Terug
Gepubliceerd op 08/09/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 06/09/2021 - 19:00 OC Den Tap

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Sabine De Wandel

Afwezig

Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Agendapunten

1.

2021_GR_00086 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Sabine De Wandel
Afwezig
Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00086 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00086 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00086 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Aanleiding en context

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 01:33:30.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 wordt goedgekeurd.

2.

2021_GR_00089 - Ontslag raadslid dhr José Victoor - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Sabine De Wandel
Afwezig
Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
2.

2021_GR_00089 - Ontslag raadslid dhr José Victoor - Aktename

2021_GR_00089 - Ontslag raadslid dhr José Victoor - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Ontslagname van dhr José Victoor op 7 juli 2021
Aanleiding en context

Dhr José Victoor diende op 7 juli 2021 zijn ontslag in als raadslid.

Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van het ontslag van dhr José Victoor als raadslid.

3.

2021_GR_00095 - Aanstellen van opvolgend raadslid mevr Heidi Coppenolle en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Sabine De Wandel
Afwezig
Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
3.

2021_GR_00095 - Aanstellen van opvolgend raadslid mevr Heidi Coppenolle en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

2021_GR_00095 - Aanstellen van opvolgend raadslid mevr Heidi Coppenolle en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Beslissing van de gemeenteraad van 6 september 2021 waarbij akte genomen wordt van het ontslag van dhr José Victioor als raadslid
  • Antwoord van 1ste kandidaat-opvolger, mevr Heidi Coppenolle, waarbij zij het mandaat van raadslid wenst op te nemen
  • Onderzoek van de geloofsbrieven vanmevr Heidi Coppenolle
Aanleiding en context

Ten gevolge het ontslag van dhr José Victoor wordt een vervangend raadslid aangesteld.

Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

De eerste opvolger, mevr Heidi Coppenolle, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De geloofsbrieven van mevr Heidi Coppenolle, kandidaat-opvolger, worden door de voorzitter van de raad geldig verklaard.

Artikel 2

In handen van de voorzitter van de raad legt mevr Heidi Coppenolle de grondwettelijke eed af.

Artikel 3

Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.

4.

2021_GR_00091 - Zonale politieverordening - aanpassing vanaf 1 oktober 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00091 - Zonale politieverordening - aanpassing vanaf 1 oktober 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00091 - Zonale politieverordening - aanpassing vanaf 1 oktober 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00091 - Zonale politieverordening - aanpassing vanaf 1 oktober 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus (WGP);
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
  • Beslissingen van de politieraad van 8 oktober, 17 december 2015 en 8 juni 2017, waarbij gunstig advies werd verleend aan de zonale politieverordening en navolgende wijzigingen;
  • Goedkeuring van de zonale verordening in de gemeenteraad van 3 juli 2017; 
  • Beslissing van de politieraad van 10 december 2020 en 5 februari 2021.
Aanleiding en context

De politiezone Arro Ieper, stelt voor om een aantal aanpassingen door te voeren aan de zonale verordening van de politiezone Arro Ieper.   De wijzigingen zouden - mits goedkeuring door de gemeenteraad -  ingaan vanaf 1/10/2021. 

De belangrijkste aanpassingen zijn: 

