Het verslag van de gemeenteraadszitting van 31 mei 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start op 0:05:36 en wordt geschorst op 00:10:55. De zitting wordt hervat op 02:57:40 en eindigt op 04:29:28.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 31 mei 2021 wordt goedgekeurd.
Artikel 217 van het decreet lokaal bestuur omschrijft dat organisatiebeheersing het geheel is van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen zodat men:
In de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29/06/2020 werd het algemeen kader van het nieuwe organisatiebeheersingssysteem goedgekeurd.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportage omtrent organisatiebeheersing.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Deze voorwaarden zijn de volgende:
Het gaat om een 40 uur durende opleiding die vier verschillende onderdelen omvat:
De kandidaat is geslaagd indien hij voor elk onderdeel minimum 50% van de punten heeft behaald en minimum 60% van de punten heeft behaald voor het totaal van alle onderdelen.
Zowel Alex Breyne, Stefaan Deforche als Kris De Ruyter voldoen aan alle vier de voorwaarden en kunnen dus aangesteld worden als GAS-vaststeller. De behaalde attesten van beide personen werden opgenomen als bijlage.
Na hun aanstelling als GAS-vaststeller zullen Alex en Stefaan vaststellingen doen in het kader van het uitoefenen van hun functie als parkwachter op het recyclagepark. Het is niet de bedoeling om dagelijks op pad te gaan om systematisch overtredingen op te sporen en vaststellingen te doen. Hun aanstelling heeft eerder als doel om - indien de situatie zich voordoet - snel over te kunnen gaan tot de opmaak van een bestuurlijk verslag (i.e. proces-verbaal) zonder hiervoor beroep te moeten doen op de politie.
Kris De Ruyter werkt voor de woondienst Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke en zal voornamelijk vaststellingen doen in kader van overtredingen die te maken hebben met huisvesting in de gemeente.
De raad keurt de aanstelling als GAS vaststeller van volgende personen goed: Alex Breyne, Stefaan Deforche en Kris De Ruyter.
Context
Het tracé van voetweg 94 loopt dwars door de gebouwen van Milcobel en loopt dan verder door de uitbreidingszone in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Historisch gegroeid bedrijf Belgomilk in Langemark'. Voor de verdere uitbreiding van de bedrijfssite Milcobel is de opheffing van de voetweg 94 nodig binnen het RUP nodig.
Openbaar onderzoek
De opheffing werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 10 mei tot en met 8 juni 2021:
Niemand heeft een bezwaar ingediend tegen het voorstel tot afschaffing.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek werd op 6 mei 2021 advies gevraagd aan:
Er werd geen advies ontvangen binnen de voorziene periode van 30 dagen.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 94 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
Het RUP 'Belgomilk' werd door de Vlaamse regering vastgesteld met het oog op het algemeen belang:
De opheffing van voetweg 94 binnen het plangebied van het RUP kadert binnen de visie van het RUP. Het RUP dateert van vóór het gemeentewegendecreet en omgevingsvergunningsdecreet. In het RUP is geen visie op de voetweg opgenomen.
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. Het op te heffen deel van voetweg 94 is niet opgenomen in deze adviesnota. De aansluitende tracés (9A, 9B, 9C) krijgen het advies 'te onderzoeken mee.
Het op te heffen tracé verbindt de Bikschotestraat met de Groenestraat. De Hugotstraat (buurtwegen 51 en 52) doet hetzelfde en is nu een verharde openbare weg. Het eventuele verplaatsen van voetweg 94 naar de bufferzone van het RUP heeft daarom geen bijzondere meerwaarde. Bij een verplaatsing moet ook op andere percelen een rooilijn gelegd worden omdat de bufferzone niet op (juridisch) bestaande voetwegen of buurtwegen aansluit.
In het gebied rond het af te schaffen deel van voetweg 94 blijven alle plaatsen met een hoge belevingswaarde toegankelijk via trage wegen:
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en gedeeltelijk overbouwd. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot opheffing van voetweg 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek definitief vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Pol Verhelle en heeft als referentie LAN 040043.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit.
