Terug
Gepubliceerd op 02/06/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 31/05/2021 - 19:20 digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Agendapunten

1.

2021_RMW_00034 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00034 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 18
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Jan Halewyck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00034 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 - Goedkeuring

2021_RMW_00034 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Aanleiding en context

Het verslag van de Raad Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 2:02:40 en eindigt om 2:12:56.

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 april 2021 wordt goedgekeurd.

2.

2021_RMW_00027 - Ontslag raadslid dhr Christoph Deraeve - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
2.

2021_RMW_00027 - Ontslag raadslid dhr Christoph Deraeve - Aktename

2021_RMW_00027 - Ontslag raadslid dhr Christoph Deraeve - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Ontslagname van dhr Christoph Deraeve op 23 april 2021
Aanleiding en context

Dhr Christoph Deraeve diende op 23 april 2021 zijn ontslag in als raadslid.

Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van het ontslag van dhr Christoph Deraeve als raadslid.

3.

2021_RMW_00028 - Aanstellen van opvolgend raadslid dhr Jan Halewyck en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
3.

2021_RMW_00028 - Aanstellen van opvolgend raadslid dhr Jan Halewyck en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

2021_RMW_00028 - Aanstellen van opvolgend raadslid dhr Jan Halewyck en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Motivering

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 mei 2021 waarbij akte genomen wordt van het ontslag van dhr Christoph Deraeve als raadslid
  • Antwoord van 1ste kandidaat-opvolger, dhr Jan Halewyck, waarbij hij het mandaat van raadslid wenst op te nemen
  • Onderzoek van de geloofsbrieven van dhr Jan Halewyck
Aanleiding en context

Ten gevolge het ontslag van dhr Christoph Deraeve wordt een vervangend raadslid aangesteld.

Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

Artikel 68 §1 van het decreet lokaal bestuur stelt: Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd.

De eerste opvolger, dhr Jan Halewyck, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden. Hij legde zijn eed af in de gemeenteraad van 17 mei 2021. De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om hier akte van te nemen.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de eedaflegging van dhr Jan Halewyck als raadslid.

Artikel 2

Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.

4.

2021_RMW_00029 - Bijzonder Comité Sociale Dienst - ontslag dhr Jan Halewyck - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
4.

2021_RMW_00029 - Bijzonder Comité Sociale Dienst - ontslag dhr Jan Halewyck - Aktename

2021_RMW_00029 - Bijzonder Comité Sociale Dienst - ontslag dhr Jan Halewyck - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Ontslagname van dhr Jan Halewyck op 29 april 2021
Aanleiding en context

Dhr Jan Halewyck diende op 29 april 2021 zijn ontslag in als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

Artikel 103 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt. Het lid of de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

De raad wordt gevraagd akte te nemen van het ontslag van dhr Jan Halewyck.

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van het ontslag van dhr Jan Halewyck als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

5.

2021_RMW_00030 - Bijzonder Comité Sociale Dienst - Aanstellen van opvolgend lid dhr Dieter Dedier en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
5.

2021_RMW_00030 - Bijzonder Comité Sociale Dienst - Aanstellen van opvolgend lid dhr Dieter Dedier en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

2021_RMW_00030 - Bijzonder Comité Sociale Dienst - Aanstellen van opvolgend lid dhr Dieter Dedier en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 mei 2021 waarbij akte genomen wordt van het ontslag van dhr Jan Halewyck als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst
  • Antwoord van 1ste kandidaat-opvolger, dhr Dieter Dedier, waarbij hij het mandaat in het Bijzonder Comité Sociale Dienst wenst op te nemen
  • Onderzoek van de geloofsbrieven van dhr Dieter Dedier
Aanleiding en context

Ten gevolge het ontslag van dhr Jan Halewyck als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst wordt een vervangend lid aangesteld.

Artikel 98 § 1 van het decreet lokaal bestuur stelt: De verkozen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst van wie de geloofsbrieven door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedgekeurd, leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, de volgende eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.". In geval van algehele vernieuwing van het bijzonder comité voor de sociale dienst vindt de eedaflegging plaats tijdens de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de installatievergadering van de gemeenteraad. Die eedaflegging vindt plaats in openbare vergadering. Elke andere eedaflegging gebeurt alleen ten overstaan van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Daarvan wordt een proces-verbaal opgemaakt dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur en dat aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt bezorgd.