  • Bij het delven van grachten wordt specie op een zo smal mogelijke strook gelegd, maar op minstens 1 meter van de talud.(art. 2.3.2.2)
  • Mbt de zorg voor dieren, worden volgende bepalingen extra opgenomen (behalve honden aan de leiband en ophitsen van honden) (art. 2.10.1): 
    • Zij die niet de nodige voorzorgsmaatregelen nemen zodat de dieren geen aanleiding geven tot hinderlijke of gevaarlijke situaties op het openbaar domein. 
    • Zij die de dieren laten rondzwerven of onbewaakt op de openbare weg en voor het publiek toegankelijke plaatsen laten lopen.
    • Zij die een dier begeleiden dat ze niet onder controle of in de hand kunnen houden.
  • Mbt het gebruik van lachgas (disiksofoxide) wordt het volgende opgenomen (art. 2.10.2)
  • Met een administratieve geldboete van minimum 125€ en maximum 300€, onverminderd strengere straffen door de wet opgelegd zo die er zijn, worden gestraft:
    • Zij die schadelijke stoffen als lachgas, klaviergas en aanstekergas verhandelen en/of bezitten als de handel en/of het bezit ervan gericht is op een oneigenlijk gebruik van deze gassen met het oog op het opwekken van een roeseffect.
    • Zij die voorwerpen verkopen en/of bezitten die de menselijke consumptie van lachgas faciliteren.
    • De uitbaters en hun aangestelden van private maar publiek toegankelijke inrichtingen die, al dan niet stilzwijgend, het gebruik van schadelijke stoffen als lachgas, klaviergas, aanstekergas met het oog op het opwekken van een roeseffect toe laten in hun zaak.
    • Zij die op het publiek domein en in private maar voor het publiek toegankelijke plaatsen lachgas, klaviergas, aanstekergas en verdampte alcohol inhaleren met het oog op het opwekken van een roeseffect.
  • Om de hulpdiensten beter te beschermen, werd volgende artikel opgenomen (art. 2.10.5): 
  • Met een administratieve geldboete van minimum € 125 en maximum € 300 onverminderd strengere straffen door de wet opgelegd zo die er zijn, worden gestraft:

    • Zij die de vlotte doorgang, het zicht en andere gelegitimeerde tussenkomsten van toezicht- en/of hulpdiensten in de openbare ruimte en/of publiek toegankelijk inrichtingen verhinderen of bemoeilijken. Dit kan onder meer door:
      • het gooien van voorwerpen naar de toezicht- en/of hulpdienst of dienstvoertuig
      • het uitvoeren van afleidingsmanoeuvres of op een andere wijze nadrukkelijk de aandacht te trekken van de toezicht- en/of hulpdiensten
      • een weigering om de plaats van de tussenkomst te verlaten
      • het betreden van een afgebakende perimeter of zone
      • het opruien van mensen rondom de gelegitimeerde tussenkomst

Onder toezicht- en/of hulpdiensten worden o.a. begrepen: politiediensten, hulpverleners, brandweer, ambulanciers, toezichthoudend gemeente- en stadspersoneel, bijzondere inspectiediensten...

  • Mbt de vogelschrikkanonnen (art. 4.5.1): 

    • Werd opgenomen dat de kanonnen op minimum 300 meter van elkaar moeten staan 
    • Dat de naam en telefoonnummer van de gebruiker moet vermeld zijn op het toestel.  


Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de zonale verordening, zoals positief geadviseerd in de politiezone van 10 juni 2021 en opgenomen in bijlage van dit punt, goed.  

5.

2021_GR_00092 - Invoering zonale verordening verkeer - stilstaan en parkeren (GAS 4) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00092 - Invoering zonale verordening verkeer - stilstaan en parkeren (GAS 4) - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00092 - Invoering zonale verordening verkeer - stilstaan en parkeren (GAS 4) - Goedkeuring

2021_GR_00092 - Invoering zonale verordening verkeer - stilstaan en parkeren (GAS 4) - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus (WGP);
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
  • Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
  • Beslissingen van de politieraad van 8 oktober, 17 december 2015 en 8 juni 2017, waarbij gunstig advies werd verleend aan de zonale politieverordening en navolgende wijzigingen;
  • Goedkeuring van de zonale verordening in de gemeenteraad van 3 juli 2017; 
  • Beslissing van de politieraad van 10 december 2020 en 5 februari 2021.
Aanleiding en context

De politiezone Arro Ieper, stelt voor een zonale verordening verkeer GAS 4 in te voeren.   De wijzigingen zouden - mits goedkeuring door de gemeenteraad -  ingaan vanaf 1/10/2021. 

