Terug Gemeenteraad

ma 15/11/2021 - 19:00 Raadzaal De Bron

Hoogdringende punten

Openbare zitting

Goedkeuring verslag

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Vanuit het centraal kerkbestuur werden budgetwijzigingen ingediend voor de kerkbesturen van OLV Poelkapelle en  OLV Madonna.

    Exploitatietoelage

    MJP

    Origineel

    Wijziging

    Totaal

    OLV Madonna

    12.654,50
    10.203,33 0,00 10.203,33

    OLV Poelkapelle

    7.745,00
    5.100,00 0,00 5.100,00

    Sint-Paulus Bekering

    59.160,00
    31.600,04 0,00 31.600,04

    Sint-Andreas Bikschote

    13.256,28
    10.837,80 0,00 10.837,80

    Sint-Juliaan

    9.180,00
    3.129,54 0,00 3.129,54

    Totaal

    101.995,78
    60.870,71 0,00 60.870,71

    Investeringstoelage

    MJP

    Origineel

    Wijziging

    Totaal

    OLV Madonna

    0,00
    0,00 363,46 363,46

    OLV Poelkapelle

    0,00
    0,00 114.886,01 114.886,01

    Sint-Paulus Bekering

    120.000,00
    120.000,00 0,00 120.000,00

    Sint-Andreas Bikschote

    0,00
    0,00 0,00 0,00

    Sint-Juliaan

    0,00
    0,00 0,00 0,00

    Totaal

    120.000,00
    120.000,00 115.249,47 235.249,47


    Deze wijzigingen zijn budgetneutraal voor het gemeentebestuur.  Aangezien het budget verder past in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad enkel akte te nemen van de budgetwijziging.

  • Overeenkomstig artikel 47 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de budgetten van de kerkbesturen voor 2022 voorgelegd. 

     

    Goedgekeurd MJP exploitatietoelage

    Exploitatietoelagen

    Gemeentelijke investeringstoelagen

    Totaal

    OLV Madonna

    12.907,59
    3.191,88 0,00 3.191,88

    Gemeente LP 94%


    3.000,37

    Gemeente Houthulst 6%


    191,51

    OLV Poelkapelle
    7.900,00
    25.800,00
    0,00
    25.800,00
    Sint-Paulus Langemark
    60.343,00
    17.440,56
    0,00
    17.440,56

    Sint-Andreas Bikschote

    13.511,60 8.740,15 0,00 8.740,15

    Sint-Juliaan

    9.364,00
    9.323,81 120.000,00 129.323,81

    TOTAAL

    104.026,19 64.496,40 120.000,00 184.496,40


  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuw lid voor het Regionaal Bestuurscomité West-Vlaanderen en Kempen voor Fluvius West aan te duiden. In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Lieven Vanbelleghem voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij Fluvius West staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 4 oktober 2021 werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius West.
    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Jos Meersch aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius West. 

    Ter info: Lid van regionaal bestuurscomité (RBC):

    • Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het RBC West-Vlaanderen en Kempen
    • Dit betreft een mandaat dat door elke gemeenteraad dient te worden voorgedragen.
    • Alle deelnemende gemeenten hebben het recht om 1 kandidaat-lid voor te dragen per begonnen schijf van 100.000 toegangspunten met actieve en niet-actieve levering van elektriciteit / gas / warmte / riolering / (kabel)netwerken. Het aantal toegangspunten met actieve en niet-actieve levering wordt bepaald voor de ganse legislatuur op basis van de stand op 31 december van het jaar vóór de gemeenteraadsverkiezingen.
    • Dit is een onbezoldigd mandaat.
  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuw lid voor het Regionaal Bestuurscomité West voor Gaselwest aan te duiden. In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Lieven Vanbelleghem voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij Gaselwest staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Gaselwest.
    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Jos Meersch aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Gaselwest. 

    Ter info: Lid van regionaal bestuurscomité (RBC):

    • Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het RBC West
    • Dit betreft een mandaat dat door elke gemeenteraad dient te worden voorgedragen.
    • Alle deelnemende gemeenten hebben het recht om 1 kandidaat-lid voor te dragen per begonnen schijf van 100.000 toegangspunten met actieve en niet-actieve levering van elektriciteit / gas / warmte / riolering / (kabel)netwerken.  Het aantal toegangspunten met actieve en niet-actieve levering wordt bepaald voor de ganse legislatuur op basis van de stand op 31 december van het jaar vóór de gemeenteraadsverkiezingen.
    • Dit is een onbezoldigd mandaat.
  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuw lid voor de raad van bestuur en een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Westhoek aan te duiden.  In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevr Nicole Louwagie voor beide mandaten aangesteld.