De eerste opvolger, Dhr Dieter Dedier, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst aangesteld worden. 

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de aanstelling van dhr. Dieter Dedier als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.

Artikel 2

Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.

6.

2021_RMW_00031 - Assistentiewoningen - Openbare verkoop van een perceel in de Lekkerboterstraat ten behoeve van de ontwikkeling van assistentiewoningen : goedkeuring van de verkoopakte ten aanzien van de enige kandidaat koper, Community Building - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00031 - Assistentiewoningen - Openbare verkoop van een perceel in de Lekkerboterstraat ten behoeve van de ontwikkeling van assistentiewoningen : goedkeuring van de verkoopakte ten aanzien van de enige kandidaat koper, Community Building - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_RMW_00031 - Assistentiewoningen - Openbare verkoop van een perceel in de Lekkerboterstraat ten behoeve van de ontwikkeling van assistentiewoningen : goedkeuring van de verkoopakte ten aanzien van de enige kandidaat koper, Community Building - Goedkeuring

2021_RMW_00031 - Assistentiewoningen - Openbare verkoop van een perceel in de Lekkerboterstraat ten behoeve van de ontwikkeling van assistentiewoningen : goedkeuring van de verkoopakte ten aanzien van de enige kandidaat koper, Community Building - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur. 

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn wenst een perceel grond naast het woonzorgcentrum te verkopen ten behoeve van de bouw van assistentiewoningen: een perceel projectgrond voor zorg-gerelateerde woningbouwprojecten, gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, Lekkerboterstraat, eerste afdeling (Langemark), sectie C, deel van nummer 1072P0P0000 en met een oppervlakte van 41a 80ca (lot 1).

Op deze manier wenst het bestuur geïnteresseerde privé-investeerders aan te trekken die instaan voor de bouw en het beheer van assistentiewoningen en die voor de zorg van de bewoners beroep kunnen doen op de expertise in het woonzorgcentrum.

De raad keurde de aangepaste publiciteitsvoorwaarden goed op 31 augustus 2020. De publicatie van de verkoop gebeurde door notaris Ellen Vanslambrouck op 18 september 2020.  De uiterste biedingsdatum was 18 januari 2021.  

In het Vast Bureau van 25 januari 2021 werd het bod voor de aankoop van het perceel voor de bouw van assistentiewoningen geopend.  Er was 1 bod van BV Community Building, Stratem 7 te 9800 Aalter. 

De bieding werd beoordeeld door een commissie samengesteld uit de directeur van het WZC De Boomgaard, de Algemeen Directeur van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle en het afdelingshoofd Wonen van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle  volgens vooraf bepaalde criteria. 

In het Vast Bureau van 1 februari 2021 werd het bod van NV Community Building, Stratem 7 te 9880 Aalter goedgekeurd en werd opdracht gegeven aan de notaris om de verkoopakte voor te bereiden.

Verantwoording van de verkoopprijs

Het enige bod van Community Building, zijnde 346.940 euro valt onder de schattingsprijs van 490.000 euro.  Om de kansen op biedingen te maximaliseren werd het minimumbod in samenspraak met de notaris op 75 euro per m² gebracht en dus lager dan de schattingsprijs.  Gezien de beperkingen dat het perceel meebrengt (50% bebouwbaar, enkel bruikbaar voor gemeenschapsvoorzieningen, verplichte koppeling met het woonzorgcentrum, verplicht bouwen binnen drie jaar...) leek het niet realistisch om een vraagprijs van ca. 120 euro per m² in te stellen.  Dit werd ook nog recent afgetoetst met de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap.  Het bod van Community Building bedraagt 83 per m² en ligt ca 10% hoger dan het ingestelde bedrag.  Het bod wordt als volgt verantwoord "Na marktonderzoek en studie van de demografische cijfers is dit bod tot stand gekomen.  Onze optie is assistentiewoningen te realiseren die toegankelijk en betaalbaar zijn voor alle bewoners van Langemark-Poelkapelle en omstreken.  Het streefdoel is om assistentiewoningen op de markt te brengen aan democratische prijzen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit, en dit voor (toekomstige) seniorenkoppels en alleenstaanden."  De verkoopsvoorwaarden werden gepubliceerd van 18 september 2020 tot en met 18 januari 2021 en dit in het notarisblad, op immoweb en op de website van de notaris en van het lokaal bestuur.    Hoewel de verkoop 4 maanden werd gepubliceerd (oktober 2020 tot en met januari 2021) en er een 4-tal geïnteresseerde projectonwikkelaars contact zochten, werd slechts 1 bod ontvangen. De verkoopprocedure verliep transparant en er werd voldaan aan het recht op mededinging en het gelijkheidsbeginsel.  Omwille van het openbaar belang van snelle realisatie assistentiewoningen als aanvulling op het aanbod (huidig/toekomstig) van De Boomgaard, wordt voorgesteld om het bod van Community Building te aanvaarden.  