Sinds 2014 kunnen de gemeente ook inbreuken op stilstaan en parkeren via administratieve sancties beboeten.  De inbreuken op stilstaan en parkeren die kunnen worden gesanctioneerd, moeten ruim gezien worden : 

Zijn overtredingen van de eerste categorie, bestraft met een administratieve geldboete of een onmiddellijke betaling van 58 euro:

  • Parkeren in de woonerven/erven
  • Stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen
  • Parkeren in voetgangerszones
  • Opstelling stilstaand of geparkeerd voertuig ten opzichte van de rijrichting
  • Stilstaan of parkeren op een berm 
  • Stilstaan of parkeren volledig of deel op de rijbaan
  • Opstellen fietsen/tweewielige bromfietsen 
  • Opstelling motorfietsen 
  • Stilstaat en parkeren op plaatsen waar gevaar veroorzaakt kan worden of onnodige hinder zou veroorzaken 
  • Parkeren op specifieke plaatsen volgens KB 1/12/1975 (te dicht van een ander voertuig, op minder dan 15 meter van bushalte, voor inrit woningen, ...)
  • Onjuiste aanduiding parkeerschijf
  • Parkeren onrijvaardige motorvoertuigen en aanhangwagens 
  • Parkeren auto's, slepen en aanhangwagens met een MTM van meer dan 7,5 ton
  • Parkeren reclamevoertuigen 
  • Verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren 
  • Verkeersbord halfmaandelijks parkeren 
  • Stilstaan en parkeren op verkeersgeleiders en verdrijvingvlakken 
  • Stilstaan en parkeren op witte markering parkeerzone
  • Stilstaan en parkeren op dambordmarkeringen 
  • Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder 
  • Verkeer in voetgangerszones

Zijn overtredingen van de tweede categorie, bestraft met een administratieve geldboete of een onmiddellijke betaling van 116 euro:

  • Stilstaan en parkeren op autowegen 
  • Stilstaan en parkeren op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, onderbruggingen of tunnels, na een helling
  • Stilstaan en parkeren op plaatsen waar voetgangers en fietsers op de rijweg moeten komen, waar doorgang van een spoorvoertuig gehinderd wordt, wanneer vrije doorgang minder dan 3 meter op rijbaan 

Om GAS 4 in te voeren, moet een protocolakkoord worden gesloten met de procureur des konings, waarbij hij/zij afziet van de behandeling van verkeersinbreuken, kaderend in GAS 4.  

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de zonale verordening verkeer - stilstaan en parkeren (GAS 4), zoals voorgesteld door de zone Arro Ieper en in bijlage bij dit punt, goed.

6.

2021_GR_00093 - Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00093 - Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00093 - Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer - Goedkeuring

2021_GR_00093 - Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS- wet);

Artikel 135,§2 van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen; 

Besluit van de gemeenteraad van 6 september 2021 tot vaststelling van het politiereglement op het stilstaan en parkeren;

Besluit van de gemeenteraad van 6 september 2021 tot hervaststelling van het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

Overwegende de bespreking van het ontwerp van protocolakkoord tijdens de zonale veiligheidsraad van 28 mei 2021;

Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 6 september 2021 wordt de zonale verordening verkeer (GAS 4) goedgekeurd.  Bij de invoering van de zonale verordening verkeer moet een protocolakkoord worden afgesloten tussen de procureur des konings en het lokaal bestuur waarbij afspraken worden gemaakt mbt opvolging van inbreuken mbt verkeer. 

