Terug
Gepubliceerd op 28/04/2021

2021_GR_00051 - Opheffen van voetweg nr. 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek - beraadslaging over het op te heffen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing

Gemeenteraad
ma 26/04/2021 - 19:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00051 - Opheffen van voetweg nr. 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek - beraadslaging over het op te heffen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00051 - Opheffen van voetweg nr. 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek - beraadslaging over het op te heffen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing 2021_GR_00051 - Opheffen van voetweg nr. 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek - beraadslaging over het op te heffen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing

Motivering

Juridische grond

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

Aanleiding en context

Context

Het tracé van voetweg 94 loopt dwars door de gebouwen van Milcobel en loopt dan verder door de uitbreidingszone in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Historisch gegroeid bedrijf Belgomilk in Langemark'. Voor de verdere uitbreiding van de bedrijfssite Milcobel is de opheffing van de voetweg 94 nodig binnen het RUP nodig.

Openbaar onderzoek

De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Adviezen

Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet

De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 94 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.

1° algemeen belang

Het RUP 'Belgomilk' werd door de Vlaamse regering vastgesteld met het oog op het algemeen belang:

  • uitbreidingsmogelijkheden voor het bedrijf
  • landschappelijke afwerking
  • voorzien van buffer voor lawaaierige functies t.a.v. de omliggende bewoning
  • voorzien van ruimte voor waterzuivering

De opheffing van voetweg 94 binnen het plangebied van het RUP kadert binnen de visie van het RUP. Het RUP dateert van vóór het gemeentewegendecreet en omgevingsvergunningsdecreet. In het RUP is geen visie op de voetweg opgenomen.

2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente

De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. Het op te heffen deel van voetweg 94 is niet opgenomen in deze adviesnota. De aansluitende tracés (9A, 9B, 9C) krijgen het advies 'te onderzoeken mee.

Het op te heffen tracé verbindt de Bikschotestraat met de Groenestraat. De Hugotstraat (buurtwegen 51 en 52) doet hetzelfde en is nu een verharde openbare weg. Het eventuele verplaatsen van voetweg 94 naar de bufferzone van het RUP heeft daarom geen bijzondere meerwaarde. Bij een verplaatsing moet ook op andere percelen een rooilijn gelegd worden omdat de bufferzone niet op (juridisch) bestaande voetwegen of buurtwegen aansluit.

In het gebied rond het af te schaffen deel van voetweg 94 blijven alle plaatsen met een hoge belevingswaarde toegankelijk via trage wegen:

  • de Britse militaire begraafplaats 'Ruisseau farm cemetery' via Melkerijstraat en voetweg 96
  • het Bosseltje via de Hugotstraat

3° verkeersveiligheid

  • het op te heffen tracé is al niet meer in gebruik op de luchtfoto uit 1971 (geopunt.be). Er is dus geen directe nadelige invloed op de verkeersveiligheid.
  • een belangrijk deel van de functionele en recreatieve netwerken voor trage weggebruikers (fietsers, mountainbikers, ruiters, wandelaars) lopen over lokale, geasfalteerde asfaltwegen en de nabije Vrijbosroute (fietssnelweg). Door de lage verkeersintensiteit op deze wegen, levert dit medegebruik geen problemen op op het vlak van verkeersveiligheid. 
  • er bestaan verkeersveilige alternatieven die hetzelfde verbindingsmogelijkheden bieden

4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief

Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.

Meerwaarde en/of minwaarde

Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en gedeeltelijk overbouwd. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot opheffing van voetweg 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Pol Verhelle en heeft als referentie LAN 040043.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.