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad keurt de verkoop van een perceel projectgrond voor zorg-gerelateerde woningbouwprojecten, gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, Lekkerboterstraat, eerste afdeling (Langemark), sectie C, deel van nummer 1072P0P0000 en met een oppervlakte van 41a 80ca (lot 1) ten aanzien van NV Community Building, Stratem 7 te 9880 Aalter, goed.

Artikel 2

De raad keurt de verkavelings- en verkoopakte voor in artikel 1 vernoemde grond, opgemaakt door Notaris Ellen Vanslambrouck en notaris Frits Guisson, goed.  

7.

2021_RMW_00033 - Aanpassingen rechtspositieregelingen - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00033 - Aanpassingen rechtspositieregelingen - Vaststelling
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_RMW_00033 - Aanpassingen rechtspositieregelingen - Vaststelling

2021_RMW_00033 - Aanpassingen rechtspositieregelingen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur
  • het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
  • de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
  • Onze tot op heden aangevulde en aangepaste beslissing dd. 14/12/2020 betreffende de rechtspositieregeling voor het ocmw-personeel van Langemark-Poelkapelle
  • De voorstellen tot aanpassing aan de rechtspositieregelingen opgenomen op de bijgevoegde overzichtstabel
  • het meerjarenplan 2019-2024 waaruit blijkt dat de nodige financiële middelen beschikbaar zijn
  • het protocol van het syndicaal overleg van 21/05/2021
  • de bespreking in het managementteam, dd 30/04/2021 en 20/05/2021
Aanleiding en context

De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.

Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

  • De aanpassingen aan de rechtspositieregelingen worden voorgelegd aan het managementteam van 30/04/2021 en 20/05/2021.
  • De aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zijn onderworpen aan onderhandelingen. Het BOC vind plaats op 21/05/2021.
  • De aanpassingen van de rechtspositieregelingen van het gemeente- en het OCMW-personeel werden voorgelegd voor advies aan het college van burgemeester en schepenen op 03/05/2021 en 10/05/2021.

De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31/05/2021.

De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 31/05/2021.

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan volgende rechtspositieregelingen van het ocmw-personeel:

  • rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel voor het OCMW-personeel, vermeld in artikel 104 §1 van het OCMW-decreet en het specifieke personeel, vermeld in artikel 104 § 2 van het OCMW-decreet
  • rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel voor het OCMW-personeel, vallend onder artikel 104 § 6 van het OCMW-decreet, behorend tot de diensten Buitenschoolse Kinderopvang en Thuiszorg
  • rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel voor het OCMW-personeel, vallend onder artikel 104 § 6 van het OCMW-decreet, behorend tot de zorgcampus.

 De gecoördineerde rechtspositieregelingen worden toegevoegd als bijlage bij dit besluit.

 

Artikel 2

Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht en wordt samen met de rechtspositieregeling en de bijhorende adviezen bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

8.

2021_RMW_00039 - Aanpassingen arbeidsreglementen en bijlagen - wijzigingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00039 - Aanpassingen arbeidsreglementen en bijlagen - wijzigingen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_RMW_00039 - Aanpassingen arbeidsreglementen en bijlagen - wijzigingen - Goedkeuring

2021_RMW_00039 - Aanpassingen arbeidsreglementen en bijlagen - wijzigingen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef990150853562be0b4f
Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur
  • het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
  • de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
  • onze tot op heden aangevulde en aangepaste beslissing dd. 18/03/2019 betreffende het arbeidsreglement van het ocmw-personeel en het arbeidsreglement van de zorgcampus
  • de voorstellen tot aanpassing aan de arbeidsreglementen opgenomen in de tabel
  • het meerjarenplan 2019-2024 waaruit blijkt dat de nodige financiële middelen beschikbaar zijn
  • het protocol van het syndicaal overleg van 21/05/2021
  • de bespreking in het managementteam van 20/05/2021
Aanleiding en context

De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van de arbeidsreglementen, zowel voor gemeente als OCMW.

Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de arbeidsreglementen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Bijlagen arbeidsreglementen gemeente en OCMW:

    • In de bijlage 3 is de deontologische code geactualiseerd
    • In de bijlage 6 is de policy informatieverwerking en gebruik van IT-middelen toegevoegd
    • In de bijlage 7 is de policy telewerk toegevoegd
     
    • De aanpassingen aan de arbeidsreglementen werden voorgelegd aan het gemengd managementteam van 20/05/2021.
    • De aanpassingen aan de arbeidsreglementen zijn onderworpen aan onderhandelingen. Het BOC vond plaats op 21/05/2021.
    • De aanpassingen van de arbeidsreglementen van het gemeente- en het OCMW-personeel werden voorgelegd voor advies aan het college van burgemeester en schepenen en vast bureau op 17/05/2021.

    Het arbeidsreglement van de gemeente wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31/05/2021.

    De arbeidsreglementen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 31/05/2021.

    Regelgeving bevoegdheid
    De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
    <p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    De raad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan:

    1. het arbeidsreglement van het ocmw-personeel
    2. het arbeidsreglement voor het personeel van de zorgcampus. 

    De ontwerp-arbeidsreglementen worden toegevoegd als bijlage bij dit besluit evenals de geactualiseerde deontologische code, de policy informatieverwerking en IT-middelen en de policy telewerk.

    9.

    2021_RMW_00011 - Organogram en personeelsformatie - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
    Secretaris
    Sabine De Wandel
    Voorzitter
    Jos Meersch

    Stemming op het agendapunt

    2021_RMW_00011 - Organogram en personeelsformatie - Goedkeuring
    Goedgekeurd
    Aanwezig
    Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
    Stemmen voor 17
    José Victoor, Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 2
    Koen Bentein, Laurent Hoornaert
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    9.

    2021_RMW_00011 - Organogram en personeelsformatie - Goedkeuring

    2021_RMW_00011 - Organogram en personeelsformatie - Goedkeuring

    Motivering

    Regelgeving: bevoegdheid
    8a08e5925082ef990150853562be0b4f
    Juridische grond
    • Het Decreet Lokaal Bestuur
    • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
    • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
    • De tot op heden aangevulde en aangepaste gemeenteraadsbeslissing d.d. 16/12/2019 en de OCMW-raadsbeslissing d.d. 16/12/2019 betreffende het gemeente- en OCMW-personeel waarbij de personeelsformatie werd vastgesteld met in de bijlage het organogram en behoeftenplan
    • Het meerjarenplan 2020-2025 waaruit blijkt dat de nodige financiële middelen beschikbaar zijn
    • Het protocol van het syndicaal overleg van xx/xx/2021
    • De bespreking in het managementteam van 08/04/2021
    • De bespreking in het college/vast bureau van 03/05/2021
    Aanleiding en context

    Een organogram is een schematisch overzicht van de organisatiestructuur. Het uittekenen van een organogram voor het bestuur is een decretale verplichting en schept duidelijkheid voor de medewerkers, de politieke verantwoordelijken en de gebruikers van de diensten. Het geeft de hiërarchie weer en laat zien wie aan het hoofd staat van welke afdeling en wie waarvoor verantwoordelijkheid moet afleggen. Met het uittekenen van een organogram, wordt een visie ontwikkeld over waar we met onze organisatie naar toe willen in de toekomst.

    De organisatie is voortdurend in verandering.  Deze veranderingen worden weerspiegeld in het gezamelijk organogram van gemeentebestuur en OCMW.

    De vorige aanpassing van het organogram dateert van december 2019. 

    Het document 'toelichting wijziging organogram' geeft de voorziene aanpassingen weer binnen de verschillende afdelingen.

    In de bijlagen:

    • Organogram
      • Afdeling Algemeen Bestuur
      • Afdeling Wonen
      • Afdeling Leven
      • Afdeling Ouderenzorg
    • Personeelsformatie
    • Toelichting wijziging organogram
    • Protocol syndicaal overleg
    Regelgeving bevoegdheid
    De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
    <p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    Het organogram en de personeelsformatie van het ocmw-personeel worden vastgesteld als in bijlage.