Het parket West-Vlaanderen maakte een ontwerp protocol op, met volgende afspraken: 

  • Alle partijen verbinden zich ertoe om samen te werken en elkaar te informeren.  De procureur duidt in zijn arrondissement 1 of meer referentiemagistraten GAS aan die als contactpersoon fungeren. 
  • De procureur verbindt zicht er toe om geen vervolging in te stellen mbt volgende gemengde inbreuken: 
    • nachtlawaai
    • verkeersinbreuken stilstaan en parkeren 
  • Indien de vaststelling van een inbreuk direct of indirect gelinkt is aan een ongeval of indien gelinkt aan andere gemengde inbreuken, wordt de inbreuk opgevolgd door de procureur des konings; 
  • Indien de feiten samenhangen met feiten die niet onder GAS vallen of die aanleiding geven tot gerechtelijke vrijheidsberoving, wordt de toepassing van GAS uitgesloten. 
  • Indien de sanctionerende ambtenaar vaststelt dat verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan andere misdrijven, geeft zij dit door aan de referentiemagistraat.
  • Bij zaken waar de dader onbekend is, zal geen kopie worden bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, maar wordt dit opgevolgd door de procureur.  
  • Voor alle gemengde inbreuken, opgenomen in 2.10.4 van de zonale verordening kan de sanctionerend ambtenaar een GAS-procedure opstarten zonder de toelating van de procureur af te wachten. 
  • De procureur kan, omwille van specifieke omstandigheden,  zich het recht voorbehouden om een dossier naar zich toe te trekken om tot strafrechtelijke vervolging over te gaan. 
  • De sanctionerend ambtenaar kan bijkomende vragen stellen aan de vast-steller.  
  • Inbreuken mbt stilstaan en parkeren worden binnen de 15 dagen bezorgd aan de overtreder via gewone zending, samen met de vastgestelde feiten en de begane inbreuk.
  • Er wordt maandelijks een kennisgeving aan de procureur gestuurd door de vaststellende ambtenaar met de nummers van het PV, naam en gegevens van de overtreder, de aard van de gemengde inbreuken en de genomen beslissingen.  
  • Er wordt maandelijks een lijst doorgegeven aan de procureur mbt inbreuken stilstaan en parkeren. 
  • Daarnaast wordt aan de procureur maandelijks een lijst doorgegeven van de niet-gemengde inbreuken lastens minderjarigen; 
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer, zoals bijgevoegd bij dit punt, goed. 

7.

2021_GR_00098 - Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok - aanstellen vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergaderingen 2021-2024 - Ter beslissing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
7.

2021_GR_00098 - Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok - aanstellen vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergaderingen 2021-2024 - Ter beslissing

2021_GR_00098 - Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok - aanstellen vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergaderingen 2021-2024 - Ter beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e59266e23ace0166e3207a6a003a
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Statuten van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok
  • Toetreding tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok dd 31 mei 2021
Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 31 mei 2021 werd het gemeentebestuur vennoot van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel (Poolstok).  De statuten bepalen dat elke eigenaar van effecten zich mag laten vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering door een gevolmachtigde. Elke volmachtdrager mag meerdere vennoten vertegenwoordigen. 

De gemeenteraad wordt gevraagd om een vertegenwoordiger voor de resterende duur van de legislatuur 2021-2024 aan te duiden.

Regelgeving bevoegdheid
Decreet Lokaal Bestuur
<p>Decreet Lokaal Bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad gaat over tot geheime digitale stemming voor het mandaat van vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Poolstok. 

De stemming geeft volgende resultaten: 

  • aantal stembiljetten: 17
  • aantal ongeldige stemmen:0
  • aantal blanco stemmen: 4
  • aantal stemmen : 
    • Lieven Vanbelleghem 9 stemmen 
    • Eddy Vanacker 1 stem
    • Laurent Hoornaert 3 stemmen 

De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Lieven Vanbelleghem aan als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok voor de legislatuur 2021-2024.

Artikel 2

De raad gaat over tot geheime digitale stemming voor het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Poolstok. 

De stemming geeft volgende resultaten: 

  • aantal stembiljetten: 17
  • aantal ongeldige stemmen: 0
  • aantal blanco stemmen: 4
  • aantal stemmen : 
    • Eddy Vanacker 9 stemmen
    • Claudine Muylle 1 stem
    • Laurent Hoornaert 2 stemmen 
    • Jean-Marie Callewaert 1 stem 

De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Eddy Vanacker aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok voor de legislatuur 2021-2024.

