Terug
Gepubliceerd op 14/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 13/12/2021 - 19:30 Hybride (raadzaal De Bron of digitaal via teams)

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen

Afwezig

Sabine De Wandel

Secretaris

Dominiek Vancolen

Voorzitter

Koen Bentein

Agendapunten

12.

2021_GR_00157 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein
12.

2021_GR_00157 - Vragen en antwoord - Aktename

2021_GR_00157 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte.

1.

2021_GR_00163 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00163 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00163 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring

2021_GR_00163 - Wijziging huishoudelijk reglement gemeenteraad - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen

Aanleiding en context

Het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie heeft, naast de fysieke vergadervorm, ook de vergadervormen digitaal en hybride vergaderen voor de lokale vergaderorganen decretaal verankerd.

De Vlaamse Regering heeft op 10 september 2021 een besluit goedgekeurd die verdere uitvoering geeft aan hogervermeld wijzigingsdecreet en die de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen bepaalt. Wat de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn betreft, blijft fysiek vergaderen het uitgangspunt. Deze organen kunnen enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden die vermeld worden in hun huishoudelijk reglement.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt in die zin aangepast. Daarnaast wordt de term "OCMW-raad" vervangen door "raad voor maatschappelijk welzijn" en worden enkele typfouten gecorrigeerd.

Regelgeving: bevoegdheid
8a80be927d4ff19f017d565997f222e7
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 38 van het decreet lokaal bestuur
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 38 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed. 

2.

2021_GR_00156 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00156 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_GR_00156 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00156 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.  Het audioverslag kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 02:26:00.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 wordt goedgekeurd.

3.

2021_GR_00158 - Cipal - agenda algemene vergadering op 16 december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00158 - Cipal - agenda algemene vergadering op 16 december 2021 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00158 - Cipal - agenda algemene vergadering op 16 december 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00158 - Cipal - agenda algemene vergadering op 16 december 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Vlaams decreet van 6 juli 2001 ivm de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Statuten van Cipal
  • Gemeenteraadsbeslissing van 15 november 2021 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Cipal werden aangeduid.
Aanleiding en context

In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Cipal op 16 december 2021.

Op de agenda van de algemene vergadering :

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s) 
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022 
  3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur 
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering  

Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s) 
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022 
  3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur 
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering 

Artikel 2

Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.

4.

2021_GR_00140 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 gemeente - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00140 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 gemeente - Vaststelling
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00140 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 gemeente - Vaststelling

2021_GR_00140 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 gemeente - Vaststelling

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het Decreet Lokaal Bestuur
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale raportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen 
  • Omzendbrief KB-ABB 2019-4 van 3 mei 2019
Aanleiding en context

De gemeenteraad stelt de 2de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 vast.

De 2de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.

In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.

In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.

De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.

De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.langemark-poelkapelle.be.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 19/11/2021.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2  werd op 24/11/2021 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 vast.

5.

2021_GR_00139 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00139 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00139 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW - Goedkeuring

2021_GR_00139 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het Decreet Lokaal Bestuur
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale raportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen 
  • Omzendbrief KB-ABB 2019-4 van 3 mei 2019
Aanleiding en context

De gemeenteraad keurt de 2de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed.

De 2de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.

In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.

In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.

De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.

De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.langemark-poelkapelle.be.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 19/11/2021.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 van het OCMW werd vastgesteld door de OCMW-raad op 13/12/2021.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW werd op 24/11/2021 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW goed.

6.

2021_GR_00153 - Politiezone Arro Ieper - gemeentelijke bijdrage - toelage 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00153 - Politiezone Arro Ieper - gemeentelijke bijdrage - toelage 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00153 - Politiezone Arro Ieper - gemeentelijke bijdrage - toelage 2022 - Goedkeuring

2021_GR_00153 - Politiezone Arro Ieper - gemeentelijke bijdrage - toelage 2022 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid;
  • De begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper van de politieraad van 9 december 2021;
  • Dat de wet van 7 december 1998 voornoemd, bepaalt dat de gemeenten het tekort van de politiezone dienen te dragen; 
  • Het positief advies van het politiecollege van 15 oktober 2021 en van de begrotingscommissie;
  • De artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
  • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Aanleiding en context

De begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone  Arro Ieper worden ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 9 december 2021 (zie bijlage).