    Artikel 2

    De tot op heden aangevulde en aangepaste raadsbelissing dd. 16 december 2019 waarbij het organogram en de personeelsformatie worden vastgesteld, houdt op uitwerking te hebben.

    10.

    2021_RMW_00037 - Toetreding tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
    Secretaris
    Sabine De Wandel
    Voorzitter
    Jos Meersch

    Stemming op het agendapunt

    2021_RMW_00037 - Toetreding tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) - Goedkeuring
    Goedgekeurd
    Aanwezig
    Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
    Stemmen voor 19
    José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    10.

    2021_RMW_00037 - Toetreding tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) - Goedkeuring

    2021_RMW_00037 - Toetreding tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) - Goedkeuring

    Motivering

    Juridische grond

    Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de quasi inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken.    

    Aanleiding en context

    Naar aanleiding van de selectieprocedure voor de aanwerving van een directeur Zorgcampus, werd contact genomen met Poolstok. Om gebruik te maken van de diensten van Poolstok dient het bestuur vennoot te worden.  Als vennoot van Poolstok kan het bestuur afnemen van de raamcontracten in de portfolio van Poolstok, rond verschillende P&O-thema's zoals werving en selectie, evaluatie, coaching, outplacement, organisatieontwikkeling, etc.  

    De toetreding tot Poolstok kadert in  een verdere professionalisering van het personeelsbeleid. Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt. 

    Poolstok is het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart en is een  coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke sector in Vlaanderen.

    Poolstok is sinds 2000 operationeel  en telt momenteel ruim 300 vennoten, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s,  autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones.  Poolstok werkt uitsluitend voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap  waardoor de quasi inhouse-kwalificatie van toepassing is;

    De relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;

    Poolstok levert een heel breed dienstenpakket zowel inzake werving en selectie, als in de brede P&O-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching en dergelijke meer) en werkt hiervoor altijd samen met erkende dienstverleners na marktvergelijking en met toepassing van de wet overheidsopdrachten;

    Door toetreding tot Poolstok kan het lokaal bestuur gebruik maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners. Poolstok garandeert hiertoe  de meest gunstige tarieven. Poolstok garandeert aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de –P&O- en consultancysector.

    De toetreding houdt geen verplichting tot afname in.  Poolstok treeft niet op in de plaats van het bestuur maar neemt de  rol op van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;

    Het bestuur kan lid worden door de eenmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. 

    Regelgeving: bevoegdheid
    8a08e5925082ef990150853562be0b4f
    Regelgeving bevoegdheid
    De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
    <p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    Het OCMW Langemark-Poelkapelle treedt toe tot het Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (handelsnaam Poolstok cvba) voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.

    Artikel 2

    De raad maatschappelijk welzijn keurt het beheersreglement met Poolstok goed.  

    11.

    2021_RMW_00038 - Bepalen van voorwaarden om beroep te doen op uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
    Secretaris
    Sabine De Wandel
    Voorzitter
    Jos Meersch

    Stemming op het agendapunt

    2021_RMW_00038 - Bepalen van voorwaarden om beroep te doen op uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur - Goedkeuring
    Goedgekeurd
    Aanwezig
    Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
    Stemmen voor 19
    José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    11.

    2021_RMW_00038 - Bepalen van voorwaarden om beroep te doen op uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur - Goedkeuring

    2021_RMW_00038 - Bepalen van voorwaarden om beroep te doen op uitzendarbeid binnen het lokaal bestuur - Goedkeuring

    Motivering

    Juridische grond
    • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
    • Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers;
    • Decreet van 10 december 2010 betreffende de private arbeidsbemiddeling;
    • Decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen;
    • Koninklijk besluit van 7 december 2018 inzake de definiëring van uitzonderlijk werk in uitvoering van artikel 1, §4 van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.

    Aanleiding en context

    Gezien de krapte op de arbeidsmarkt wat zorgberoepen betreft, is de zorgcampus vragende partij om tijdelijk beroep te doen op uitzendarbeid. Bij uitzendarbeid wordt een uitzendkracht in dienst genomen door een uitzendbureau om tewerkgesteld te worden bij een bestuur dat een tijdelijke werkkracht nodig heeft. 

    Er zijn bij uitzendarbeid twee werkgevers:

    • Juridische werkgever: het uitzendkantoor is de juridische werkgever en is belast met onder andere de loonadministratie. De uitzendkracht moet het kantoor op de hoogte brengen bij ziekte. Het bestuur waar de uitzendkracht aan de slag is moet zijn prestaties doorgeven aan het uitzendkantoor.
       
