Op 21 maart 2021 veranderde SP.a haar partijnaam naar Vooruit. Dhr Jean-Marie Callewaert, SP.a fractievoorzitter, wordt bijgevolg door de partij gemachtigd om gebruik te maken van het letterwoord Vooruit in de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad wordt gevraagd om hiervan akte te nemen.
De raad neemt akte van de naamsverandering van SP.a naar Vooruit.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 22 februari 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 0:00:00 en eindigt om 01:28:27.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 22 februari 2021 wordt goedgekeurd.
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het IJzerbekken voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Dominique Cool werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan diende de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur van het IJzerbekken te verkiezen. De gemeenteraad van 22 februari 2021 besliste om dhr Dominique Cool aan te stellen als vertegenwoordiger. Het mandaat van plaatsvervangend vertegenwoordiger komt zo open te staan en de raad wordt gevraagd om een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Ter info: Bekkenbestuur IJzerbekken
Het Decreet Integraal Waterbeleid vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, de problematiek van overstromingen en verdroging, ecologie van de waterlopen, ... vallen allemaal onder de noemer 'Integraal Waterbeleid'. Op Vlaams niveau wordt het Integraal Waterbeleid gecoördineerd door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid), op meer lokaal niveau door het Bekkenbestuur. In het Bekkenbestuur, dat wordt voorgezeten door de gouverneur, zetelen ook de vertegenwoordigers van gemeente- en provinciebesturen. Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het IJzerbekken.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
De raad gaat over tot geheime digitale stemming.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Nicole Louwagie aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het Bekkenbestuur IJzerbekken voor de legislatuur 2021-2024.
Bij de dorpskernvernieuwing is op de Markt een verbreding aangelegd in het voetpad ter hoogte van het kruispunt van de Markt met de Zonnebekestraat.
Deze lichte asverschuiving moet het verkeer richting Madonna afremmen. Er staan echter regelmatig auto's geparkeerd wat wettelijk mag. Dit zorgt voor een slechte zichtbaarheid voor het verkeer dat vanuit de Zonnebekestraat richting Markt rijdt en in het bijzonder voor fietsers.
Er werd daarom een parkeerverbod ingesteld vanaf de verkeerslichten tot nr. 22. Er blijven echter gevaarlijke situaties opduiken, vooral voor fietsers die nog steeds op de rijstrook voor het tegemoetkomend verkeer moeten rijden en niet altijd een goed zicht hebben op het tegemoetkomend verkeer.
Heel wat chauffeurs hebben het ook moeilijk met de wettelijke voorrangsregeling (artikel 12.4 van de wegcode).
Het voetpad zal niet voldoen aan de wettelijke minimumbreedtes (1,5 m en minstens altijd 1 m obstakelvrij) als er een parkeerstrook in het voetpad voorzien wordt. Er wordt daarom voorgesteld om de situatie te herstellen die van toepassing was vóór de dorpskernvernieuwing, met name een parkeerverbod vanaf het kruispunt met de Boezingestraat-Langemarkstraat tot aan het straatje naar het kerkhof. Op de Markt zijn voldoende parkeergelegenheden. In de loop van de werken werd dit aantal nog uitgebreid met extra parkeerplaatsen rond de kerk en het Zwijnemarktje.
Het aanvullend reglement op het wegverkeer wordt opgeheven wat betreft het parkeren op de Markt van huisnummer 18 tot de Zonnebekestraat en in de Zonnebekestraat vanaf nr. 2 tot aan het kruispunt met de Poelkapellestraat-Boezingestraat.
Het aanvullend politiereglement voor het wegverkeer op de Markt en in de Zonnebekestraat wordt als volgt aangevuld:
Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf op de Markt vanaf huisnummer 18 tot en met huisnummer 22 in de richting van de Zonnebekestraat.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Context
Het tracé van voetweg 103 loopt dwars door de gronden van manège en paardenhouderij Basquita in de Bruine Broekstraat nr. 5. Dit tracé is al 30 jaar niet meer gebruikt en is een hinderpaal bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een paardenpiste.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot verplaatsing van voetweg 103 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
In een landelijke gemeente heeft het trage wegennet verschillende functies. De ligging van de trage wegen past daarom het best in een globale visie die rekening houdt met
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De adviesnota stelt voor om deze voetweg op te heffen. "Sommige wegen kunnen door herstel maar weinig meerwaarde bieden voor het netwerk aan trage wegen. Een herstel ervan wordt dan ook als weinig zinvol beschouwd. Dit is zo voor de volgende wegen:
(....)
- 13B
(..."
Herstel van 13B is niet nodig".
Enkel het deel bij de Peperstraat is nog in (particulier) gebruik. In de Bruine Broekstraat loopt net naast het tracé een landbouwtoegangsweg maar die ligt op grond van een andere eigenaar. Op termijn kan het ontbrekende tussenstuk mogelijks terug in gebruik genomen worden en als verbinding tussen de Bruine Broekstraat en de Peperstraat dienen.
De gevraagde verplaatsing sluit deze mogelijkheid op termijn niet uit. Door de ligging langs een paardenweide heeft het verplaatste tracé een hoge belevingswaarde voor wandelaars en een grotere kans op natuurontwikkeling dan wanneer het tracé volledig tussen akkers zou lopen. In afwachting van de opmaak van het definitieve beleidskader en eventuele actieplannen is een verplaatsing i.p.v. opheffing daarom aangewezen.
