Het verslag van de Raad Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 2:02:40 en eindigt om 2:12:56.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 wordt goedgekeurd.
Dhr Christoph Deraeve diende op 23 april 2021 zijn ontslag in als raadslid.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.
De raad neemt akte van het ontslag van dhr Christoph Deraeve als raadslid.
Ten gevolge het ontslag van dhr Christoph Deraeve wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 68 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt: Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd.
De eerste opvolger, dhr Jan Halewyck, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden. Hij legde zijn eed af in de gemeenteraad van 17 mei 2021. De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om hier akte van te nemen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de eedaflegging van dhr Jan Halewyck als raadslid.
Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.
Dhr Jan Halewyck diende op 29 april 2021 zijn ontslag in als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 103 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt. Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
De raad wordt gevraagd akte te nemen van het ontslag van dhr Jan Halewyck.
De raad neemt akte van het ontslag van dhr Jan Halewyck als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Ten gevolge het ontslag van dhr Jan Halewyck als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst wordt een vervangend lid aangesteld.
Artikel 98 § 1 van het decreet lokaal bestuur stelt: De verkozen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst van wie de geloofsbrieven door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedgekeurd, leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, de volgende eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.". In geval van algehele vernieuwing van het bijzonder comité voor de sociale dienst vindt de eedaflegging plaats tijdens de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de installatievergadering van de gemeenteraad. Die eedaflegging vindt plaats in openbare vergadering. Elke andere eedaflegging gebeurt alleen ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Daarvan wordt een proces-verbaal opgemaakt dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur en dat aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt bezorgd.
De eerste opvolger, Dhr Dieter Dedier, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst aangesteld worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de aanstelling van dhr. Dieter Dedier als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.
Decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn wenst een perceel grond naast het woonzorgcentrum te verkopen ten behoeve van de bouw van assistentiewoningen: een perceel projectgrond voor zorg-gerelateerde woningbouwprojecten, gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, Lekkerboterstraat, eerste afdeling (Langemark), sectie C, deel van nummer 1072P0P0000 en met een oppervlakte van 41a 80ca (lot 1).
Op deze manier wenst het bestuur geïnteresseerde privé-investeerders aan te trekken die instaan voor de bouw en het beheer van assistentiewoningen en die voor de zorg van de bewoners beroep kunnen doen op de expertise in het woonzorgcentrum.
De raad keurde de aangepaste publiciteitsvoorwaarden goed op 31 augustus 2020. De publicatie van de verkoop gebeurde door notaris Ellen Vanslambrouck op 18 september 2020. De uiterste biedingsdatum was 18 januari 2021.
In het Vast Bureau van 25 januari 2021 werd het bod voor de aankoop van het perceel voor de bouw van assistentiewoningen geopend. Er was 1 bod van BV Community Building, Stratem 7 te 9800 Aalter.
De bieding werd beoordeeld door een commissie samengesteld uit de directeur van het WZC De Boomgaard, de Algemeen Directeur van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle en het afdelingshoofd Wonen van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle volgens vooraf bepaalde criteria.
In het Vast Bureau van 1 februari 2021 werd het bod van NV Community Building, Stratem 7 te 9880 Aalter goedgekeurd en werd opdracht gegeven aan de notaris om de verkoopakte voor te bereiden.
Verantwoording van de verkoopprijs
Het enige bod van Community Building, zijnde 346.940 euro valt onder de schattingsprijs van 490.000 euro. Om de kansen op biedingen te maximaliseren werd het minimumbod in samenspraak met de notaris op 75 euro per m² gebracht en dus lager dan de schattingsprijs. Gezien de beperkingen dat het perceel meebrengt (50% bebouwbaar, enkel bruikbaar voor gemeenschapsvoorzieningen, verplichte koppeling met het woonzorgcentrum, verplicht bouwen binnen drie jaar...) leek het niet realistisch om een vraagprijs van ca. 120 euro per m² in te stellen. Dit werd ook nog recent afgetoetst met de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap. Het bod van Community Building bedraagt 83 per m² en ligt ca 10% hoger dan het ingestelde bedrag. Het bod wordt als volgt verantwoord "Na marktonderzoek en studie van de demografische cijfers is dit bod tot stand gekomen. Onze optie is assistentiewoningen te realiseren die toegankelijk en betaalbaar zijn voor alle bewoners van Langemark-Poelkapelle en omstreken. Het streefdoel is om assistentiewoningen op de markt te brengen aan democratische prijzen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit, en dit voor (toekomstige) seniorenkoppels en alleenstaanden." De verkoopsvoorwaarden werden gepubliceerd van 18 september 2020 tot en met 18 januari 2021 en dit in het notarisblad, op immoweb en op de website van de notaris en van het lokaal bestuur. Hoewel de verkoop 4 maanden werd gepubliceerd (oktober 2020 tot en met januari 2021) en er een 4-tal geïnteresseerde projectonwikkelaars contact zochten, werd slechts 1 bod ontvangen. De verkoopprocedure verliep transparant en er werd voldaan aan het recht op mededinging en het gelijkheidsbeginsel. Omwille van het openbaar belang van snelle realisatie assistentiewoningen als aanvulling op het aanbod (huidig/toekomstig) van De Boomgaard, wordt voorgesteld om het bod van Community Building te aanvaarden.