    • Feitelijke werkgever: tijdens de opdracht staat een uitzendkracht onder het gezag, de leiding en het toezicht van het bestuur waar de uitzendkracht aan de slag gaat. Het bestuur geeft instructies over het uit te voeren werk en staat in voor de toepassing van de regels rond arbeidsduur en arbeidsveiligheid. Een uitzendkracht moet zich aan dezelfde regels houden als een vaste werknemer en heeft dezelfde rechten en plichten (o.a. wat betreft het nemen van een pauze, …). Het bestuur draagt de verantwoordelijkheid voor het welzijn van de uitzendkracht en voor de daden van de uitzendkracht.

    Op 16 mei 2018 publiceerde het Belgisch Staatsblad het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Dat decreet laat bepaalde vormen van uitzendarbeid toe. Uitzendarbeid is maar mogelijk bij een lokaal bestuur nadat de raad heeft beslist in welke gevallen hij een beroep wil doen op uitzendarbeid binnen de krijtlijnen van het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.

    De raad kan ervoor kiezen om één, meer of alle vormen van uitzendarbeid toe te laten bij het bestuur. Er zijn 8 mogelijkheden:

    1. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst. Een arbeidsovereenkomst wordt geschorst als de functiehouder vanwege ziekte of bepaalde vormen van verlof de functie tijdelijk niet meer kan uitoefenen. Bij schorsing van de arbeidsovereenkomst gaat het om voltijdse afwezigheden. Bij deeltijds werken of een deeltijdse werkhervatting na ziekte is vervanging door een uitzendkracht niet mogelijk. De volgende schorsingsgronden zijn mogelijk: arbeidsongeschiktheid die het gevolg is van ziekte of ongeval, moederschapsverlof, jaarlijkse vakantie, voltijdse loopbaanonderbreking (ouderschapsverlof, palliatief verlof, verlof voor medische bijstand of verzorging van een familielid of gezinslid dat zwaar ziek is), voltijds zorgkrediet, voltijds onbetaald verlof.
    2. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd
    3. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet
    4. Tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent. Onder dit punt wordt een statutair personeelslid bedoeld dat zijn ambt niet of enkel deeltijds uitoefent omwille van arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval, moederschapsverlof, jaarlijkse vakantie, loopbaanonderbreking, zorgkrediet, onbetaald verlof.
    5. Een tijdelijke vermeerdering van werk
    6. De uitvoering van uitzonderlijk werk
    7. In het kader van tewerkstellingstrajecten
    8. Voor artistieke prestaties of artistieke werken

    Daarnaast kan de raad nadere regels vaststellen, waaronder praktische regels worden verstaan alsook eventuele bijkomende beperkingen die het bestuur zichzelf oplegt. De raad kan bepalen om enkel binnen bepaalde diensten een beroep te doen op uitzendarbeid. De maximale duur van een bepaalde vorm van uitzendarbeid moet worden vastgelegd. Die duur mag nooit langer zijn dan 12 maanden, verlengingen inclusief. 

    Een uitzendkracht kan verschillende uitzendopdrachten na elkaar vervullen als de reden voor de uitzendarbeid telkens verschillend is en met dien verstande dat voor elke reden de maximale duurtijd 12 maanden bedraagt. Bij een nieuwe vorm of nieuwe vervanging begint de duurtijd opnieuw te lopen.  

    De raad moet ook regelen hoe en wanneer het bestuur:

    • de vakorganisaties op de hoogte zal brengen als een uitzendkracht aan het werk gaat bij het bestuur;
    • de jaarlijkse globale informatie over de uitzendkrachten aan het plaatselijk Hoog Overlegcomité zal bezorgen.

    Het uitvoerend orgaan is bevoegd om uitzendkrachten in dienst te nemen binnen de mogelijkheden en regels die de raad heeft vastgesteld.

    Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:

    • in geval van staking of lock-out;
    • met opeenvolgende dagcontracten;
    • voor een tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt definitief heeft stopgezet;
    • in het kader van het motief instroom.