8.

2021_GR_00100 - Toekennen van de titel van ere-schepen aan dhr Johan Vanysacker - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00100 - Toekennen van de titel van ere-schepen aan dhr Johan Vanysacker - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00100 - Toekennen van de titel van ere-schepen aan dhr Johan Vanysacker - Goedkeuring

2021_GR_00100 - Toekennen van de titel van ere-schepen aan dhr Johan Vanysacker - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Artitel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur 

Aanleiding en context

Artikel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een eretitel aan een raadslid kan verlenen.  De bevoegdheid van de Vlaamse Regering wordt beperkt tot het verlenen van de eretitels aan de burgemeester.  De gemeenteraad, die verantwoordelijk is voor de benoeming, wordt zodoende ook bevoegd voor de toekenning van de eretitels.  De gemeenteraad stelt ook de toekenningsvoorwaarden vast.

Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-schepen toe te kennen aan dhr Johan Vanysacker voor de bekleding van volgende ambten:

  • gemeenteraadslid van 2001 tot 2020
  • schepen van 2001 tot 2020
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad kent de titel van ere-schepen toe aan dhr Johan Vanysacker.

9.

2021_GR_00097 - Retributie op het verkopen van materiaal voor de periode 2021 tot en met 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00097 - Retributie op het verkopen van materiaal voor de periode 2021 tot en met 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00097 - Retributie op het verkopen van materiaal voor de periode 2021 tot en met 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

2021_GR_00097 - Retributie op het verkopen van materiaal voor de periode 2021 tot en met 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur 
Aanleiding en context

De gemeente heft een retributie op diverse materialen die verkocht worden door de gemeente. Het huidig retributiereglement, goedgekeurd op 14 december 2020, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld.
In het aangepast reglement werd het volgende aangepast:
- verkoop van het boek "Terug naar de Westhoek" (€ 5);
- alle wandel - en fietskaarten die aangekocht worden bij Westtoer worden verkocht aan kostprijs.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement op verkopen van materiaal voor de periode 2020 tot en met 2025, goedgekeurd op 14 december 2020, wordt opgeheven.
Er wordt voor een periode van 07/09/2021 tot en met 31/12/2025 een nieuw retributiereglement goedgekeurd voor het verkopen van materiaal door het gemeentebestuur.

Artikel 2

Het materiaal dat wordt verkocht en de te heffen retributie wordt als volgt bepaald :

Ontspannen

  • Langemark-Poelkapelle graag gezien: € 17,50
  • 200 jaar burgemeesters in Langemark-Poelkapelle: € 22,00
  • De slag om Merkem Langemark-Poelkapelle 1917: € 22,00
  • Een wandeling langs 227 herbergen te Langemark-Poelkapelle: € 22,00
  • Het malinowski wandelpad: € 4,00
  • Een spoorlijn een bos, een oorlog: € 15,00
  • Erfgoed in Langemark-Poelkapelle: € 12,95
  • Terug naar de westhoek: € 5,00
  • Routekaarten fietsnetwerkkaarten (Westtoer)*: aan kostprijs
  • Routekaarten wandelnetwerkkaarten (Westtoer)*: aan kostprijs
  • Wandel- en fietsroutes (Westtoer)*: aan kostprijs
  • Autoroutes (Westtoer) *: aan kostprijs
  • Fietsbox (Westtoer) *: aan kostprijs
  • Fietsroutes (Gemeente): € 2,00
  • Klaprozen: € 35,00

 * De verdeelpunten die meewerken aan de verkoop van de recreatieve routes, wordt een korting van 30% toegestaan voor de fietsnetwerkkaarten en brochures van auto-, wandel- en fietsroutes en een korting van 10% toegestaan voor de fiets- en wandelboxen, waarbij de verkoopprijs die vastgesteld wordt door Westtoer, door de diverse verkooppunten behouden blijft.

