Het verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 01:33:30.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2021 wordt goedgekeurd.
Dhr José Victoor diende op 7 juli 2021 zijn ontslag in als raadslid.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.
De raad neemt akte van het ontslag van dhr José Victoor als raadslid.
Ten gevolge het ontslag van dhr José Victoor wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De eerste opvolger, mevr Heidi Coppenolle, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.
De geloofsbrieven van mevr Heidi Coppenolle, kandidaat-opvolger, worden door de voorzitter van de raad geldig verklaard.
In handen van de voorzitter van de raad legt mevr Heidi Coppenolle de grondwettelijke eed af.
Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.
De politiezone Arro Ieper, stelt voor om een aantal aanpassingen door te voeren aan de zonale verordening van de politiezone Arro Ieper. De wijzigingen zouden - mits goedkeuring door de gemeenteraad - ingaan vanaf 1/10/2021.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
Met een administratieve geldboete van minimum € 125 en maximum € 300 onverminderd strengere straffen door de wet opgelegd zo die er zijn, worden gestraft:
Onder toezicht- en/of hulpdiensten worden o.a. begrepen: politiediensten, hulpverleners, brandweer, ambulanciers, toezichthoudend gemeente- en stadspersoneel, bijzondere inspectiediensten...
Mbt de vogelschrikkanonnen (art. 4.5.1):
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de zonale verordening, zoals positief geadviseerd in de politiezone van 10 juni 2021 en opgenomen in bijlage van dit punt, goed.
De politiezone Arro Ieper, stelt voor een zonale verordening verkeer GAS 4 in te voeren. De wijzigingen zouden - mits goedkeuring door de gemeenteraad - ingaan vanaf 1/10/2021.
Sinds 2014 kunnen de gemeente ook inbreuken op stilstaan en parkeren via administratieve sancties beboeten. De inbreuken op stilstaan en parkeren die kunnen worden gesanctioneerd, moeten ruim gezien worden :
Zijn overtredingen van de eerste categorie, bestraft met een administratieve geldboete of een onmiddellijke betaling van 58 euro:
Zijn overtredingen van de tweede categorie, bestraft met een administratieve geldboete of een onmiddellijke betaling van 116 euro:
Om GAS 4 in te voeren, moet een protocolakkoord worden gesloten met de procureur des konings, waarbij hij/zij afziet van de behandeling van verkeersinbreuken, kaderend in GAS 4.
De gemeenteraad keurt de zonale verordening verkeer - stilstaan en parkeren (GAS 4), zoals voorgesteld door de zone Arro Ieper en in bijlage bij dit punt, goed.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS- wet);
Artikel 135,§2 van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen;
Besluit van de gemeenteraad van 6 september 2021 tot vaststelling van het politiereglement op het stilstaan en parkeren;
Besluit van de gemeenteraad van 6 september 2021 tot hervaststelling van het reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende de bespreking van het ontwerp van protocolakkoord tijdens de zonale veiligheidsraad van 28 mei 2021;
In de gemeenteraad van 6 september 2021 wordt de zonale verordening verkeer (GAS 4) goedgekeurd. Bij de invoering van de zonale verordening verkeer moet een protocolakkoord worden afgesloten tussen de procureur des konings en het lokaal bestuur waarbij afspraken worden gemaakt mbt opvolging van inbreuken mbt verkeer.
Het parket West-Vlaanderen maakte een ontwerp protocol op, met volgende afspraken:
De gemeenteraad keurt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer, zoals bijgevoegd bij dit punt, goed.
In de gemeenteraad van 31 mei 2021 werd het gemeentebestuur vennoot van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel (Poolstok). De statuten bepalen dat elke eigenaar van effecten zich mag laten vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering door een gevolmachtigde. Elke volmachtdrager mag meerdere vennoten vertegenwoordigen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om een vertegenwoordiger voor de resterende duur van de legislatuur 2021-2024 aan te duiden.
De raad gaat over tot geheime digitale stemming voor het mandaat van vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Poolstok.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Lieven Vanbelleghem aan als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok voor de legislatuur 2021-2024.
