Het verslag van de gemeenteraadszitting van 17 januari 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:04:15 en eindigt op 01:22:10.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 17 januari 2022 wordt goedgekeurd.
Sinds 1 augustus 2018 is er in alle gemeenten en OCMW's één algemeen directeur voor de beide organisaties. Bij afwezigheid wordt de algemeen directeur vervangen door een waarnemend algemeen directeur. Dominiek Vancolen werd in de gemeenteraadzitting van 28/01/2019 aangesteld als waarnemend algemeen directeur.
Door de langdurige afwezigheid van de algemeen directeur wordt voorgesteld om Glenn Saelens, afdelingshoofd algemeen bestuur, aan te stellen als tweede waarnemend algemeen directeur. Zo blijft de continuïteit van de werking van het lokaal bestuur verzekerd.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 55 en 166
De gemeenteraad stelt Glenn Saelens aan als tweede waarnemend algemeen directeur voor vervanging van de algemeen directeur.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 21/02/2022.
De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 21/02/2022.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel. De gecoördineerde rechtspositieregeling wordt toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht en wordt samen met de rechtpositieregeling en de bijhorende adviezen bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Project
In de Tuinwijk zal De Mandel 6 sociale huurwoningen herbouwen (nrs. 1-3 en 8-10). De nieuwe woningen volgen hetzelfde gabariet (hoogte, dakhelling) als de resterende woningen. Ze beschikken elk ofwel over een garage (bereikbaar via de appartementen in de Nieuwplaats) of een aangebouwde carport.
De VMSW zorgt voor een heraanleg van het openbaar domein: de groenzone tussen de twee takken van de Tuinwijk krijgt enkele parkeerplaatsen voor bezoekers, een petanqueveld met zitbank en een doorsteek in stapstenen tussen beide doodlopende takken.
De gemeente zal samenwerken met De Mandel en de VMSW om het verbindingspaadje naast de kerk naar de Nieuwplaats heraan te leggen. Hiertoe sluiten alle partijen een samenwerkingsovereenkomst. De raming van het aandeel van de gemeente in de kosten voor de heraanleg van dit pad bedraagt 4761,48 euro excl. BTW. Dit is 40% van het geraamde bedrag.
Mobiliteit
De rooilijn (= grens tussen openbaar domein en private percelen) in de Tuinwijk volgt de voorgevels van de woningen. Doordat de gevels van de nieuwe woningen niet overal samen vallen met de gevels van de te slopen woningen, wordt de rooilijn aangepast.
Deze wijzigingen hebben geen invloed op de rijbaan of voetpaden in de straat. Er blijft een doorsteek voor voetgangers mogelijk tussen beide doodlopende takken van de Tuinwijk. Tussen nrs. 10 en 11 worden 3 parkeerplaatsen voor bezoekers in grasdallen aangelegd.
Er is geen invloed op het netwerk van trage wegen.
Waterhuishouding
De woningen krijgen een intern gescheiden rioleringsstelsel dat aangesloten wordt op de bestaande gemengde riolering in de Tuinwijk.
Nutsvoorzieningen
Er gebeuren enkele lokale aanpassingen aan de nutsleidingen.
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek van 19 januari 2022 tot 17 februari 2022, heeft niemand opmerkingen of een bezwaar ingediend.
De gemeenteraad keurt het wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed.
De delen in het paars aangeduid op het plan rooilijnplan van studiebureau BVP worden aan het openbaar domein toegevoegd. De andere delen tussen de oude en nieuwe rooilijn thv. de punten 4-5-6 en de punten 7-8 worden aan het openbaar domein onttrokken om bij het private eigendom van SHM De Mandel gevoegd te worden. De omgevingsvergunning legt als last op dat de ruil van deze delen die na de werken tot het openbaar domein gaan behoren, kostenloos gebeurt ten laste van de bouwheer.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de VMSM en De Mandel goed.
De gemeenteraad keurt het bestek goed.
De aanpassingen aan de nutsleidingen worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager volgens het bestek en de offertes van de nutsmaatschappijen.
De aangelegde wegenis, beplantingen en nutsleidingen worden door de aanvrager kostenloos overgedragen naar het openbaar domein, ten laatste voor de definitieve oplevering. De aanvrager levert hiervoor een GRB-conform as-builtplan.