Omgeving

  • Compostvat: aan kostprijs
  • Beluchtingsstok: aan kostprijs
  • Deksel compostvat: aan kostprijs
  • Bodemplaat compostvat: aan kostprijs
  • Schuif compostvat: aan kostprijs
  • Lichaam compostvat: aan kostprijs
  • Keukenemmer: aan kostprijs
  • Wormenbak: aan kostprijs
  • Compostbak basismodule: aan kostprijs
  • Compostbak uitbreidingsmodule: aan kostprijs
  • Compostbak wisselstuk HH100: aan kostprijs
  • Compostbak wisselstuk HP100: aan kostprijs
  • Compostbak wisselstuk HP120: aan kostprijs
  • Compostbak wisselstuk E 120: aan kostprijs
  • Compostbak wisselstuk H-afstandshouder: aan kostprijs
  • Nestkastjes: aan kostprijs
  • Voederbakjes: aan kostprijs
  • Voederhuisjes: aan kostprijs
  • Insectenhotel: aan kostprijs
  • Modder op de Weg-pakket (fluojas en twee borden): aan kostprijs
  • Peukentasje: € 1,00

Secretariaat en onthaal

  • Vlag Langemark-Poelkapelle: € 30,00
  • Kader Langemark-Poelkapelle inox: € 50,00 
  • Kader Langemark-Poelkapelle geborduurd: € 70,00  
  • Branddetectoren: aan kostprijs
  • Mondmasker : € 0,50
    De verkoop van het mondmasker is enkel geldig in het gemeentehuis.  In het woonzorgcentrum is het dragen  van een stoffen mondmasker niet toegestaan.  Hierdoor worden chirurgische mondmaskers gratis ter beschikking gesteld.

Artikel 3

Het materiaal dat voor uitleen wordt aangeboden en de te heffen waarborg bedraagt:

Omgeving

  • Energiemeter: € 25,00
  • Geluidsmeter: € 250,00 
  • Vochtmeter:  16,00

Secretariaat en onthaal

  • Beamer: € 250,00
  • Projectiescherm: € 50,00
  • Beamer en projectiescherm: € 250,00

Toerisme

  • Tentoonstelling Langemark Mythe: € 50,00

Artikel 4

De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Er moet contact betaald worden bij het indienen van de vraag. Er wordt een betalingsbewijs afgeleverd.

Artikel 5

Een compostvat of een compostbak kan betaald worden door overschrijving op rekening BE92 0910 0023 2223 van de gemeente.

Artikel 6

De gemeenteraad machtigt het college om het tarief te bepalen van producten en diensten die eenmalig of beperkt in tijd tot maximum 1 jaar worden aangeboden. Het tarief moet een billijke vergoeding zijn voor het aangeboden product of de dienst. 

10.

2021_GR_00096 - Financieel opvolgingsrapport 2021 - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
10.

2021_GR_00096 - Financieel opvolgingsrapport 2021 - Aktename

2021_GR_00096 - Financieel opvolgingsrapport 2021 - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond

Het decreet Lokaal bestuur.

Aanleiding en context

Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. Voor de financiële risico's wordt verwezen naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_1
Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 01/07/2021. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Een afschrift van het financieel rapport werd op 06/08/2021 ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen en het vast bureau nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 09/08/2021.

Artikel 3

De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 06/09/2021.

11.

2021_GR_00094 - Belasting op verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00094 - Belasting op verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00094 - Belasting op verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring

2021_GR_00094 - Belasting op verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het decreet over het lokaal bestuur
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen
  • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Aanleiding en context

Op de openbare wegen komt regelmatig papier terecht van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten.
De verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten leidt tot milieuvervuiling, een overbodige grote verhoging van papierafval en tot bijkomende kosten voor de gemeente bij de papierophaling en/of verwerking ervan. Deze belasting heeft tot doel om de kosten van de overlast bij het verwerken van ongeadresseerd drukwerk (en gelijkgestelde producten) te compenseren volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’.

