Context
Het tracé van voetweg 94 loopt dwars door de gebouwen van Milcobel en loopt dan verder door de uitbreidingszone in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Historisch gegroeid bedrijf Belgomilk in Langemark'. Voor de verdere uitbreiding van de bedrijfssite Milcobel is de opheffing van de voetweg 94 nodig binnen het RUP nodig.
Openbaar onderzoek
De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 94 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
Het RUP 'Belgomilk' werd door de Vlaamse regering vastgesteld met het oog op het algemeen belang:
De opheffing van voetweg 94 binnen het plangebied van het RUP kadert binnen de visie van het RUP. Het RUP dateert van vóór het gemeentewegendecreet en omgevingsvergunningsdecreet. In het RUP is geen visie op de voetweg opgenomen.
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. Het op te heffen deel van voetweg 94 is niet opgenomen in deze adviesnota. De aansluitende tracés (9A, 9B, 9C) krijgen het advies 'te onderzoeken mee.
Het op te heffen tracé verbindt de Bikschotestraat met de Groenestraat. De Hugotstraat (buurtwegen 51 en 52) doet hetzelfde en is nu een verharde openbare weg. Het eventuele verplaatsen van voetweg 94 naar de bufferzone van het RUP heeft daarom geen bijzondere meerwaarde. Bij een verplaatsing moet ook op andere percelen een rooilijn gelegd worden omdat de bufferzone niet op (juridisch) bestaande voetwegen of buurtwegen aansluit.
In het gebied rond het af te schaffen deel van voetweg 94 blijven alle plaatsen met een hoge belevingswaarde toegankelijk via trage wegen:
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik en gedeeltelijk overbouwd. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot opheffing van voetweg 94 tussen de Bikschotestraat en de Steenbeek voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Pol Verhelle en heeft als referentie LAN 040043.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.