De raad keurt de verkoop van een perceel projectgrond voor zorg-gerelateerde woningbouwprojecten, gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, Lekkerboterstraat, eerste afdeling (Langemark), sectie C, deel van nummer 1072P0P0000 en met een oppervlakte van 41a 80ca (lot 1) ten aanzien van NV Community Building, Stratem 7 te 9880 Aalter, goed.
De raad keurt de verkavelings- en verkoopakte voor in artikel 1 vernoemde grond, opgemaakt door Notaris Ellen Vanslambrouck en notaris Frits Guisson, goed.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31/05/2021.
De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 31/05/2021.
Gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan volgende rechtspositieregelingen van het ocmw-personeel:
De gecoördineerde rechtspositieregelingen worden toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht en wordt samen met de rechtspositieregeling en de bijhorende adviezen bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van de arbeidsreglementen, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de arbeidsreglementen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
Bijlagen arbeidsreglementen gemeente en OCMW:
Het arbeidsreglement van de gemeente wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31/05/2021.
De arbeidsreglementen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 31/05/2021.
De raad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan:
De ontwerp-arbeidsreglementen worden toegevoegd als bijlage bij dit besluit evenals de geactualiseerde deontologische code, de policy informatieverwerking en IT-middelen en de policy telewerk.
Een organogram is een schematisch overzicht van de organisatiestructuur. Het uittekenen van een organogram voor het bestuur is een decretale verplichting en schept duidelijkheid voor de medewerkers, de politieke verantwoordelijken en de gebruikers van de diensten. Het geeft de hiërarchie weer en laat zien wie aan het hoofd staat van welke afdeling en wie waarvoor verantwoordelijkheid moet afleggen. Met het uittekenen van een organogram, wordt een visie ontwikkeld over waar we met onze organisatie naar toe willen in de toekomst.
De organisatie is voortdurend in verandering. Deze veranderingen worden weerspiegeld in het gezamelijk organogram van gemeentebestuur en OCMW.
De vorige aanpassing van het organogram dateert van december 2019.
Het document 'toelichting wijziging organogram' geeft de voorziene aanpassingen weer binnen de verschillende afdelingen.
In de bijlagen:
Het organogram en de personeelsformatie van het ocmw-personeel worden vastgesteld als in bijlage.
De tot op heden aangevulde en aangepaste raadsbelissing dd. 16 december 2019 waarbij het organogram en de personeelsformatie worden vastgesteld, houdt op uitwerking te hebben.
Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de quasi inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.
Naar aanleiding van de selectieprocedure voor de aanwerving van een directeur Zorgcampus, werd contact genomen met Poolstok. Om gebruik te maken van de diensten van Poolstok dient het bestuur vennoot te worden. Als vennoot van Poolstok kan het bestuur afnemen van de raamcontracten in de portfolio van Poolstok, rond verschillende P&O-thema's zoals werving en selectie, evaluatie, coaching, outplacement, organisatieontwikkeling, etc.
De toetreding tot Poolstok kadert in een verdere professionalisering van het personeelsbeleid. Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt.
Poolstok is het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart en is een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke sector in Vlaanderen.
Poolstok is sinds 2000 operationeel en telt momenteel ruim 300 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones. Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de quasi inhouse-kwalificatie van toepassing is;
De relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;
Poolstok levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, als in de brede P&O-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching en dergelijke meer) en werkt hiervoor altijd samen met erkende dienstverleners na marktvergelijking en met toepassing van de wet overheidsopdrachten;
Door toetreding tot Poolstok kan het lokaal bestuur gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners. Poolstok garandeert hiertoe de meest gunstige tarieven. Poolstok garandeert aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de –P&O- en consultancysector.
De toetreding houdt geen verplichting tot afname in. Poolstok treeft niet op in de plaats van het bestuur maar neemt de rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;
Het bestuur kan lid worden door de eenmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur.
Het OCMW Langemark-Poelkapelle treedt toe tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.
De raad maatschappelijk welzijn keurt het beheersreglement met Poolstok goed.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt wat zorgberoepen betreft, is de zorgcampus vragende partij om tijdelijk beroep te doen op uitzendarbeid. Bij uitzendarbeid wordt een uitzendkracht in dienst genomen door een uitzendbureau om tewerkgesteld te worden bij een bestuur dat een tijdelijke werkkracht nodig heeft.
Er zijn bij uitzendarbeid twee werkgevers:
Op 16 mei 2018 publiceerde het Belgisch Staatsblad het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Dat decreet laat bepaalde vormen van uitzendarbeid toe. Uitzendarbeid is maar mogelijk bij een lokaal bestuur nadat de raad heeft beslist in welke gevallen hij een beroep wil doen op uitzendarbeid binnen de krijtlijnen van het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.