Hierin is voor 2021 een indexering van de toelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1% t.o.v. 2020. In de meerjarenplanning wordt momenteel voor de jaren 2022 en 2023 respectievelijk 1,5% en 1,75 % voorzien, voor de jaren 2024 en 2025 wordt 2% aangehouden.
De indexering heeft als doel de financiering van de stijging gezondheidsindex, stijging van de geldelijke loopbanen, de verhoging van de patronale pensioenlasten van de statutaire personeelsleden, de tragere groei van de federale toelagen en de in voege treding van het nieuwe sectoraal akkoord van de geïntegreerde politiezone. Bedoeling was en is dat met deze indexatie geen grote sprongen moeten gemaakt worden in de toekomst inzake gemeentelijke dotaties en dat de huidige buffer gedeeltelijk mag aangewend worden voor de financiering.

De bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper wordt als volgt bepaald voor de begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 in de politiebegroting: 


Naam stad/gemeente

BW 2021

Begroting 2022

1

Ieper

3.518.854

3.571.637

2

Poperinge

1.640.179

1.664.782

3

Wervik

1.372.394

1.392.980

4

Zonnebeke

832.642

845.132

5

Staden

796.030

807.971

6

Moorslede

745.821

757.009

7

Heuvelland

692.473

702.860

8

Langemark-Poelkapelle

550.214

558.467

9

Vleteren

246.864

250.567

10

Mesen

64.854

65.827


10.460.327

10.617.231


 

Overzicht van de dotaties van de voorbije jaren voor de gemeente Langemark-Poelkapelle:

2009 = € 442.856
2010 = € 451.987
2011 = € 461.027
2012 = € 469.962
2013 = € 488.760
2014 = € 508.311
2015 = € 523.560
2016 = € 523.560
2017 = € 528.796
2018 = € 528.796
2019 = € 534.084
2020 = € 544.766
2021 = € 550.214
2022 = € 558.467

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De bijdrage van de gemeente zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2021 en in de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper goed te keuren.
De berekende bijdrage voor het Lokaal bestuur van 2020 tot 2025 werd opgenomen in de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

Artikel 2

Het besluit ter goedkeuring over te maken aan de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en een afschrift te bezorgen aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.

7.

2021_GR_00155 - Recyclagepark - Kosteloze grondafstand door de WVI en toevoeging Landetbeekstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00155 - Recyclagepark - Kosteloze grondafstand door de WVI en toevoeging Landetbeekstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00155 - Recyclagepark - Kosteloze grondafstand door de WVI en toevoeging Landetbeekstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring

2021_GR_00155 - Recyclagepark - Kosteloze grondafstand door de WVI en toevoeging Landetbeekstraat aan het openbaar domein - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Gemeentedecreet 
Aanleiding en context

De WVI is  momenteel nog eigenaar van de Landetbeekstraat, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie D, nummers 1290A (wegenis, 666 m²) en 1290B (groenzone met bufferbekken, 246 m²).

De gemeenteraad heeft op 7 maart de rooilijn en het bestek goedgekeurd. De stedenbouwkundige vergunning werd verleend door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar op 16 november 2016.

De WVI heeft de wegenis en groenzone aangelegd. De WVI wenst de Landetbeekstraat en aangrenzende groenzone met bufferbekken nu kostenloos over te dragen aan het gemeentelijk openbaar domein. Het bufferbekken buffert zowel het water van het bedrijfsverzamelgebouw als van het recyclagepark.

Na de overdracht staat de gemeente in voor het verder onderhoud.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de akte, opgemaakt door notaris Pieter Van Hoestenberghel, voor de kosteloze grondafstand van de Landetbeekstraat en aangrenzende groenzone met bufferbekken goed. 

Artikel 2

De Landetbeekstraat en aangrenzende groenzone met bufferbekken, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie D, nummers 1290A en 1290B, wordt toegevoegd aan het openbaar domein. 

8.

2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), zoals gewijzigd
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement voor het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema)
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan “Huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval”
  • De zonale politieverordening van de politiezone Arro Ieper zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 7 maart 2016 en gewijzigd op 3 juli 2017
  • Het politiereglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, 'hoofdstuk VIII - Het containerpark' dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad op 23 december 2002 en gewijzigd op 16 maart 2009
  • Princiepsbeslissing van de gemeenteraad op 22 december 2008 tot invoering van het diftarssysteem op het gemeentelijk recyclagepark
  • Het aanvoerreglement voor het gebruik van het recyclagepark zoals voorgelegd aan de gemeenteraad op 14 december 2020
Aanleiding en context
Diftar betekent dat er voor de aanvoer van bepaalde afvalstoffen moet worden betaald. Het opzet is burgers aan te zetten om maximaal afval te voorkomen. Er wordt gebruik gemaakt van weegbruggen om de hoeveelheid van deze aangevoerde fracties te bepalen. Naar aanleiding van de jaarlijkse goedkeuring van de tarieven in de Raad van Bestuur van MIROM Roeselare op 6 oktober 2021 moet het gemeentelijk retributiereglement ook aangepast worden. In bijlage de prijslijst van MIROM waarin de prijzen vermeld worden voor 2021 en 2022. De tarieven wijzigen niet t.o.v. 2021. De aankoop van  PBM's (overall, handschoenen, masker) i.k.v. de veilige asbestverwijdering wordt toegevoegd (10 euro per set).
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het retributiereglement goed:

Artikel 1

Voor een periode ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.

Artikel 2: Toegang tot het recyclagepark

De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.

Artikel 3: Soorten afvalstoffen

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.

3.1. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):

Elektro (AEEA)

Elektriciteitskabels

Glazen flessen en bokalen (glasbol)

Klein gevaarlijk afval: frituurolie, TL-lampen, batterijen, verfafval, motorolie,…
(niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen)

Metaal

Papier-karton

PMD (verplicht in een PMD-zak)

Textiel

 3.2. Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):

 

Retributie

Asbestcement

165 euro / 1.000 kg

Asbestzak (groot)

2,50 euro / zak

Asbestzak (klein)

1,50 euro / zak
Set PBM's (overall, handschoenen, masker)10 euro / set

Gipsafval

145 euro / 1.000 kg

Harde plastic

270 euro / 1.000 kg

Houtafval

85 euro / 1.000 kg

Niet recycleerbaar afval

110 euro / 1.000 kg

Piepschuim (1.500 liter zak)*

1,35 euro / zak

Piepschuim

135 euro / 1.000 kg

Steenpuin

25 euro / 1.000 kg

Tuinafval

50 euro / 1.000 kg

Vlak glas

45 euro / 1.000 kg

* KMO’s en zelfstandigen

3.3. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):

 

Retributie

Brandbaar grofvuil (particulieren)

200 euro / 1.000 kg

Brandbaar grofvuil (KMO’s)

215 euro / 1.000 kg

 

Artikel 4: Vrijstelling

Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/jaar voor volgende categorieën:

  • reglementair ingeschreven inwoners;
  • reglementair ingeschreven vreemdelingen;
  • derden die aanvoeren voor een producent die inwoner is in de gemeente (vrijstelling in functie van saldo van producent);
  • nabestaanden overledenen van de gemeente (vrijstelling in functie van saldo overledene);
  • verenigingen met toestemming van het gemeentebestuur.

Eens de vrijstelling is opgebruikt, kan er nog eens 1.000 kg/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25 euro/1.000 kg. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in artikel 3.

Er geldt eenzelfde vrijstelling per vereniging, mits deze vereniging voldoet aan volgende voorwaarden:

  • de vereniging is actief op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle;
  • de vereniging heeft een vast lokaal.

Artikel 5

De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.

De vrijstelling geldt per vereniging met een vast lokaal. De leden van de vereniging zijn de natuurlijke personen die jaarlijks worden doorgegeven aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6

De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.

Artikel 7

Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).

Artikel 8

Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.

Artikel 9

De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, volgens de Belgische wettelijke bepalingen, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.

Artikel 10

Het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen.
Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.

Artikel 11

In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning en worden er 10 euro administratiekosten aangerekend. Na 1 maand volgt een 2de aanmaning en worden de administratiekosten verhoogd met 10 euro. Indien nog niet betaald wordt start het gemeentebestuur de administratieve invordering.

Artikel 12

Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s van de overleden referentiepersoon.

Artikel 13

De badge kost 5 euro.

Artikel 14

Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.

9.

2021_GR_00161 - Verkoop van restafval- en PMD-zakken voor de dienstjaren 2020-2025 - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00161 - Verkoop van restafval- en PMD-zakken voor de dienstjaren 2020-2025 - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00161 - Verkoop van restafval- en PMD-zakken voor de dienstjaren 2020-2025 - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

2021_GR_00161 - Verkoop van restafval- en PMD-zakken voor de dienstjaren 2020-2025 - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), zoals gewijzigd
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement voor het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema)
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan “Huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval”
Aanleiding en context
De gemeente Langemark-Poelkapelle is aangesloten bij de opdrachtgevende vereniging MIROM Roeselare voor wat betreft de huisvuilophaling en –verwerking. Naar aanleiding van de jaarlijkse goedkeuring van de tarieven in de Raad van Bestuur van MIROM Roeselare op 6 oktober 2021 moet het gemeentelijk retributiereglement ook aangepast worden. In bijlage de prijslijst van MIROM waarin de prijzen vermeld worden voor 2021 en 2022. De prijs voor de PMD-zak 120 liter voor scholen en verenigingen wijzigt van 0,15 euro per zak naar 0,25 euro per zak.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor een periode die ingaat vanaf 1 januari 2022 en eindigt op 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor:

Omschrijving Kostprijs per zak Kostprijs per rol
Grote restafvalzak 60 liter (particulier, KMO en gemeentelijk afval) 1,70 euro 17,00 euro (10 zakken)
Kleine restafvalzak 30 liter (particulier) 0,85 euro  8,50 euro (10 zakken)
PMD-zak 60 liter 0,15 euro  3,00 euro (20 zakken)
PMD-zak 120 liter (scholen en verenigingen) 0,25 euro  2,50 euro (10 zakken)

De restafvalzakken (60 liter en 30 liter) en de PMD-zakken (60 liter) worden verkocht in het gemeentehuis en bij lokale handelaars.

De PMD-zakken (120 liter) voor scholen en verenigingen worden in het gemeentehuis en bij MIROM Roeselare verkocht.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd op het ogenblik van de aankoop en/of levering van de zakken.

Artikel 3

Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verstuurd.

10.

2021_GR_00162 - MIROM Roeselare - Algemene prijslijst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00162 - MIROM Roeselare - Algemene prijslijst - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_GR_00162 - MIROM Roeselare - Algemene prijslijst - Goedkeuring

2021_GR_00162 - MIROM Roeselare - Algemene prijslijst - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • De goedkeuring van de gemeenteraad van 16 maart 2009 van de aanpassing van het algemeen politiereglement n.a.v. het nieuw systeem van ophaling groot huisvuil op aanvraag
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), zoals gewijzigd
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement voor het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema)
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan “Huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval”
Aanleiding en context
De gemeente Langemark-Poelkapelle is aangesloten bij de opdrachtgevende vereniging MIROM Roeselare voor wat betreft de huisvuilophaling en –verwerking. Naar aanleiding van de jaarlijkse goedkeuring van de tarieven in de Raad van Bestuur van MIROM Roeselare op 6 oktober 2021 vraagt MIROM Roeselare om de algemene prijslijst goed te keuren. In bijlage de prijslijst van MIROM waarin de prijzen vermeld worden voor 2021 en 2022. Deze lijst bevat namelijk ook prijzen die door MIROM Roeselare aan de burgers worden gevraagd m.b.t. de asbestinzameling aan huis en de ophaling van grof vuil en groenafval op aanvraag.
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de algemene prijslijst met de tarieven voor de asbestinzameling aan huis en de ophaling van grof vuil en groenafval op aanvraag, zoals goedgekeurd in de Raad van Bestuur van MIROM Roeselare op 6 oktober 2021, goed.

11.

2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen
Afwezig
Sabine De Wandel
Secretaris
Dominiek Vancolen
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur
  • Het artikel 2, §1, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953. Volgens dit artikel geldt het volgende: “De gemeenten worden gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunning van een vreemdeling afleveren, vernieuwen, verlengen of vervangen. Die retributies zijn gelijk aan die welke van Belgische onderdanen worden gevorderd voor het afleveren van identiteitskaarten.”
  • Het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting, gewijzigd bij decreet van 28/05/2010 en decreet van 17/02/2012
  • De omzendbrief van 19/03/2018 betreffende de procedures en leveringstermijnen van paspoorten en reisdocumenten in België (gewoon, dringend, superdringend)
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
  • De gemeenteraadsbeslissing van 14/12/2020 waarin de gemeentebelasting werd vastgesteld op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025.
Aanleiding en context

Naar aanleiding van de indexering van de tarieven van identiteitsdocumenten dient het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020, voor de aanslagjaren 2021-2025, opgeheven en opnieuw vastgesteld in de Gemeenteraad voor de jaren 2022-2025. 

In bijgevoegde tabel vindt u een overzicht van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.
De aanpassingen staan in het rood aangeduid.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

 De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020, voor de dienstjaren 2021-2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld met ingang van 1 januari 2022.
De tarieven zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit.
De belasting valt ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 2

De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij niet betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.

Artikel 3

De stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven, zijn van belasting vrijgesteld.

Artikel 4

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van contante betaling.