Het subsidiebedrag wordt opgedeeld in 3 categorieën.
Een straatfeest: 150 euro
Buurt- of wijkfeest: 400 euro
Dorpsfeest: 1.500 euro
De gemeenteraad is akkoord met het reglement om straat-, buurt- en dorpsfeesten te ondersteunen:
1. Wat
Wie een initiatief ontplooit in een straat, buurt, wijk of dorp binnen grondgebied Langemark-Poelkapelle met het oog op het bevorderen van de sociale contacten binnen een bepaald gebied komt in aanmerking voor een subsidie van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle.
Onder straat-, buurt- of dorpsfeest verstaan we bijvoorbeeld Kerstfeest, Sint-Maartensfeest, nieuwjaarsreceptie, straatbarbecue, ...
Straatfeest?
Dat is een activiteit voor alle bewoners van de volledige straat of een duidelijk afgebakend deel ervan. Vraag je subsidie aan met minimaal 2 personen die ouder zijn dan 18 jaar en die elk op een ander adres wonen. Het minimaal aantal bezoekers bedraagt 20 personen.
Buurtfeest?
Dat is een activiteit voor alle bewoners van minstens twee volledige straten, met een extra feestelijk karakter door extra animatie of een speciaal programma. Vraag je subsidie met minimaal 3 personen die ouder zijn dan 18 jaar en die elk op een ander adres wonen. Het minimaal aantal bezoekers bedraagt 80 personen.
Dorpsfeest?
Dat is een activiteit voor alle bewoners gemeente Langemark-Poelkapelle, met een extra feestelijk karakter door extra animatie of een speciaal programma. Vraag je subsidie met minimaal 5 personen, die ouder zijn dan 18 jaar en die elk op een ander adres wonen. Het minimaal aantal bezoekers bedraagt 200 personen.
Tijdens de coronapandemie werd het feestmateriaal gratis uitgeleend aan verenigingen als steunmaatregel. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het gratis uitlenen verder te verlengen, ook na de coronapandemie.
Het reglement werd geactualiseerd met vermelding van het beschikbare materiaal en een vergoeding per object bij verlies of beschadiging (conform de nieuwwaarde).
De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement feestmateriaal goed.
Artikel 1Het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle is eigenaar van de diverse materialen die zij via de gemeentelijke Uitleendienst gratis verhuurt aan:
Het materiaal wordt niet ter beschikking gesteld van particulieren en voor alle activiteiten georganiseerd buiten de grenzen van de gemeente Langemark-Poelkapelle. In uitzondering wordt materiaal uitgeleend aan omliggende gemeentebesturen.
Artikel 2
Het materiaal kan gratis ontleend worden. Een overzicht van het materiaal wordt hieronder opgenomen samen met de bijhorende vergoeding in geval van verlies of beschadiging.
Soort materiaal | Aantal | Opmerking | Vergoeding per object bij verlies of diefstal (conform de nieuwwaarde) |
Plooitafel (100 x 60 cm) | 90 | 193 € | |
Klapstoelen | 620 | per 50 in kar | 15 € |
Grote tafels 8p (groene poten) | 70 | 123 € | |
Schraagplanken | 35 | 100 € | |
Toogtafels met nadar | 6 | 50 € | |
Nadars (2,5 m) | 270 | 88 € | |
Nadar met C3 | 50 | 100 € | |
Podiumelementen (2 x 1 m) | 36 | 700 € | |
Spreekgestoelte | 2 | 173 € | |
Spoelbakken (vast in tap) | 1 | 100 € | |
Podium koers | 1 | 250 € | |
Vlaggenmasten | 20 | 172 € | |
Vlag gemeente Langemark-Poelkapelle | Zelf af te halen* | 15 € | |
Vlag Europa | Zelf af te halen* | 15 € | |
Vlag België | Zelf af te halen* | 15 € | |
Vlag Vlaamse Leeuw | Zelf af te halen* | 15 € | |
Geluidsinstallatie met versterker, 2 boxen, cd-speler en micro op statief (borg 250 €) | 1 | Zelf af te halen* | 3.614 € |
Geluidsinstallatie op wagen | 1 | Zelf af te halen* | 100 € |
Beamer (borg 250 €) | 2 | Zelf af te halen* | 350 € |
Projectiescherm (borg 50 €) | 1 | Zelf af te halen* | 250 € |
Geluidsmeter (borg 250 €) | 1 | Zelf af te halen* | 2.419 € |
* Bij het ‘zelf af te halen’ materiaal staat de aanvrager zelf in voor het afhalen en terugbrengen. De juiste locatie wordt gecommuniceerd door de medewerker van de Uitleendienst. Voor technisch materiaal wordt voor en na telkens de werking door een medewerker van de gemeentelijke Uitleendienst gecontroleerd.