De raad kan ervoor kiezen om één, meer of alle vormen van uitzendarbeid toe te laten bij het bestuur. Er zijn 8 mogelijkheden:
Daarnaast kan de raad nadere regels vaststellen, waaronder praktische regels worden verstaan alsook eventuele bijkomende beperkingen die het bestuur zichzelf oplegt. De raad kan bepalen om enkel binnen bepaalde diensten een beroep te doen op uitzendarbeid. De maximale duur van een bepaalde vorm van uitzendarbeid moet worden vastgelegd. Die duur mag nooit langer zijn dan 12 maanden, verlengingen inclusief.
Een uitzendkracht kan verschillende uitzendopdrachten na elkaar vervullen als de reden voor de uitzendarbeid telkens verschillend is en met dien verstande dat voor elke reden de maximale duurtijd 12 maanden bedraagt. Bij een nieuwe vorm of nieuwe vervanging begint de duurtijd opnieuw te lopen.
De raad moet ook regelen hoe en wanneer het bestuur:
Het uitvoerend orgaan is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.
Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:
Het erkend uitzendkantoor waarop een beroep wordt gedaan moet worden aangesteld conform de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Uitzendarbeid wordt slechts toegestaan voor het zorgpersoneel (verpleegkundigen en zorgkundigen) in de zorgcampus en dit voor zover vacatures voor tijdelijke vervangingen niet worden ingevuld.
Uitzendarbeid in de zorgcampus is mogelijk in volgende gevallen:
Vanwege de kostprijs zal de maximale toegelaten termijn, inclusief verlengingen, worden vastgesteld op 4 maanden. De gebruikelijke termijn wordt vastgesteld op 3 maand(en). Die termijn kan maximaal 1 maal worden verlengd met een periode van 1 maand, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon worden gevoerd of die geen resultaat opleverde.
Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:
Het lokaal bestuur brengt de vakorganisaties ervan op de hoogte dat een uitzendkracht aan de slag gaat bij het bestuur:
In het eerste Hoog Overlegcomité van het kalenderjaar bezorgt het OCMW de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Die informatie bevat minstens:
De aanstelling van een personeelslid via uitzendarbeid wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur, voor zover de tewerkstelling een werkweek (inclusief weekends) niet overschrijdt. Elke aanstelling die langer duurt dan een week wordt in het vast bureau gebracht. Aaneensluitende weekcontracten worden gezien als een contract die langer duurt dan een week.
Deze beslissing wordt ter advies voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties en ter goedkeuring aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De uitzendkrachten moeten voldoen aan de volgende toelatings- en aanwervingsvoorwaarden zoals deze gelden voor de eigen personeelsleden:
De uitzendkrachten, die aan de slag gaan bij een lokaal bestuur, zijn onderworpen aan de Bestuurstaalwet (SWT) wat betreft hun taalgebruik (de door de SWT voorgeschreven bestuurstaal) en moeten daarom het Nederlands gebruiken in hun opdrachten die ze voor de gemeente/het OCMW/de provincie uitvoeren.
De deontologische code voor de eigen personeelsleden is eveneens van toepassing op de uitzendkrachten.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het positief advies van het managementteam van 20/05/2021.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening vast voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat het OCMW gedurende het boekjaar heeft gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat is 8.466.648 EUR in 2020.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge bedraagt 1.758.102 EUR voor 2020.
Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 20/05/2021.
De jaarrekening 2020 van het OCMW wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2020 vast.
Het VIPA subsidieert de realisatie van duurzame, toegankelijke en betaalbare zorginfrastructuur. De subsidies dienen om nieuwe gebouwen op te richten, of om bestaande gebouwen voor lange termijn in orde te stellen op functioneel en bouwtechnisch vlak.
Het VIPA komt tussen in de bouwkost voor een vast bedrag per m² dat overeenkomt met ongeveer 60% van de geraamde bouwkost. Het gaat om de kosten voor bouwen en eerste uitrusting bij het nieuw te bouwen, uitbreiden of verbouwen van gebouwen. Afhankelijk van de aard van de werken komt het VIPA forfaitair tussen in de bouwkost, of op basis van de goedgekeurde raming (en eindafrekening).
De subsidiebelofte is twee jaar geldig. Binnen die termijn dient het bevel van aanvang tot de werken gegeven te worden, de aankoopakte worden verleden of de bestelling (voor louter uitrusting en meubilering) worden geplaatst. De geldigheidstermijn van de subsidiebelofte kan, op gemotiveerd verzoek van de aanvrager, door de minister worden verlengd in geval van overmacht.
Uiterlijk 90 kalenderdagen voor het bevel tot aanvang van de werken die betrekking hebben op het project, kan een wijziging van de subsidiebelofte aangevraagd worden. Die aanvraag tot wijziging wordt omstandig gemotiveerd en bevat de stukken die gewijzigd zijn ten opzichte van de aanvraag van de oorspronkelijke subsidiebelofte.
In bijlage vindt u alle gevraagde dossierstukken.
Aan de raad wordt gevraagd de subsidieaanvraag goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de subsidieaanvraag goed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.