In het licht van deze doelstelling is het redelijk en objectief verantwoord om te voorzien in een vrijstelling voor drukwerken kleiner dan of gelijk aan A4, aangezien de financiële en ecologische impact veel minder zwaar weegt dan bij de verspreiding van meerbladige of grotere drukwerken.

In het licht van deze doelstelling is het ook redelijk en objectief gerechtvaardigd om, voor een afgelijnde periode, een vrijstelling te voorzien voor drukwerken vanwege politieke partijen en drukwerken die verband houden met een gemeentelijke volksraadpleging, gelet op de informatieve aard van deze drukwerken alsmede het belang daarvan in het kader van de actieve democratie.

In het licht van de vermelde doelstelling is het ook redelijk en objectief gerechtvaardigd om een vrijstelling te voorzien voor drukwerken en gelijkgestelde producten die, in het licht van hun belangeloos doel, worden verspreid door socioculturele verenigingen, sportverenigingen en jeugdverenigingen alsmede voor drukwerken van andere overheden en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, aangezien deze drukwerken niet stelselmatig worden verspreid en deze drukwerken meestal van geringe omvang zijn. Bovendien hebben deze drukwerken een noodzakelijk en rechtstreeks verband met hun socio-culturele of sportieve aard, of vervullen zij een informatiebehoefte of houden zij verband met de taak van een bestuurlijke overheid, zodat zij een bepaalde taak van gemeentelijk of algemeen belang dan wel van openbaar nut vervullen. 

Het reglement is van toepassing voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025. De belastingtarieven werden niet gewijzigd ten opzichte van het vorige belastingreglement.

De belasting is een noodzakelijke aanvulling op de inkomsten van het bestuur in kader van de financiële toestand van de gemeente.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de voor de bestemmelingen kosteloze verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Langemark-Poelkapelle.


Artikel 2

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • Drukwerk: bedrukt papier of karton (o.a. folders, brochures, kranten, catalogi, flyers, …);
  • Daarmee gelijkgestelde producten: alle stalen en reclamedragers van gelijk welke aard die strekken tot gebruik, verbruik of aankoop van diensten, producten of transacties. Deze opsomming is niet limitatief; 
  • Niet-geadresseerde verspreiding aan huis: het systematisch achterlaten van het drukwerk of daarmee gelijkgestelde producten zonder adressering in de brievenbussen aanwezig op het gemeentelijk grondgebied, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
    Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.

Artikel 3

De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de verspreiding aan huis van het drukwerk of een daarmee gelijkgesteld product.

Artikel 4

De belasting is verschuldigd door diegene die als (verantwoordelijke) uitgever op het drukwerk of daarmee gelijkgestelde product staat vermeld. 

Bij gebrek aan vermelding van de (verantwoordelijke) uitgever op het drukwerk of op het daarmee gelijkgestelde product, is de belasting verschuldigd door de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of gelijkgesteld product wordt verspreid. 

De fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of daarmee gelijkgestelde product wordt verspreid is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Indien een drukwerk of gelijkgesteld product betrekking heeft op meerdere fysieke of rechtspersonen onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of daarmee gelijkgestelde product wordt verspreid, is elk van deze fysieke of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel.

Artikel 5

De belasting wordt vastgesteld op 0,02 EUR per verspreid exemplaar en met een minimale aanslag van 25,00 EUR per verspreiding. 

Het bedrag van de belasting wordt bekomen door het tarief te vermenigvuldigen door het aantal brievenbussen waarover het drukwerk (of daarmee gelijkgestelde product) bedeeld wordt. Het aantal brievenbussen wordt elk aanslagjaar in het eerste kwartaal door het College van Burgemeester en Schepenen vastgesteld.