Artikel 3
De materialen kunnen ten laatste 14 dagen voor aanvang van het geplande evenement aangevraagd worden. Aanvragen minder dan 14 dagen op voorhand worden automatisch geweigerd. De materialen kunnen worden ontleend voor een periode van maximaal 7 dagen per evenement.
De aanvraag wordt schriftelijk of per e-mail (uitleendienst@langemark-poelkapelle.be) ingediend en dit via het ‘aanvraagformulier materiaal’ dat terug te vinden is op de gemeentelijke website. Vanuit de uitleendienst wordt een bevestiging gestuurd. De aanvragen worden prioritair behandeld volgens de datum waarop deze worden ingediend.
Artikel 4
De aanvrager ontvangt bij goedkeuring een orderbevestiging met bij bepaalde artikelen een waarborgfactuur per post of mail. De waarborg moet 8 dagen voor het evenement op rekening van het lokaal bestuur gestort zijn. Er kan niet cash betaald worden. Het toekennen van materiaal gebeurt op basis van beschikbaarheid van eigen personeel en materiaal, zolang de voorraad strekt.
De waarborg wordt teruggestort op het rekeningnummer van de aanvrager binnen de maand na het evenement, na correcte teruggave van het materiaal.
Artikel 5
Behoudens de uitzonderingen die in het overzicht in artikel 2 met een * zijn aangeduid, wordt het gereserveerde materiaal door de technische dienst van het lokaal bestuur gebracht en opgehaald op de afgesproken plaats. De plaats van levering en ophaling is dezelfde.
Tijdens de coronapandemie werden de zalen en lokalen gratis verhuurd aan verenigingen van Langemark-Poelkapelle als steunmaatregel. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om, ook na de coronapandemie, de gemeentelijke infrastructuur gratis te verhuren aan verenigingen en organisaties van Langemark-Poelkapelle. De huurprijs voor verenigingen buiten de gemeente en privéhuurders werd aangepast.
Het reglement werd ook geactualiseerd met o.a.:
De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement op het gebruik van gemeentelijke zalen en lokalen goed.
A.ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1
Onder bepaalde voorwaarden worden gemeentezalen of -lokalen door het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle ter beschikking gesteld.
B.GEBRUIK
Artikel 2
Het gebruik van gemeentelokalen of –zalen wordt toegelaten voor:
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen FUIVEN, COMMERCIËLE ACTIVITEITEN, NIET-COMMERCIËLE ACTIVITEITEN en PRIVEFEESTEN.
LOKALEN : Bovenlokaal De Hazebrug (Sint-Juliaan) | |
Categorie 1 | Gratis |
Categorie 2 | Gratis |
Categorie 3 | € 15 per gebruik |
Categorie 4 | € 25 per gebruik |
LOKAAL : ’t Klasje (Poelkapelle) – zonder keuken | |
Categorie 1 | Gratis |
Categorie 2 | Gratis |
Categorie 3 | € 40 per gebruik |
Categorie 4 | € 130 per gebruik |
ZALEN : Cultuurzaal Den Tap (Langemark) | |
Categorie 1 : |
|
Niet-commerciële activiteiten | Gratis |
Commerciële activiteiten | Gratis |
Fuiven | Gratis |
Categorie 2 : |
|
Niet-commerciële activiteiten | Gratis |
Commerciële activiteiten | Gratis |
Commerciële activiteiten in Sporthal Den Tap | Gratis |
Fuiven | Gratis + waarborg van € 300 |
Megafuiven | Gratis + waarborg van € 500 |
Categorie 3 : | enkel voor niet-commerciële activiteiten |
Minder dan 10 activiteiten per jaar | € 50 per gebruik |
Van 10 tot 20 activiteiten door dezelfde vereniging op jaarbasis | Forfaitair bedrag van € 400 |
Van 20 tot 30 activiteiten door dezelfde vereniging op jaarbasis | Forfaitair bedrag van € 550 |
Meer dan 30 activiteiten door dezelfde vereniging op jaarbasis | Forfaitair bedrag van € 650 |
Categorie 4 : |
|
€ 330 per gebruik. De zaal wordt niet verhuurd voor commerciële activiteiten of fuiven aan categorie 4 |
Lieven Vanbelleghem vraagt om te notuleren dat zij bezorgd zijn voor de financiële gevolgen voor de club. "Hier willen wij nog eens onze grote zorg uitdrukken naar haalbaarheid voor de club zowel wat de vergunning, aanbesteding, financiering en later onderhoud betreft. Het voetbal heeft al een financieel drama verwerkt. Wij wensen hen dat geen tweede keer toe. Deze bezorgdheid willen we dan ook genotuleerd zien in het verslag."
Het lokaal bestuur heeft kennis genomen van de vraag van VK Langemark-Poelkapelle om een kunstgrasveld aan te leggen op het bestaande 1ste veld. Het lokaal bestuur heeft voor deze infrastructuurwerken op het budget 2022 een investeringskrediet voorzien. Met deze investering wil het lokaal bestuur voorzien in de nodige infrastructuur. Na overleg werd overeengekomen dat VK Langemark-Poelkapelle als bouwheer zal optreden. Gezien het voorziene bedrag als investeringssubsidie uitbetaald zou worden, dienen de voorwaarden hiertoe nader vastgelegd te worden. Hiervoor wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15/05/2000 goedkeuring aan de gunning van de opdracht ‘Ontwerp restauratie Beeuwsaertmolen’ aan architect Freddy De Schacht.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting goedkeuring aan de gunning van de opdracht ‘Heropbouw en restauratie – lot 1 torenkot’ aan Aquastra nv en de opdracht ‘Heropbouw en restauratie – lot 2 molentechnische restauratie’ aan Thomaes Molenbouw nv.
In 2010 werd de Beeuwsaertmolen heropend.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 9 januari 2017 goedkeuring aan de gunning van de opdracht ‘Aanstellen ontwerper voor de opmaak van een beheersplan voor de Beeuwsaertmolen’ aan architectuurstudio De Schacht & Partners bv. Voor de opmaak van dit beheersplan kon een onderzoekspremie aangevraagd worden bij Onroerend Erfgoed. Deze premie werd aangevraagd, er werd € 6.679,20 ontvangen.
Het beheersplan werd opgemaakt, met daarin een opsomming van de uit te voeren werkzaamheden voor de komende jaren.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 16/12/2019 een principiële goedkeuring om de nodige herstellingswerken uit te voeren.
In het kader van de opdracht “Herstellen draaiende werk (molentechnisch) van de Beeuwsaertmolen” werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Architectuurstudio De Schacht & Partner(s) bv bvba, Poekestraat 1 te 8755 Ruiselede.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 35.175,00 excl. btw of € 42.561,75 incl. 21% btw (€ 7.386,75 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De molen is momenteel niet maalvaardig, er zijn dringende herstellingswerken noodzakelijk.
Voor het uitvoeren van deze herstellingenwerken werd een erfgoedpremie aangevraagd en toegekend door Onroerend Erfgoed. Het premiepercentage bedraagt 60%. Voor het goed onderhouden in de voorgaande jaren, wordt een aanvullende premie van 10% toegekend.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met en de raming voor de opdracht “Herstellen draaiende werk (molentechnisch) van de Beeuwsaertmolen”, opgesteld door de ontwerper, Architectuurstudio De Schacht & Partner(s) bv bvba, Poekestraat 1 te 8755 Ruiselede worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 35.175,00 excl. btw of € 42.561,75 incl. 21% btw (€ 7.386,75 Btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt verplaatst van 0200-00/221000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT15 (ACT-15) naar budgetcode 0720-00/221000/BESTUUR/GR/0/IP in het investeringsbudget van 2022.
De gemeenteraad neemt akte.