    Volgende mandaten bij het Regionaal Landschap Westhoek staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Robert Barthier aangesteld als tweede vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Westhoek.
    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Brecht Bogaert aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Westhoek.

    Ter info: Mandaat in de Algemene Vergadering

    De gemeente Langemark-Poelkapelle heeft recht op 2 stemgerechtigde leden en 2 plaatsvervangers voor de Algemene Vergadering.

    Ter info: Mandaat in de Raad van Bestuur

    Iedere gemeente kan één bestuurslid voordragen uit de vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Psilon aan te duiden. In de gemeenteraad van 25 mei 2020 werd mevr Doris Dereyne voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij Psilon staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Jos Meersch aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Psilon.

    Ter info: mandaat in de Algemene Vergadering

    Elke gemeente-vennoot heeft een of meerdere gemandateerden binnen de algemene vergadering van Psilon.  Deze moeten raadslid, schepen of burgemeester zijn.  Iedere deelnemende gemeente duidt minstens één vertegenwoordiger aan.  De aanduiding van deze vertegenwoordiger kan eenmalig beslist worden voor de duur van de gehele legislatuur.  Het is ook aangewezen om, bij deze aanduiding van de vertegenwoordiger uit de gemeenteraad, meteen ook een vaste plaatsvervanger aan te duiden.  Zo kan bij verhindering van de eerste gemandateerde flexibel doorgeschakeld worden naar de plaatsvervanger.  Let wel: er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van de raad van bestuur.  Conform de decretale bepalingen ontvangen de vertegenwoordigers op de algemene vergadering géén presentievergoeding. 

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van WVI aan te duiden. In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Brecht Bogaert voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij WVI staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van WVI. 

    Ter info: mandaat in de Algemene Vergadering

    Art 12 van de statuten bepaalt dat gemeenten bijkomende afgevaardigden kunnen aanduiden per volledige schijf van 20% van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van alle deelnemers-gemeenten en haar kapitaalinbreng in verhouding tot het maatschappelijk kapitaal van de vereniging.  Geen enkele gemeente voldoet aan deze voorwaarden.  Bijgevolg beschikt iedere gemeente over één vertegenwoordiger in de algemene vergadering.  Deze moet raadslid, schepen of burgemeester zijn.

    De aanduiding van deze vertegenwoordiger kan eenmalig beslist worden voor de duur van de gehele legislatuur.  Het is ook aangewezen om, bij deze aanduiding van de vertegenwoordiger uit de gemeenteraad, meteen ook een vaste plaatsvervanger aan te duiden.  Zo kan bij verhindering van de eerste gemandateerde flexibel doorgeschakeld worden naar de plaatsvervanger.  De vaststelling van het mandaat van deze vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke (buitengewone) algemene vergadering.  Let wel: er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger en dat van lid van de raad van bestuur.  Conform de decretale bepalingen ontvangen de vertegenwoordigers op de algemene vergadering géén presentievergoeding.  De algemene vergadering komt 2 x per jaar samen, meestal in de vooravond in een gemeente van het werkingsgebied.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Cipal aan te duiden. In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Eddy Vanacker als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Ter info: mandaat in de Algemene Vergadering

    Elke vennoot heef recht op één effectieve afgevaardigde en één plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering van Cipal.  Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur is het nu ook perfect mogelijk om voor het gemeentebestuur en het OCMW-bestuur dezelfde personen af te vaardigen. De vertegenwoordigers ontvangen noch een presentiegeld noch een reisvergoeding.  Er zijn in principe 2 algemene vergaderingen per jaar.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuw lid en een nieuw lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van CO7  aan te duiden. In de gemeenteraad van 22 februari 2021 werd dhr Eddy Vanacker aangesteld als lid van de raad van bestuur.  In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als lid met raadgevende stem van de raad van bestuur.

