Terug
Gepubliceerd op 14/12/2021

2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 13/12/2021 - 19:30 Hybride (raadzaal De Bron of digitaal via teams)
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen

Afwezig

Sabine De Wandel

Secretaris

Dominiek Vancolen

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring 2021_GR_00160 - Recyclagepark - Vaststellen retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), zoals gewijzigd
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement voor het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema)
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan “Huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval”
  • De zonale politieverordening van de politiezone Arro Ieper zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 7 maart 2016 en gewijzigd op 3 juli 2017
  • Het politiereglement betreffende huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, 'hoofdstuk VIII - Het containerpark' dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad op 23 december 2002 en gewijzigd op 16 maart 2009
  • Princiepsbeslissing van de gemeenteraad op 22 december 2008 tot invoering van het diftarssysteem op het gemeentelijk recyclagepark
  • Het aanvoerreglement voor het gebruik van het recyclagepark zoals voorgelegd aan de gemeenteraad op 14 december 2020

Aanleiding en context

Diftar betekent dat er voor de aanvoer van bepaalde afvalstoffen moet worden betaald. Het opzet is burgers aan te zetten om maximaal afval te voorkomen. Er wordt gebruik gemaakt van weegbruggen om de hoeveelheid van deze aangevoerde fracties te bepalen. Naar aanleiding van de jaarlijkse goedkeuring van de tarieven in de Raad van Bestuur van MIROM Roeselare op 6 oktober 2021 moet het gemeentelijk retributiereglement ook aangepast worden. In bijlage de prijslijst van MIROM waarin de prijzen vermeld worden voor 2021 en 2022. De tarieven wijzigen niet t.o.v. 2021. De aankoop van  PBM's (overall, handschoenen, masker) i.k.v. de veilige asbestverwijdering wordt toegevoegd (10 euro per set).

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het retributiereglement goed:

Artikel 1

Voor een periode ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.

Artikel 2: Toegang tot het recyclagepark

De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.

Artikel 3: Soorten afvalstoffen

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.

3.1. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):

Elektro (AEEA)

Elektriciteitskabels

Glazen flessen en bokalen (glasbol)

Klein gevaarlijk afval: frituurolie, TL-lampen, batterijen, verfafval, motorolie,…
(niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen)

Metaal

Papier-karton

PMD (verplicht in een PMD-zak)

Textiel

 3.2. Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):

 

Retributie

Asbestcement

165 euro / 1.000 kg

Asbestzak (groot)

2,50 euro / zak

Asbestzak (klein)

1,50 euro / zak
Set PBM's (overall, handschoenen, masker)10 euro / set

Gipsafval

145 euro / 1.000 kg

Harde plastic

270 euro / 1.000 kg

Houtafval

85 euro / 1.000 kg

Niet recycleerbaar afval

110 euro / 1.000 kg

Piepschuim (1.500 liter zak)*

1,35 euro / zak

Piepschuim

135 euro / 1.000 kg

Steenpuin

25 euro / 1.000 kg

Tuinafval

50 euro / 1.000 kg

Vlak glas

45 euro / 1.000 kg

* KMO’s en zelfstandigen

3.3. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):

 

Retributie

Brandbaar grofvuil (particulieren)

200 euro / 1.000 kg

Brandbaar grofvuil (KMO’s)

215 euro / 1.000 kg

 

Artikel 4: Vrijstelling

Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/jaar voor volgende categorieën:

  • reglementair ingeschreven inwoners;
  • reglementair ingeschreven vreemdelingen;
  • derden die aanvoeren voor een producent die inwoner is in de gemeente (vrijstelling in functie van saldo van producent);
  • nabestaanden overledenen van de gemeente (vrijstelling in functie van saldo overledene);
  • verenigingen met toestemming van het gemeentebestuur.

Eens de vrijstelling is opgebruikt, kan er nog eens 1.000 kg/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25 euro/1.000 kg. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in artikel 3.

Er geldt eenzelfde vrijstelling per vereniging, mits deze vereniging voldoet aan volgende voorwaarden:

  • de vereniging is actief op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle;
  • de vereniging heeft een vast lokaal.

Artikel 5

De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.

De vrijstelling geldt per vereniging met een vast lokaal. De leden van de vereniging zijn de natuurlijke personen die jaarlijks worden doorgegeven aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6

De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.

Artikel 7

Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).

Artikel 8

Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.

Artikel 9

De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, volgens de Belgische wettelijke bepalingen, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.

Artikel 10

Het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen.
Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.

Artikel 11

In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning en worden er 10 euro administratiekosten aangerekend. Na 1 maand volgt een 2de aanmaning en worden de administratiekosten verhoogd met 10 euro. Indien nog niet betaald wordt start het gemeentebestuur de administratieve invordering.

Artikel 12

Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s van de overleden referentiepersoon.

Artikel 13

De badge kost 5 euro.

Artikel 14

Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.