    Het erkend uitzendkantoor waarop een beroep wordt gedaan moet worden aangesteld conform de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

    Regelgeving: bevoegdheid
    8a08e5925082ef990150853562be0b4f
    Regelgeving bevoegdheid
    De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
    <p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    Uitzendarbeid wordt slechts toegestaan voor het zorgpersoneel (verpleegkundigen en zorgkundigen) in de zorgcampus en dit voor zover vacatures voor tijdelijke vervangingen niet worden ingevuld.  

    Artikel 2

    Uitzendarbeid in de zorgcampus is mogelijk in volgende gevallen: 

    1. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is geschorst. 
    2. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd. 
    3. Tijdelijke vervanging van een contractueel personeelslid met deeltijdse loopbaanonderbreking of met vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het zorgkrediet
    4. Een tijdelijke vermeerdering van werk

    Artikel 3

    Vanwege de kostprijs zal de maximale toegelaten termijn, inclusief verlengingen, worden vastgesteld op 4 maanden. De gebruikelijke termijn wordt vastgesteld op 3 maand(en). Die termijn kan maximaal  1 maal worden verlengd met een periode van 1 maand, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat en er redelijkerwijze geen aanwervingsprocedure kon worden gevoerd of die geen resultaat opleverde.

    Artikel 4

    Het is niet mogelijk uitzendkrachten in te zetten:

    • in geval van staking of lock-out;
    • met opeenvolgende dagcontracten;
    • voor een tijdelijke vervanging van een ambtenaar die zijn ambt definitief heeft stopgezet;
    • in het kader van het motief instroom.

    Artikel 5

    Het lokaal bestuur brengt de vakorganisaties ervan op de hoogte dat een uitzendkracht aan de slag gaat bij het bestuur:

    • Uiterlijk 3 dagen vóór de dag dat de uitzendkracht begint te werken, en 3 dagen vóór elke verlenging. In geval van overmacht mag de aanstelling uitzonderlijk gebeuren na de vastgelegde termijn, maar wel nog steeds vóór de uitzendkracht het werk binnen het bestuur aanvat.
    • Via email, met vermelding van de vorm van uitzendarbeid, de functie, de verwachte duur van tewerkstelling en het uitzendkantoor dat zal optreden als werkgever.

    Artikel 6

    In het eerste Hoog Overlegcomité van het kalenderjaar bezorgt het OCMW de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Die informatie bevat minstens:

    • per vorm van uitzendarbeid:
      1. het aantal uitzendkrachten;
      2. de functies;
      3. de loonbarema’s;
      4. de uurprestaties;
      5. de eventuele verlengingen;
    • de totale kostprijs van de uitzendkrachten;
    • de gegevens over alle eventuele arbeidsongevallen waarbij uitzendkrachten betrokken waren.

    Artikel 7

    De aanstelling van een personeelslid via uitzendarbeid wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur, voor zover de tewerkstelling een werkweek (inclusief weekends) niet overschrijdt. Elke aanstelling die langer duurt dan een week wordt in het vast bureau gebracht. Aaneensluitende weekcontracten worden gezien als een contract die langer duurt dan een week.

    Artikel 8

    Deze beslissing wordt ter advies voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties en ter goedkeuring aan de raad voor maatschappelijk welzijn.  

    Artikel 9

    De uitzendkrachten moeten voldoen aan de volgende toelatings- en aanwervingsvoorwaarden zoals deze gelden voor de eigen personeelsleden: 

      1. een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van de functie. Het passend gedrag wordt getoetst aan de hand van een uittreksel uit het strafregister;
      2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;
      3. medisch geschikt zijn voor de uit te oefenen functie, in overeenstemming met de wetgeving betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;
      4. voldoen aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
      5. voldoen aan de diplomavereiste die geldt voor het niveau waarin de functie gesitueerd is.

    De uitzendkrachten, die aan de slag gaan bij een lokaal bestuur, zijn onderworpen aan de Bestuurstaalwet (SWT) wat betreft hun taalgebruik (de door de SWT voorgeschreven bestuurstaal) en moeten daarom het Nederlands gebruiken in hun opdrachten die ze voor de gemeente/het OCMW/de provincie uitvoeren.

    De deontologische code voor de eigen personeelsleden is eveneens van toepassing op de uitzendkrachten.

    12.

    2021_RMW_00032 - Jaarrekening 2020 OCMW - Vaststelling

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
    Secretaris
    Sabine De Wandel
    Voorzitter
    Jos Meersch

    Stemming op het agendapunt

    2021_RMW_00032 - Jaarrekening 2020 OCMW - Vaststelling
    Goedgekeurd
    Aanwezig
    Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
    Stemmen voor 19
    José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    12.

