Naar aanleiding van het gewijzigd decreet, ontvangen alle personeelsleden een nieuwe functiebeschrijving volgens hun ambt. Het decreet houdt tevens een nieuwe cyclus van functioneren en evalueren in.
Functioneringsgesprekken kunnen informeel, dan wel formeel georganiseerd worden. Enkel wanneer er ernstige tekortkomingen worden vastgesteld, wordt er een eerste formeel functioneringsgesprek gehouden. Daarvan wordt een verslag opgemaakt met daarin een aantal persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen (POD). Op dat ogenblik start een coachingtraject van minstens 120 dagen effectieve prestaties waarna een evaluatiegesprek volgt.
Dit werd onderhandeld in het OCSG van 14/12/2021 en in het ABC op 14/03/2022.
§1 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
§2 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten. Deze functie wordt gedelegeerd naar het afdelingshoofd Leven.
§3 De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
§4 De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt. Deze functie wordt gedelegeerd naar het afdelingshoofd Leven.
§5 De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s). Deze functie wordt gedelegeerd naar het afdelingshoofd Leven.
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
§1 De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.
§2 Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email) een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.
§3 Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt conform het model van OVSG. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator.
§4 De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij conform het model van OVSG.
§1 De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur:
- Taken eigen aan de functie
- Professionalisering
- Overleg en samenwerken binnen het team, met de directeur, CLB-medewerker en externen.
- Werkt dit personeelslid conform de functiebeschrijving, de instellingsgebonden opdrachten, het arbeidsreglement en het pedagogisch project van de school.
§2 De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per mail) mee.
§3 De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.
De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.