Terug
Gepubliceerd op 14/12/2021

2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 13/12/2021 - 19:30 Hybride (raadzaal De Bron of digitaal via teams)
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen

Afwezig

Sabine De Wandel

Secretaris

Dominiek Vancolen

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring 2021_GR_00159 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 - Opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Juridische grond

  • Het decreet lokaal bestuur
  • Het artikel 2, §1, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953. Volgens dit artikel geldt het volgende: “De gemeenten worden gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunning van een vreemdeling afleveren, vernieuwen, verlengen of vervangen. Die retributies zijn gelijk aan die welke van Belgische onderdanen worden gevorderd voor het afleveren van identiteitskaarten.”
  • Het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting, gewijzigd bij decreet van 28/05/2010 en decreet van 17/02/2012
  • De omzendbrief van 19/03/2018 betreffende de procedures en leveringstermijnen van paspoorten en reisdocumenten in België (gewoon, dringend, superdringend)
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
  • De gemeenteraadsbeslissing van 14/12/2020 waarin de gemeentebelasting werd vastgesteld op de afgifte van administratieve stukken voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de indexering van de tarieven van identiteitsdocumenten dient het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020, voor de aanslagjaren 2021-2025, opgeheven en opnieuw vastgesteld in de Gemeenteraad voor de jaren 2022-2025. 

In bijgevoegde tabel vindt u een overzicht van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.
De aanpassingen staan in het rood aangeduid.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

 De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020, voor de dienstjaren 2021-2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld met ingang van 1 januari 2022.
De tarieven zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit.
De belasting valt ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 2

De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij niet betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.

Artikel 3

De stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven, zijn van belasting vrijgesteld.

Artikel 4

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van contante betaling.