Artikel 6

Er is een vrijstelling van belasting:

  1. voor enkelbladige drukwerken kleiner dan of gelijk aan A4;
  2. wanneer de opdracht tot drukken of produceren uitgaat van politieke partijen die een lijst indienden voor de Europese, de federale, de gewestelijke, de provinciale of de gemeentelijke verkiezingen, of van kandidaten die op een dergelijke lijst voorkomen, en dit voor zover de drukwerken of gelijkgestelde producten verspreid worden in de periode tussen de in de betreffende kieswetgeving vastgestelde datum van terhandstelling van de voordrachten van de kandidaten en de dag van de verkiezing;
  3. wanneer de verspreide drukwerken verband houden met een gemeentelijke volksraadpleging, en dit voor zover de drukwerken of producten verspreid worden in de periode tussen de indiening van het verzoek bedoeld in art. 310 van het decreet over het lokaal bestuur en de beslissing van de gemeenteraad om op een dergelijk verzoek niet in te gaan, of in de periode tussen de indiening van het verzoek bedoeld in art. 310 van het decreet over het lokaal bestuur en de dag van de volksraadpleging of in de periode tussen de beslissing van de gemeenteraad op eigen initiatief en de dag van de volksraadpleging;
  4. voor drukwerken en gelijkgestelde producten die, in het licht van hun belangeloos doel, worden verspreid door socioculturele verenigingen, sportverenigingen en jeugdverenigingen;
  5. voor drukwerken van andere overheden en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Artikel 7

De belastingplichtige is gehouden ten laatste veertien dagen na de verspreiding aangifte te doen bij het gemeentebestuur. Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag.

Ingeval van periodieke verspreidingen kan een aangifte binnen de veertien dagen na de eerste verspreiding ook gelden voor de daaropvolgende verspreidingen tijdens hetzelfde aanslagjaar.

Bij gebrek aan een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige van ambtswege worden belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt. Ingeval het aantal verspreide exemplaren niet binnen de voorziene periode wordt meegedeeld, wordt het aantal verspreide exemplaren gelijkgesteld aan het totaal aantal brievenbussen te Langemark-Poelkapelle, zoals jaarlijks vastgesteld overeenkomstig artikel 5 van dit belastingreglement. Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

Artikel 8

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met volgende belastingverhogingen:

  • eerste overtreding: 20% verhoging van de ambtshalve ingekohierde belasting;
  • tweede overtreding: 50% verhoging van de ambtshalve ingekohierde belasting; 
  • vanaf de derde overtreding: 100% verhoging van de ambtshalve ingekohierde belasting. 

Voor de toepassing van het percentage van de belastingverhoging worden de vorige overtredingen gedurende de laatste 5 jaar in aanmerking genomen.
Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.

Artikel 9

De belasting en de belastingverhoging wordt ingevorderd door middel van een kohier dat periodiek vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 10

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 11

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 12

Dit belastingreglement treedt in werking op 1 oktober 2021.

Het belastingreglement d.d. 16 december 2019 inzake de belasting op verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 oktober 2021, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 oktober 2021.

13.

2021_GR_00099 - Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00099 - Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch, Heidi Coppenolle
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2021_GR_00099 - Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2021_GR_00099 - Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Aanleiding en context

In het kader van de opdracht “Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen” werd een bestek met nr. 2021965 opgesteld door de technische dienst.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138.950,00 excl. btw of € 168.129,50 incl. 21% btw (€ 29.179,50 btw medecontractant).

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2021965 en de raming voor de opdracht “Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138.950,00 excl. btw of € 168.129,50 incl. 21% btw (€ 29.179,50 btw medecontractant).

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT16 (ACT-16).

14.

2021_GR_00087 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Claudine Muylle; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine De Wandel
Afwezig
José Victoor; Brecht Bogaert; Tristan Bruynsteen
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
14.

2021_GR_00087 - Vragen en antwoord - Aktename

2021_GR_00087 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte.