Het verslag van de gemeenteraadszitting van 13 december 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 3:03:45 en eindigt op 3:33:03.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 13 december 2021 wordt goedgekeurd.
Op 16 september 2021 heeft de gemeenteraad in toepassing van artikel 46 van het decreet over het lokaal bestuur, gewijzigd bij het decreet van 16 juli 2021, een constructieve motie van wantrouwen aangenomen. In overeenstemming met artikel 46,§4, juncto artikel 58, §1, 3de lid van het decreet lokaal bestuur legde de heer Dominique Cool als verkozene voor de gemeenteraad met het hoogste aantal naamstemmen en behorende tot de coalitiefractie met de meest zetels in de gemeenteraad, de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad als aangewezen-burgemeester.
Dhr Dominique Cool wordt gevraagd om in handen van de voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn de eed als burgemeester af te leggen.
Dhr Dominique Cool legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad en raad maatschappelijk welzijn de eed af als burgemeester.
CD&V betreurt dat dit punt al op de raad komt voor het gemeentelijk vakbondsoverleg een advies uitgebracht heeft.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, o.a. artikel 48.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Op 31.12.2022 loopt de huidige hospitalisatieverzekering bij AXA Belgium ten einde. Vanaf 01.01.2023 dient een nieuwe hospitalisatieverzekering te worden afgesloten.
Meerdere stads- en gemeentebesturen en aanverwante entiteiten hebben hun interesse geuit om zich aan te sluiten bij de overheidsopdracht die de stad Ieper in dit kader zal uitschrijven. Gezamenlijk aanbesteden kan leiden tot het bekomen van gunstiger voorwaarden op de markt, het is ook kostenefficienter en administratief eenvoudiger.
Concreet zal de stad Ieper een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht uitschrijven.
Om te vermijden dat elk deelnemend bestuur elke beslissing apart dient goed te keuren, wat tot een aanzienlijk lang besluitvormingsproces zou leiden, wordt gevraagd dat elk deelnemend bestuur de stad Ieper machtigt:
- om in zijn naam en voor zijn rekening de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht vast te stellen;
- om in zijn naam en voor zijn rekening de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen inzake gunning.
Dienaangaande werd een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
Deel te nemen aan de gezamenlijke overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp "Hospitalisatieverzekering 2023 - 2026."
De stad Ieper te machtigen om in het kader van deze plaatsingsprocedure in naam en voor rekening van gemeente Langemark-Poelkapelle de procedure en alle voorwaarden ervan alsook de aanbestedingsdocumenten vast te stellen alsook om de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen inzake gunning.
Zijn goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst houdende de gezamenlijke overheidsopdracht “Hospitalisatieverzekering 2023 – 2026”.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.
De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.
De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.
De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van het visum van de financieel directeur voor het dienstjaar 2021.
Context
Het tracé van voetweg 62 loopt door de hoeve in de Roeselarestraat 3 en verder via akkers over de Hanebeek naar de O.L. Vrouwstraat. De uitbater van de hoeve stelt voor om het niet meer gebruikte tracé op te heffen. Deze aanvraag is een onderdeel van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021007626 die een nieuwe toegangsweg tot het bedrijf voorziet.
Openbaar onderzoek
De opheffing werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 26 oktober tot en met 24 november 2021:
Niemand heeft een bezwaar ingediend tegen het voorstel tot afschaffing.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek werd op 6 mei 2021 advies gevraagd aan:
Zij hebben een gunstig advies gegeven over de afschaffing.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 62 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
Voetweg 62 is niet meer zichtbaar op het terrein. Er loopt nog een private landbouwdreef door het bedrijf die aansluit op een brug over de Hanebeek, ongeveer 90 m oostelijk van de op te heffen voetweg. De gemeente heeft er geen belang bij om deze voetweg op het termijn te herstellen.
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. Het op te heffen deel van voetweg 62 is opgenomen als tracé 16B in deze adviesnota.
Er is geen vraag naar herstel van 16B.
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en gedeeltelijk overbouwd. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan tot opheffing van voetweg 62 tussen de Roeselarestraat en de voetweg 62 definitief vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Pieter Callewaert en heeft als referentie 20/1163.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 (BS 17 september 2014) houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang
BVR tot toekenning van kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang. (16/10/2020)
Nieuwsbrief kinderopvang (11/2021) mbt indexering van de maxima tarieven voor de ouders vanaf 01/2022 in IBO's
In de nieuwsbrief kinderopvang van Kind en Gezin werd meegedeeld dat door indexering de tarieven voor de ouders vanaf 01/2022 verhogen met 1.89 %.
De buitenschoolse opvang van Bikschooltje volgt de tarieven van Kind en Gezin.
Vanaf 01/2022 worden volgende maxima gehanteerd:
Huidige tarieven
Er wordt voorgesteld om de ouderbijdragen aan te passen aan de index (+ 1.89 %) vanaf 01/01/2022.
Bij toepassing van de indexaanpassing zijn dit de nieuwe tarieven vanaf 01/01/2022:
De Gemeenteraad gaat akkoord met de toepassing van de indexaanpassing (+1.89 %) voor de buitenschoolse opvang van 't Bikschooltje vanaf 01/01/2022.
De nieuwe tarieven vanaf 01/01/2022 zijn:
De gemeenteraad neemt akte.