Gemeente Langemark-Poelkapelle is aangesloten bij CO7 via een intergemeentelijk samenwerkingsverband van 7 gemeenten. Via de statuten is bepaald dat CO7 jaarlijks zijn jaarverslag, jaarrekening en een verslag van accountant laat goedkeuren op de gemeenteraad.
Zoals bepaald in de statuten van het intergemeentelijke samenwerkingsverband CO7 legt de projectvereniging jaarlijks het werkingsverslag (2020), samen met de jaarrekening en het verslag van de accountant, ter goedkeuring voor aan de zeven gemeenteraden.
De gemeenteraad keurt het werkingsverslag 2020 van CO7 goed.
De gemeenteraad keurt de CO7 jaarrekening van 2020 goed.
De gemeenteraad keurt het verslag van de accountant van CO7 2020 goed.
Er zijn enkele algemene wijzigingen aangebracht aan het schoolreglement basisonderwijs en de infobrochure. Beide zijn volledig gebaseerd op de versie van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG).
In bijlage de nieuwe versie van het schoolreglement 2021~2022 en de infobrochure 2021~2022. De wijzigingen werden gemarkeerd met geel. Enkele schooleigen wijzigingen werden gemarkeerd met groen.
De wijzigingen werden voorgelegd en goedgekeurd in het ABOC van 8/6/2021 en in de schoolraad van 15/6/2021.
De wijzigingen aan het schoolreglement versie 2021~2022 en de infobrochure 2021~2022 worden goedgekeurd.
(Toepassing van artikel 33 van het “Decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs” van 27 maart 1991)
Bij toepassing van de bepalingen van artikel 33, § 1 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde CLB-centra en in uitvoering van de beslissing van de colleges van burgemeester en schepenen
Bij uitvoering (betreffende de wijze van berichtgeving) van het arbeidsreglement van iedere school van de scholengemeenschap.
Op 1 juli 2021 moet een inrichtende macht eenmalig vaste benoemingen toewijzen in wervingsambten in instellingen van het basisonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en het secundair onderwijs en in de centra voor volwassenenonderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding. Daarvoor moet een inrichtende macht ook eenmalig en onder specifieke voorwaarden voor 15 juni 2021 betrekkingen vacant verklaren.
Jaarlijks worden op scholengemeenschapsniveau de vacantverklaringen gebundeld. Alle personeelsleden van de scholengemeenschap SPOOR 6 worden hiervan op de hoogte gehouden. De eenmalige vaste benoemingen gaan in op 1/7/2021.
Het overzicht van de vacantverklaring werd goedgekeurd in het ABOC van 8/6/2021.
Op 15/05/2021 zijn er in GBS Bikschooltje geen vacant te verklaren uren waarin benoemd kan worden op 1/7/2021.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Het lestijdenpakket 2021~2022 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Deze nota werd al goedgekeurd op het ABOC van 8/6/2021, de schoolraad van 15/6/2021 en het college van burgemeester en schepenen op 14/06/2021.
Omwille van de GDPR werden er geen namen en verlofstelsels meer opgenomen.
Het lestijdenpakket 2021~2022 voor GBS 't Bikschooltje wordt goedgekeurd.
Professionalisering verhoogt competenties en de handelingsbekwaamheid van het schoolteam. Dit zowel door begeleiding, ondersteuning en nascholing door externe organisaties als door ‘Interne’ professionalisering: observatiebezoeken (collegiale visitaties), informele gesprekken met collega-leraren, professionele literatuur ... In bijlage is het professionaliseringsplan voor het schooljaar 2021~2022 toegevoegd.
Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling de 1ste verantwoordelijke is voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze verstrekt. Technologische vernieuwingen, een groeiende diversiteit, de uitdaging van het inclusief onderwijs … creëren een continue zoektocht naar manieren om kwaliteitsvol onderwijs te (blijven) realiseren.
Het professionaliseringsplan wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt akte.