De raad gaat over tot geheime digitale stemming voor het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Poolstok.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Eddy Vanacker aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel Poolstok voor de legislatuur 2021-2024.
Artitel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een eretitel aan een raadslid kan verlenen. De bevoegdheid van de Vlaamse Regering wordt beperkt tot het verlenen van de eretitels aan de burgemeester. De gemeenteraad, die verantwoordelijk is voor de benoeming, wordt zodoende ook bevoegd voor de toekenning van de eretitels. De gemeenteraad stelt ook de toekenningsvoorwaarden vast.
Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-schepen toe te kennen aan dhr Johan Vanysacker voor de bekleding van volgende ambten:
De raad kent de titel van ere-schepen toe aan dhr Johan Vanysacker.
De gemeente heft een retributie op diverse materialen die verkocht worden door de gemeente. Het huidig retributiereglement, goedgekeurd op 14 december 2020, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld.
In het aangepast reglement werd het volgende aangepast:
- verkoop van het boek "Terug naar de Westhoek" (€ 5);
- alle wandel - en fietskaarten die aangekocht worden bij Westtoer worden verkocht aan kostprijs.
Het retributiereglement op verkopen van materiaal voor de periode 2020 tot en met 2025, goedgekeurd op 14 december 2020, wordt opgeheven.
Er wordt voor een periode van 07/09/2021 tot en met 31/12/2025 een nieuw retributiereglement goedgekeurd voor het verkopen van materiaal door het gemeentebestuur.
Het materiaal dat wordt verkocht en de te heffen retributie wordt als volgt bepaald :
Ontspannen
* De verdeelpunten die meewerken aan de verkoop van de recreatieve routes, wordt een korting van 30% toegestaan voor de fietsnetwerkkaarten en brochures van auto-, wandel- en fietsroutes en een korting van 10% toegestaan voor de fiets- en wandelboxen, waarbij de verkoopprijs die vastgesteld wordt door Westtoer, door de diverse verkooppunten behouden blijft.
Omgeving
Secretariaat en onthaal
Het materiaal dat voor uitleen wordt aangeboden en de te heffen waarborg bedraagt:
Omgeving
Secretariaat en onthaal
Toerisme
De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Er moet contact betaald worden bij het indienen van de vraag. Er wordt een betalingsbewijs afgeleverd.
Een compostvat of een compostbak kan betaald worden door overschrijving op rekening BE92 0910 0023 2223 van de gemeente.
De gemeenteraad machtigt het college om het tarief te bepalen van producten en diensten die eenmalig of beperkt in tijd tot maximum 1 jaar worden aangeboden. Het tarief moet een billijke vergoeding zijn voor het aangeboden product of de dienst.
Het decreet Lokaal bestuur.
Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. Voor de financiële risico's wordt verwezen naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_1
Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.
Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 01/07/2021.
Een afschrift van het financieel rapport werd op 06/08/2021 ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.
Het College van Burgemeester en Schepenen en het vast bureau nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 09/08/2021.
De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 06/09/2021.
Op de openbare wegen komt regelmatig papier terecht van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten.
De verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten leidt tot milieuvervuiling, een overbodige grote verhoging van papierafval en tot bijkomende kosten voor de gemeente bij de papierophaling en/of verwerking ervan. Deze belasting heeft tot doel om de kosten van de overlast bij het verwerken van ongeadresseerd drukwerk (en gelijkgestelde producten) te compenseren volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’.
In het licht van deze doelstelling is het redelijk en objectief verantwoord om te voorzien in een vrijstelling voor drukwerken kleiner dan of gelijk aan A4, aangezien de financiële en ecologische impact veel minder zwaar weegt dan bij de verspreiding van meerbladige of grotere drukwerken.
In het licht van deze doelstelling is het ook redelijk en objectief gerechtvaardigd om, voor een afgelijnde periode, een vrijstelling te voorzien voor drukwerken vanwege politieke partijen en drukwerken die verband houden met een gemeentelijke volksraadpleging, gelet op de informatieve aard van deze drukwerken alsmede het belang daarvan in het kader van de actieve democratie.
