De gemeenteraad neemt akte.
Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen
Het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie heeft, naast de fysieke vergadervorm, ook de vergadervormen digitaal en hybride vergaderen voor de lokale vergaderorganen decretaal verankerd.
De Vlaamse Regering heeft op 10 september 2021 een besluit goedgekeurd die verdere uitvoering geeft aan hogervermeld wijzigingsdecreet en die de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen bepaalt. Wat de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn betreft, blijft fysiek vergaderen het uitgangspunt. Deze organen kunnen enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden die vermeld worden in hun huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt in die zin aangepast. Daarnaast wordt de term "OCMW-raad" vervangen door "raad voor maatschappelijk welzijn" en worden enkele typfouten gecorrigeerd.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audioverslag kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 02:26:00.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 15 november 2021 wordt goedgekeurd.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Cipal op 16 december 2021.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
De gemeenteraad stelt de 2de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 vast.
De 2de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.langemark-poelkapelle.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 19/11/2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 werd op 24/11/2021 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 vast.
De gemeenteraad keurt de 2de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed.
De 2de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.langemark-poelkapelle.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 19/11/2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 van het OCMW werd vastgesteld door de OCMW-raad op 13/12/2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW werd op 24/11/2021 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_2 OCMW goed.
De begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper worden ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 9 december 2021 (zie bijlage).
Hierin is voor 2021 een indexering van de toelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1% t.o.v. 2020. In de meerjarenplanning wordt momenteel voor de jaren 2022 en 2023 respectievelijk 1,5% en 1,75 % voorzien, voor de jaren 2024 en 2025 wordt 2% aangehouden.
De indexering heeft als doel de financiering van de stijging gezondheidsindex, stijging van de geldelijke loopbanen, de verhoging van de patronale pensioenlasten van de statutaire personeelsleden, de tragere groei van de federale toelagen en de in voege treding van het nieuwe sectoraal akkoord van de geïntegreerde politiezone. Bedoeling was en is dat met deze indexatie geen grote sprongen moeten gemaakt worden in de toekomst inzake gemeentelijke dotaties en dat de huidige buffer gedeeltelijk mag aangewend worden voor de financiering.
De bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper wordt als volgt bepaald voor de begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 in de politiebegroting:
Naam stad/gemeente | BW 2021 | Begroting 2022 | |
1 | Ieper | 3.518.854 | 3.571.637 |
2 | Poperinge | 1.640.179 | 1.664.782 |
3 | Wervik | 1.372.394 | 1.392.980 |
4 | Zonnebeke | 832.642 | 845.132 |
5 | Staden | 796.030 | 807.971 |
6 | Moorslede | 745.821 | 757.009 |
7 | Heuvelland | 692.473 | 702.860 |
8 | Langemark-Poelkapelle | 550.214 | 558.467 |
9 | Vleteren | 246.864 | 250.567 |
10 | Mesen | 64.854 | 65.827 |
10.460.327 | 10.617.231 |
Overzicht van de dotaties van de voorbije jaren voor de gemeente Langemark-Poelkapelle:
2009 = € 442.856
2010 = € 451.987
2011 = € 461.027
2012 = € 469.962
2013 = € 488.760
2014 = € 508.311
2015 = € 523.560
2016 = € 523.560
2017 = € 528.796
2018 = € 528.796
2019 = € 534.084
2020 = € 544.766
2021 = € 550.214
2022 = € 558.467
De bijdrage van de gemeente zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2021 en in de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper goed te keuren.
De berekende bijdrage voor het Lokaal bestuur van 2020 tot 2025 werd opgenomen in de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Het besluit ter goedkeuring over te maken aan de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en een afschrift te bezorgen aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.
De WVI is momenteel nog eigenaar van de Landetbeekstraat, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie D, nummers 1290A (wegenis, 666 m²) en 1290B (groenzone met bufferbekken, 246 m²).
De gemeenteraad heeft op 7 maart de rooilijn en het bestek goedgekeurd. De stedenbouwkundige vergunning werd verleend door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar op 16 november 2016.
De WVI heeft de wegenis en groenzone aangelegd. De WVI wenst de Landetbeekstraat en aangrenzende groenzone met bufferbekken nu kostenloos over te dragen aan het gemeentelijk openbaar domein. Het bufferbekken buffert zowel het water van het bedrijfsverzamelgebouw als van het recyclagepark.
Na de overdracht staat de gemeente in voor het verder onderhoud.
De gemeenteraad keurt de akte, opgemaakt door notaris Pieter Van Hoestenberghel, voor de kosteloze grondafstand van de Landetbeekstraat en aangrenzende groenzone met bufferbekken goed.