    Ter info: mandaat in de Raad van Bestuur

    De deelnemende gemeenten van de projectvereniging CO7 moeten volgens de statuten twee bestuurders benoemen: één stemgerechtigd lid en één lid met raadgevende stem.
    De Raad van Bestuur van CO7 neemt de beslissingen over het beleid van CO7. Idealiter is er een vertegenwoordiging in het bestuur vanuit de verschillende beleidsdomeinen waarin CO7 als projectvereniging voor cultuur en erfgoed actief is. Voor de stemgerechtigde leden betekent dit schepenen bevoegd binnen de beleidsdomeinen omgeving (onroerend erfgoed i.k.v. ruimtelijke ordening en stads- en dorpsontwikkeling) en vrije tijd (cultuur, cultureel erfgoed, musea, bibliotheek, archief …).
    De vergaderingen van de Raad van Bestuur van CO7 (circa 10 op jaarbasis) worden voorbereid door het personeel van CO7. De bestuursleden ontvangen geen presentiegeld. De Raad van Bestuur van CO7 kiest uit zijn stemgerechtigde leden een voorzitter voor de duur van twee jaar. Voor de opvolging van de dagelijkse werking van de projectvereniging en haar diensten is er een Dagelijks Bestuur dat bestaat uit de huidige, vorige en volgende voorzitter en dat door alle stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur kan bijgewoond worden.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Mirom aan te duiden. In de gemeenteraad van 31 mei 2021 werd dhr Jan Halewyck aangesteld als vertegenwoordiger.  In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevr Leen Louwagie aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Volgende mandaten bij Mirom staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Peter Vantomme aangesteld in als lid van de raad van bestuur van Mirom.

    Ter info: mandaat in de algemene vergaderingen

    Iedere gemeente wordt geacht een (of meerdere in het geval van de stad Roeselare) vertegenwoordigers op de AV aan te stellen. Voor de vertegenwoordigers gelden dezelfde onverenigbaarheden als voor bestuurders (art. 42), bovendien bestaat er een onverenigbaarheid tussen het mandaat van de vertegenwoordiger op de AV en dat van een lid van een van de andere organen. Het mandaat van een vertegenwoordiger is onbezoldigd. Normaliter zijn er 2 vergaderingen per jaar.
  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen 3 mandaten in DVV Westhoek te vernieuwen:

    - vertegenwoordiger algemene vergaderingen (In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Lieven Vanbelleghem voor dit mandaat aangesteld).
    - plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergaderingen (In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Dominique Cool voor dit mandaat aangesteld).
    - Lid in de raad van bestuur (In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd mevr Marleen Soete voor dit mandaat voorgedragen).

    Ter info: vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering:

    Gemeenten en WVI vaardigen één effectief vertegenwoordiger af voor de algemene vergadering.  Gemeenten kunnen één plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden voor het geval de effectieve vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn.  De algemene vergadering bestaat zo uit 17 effectieve leden.

    Ter info: lid van de raad van bestuur:

    Daarnaast dienen Diksmuide, Ieper, Poperinge, Veurne en WVI een bestuurder voor te dragen voor de raad van bestuur.  De gemeenten Lo-Reninge, Kortemark, Houthulst, Koekelare, Alveringem, De Panne, Nieuwpoort, Vleteren, Langemark-Poelkapelle, Heuvelland, Mesen en Zonnebeke dragen ook een bestuurder voor waarbij ze verder worden ingedeeld in drie poules:

    • Poule A: Lo-Reninge, Kortemark, Houthulst, Koekelare
    • Poule B: Alveringem, De Panne, Nieuwpoort en Vleteren
    • Poule C: Langemark-Poelkapelle, Heuvelland, Mesen, Zonnebeke

    In 2019 en 2020 is poule A volledig vertegenwoordigd in de raad van bestuur.  Poule B en C beschikken elk over drie zitjes in de raad van bestuur.
    In 2021 en 2022 is poule B volledig vertegenwoordigd in de raad van bestuur.  Poule A en C beschikken elk over drie zitjes in de raad van bestuur.
    In 2023 en 2024 is poule C volledig vertegenwoordigd in de raad van bestuur.  Poule A en B beschikken elk over drie zitjes in de raad van bestuur.

    Maximum 2/3 van de leden van de raad van bestuur behoort tot hetzelfde geslacht.

    De door de gemeenten voorgedragen bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering.  De raad van bestuur bestaat uit 14 gemeentelijke bestuursleden en een bestuurder van WVI. 

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Ijzerbekken aan te duiden. In de gemeenteraad van 29 maart 2021 werd mevr Nicole Louwagie voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij het Ijzerbekken staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 22 februari 2021 werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Ijzerbekken.

    Ter info: vertegenwoordiger in het bekkenbestuur

    Het Decreet Integraal Waterbeleid vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen.  Het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, de problematiek van overstromingen en verdroging, ecologie van de waterlopen, ... vallen allemaal onder de noemer 'Integraal Waterbeleid'.  Op Vlaams niveau wordt het Integraal Waterbeleid gecoördineerd door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid), op meer lokaal niveau door het Bekkenbestuur.  In het Bekkenbestuur, dat wordt voorgezeten door de gouverneur, zetelen ook de vertegenwoordigers van gemeente- en provinciebesturen.  Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens.  Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het IJzerbekken.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Zefier aan te duiden. In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Brecht Bogaert voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij Zefier staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 18 maart 2021 werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Zefier.

    Ter info: algemene vergaderingen

    De aanduiding van een volmachtdrager en een plaatsvervangende volmachtdrager voor de algemene vergaderingen (die geen mandatarissen moeten zijn), kan een aanstelling zijn voor de volledige legislatuur.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe vertegenwoordiger in het Beheerscomité van de Interlokale Vereniging De Amfoor aan te duiden. In de gemeenteraad van 22 februari 2021 werd dhr Eddy Vanacker voor dit mandaat aangesteld.

    Ter info: beheerscomité De Amfoor

    Bij toepassing van artikel 395 van het decreet lokaal bestuur werd overgegaan tot de oprichting van een Beheerscomité dat bestaat uit 4 leden.  Elke deelnemende gemeente heeft recht op 1 mandaat.  Het gaat hier om de aanduiding van één gemeentelijke mandataris.  Bij de samenstelling van het Beheerscomité wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden voorzien in de artikelen 436 en 439 van het decreet lokaal bestuur.  De aldus aangeduide burgemeesters/schepenen/raadsleden hebben een beslissende stem. De mandataris van de gemeente Moorslede is voorzitter van het Beheerscomité.  Bij het vervullen van zijn taak kan het beheerscomité zich laten bijstaan door technici.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Vervoerregioraad Westhoek aan te duiden. In de gemeenteraad van 29 juni 2020 werd dhr Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Ter info: Vervoerregioraad Westhoek

    Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van de vervoerregio Westhoek. De vervoerregioraad is het belangrijkste overleg- en beslissingsorgaan van de vervoerregio.  De gemeenten die tot de vervoerregio behoren, worden via deze vervoerregioraad betrokken bij het mobiliteitsbeleid in de regio:

    • de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan
    • de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer
    • het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid en doorstroming
    • het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen
    • advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren
    • opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

    De gemeente engageert zich om via de vervoerregioraad actief te participeren aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, beschikbare informatie  te delen (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief mee te werken aan de uitvoering van concrete acties.

  • Door de bestuurswissel wenst het college van burgemeester en schepenen een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de scholengemeenschap Spoor 6 aan te duiden. In de gemeenteraad van 9 november 2020 werd mevr Marleen Soete voor dit mandaat aangesteld.

    Volgende mandaten bij de Scholengemeenschap Spoor 6 staan niet ter stemming:

    • In de gemeenteraad van 9 november 2020 werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de scholengemeenschap Spoor 6.

    Ter info: Scholengemeenschap Spoor 6

    Een schoolbestuur kan in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormen met onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen.  Een scholengemeenschap moet zowel kleuter- als lager onderwijs bevatten en  minstens 900 gewogen leerlingen tellen.  De scholengemeenschap Spoor 6 bestaat uit volgende scholen:

    • Klavertje vier - Moorslede
    • Jonkerschooltje - Jonkershove
    • De Zafant - Dranouter
    • De Zonnebloem - Zonnebeke
    • De Regenboog - Geluveld
    • Bikschooltje - Bikschote
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Mirom op 14 december 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Samenstelling bureau
    2. Activiteiten en strategie 2022
    3. Begroting 2022
    4. Benoeming bestuurders
    5. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd mevr Heidi Coppenolle aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Fluvius West op 13 december 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal  bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022
    2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV
    3. (Neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap
    4. Statutaire benoemingen
    5. Statutaire mededelingen
    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius West werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV op 6 december 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2022
    2. Statutaire benoemingen
    3. Statutaire mededelingen
    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 21 december 2021.

    Op de agenda van de buitengewone algemene vergadering :

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022
    2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV
    3. (Neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap
    4. Statutaire benoemingen
    5. Statutaire mededelingen
    Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 14 december 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Toetreding van deelnemers
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolgde toetredingen
    3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
    4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
    5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
    6. Statutaire benoemingen
    7. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van DVV op 14 december 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

      1.Goedkeuring verslag algemene vergadering van 15 juni 2021
      2. Goedkeuring jaarplan 2022
      3. Goedkeuring budget 2022
      4. Vaststelling gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten 2022
      5. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Heidi Coppenolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Psilon op 15 december 2021.

    Op de agenda van de buitengewone algemene vergadering :

    1. Vaststelling werkprogramma 2022
    2. Vaststelling begroting 2022

    Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van WVI op 15 december 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 16-06-2021
    2. Begroting 2022
    3. Kennisneming ontslag 2 bestuurders: mevrouw Rita Demaré (Hooglede) en de heer Dirk Verwilst (Meulebeke)
    4. Benoeming 2 bestuurders
    5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
    6. Mededelingen

    Voor de algemene vergaderingen van WVI werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Koen Bentein als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • De gemeenteraad keurde de invoering van GAS 4 (parkeren en stilstaan) goed in de gemeenteraad van 6 september 2021.  

    Om de verwerking van de GAS-boetes voor de hele zone gelijk te laten lopen en een vlotte verwerking te garanderen, wordt voorgesteld om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de stad Ieper.  

  • In de gemeenteraad van 3 juli 2017 werd de aanvraag van MIROM Roeselare  om camera’s te plaatsen op het grondgebied van de gemeente goedgekeurd. Om blijvend tegemoet te komen aan de vraag naar camera-inzet in kader van de handhaving als sluitstuk van een integraal zwerfvuilbeleid en om een vlotte opvolging te garanderen heeft MIROM Roeselare geïnvesteerd in bijkomende camera's en extra personeel. Ondertussen zijn acht camera's operationeel in het hele werkingsgebied en volgde een tweede medewerker de opleiding tot GAS-vaststeller. Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van de gemeente, dient toestemming gegeven te worden door de gemeenteraad. Er wordt gevraagd om Ine Sibiet, dienst Openbare Netheid - MIROM Roeselare, aan te stellen als GAS-vaststeller op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle teneinde vaststellingen te kunnen doen in het kader van sluikstorten en zwerfvuil. 

Financiële dienst

  • De gouverneur heeft de jaarrekening 2020 goedgekeurd. In bijlage werd het goedkeuringsbesluit opgenomen.

    Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele opmerkingen, wel tot enkele technische bemerkingen.

  • Het studiebureau ARCH N.V. werd door de hulpverleningszone Westhoek aangesteld om een nieuw voorstel uit te werken voor de financiële verdeelsleutel. De financiële verdeelsleutel is de basis voor de berekening van de bedragen die elke gemeente aan de hulpverleningszone dient te betalen.

    De nieuwe berekeningswijze houdt rekening met de volgende elementen:
    - uitgaven en ontvangsten moeten verdeeld worden volgens een dynamisch model;
    - gemeenten betalen voor de hen verleende dienstverlening uit de zone;
    - er moet een onderscheiden benadering zijn voor de dotaties van brandweer- en ambulancediensten.

    Iedere betrokken gemeenteraad dient zijn akkoord m.b.t. de verdeelsleutel te verlenen, anders wordt de verdeelsleutel opgelegd door de provinciegouverneur volgens de criteria en gewicht ervan opgenomen in artikel 68 §3 van de wet betreffende de civiele veiligheid.

    De voorgestelde nieuwe verdeelsleutel bedraagt voor het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle 2,57% voor het aandeel brandweer en 1,18% voor DGH (Dringende Geneeskundige Hulpverlening). Het aandeel in de totale gemeentelijke dotatie wordt berekend op 2,22%. 
    De nieuwe financiële verdeelsleutel is voor het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle lager dan de verdeelsleutel die door de gouverneur werd vastgesteld in 2021 (2,46%) en de oorspronkelijk door de zoneraad voorgestelde bijdrage van 2,75% in 2021.


Wonen

Woondienst

Leven

Team Ontspannen

Vragen en antwoord