In het licht van de vermelde doelstelling is het ook redelijk en objectief gerechtvaardigd om een vrijstelling te voorzien voor drukwerken en gelijkgestelde producten die, in het licht van hun belangeloos doel, worden verspreid door socioculturele verenigingen, sportverenigingen en jeugdverenigingen alsmede voor drukwerken van andere overheden en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, aangezien deze drukwerken niet stelselmatig worden verspreid en deze drukwerken meestal van geringe omvang zijn. Bovendien hebben deze drukwerken een noodzakelijk en rechtstreeks verband met hun socio-culturele of sportieve aard, of vervullen zij een informatiebehoefte of houden zij verband met de taak van een bestuurlijke overheid, zodat zij een bepaalde taak van gemeentelijk of algemeen belang dan wel van openbaar nut vervullen.
Het reglement is van toepassing voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025. De belastingtarieven werden niet gewijzigd ten opzichte van het vorige belastingreglement.
De belasting is een noodzakelijke aanvulling op de inkomsten van het bestuur in kader van de financiële toestand van de gemeente.
Met ingang van 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de voor de bestemmelingen kosteloze verspreiding aan huis van niet-geadresseerde drukwerken en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Langemark-Poelkapelle.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
De belasting is verschuldigd op het ogenblik van de verspreiding aan huis van het drukwerk of een daarmee gelijkgesteld product.
De belasting is verschuldigd door diegene die als (verantwoordelijke) uitgever op het drukwerk of daarmee gelijkgestelde product staat vermeld.
Bij gebrek aan vermelding van de (verantwoordelijke) uitgever op het drukwerk of op het daarmee gelijkgestelde product, is de belasting verschuldigd door de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of gelijkgesteld product wordt verspreid.
De fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of daarmee gelijkgestelde product wordt verspreid is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting. Indien een drukwerk of gelijkgesteld product betrekking heeft op meerdere fysieke of rechtspersonen onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of daarmee gelijkgestelde product wordt verspreid, is elk van deze fysieke of rechtspersonen hoofdelijk aansprakelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel.
De belasting wordt vastgesteld op 0,02 EUR per verspreid exemplaar en met een minimale aanslag van 25,00 EUR per verspreiding.
Het bedrag van de belasting wordt bekomen door het tarief te vermenigvuldigen door het aantal brievenbussen waarover het drukwerk (of daarmee gelijkgestelde product) bedeeld wordt. Het aantal brievenbussen wordt elk aanslagjaar in het eerste kwartaal door het College van Burgemeester en Schepenen vastgesteld.Er is een vrijstelling van belasting:
De belastingplichtige is gehouden ten laatste veertien dagen na de verspreiding aangifte te doen bij het gemeentebestuur. Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag.
Ingeval van periodieke verspreidingen kan een aangifte binnen de veertien dagen na de eerste verspreiding ook gelden voor de daaropvolgende verspreidingen tijdens hetzelfde aanslagjaar.
Bij gebrek aan een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige van ambtswege worden belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt. Ingeval het aantal verspreide exemplaren niet binnen de voorziene periode wordt meegedeeld, wordt het aantal verspreide exemplaren gelijkgesteld aan het totaal aantal brievenbussen te Langemark-Poelkapelle, zoals jaarlijks vastgesteld overeenkomstig artikel 5 van dit belastingreglement. Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met volgende belastingverhogingen:
Voor de toepassing van het percentage van de belastingverhoging worden de vorige overtredingen gedurende de laatste 5 jaar in aanmerking genomen.
Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
De belasting en de belastingverhoging wordt ingevorderd door middel van een kohier dat periodiek vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van Burgemeester en Schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Dit belastingreglement treedt in werking op 1 oktober 2021.
Het belastingreglement d.d. 16 december 2019 inzake de belasting op verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken, blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 oktober 2021, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 oktober 2021.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen” werd een bestek met nr. 2021965 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138.950,00 excl. btw of € 168.129,50 incl. 21% btw (€ 29.179,50 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het bestek met nr. 2021965 en de raming voor de opdracht “Aanbrengen van asfalt in verschillende buurtwegen”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138.950,00 excl. btw of € 168.129,50 incl. 21% btw (€ 29.179,50 btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT16 (ACT-16).
De gemeenteraad neemt akte.