt verwezen naar het reglement verhuur zalen en lokalen van het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle.
Artikel 9
Reservaties voor het sportcentrum gebeuren in het sportcentrum. Reservaties voor de sporthal gebeuren bij de zaalverantwoordelijke van OC Den Tap.
Artikel 10
Het eigenlijke sportterrein mag niet betreden worden vóór en verlaten worden na de overeengekomen gebruikersperiode.
Artikel 11
De sportbeoefenaars in de sportaccommodatie zijn verplicht om de toegewezen kleedkamer te gebruiken.
De toewijzing van de kleedkamers gebeurt door de zaalverantwoordelijke. De te gebruiken kleedkamer wordt vermeld op het infobord aan het bureau van de sportdienst. De sportbeoefenaars mogen enkel die kleedkamers gebruiken die hen toegewezen zijn door de zaalverantwoordelijke.
Artikel 12
De kleedkamers staan ter beschikking 15 minuten voor en 15 minuten na (30 minuten bij wedstrijd) de overeengekomen gebruikersperiode.
Artikel 13
Elke groep sporters wijst bij de aanvraag voor reservatie een clubverantwoordelijke aan. Deze clubverantwoordelijke staat in voor de orde in de kleedkamers en op het gebruikte terrein. Indien de clubverantwoordelijke bij het betreden van de kleedkamers of sportzaal, schade, misbruiken of wanorde bemerkt, dient hij onmiddellijk de zaalverantwoordelijke te verwittigen.
Artikel 14
Indien zich geen sporters meer in de kleedkamer bevinden, sluit de zaalverantwoordelijke de kleedkamers af.
C. | AANVRAGEN, BETALINGEN & TARIEVEN |
Artikel 15
Aanvragen tot reservaties van personen binnen de gemeente, dienen ingediend te worden bij de sportdienst op onderstaand adres.
Sportdienst Langemark-Poelkapelle
Boezingestraat 51A
8920 Langemark-Poelkapelle
tel. 057/200547
zaalwachterssportcentrum@gmail.com
Artikel 16
Huuraanvragen voor repeterend gebruik dienen ingediend te worden vóór 15 augustus van elk kalenderjaar bij de sportdienst. De definitieve toewijzing van huurdata en uren gebeurt vervolgens op 30 augustus van dat kalenderjaar. Repeterende aanvragen ingediend na 15 augustus kunnen nog toegekend worden door de sportdienst, indien eerder gemaakte reservaties daardoor niet in het gedrang komen.
Artikel 17
Aanvragen tot reservaties van personen buiten de gemeente dienen zich bij hun eerste aanvraag te richten tot het College van Burgemeester en Schepenen die de nodige toelating tot het gebruik kan verlenen. Deze aanvraag dient min. 30 kalenderdagen vooraf ingediend te worden bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 18
Bij aanvraag tot reservatie dient een formulier ingevuld te worden met volgende gegevens:
Artikel 19
Geen vereniging of groepering mag van de sportaccommodaties gebruik maken zonder voorafgaandelijk schriftelijke toestemming van de sportdienst. Deze schriftelijke toestemming wordt via mail bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 20
De huurders mogen geen andere bestemming geven aan de zaal dan deze waarvoor ze is afgehuurd. De lokalen mogen door de huurders niet aan derden in gebruik worden gegeven.
Artikel 21
Alle aanvragen, zowel van binnen als buiten de gemeente kunnen max. 18 maanden voor de activiteit worden gereserveerd.
Artikel 22
Betalingen voor huur van de accommodaties gebeuren per factuur op basis van het aanvraagformulier.
De aanvragen voor eenmalige activiteiten worden maandelijks overgemaakt aan de financiële dienst.
De aanvragen voor repeterende activiteiten worden jaarlijks overgemaakt aan de financiële dienst.
De factuur voor de eenmalige activiteiten dient binnen de maand (na datum van het opstellen van de factuur) te worden betaald met vermelding van de referentie, bepaald op het aanvraagformulier.
De factuur voor de repeterende activiteiten dient halfjaarlijks te worden betaald, telkens vóór 31 januari en vóór 31 augustus.
Voorrangsregels
Artikel 23
Bij het reserveren van de sportaccommodaties zal tot 1 maand vóór de activiteit prioriteit toegekend worden aan onderstaande voorwaarden.
Artikel 24
Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht om bepaalde aanvragen te weigeren mits motivatie.
Annulatie
Artikel 25
Bij niet-gebruik van de gereserveerde zaal dient de sportdienst minstens 4 dagen voor de datum van de activiteit verwittigd te worden. Bij niet-gebruik van de zaal of het lokaal of bij laattijdige annulering, minder dan 4 kalenderdagen voor de datum van de activiteit wordt er € 50 aangerekend.
Tarieven
Sportactiviteiten |
| Sportcentrum | Sporthal Den Tap | ||||
|
| zaal 1 | zaal 2 | dojo | ganse zaal | 1/2 zaal | 1/3 zaal |
Aanvragen per uur |
|
|
|
| |||
Aanvragers binnen de gemeente | lokaal bestuur, scholen | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
| erkende verenigingen | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
| privé-personen /u | 20 € | 20 € | 12,50 € | 20 € | 10 € | 7 € |
Aanvragers buiten de gemeente | individuen en verenigingen /u | 25 € | 25 € | 15 € | 25 € | 12,50 € | 10 € |
Aanvragen per (halve) dagen |
|
|
|
| |||
Aanvragers binnen de gemeente | lokaal bestuur, scholen, erkende verenigingen | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
anderen/ halve dag | 60 € | 60 € | 50 € | 60 € | 40 € | 25 € | |
| anderen/ dag | 75 € | 75 € | 60 € | 75 € | 60 € | 40 € |
Aanvragers buiten de gemeente | per halve dag | 120 € | 120 € | 100 € | 120 € | 80 € | 50 € |
| per dag | 150 € | 150 € | 120 € | 150 € | 120 € | 80 € |
Artikel 26
Bovenstaande tarieven zijn van toepassing voor activiteiten op weekdagen tussen 16u en 21.30u, op woensdag vanaf 13u en op zaterdag en zondag. Voor activiteiten buiten deze tijdszone wordt 1/3 korting toegestaan.
D. AANSPRAKELIJKHEID
Artikel 27
De aanvrager zal zich tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekeren. Voor ongevallen die zich in de sporthal voordoen, draagt het gemeentebestuur geen verantwoordelijkheid, tenzij deze het gevolg zijn van ondeugdelijkheid van materialen en toestellen eigendom van het gemeentebestuur.
Artikel 28
De aanvrager is verantwoordelijk voor de naleving van de reglementering en het betalen van de huur. Deze verantwoordelijkheid wordt bevestigd door het ondertekenen van het aanvraagformulier.
Artikel 29
Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies/diefstal van persoonlijke bezittingen, sportuitrusting, kledij, materiaal, enz.. Gevonden voorwerpen worden 6 maanden bewaard in het bureau van de sportdienst.
Artikel 30
Indien de vereniging gebreken aan de zaal of de kleedkamer niet meldt aan de zaalverantwoordelijke vóór de start van de activiteit, wordt de aangebrachte schade als van de vereniging beschouwd en aangerekend.
Artikel 31
Het College van Burgemeester en Schepenen, de sportfunctionaris, en de zaalverantwoordelijke hebben altijd het recht toezicht uit te oefenen in het hele sportcentrum. Zij hebben eveneens het recht de personen (spelers en toeschouwers) die zich onbetamelijk gedragen of de opgelegde richtlijnen niet volgen, uit het gebouw te verwijderen of te laten verwijderen door tussenkomst van de politie. Het College van Burgemeester en Schepenen kan een toegangsverbod voor een bepaalde periode opleggen.
Artikel 32
Het College van Burgemeester en Schepenen kan te allen tijde het sportcentrum sluiten, om reden van openbaar nut, veiligheid en hygiëne of in geval van overmacht, zonder dat enige bezoeker of groep van bezoekers hiervoor schadevergoeding kan eisen.
Artikel 33
De zaalverantwoordelijke heeft het recht bijzondere maatregelen te treffen, vereist door de omstandigheden of noodwendigheden. Alle niet voorziene zaken zullen door de zaalverantwoordelijke, al of niet in samenspraak met het gemeentebestuur, opgelost worden.
F. HUISHOUDELIJKE BEPALINGEN
Artikel 34
Personen die zich in de sportzaal van het sportcentrum begeven moeten schoeisel dragen dat geen schade aan de vloer kan veroorzaken. Indien men schoenen met zwarte zolen of hakken draagt mag men zich enkel via de zwarte beschermingsmatten verplaatsen. In de dojo is het dragen van schoeisel ten strengste verboden.
Artikel 35
Om de sportvloer niet te beschadigen en onnodig te bevuilen, moet het indoor sportschoeisel in de kleedkamer aangetrokken worden.
Artikel 36
Het is verboden
Artikel 37
De toegang tot de sportaccommodaties wordt geweigerd aan:
Artikel 38
Verenigingen die activiteiten willen organiseren met dieren, dienen hiervoor voorafgaandelijk hun toelating te vragen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 39
De toegang tot het bureau van de sportdienst is enkel toegestaan om sleutels af te halen of terug te brengen en voor reserveringen en inlichtingen. Indien de sportfunctionaris of zaalverantwoordelijke afwezig is, is de toegang tot het bureau verboden.
Artikel 40
Het is toegestaan om publiciteit te maken bij competities en tornooien tijdens de gereserveerde periode. De publiciteit dient na afloop echter onmiddellijk verwijderd worden.
Artikel 41
Aan het begin en einde van elke gebruikersperiode zal de zaalverantwoordelijke in het sportcentrum het terrein opstellen en opruimen. Het opruimen gebeurt 5 minuten voor het einde van het uur. De clubs ruimen hun eigen materiaal zelf op. Hierbij plaatsen ze het gebruikte materiaal ordelijk terug op de daartoe voorziene plaats. Deze voorziene plaats kan gecheckt worden op het bergplan die in de bergruimte hangt.
In de sporthal zorgen de gebruikers zelf voor het klaarzetten en opruimen van het materiaal. De gebruikers zorgen ervoor dat het materiaal na gebruik op een ordentelijke manier terug op zijn plaats wordt gezet. Hierbij wordt het bergplan opgevolgd die ophangt in de berging.
Artikel 42
Na gebruik dienen sportzalen, kleedkamers en/of de vergaderzaal in ordelijke toestand worden achter gelaten. Gebeurt dit niet wordt een boete van 25 euro aangerekend om het opruimwerk te vergoeden.
Artikel 43
Alle sporten moeten beoefend worden volgens de regels eigen aan de beoefende sporttak. Onsportief optreden en grove inbreuken op de sportreglementering kunnen aanleiding geven tot onmiddellijke verwijdering uit het sportcomplex.
Artikel 44
Supporters mogen de sporthal betreden via de zwarte matten, naar de tribunes die in de sportzaal opgesteld staan. De sportactiviteit mag echter niet verstoord worden. Verder is hun toegang verleend tot de inkomhal, de toiletten en de cafetaria.
Artikel 45
Affiches voor sportmanifestaties die men wenst op te hangen in de sportaccommodaties kunnen afgegeven worden bij de sportdienst. De affiches worden opgehangen aan de daarvoor voorzien box in de inkomhal. In het sportcentrum mogen enkel affiches opgehangen worden die in verband staan met sportactiviteiten.
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2022. Door de goedkeuring van dit retributiereglement sportzalen wordt het voorgaande huishoudelijk reglement van 16 december 2013 opgeheven op het ogenblik van de inwerkingtreding van het goedgekeurd reglement op 1 april 2022.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe. In de bijlage vindt u de gewijzigde passages in kleur.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel.
Dit werd goedgekeurd in het ABOC van 14/3/2022.
De wijzigingen in het arbeidsreglement van het Bikschooltje worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van het gewijzigd decreet, ontvangen alle personeelsleden een nieuwe functiebeschrijving volgens hun ambt. Het decreet houdt tevens een nieuwe cyclus van functioneren en evalueren in.
Functioneringsgesprekken kunnen informeel, dan wel formeel georganiseerd worden. Enkel wanneer er ernstige tekortkomingen worden vastgesteld, wordt er een eerste formeel functioneringsgesprek gehouden. Daarvan wordt een verslag opgemaakt met daarin een aantal persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen (POD). Op dat ogenblik start een coachingtraject van minstens 120 dagen effectieve prestaties waarna een evaluatiegesprek volgt.
Dit werd onderhandeld in het OCSG van 14/12/2021 en in het ABC op 14/03/2022.
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten. Deze functie wordt gedelegeerd naar het afdelingshoofd Leven.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt. Deze functie wordt gedelegeerd naar het afdelingshoofd Leven.
§5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s). Deze functie wordt gedelegeerd naar het afdelingshoofd Leven.
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur:
- Taken eigen aan de functie
- Professionalisering
- Overleg en samenwerken binnen het team, met de directeur, CLB-medewerker en externen.
- Werkt dit personeelslid conform de functiebeschrijving, de instellingsgebonden opdrachten, het arbeidsreglement en het pedagogisch project van de school.
§2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per mail) mee.
§3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
Regenboogzebrapaden duiken steeds meer op in het straatbeeld. Ze bestaan in verschillende formaten: gekleurde strepen tussen de witte banden, witte strepen op de gekleurde strepen of een gekleurde band parallel met het witte zebrapad. Allen hebben ze één zaak gemeen: de boodschap dat eenieder welkom is, ongeacht diens seksuele geaardheid of genderidentiteit. Ze moedigen inwoners aan om zichzelf te zijn. We zijn er zeker van dat onze gemeente open staat voor iedereen maar hopen dat het meer mag zijn dan enkel het hijsen van de regenboogvlag hijsen op 17 mei, de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie. Door een regenboogpad aan te leggen geven we als gemeente een uiterlijk en permanent teken van solidariteit en steun voor diversiteit.
Op gewestwegen kan deze worden aangelegd en onderhouden door het Agentschap Wegen en Verkeer op vraag van het lokaal bestuur.
Bij deze vragen wij de goedkeuring dat er toch minstens 1 dergelijk regenboog(zebra)pad wordt aangelegd en dit liefst tegen 17 mei.
De raad stelt voor om in Sint Juliaan een regenboogzebrapad aan te leggen.
De gemeenteraad neemt akte.