    2021_RMW_00032 - Jaarrekening 2020 OCMW - Vaststelling

    2021_RMW_00032 - Jaarrekening 2020 OCMW - Vaststelling

    Motivering

    Regelgeving: bevoegdheid
    8a08e5925082ef990150853562be0b4f
    Juridische grond

    Het Decreet over het Lokaal Bestuur.
    Het positief advies van het managementteam van 20/05/2021.

    Aanleiding en context

    De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening vast voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat het OCMW gedurende het boekjaar heeft gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

    De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

    De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

    Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat is 8.466.648 EUR in 2020.

    De geconsolideerde autofinancieringsmarge bedraagt 1.758.102 EUR voor 2020.

    Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 20/05/2021.

    De jaarrekening 2020 van het OCMW wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad.

    Regelgeving bevoegdheid
    De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
    <p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2020 vast.

    13.

    2021_RMW_00036 - Uitbreiden zorgcampus - Aanvraag VIPA-subsidies - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
    Secretaris
    Sabine De Wandel
    Voorzitter
    Jos Meersch

    Stemming op het agendapunt

    2021_RMW_00036 - Uitbreiden zorgcampus - Aanvraag VIPA-subsidies - Goedkeuring
    Goedgekeurd
    Aanwezig
    Jos Meersch, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
    Stemmen voor 17
    José Victoor, Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 2
    Koen Bentein, Laurent Hoornaert
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    13.

    2021_RMW_00036 - Uitbreiden zorgcampus - Aanvraag VIPA-subsidies - Goedkeuring

    2021_RMW_00036 - Uitbreiden zorgcampus - Aanvraag VIPA-subsidies - Goedkeuring

    Motivering

    Juridische grond

    VIPA-regelgeving

    Kunstopdrachten (niet van toepassing op het infrastructuurforfait)

    Brandveiligheid

    Toegankelijkheid

    Multifunctionele infrastructuur

    Erkenningsregelgeving

    BTW-regelgeving

    Aanleiding en context

    Het VIPA subsidieert de realisatie van duurzame, toegankelijke en betaalbare zorginfrastructuur. De subsidies dienen om nieuwe gebouwen op te richten, of om bestaande gebouwen voor lange termijn in orde te stellen op functioneel en bouwtechnisch vlak.

    Het VIPA komt tussen in de bouwkost voor een vast bedrag per m² dat overeenkomt met ongeveer 60% van de geraamde bouwkost. Het gaat om de kosten voor bouwen en eerste uitrusting bij het nieuw te bouwen, uitbreiden of verbouwen van gebouwen. Afhankelijk van de aard van de werken komt het VIPA forfaitair tussen in de bouwkost, of op basis van de goedgekeurde raming (en eindafrekening).

    De subsidiebelofte is twee jaar geldig. Binnen die termijn dient het bevel van aanvang tot de werken gegeven te worden, de aankoopakte worden verleden of de bestelling (voor louter uitrusting en meubilering) worden geplaatst. De geldigheidstermijn van de subsidiebelofte kan, op gemotiveerd verzoek van de aanvrager, door de minister worden verlengd in geval van overmacht.

    Uiterlijk 90 kalenderdagen voor het bevel tot aanvang van de werken die betrekking hebben op het project, kan een wijziging van de subsidiebelofte aangevraagd worden. Die aanvraag tot wijziging wordt omstandig gemotiveerd en bevat de stukken die gewijzigd zijn ten opzichte van de aanvraag van de oorspronkelijke subsidiebelofte. 

    In bijlage vindt u alle gevraagde dossierstukken.

    Aan de raad wordt gevraagd de subsidieaanvraag goed te keuren. 

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de subsidieaanvraag goed.

    14.

    2021_RMW_00035 - Vragen en antwoord - Aktename

    Kennis genomen

    Samenstelling

    Aanwezig
    Jos Meersch; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
    Secretaris
    Sabine De Wandel
    Voorzitter
    Jos Meersch
    14.

    2021_RMW_00035 - Vragen en antwoord - Aktename

    2021_RMW_00035 - Vragen en antwoord - Aktename

    Motivering

    Regelgeving: bevoegdheid
    8a08e5925082ef990150853562be0b4f
    Regelgeving bevoegdheid
    De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
    <p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.