De Landetbeekstraat en aangrenzende groenzone met bufferbekken, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie D, nummers 1290A en 1290B, wordt toegevoegd aan het openbaar domein.
De raad keurt het retributiereglement goed:
Artikel 1
Voor een periode ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.
Artikel 2: Toegang tot het recyclagepark
De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.
Artikel 3: Soorten afvalstoffen
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
3.1. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Elektro (AEEA) |
Elektriciteitskabels |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
Klein gevaarlijk afval: frituurolie, TL-lampen, batterijen, verfafval, motorolie,… |
Metaal |
Papier-karton |
PMD (verplicht in een PMD-zak) |
Textiel |
3.2. Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):
|
Retributie |
Asbestcement |
165 euro / 1.000 kg |
Asbestzak (groot) |
2,50 euro / zak |
Asbestzak (klein) |
1,50 euro / zak |
Set PBM's (overall, handschoenen, masker) | 10 euro / set |
Gipsafval |
145 euro / 1.000 kg |
Harde plastic |
270 euro / 1.000 kg |
Houtafval |
85 euro / 1.000 kg |
Niet recycleerbaar afval |
110 euro / 1.000 kg |
Piepschuim (1.500 liter zak)* |
1,35 euro / zak |
Piepschuim |
135 euro / 1.000 kg |
Steenpuin |
25 euro / 1.000 kg |
Tuinafval |
50 euro / 1.000 kg |
Vlak glas |
45 euro / 1.000 kg |
* KMO’s en zelfstandigen
3.3. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
|
Retributie |
Brandbaar grofvuil (particulieren) |
200 euro / 1.000 kg |
Brandbaar grofvuil (KMO’s) |
215 euro / 1.000 kg |
Artikel 4: Vrijstelling
Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/jaar voor volgende categorieën:
Eens de vrijstelling is opgebruikt, kan er nog eens 1.000 kg/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25 euro/1.000 kg. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in artikel 3.
Er geldt eenzelfde vrijstelling per vereniging, mits deze vereniging voldoet aan volgende voorwaarden:
Artikel 5
De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
De vrijstelling geldt per vereniging met een vast lokaal. De leden van de vereniging zijn de natuurlijke personen die jaarlijks worden doorgegeven aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6
De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.
Artikel 7
Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Artikel 8
Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Artikel 9
De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, volgens de Belgische wettelijke bepalingen, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.
Artikel 10
Het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen.
Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Artikel 11
In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning en worden er 10 euro administratiekosten aangerekend. Na 1 maand volgt een 2de aanmaning en worden de administratiekosten verhoogd met 10 euro. Indien nog niet betaald wordt start het gemeentebestuur de administratieve invordering.
Artikel 12
Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s van de overleden referentiepersoon.
Artikel 13
De badge kost 5 euro.
Artikel 14
Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
Voor een periode die ingaat vanaf 1 januari 2022 en eindigt op 31 december 2025 wordt een retributie geheven voor:
Omschrijving | Kostprijs per zak | Kostprijs per rol |
Grote restafvalzak 60 liter (particulier, KMO en gemeentelijk afval) | 1,70 euro | 17,00 euro (10 zakken) |
Kleine restafvalzak 30 liter (particulier) | 0,85 euro | 8,50 euro (10 zakken) |
PMD-zak 60 liter | 0,15 euro | 3,00 euro (20 zakken) |
PMD-zak 120 liter (scholen en verenigingen) | 0,25 euro | 2,50 euro (10 zakken) |
De restafvalzakken (60 liter en 30 liter) en de PMD-zakken (60 liter) worden verkocht in het gemeentehuis en bij lokale handelaars.
De PMD-zakken (120 liter) voor scholen en verenigingen worden in het gemeentehuis en bij MIROM Roeselare verkocht.
De retributie is verschuldigd op het ogenblik van de aankoop en/of levering van de zakken.
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verstuurd.
De gemeenteraad keurt de algemene prijslijst met de tarieven voor de asbestinzameling aan huis en de ophaling van grof vuil en groenafval op aanvraag, zoals goedgekeurd in de Raad van Bestuur van MIROM Roeselare op 6 oktober 2021, goed.
Naar aanleiding van de indexering van de tarieven van identiteitsdocumenten dient het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020, voor de aanslagjaren 2021-2025, opgeheven en opnieuw vastgesteld in de Gemeenteraad voor de jaren 2022-2025.
In bijgevoegde tabel vindt u een overzicht van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.
De aanpassingen staan in het rood aangeduid.
De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020, voor de dienstjaren 2021-2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld met ingang van 1 januari 2022.
De tarieven zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit.
De belasting valt ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij niet betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
De stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven, zijn van belasting vrijgesteld.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van contante betaling.