3° plaats van het te verplaatsen tracé in het plaatselijke netwerk van trage wegen
Het tracé speelt geen rol als verbindingsweg tussen kernen.
Het te verplaatsen deel van voetweg 103 verbindt de Bruine Broekstraat met de Peperstraat. Zowel langs de Peperstraat als langs de Bruine Broekstraat is dit tracé nog toegankelijk, het middendeel (waaronder een oversteek van waterloop WY.7.3.12) niet meer.
Het tracé via de Bruine Broekstraat - Peperstraat biedt een alternatief dat ongeveer even lang is, maar biedt minder belevingswaarde.
In de Peperstraat kan via voetweg 107 naar het pad naast de Steenbeek gegaan worden. Vroeger sloten beide voetwegen op elkaar aan. Door de uitbreiding van het bedrijf Dejaeghere is voetweg 107 echter al verplaatst naar het noorden.
4° verkeersveiligheid
De Peperstraat en Bruine Broekstraat hebben last van zwaar verkeer, vooral naar het bedrijf Dejaeghere. De herinrichting van de circulatie op het bedrijfsterrein moet het verkeer naar de Brugseweg afleiden.
5° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het verplaatsen heeft geen invloed op het gemeentewegennet van buurgemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar verdwenen en dus niet meer in gebruik. De waardevermeerdering door de opheffing van de voetweg wordt dan ook geacht nihil te zijn (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 15 februari 2021 tot en met 16 maart 2021. Er werden geen bezwaren ontvangen tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsaanvraag OMV_2020163590 waarbij aangevraagd wordt om voetweg 103 te verplaatsen op het eigendom van Bruine Broekstraat 5.
De gemeenteraad oordeelt op de aangebrachte argumenten dat het wenselijk is om voetweg 103 te verplaatsen volgens het rooilijnplan van landmeter Dries D'Hallewin en stelt vast dat er niemand bezwaar heeft ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad verplaatst voetweg 103 op de percelen van Bruine Broekstraat 5 zoals aangegeven op het plan van landmeter Dries D'Hallewin..
Twee weken geleden lanceerde Vlaams minister van Omgeving Demir (N-VA) haar plan om 256 stortplaatsen om te vormen naar bos. Daarbij zit het historische stort op de wijk Hagebos dat een potentieel heeft van 5,21 ha.
Via sociale media werd de vraag gesteld of dit al dan niet een goed idee is.
De reacties van de Langemark-Poelkapellenaren daarop zijn quasi unaniem positief.
Ook via sociale media mochten we recent vernemen dat de plannen van het bestuur om een speelbos te realiseren in de hoek Cayennestraat/Boezingestraat in de prullenmand worden gekieperd nu de kerkfabriek van Langemark niet bereid is mee te stappen in het verhaal.
Daarom legt onze fractie het voorstel van minister Demir nu voor aan de gemeenteraad met de vraag of we - na een grondig debat - ingaan op het aanbod om op kosten van OVAM een oriënterend bodemonderzoek te laten uitvoeren?
De raad stelt voor om een oriënterend bodemonderzoek aan te vragen voor het perceel van 5,21 ha aan de wijk Hagebos mits instemming van de huidige eigenaars.
Enkele weken geleden werd een filmpje op sociale media gelanceerd met als titel ‘De bordenjungle van Langemark-Poelkapelle’. Het werd ondertussen 5.000 keer weergegeven en zo’n 70 keer gedeeld. Straffe cijfers voor onze gemeente.
De vele reacties en commentaren bewijzen dat we niet alleen zijn met onze overtuiging dat het quasi onmogelijk is om je weg te vinden door talrijke en ingewikkelde omleidingen. Zeker voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen is het een hel!
Het filmpje doet vermoeden dat het gemeentebestuur geen actieve coördinerende rol opnam want hoe kan je dit anders in godsnaam uitgelegd krijgen?
Via de krant konden we de reactie van de burgemeester vernemen. Hij verdedigt zich door te zeggen “dat er wel degelijk iets werd gedaan om de bevolking op de hoogte te brengen van de omleidingen. In de vorige infoflash werden de werken aangehaald. Ook stuurden we een mail naar de grote lokale bedrijven met info.”
De raad bespreekt het agendapunt.
In 2020 ontving de gemeente Langemark-Poelkapelle van de Vlaamse overheid een subsidie van 88.979,37 euro uit het noodfonds voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19 pandemie. In 2020 werd van deze subsidie 45676,56 euro toegekend. Momenteel is er dus nog 43302,81 euro beschikbaar.
In 2020 zagen veel kinderen en jongeren, aangesloten bij een vereniging, hoe activiteiten meermaals door de corona-maatregelen werden geannuleerd. Nochtans hadden ze bij hun vereniging lidgeld betaald voor een volledig jaar activiteiten. Voor de ouders, met soms meerdere kinderen bij een vereniging, zijn in deze moeilijke tijden die lidgelden een grote hap uit hun budget.
Dit zou er toe kunnen leiden dat verenigingen hun ledenaantal in het komend jaar zien dalen.
De fractie Vooruit stelt voor om alle kinderen en jongeren tussen 6 en 16 jaar uit Langemark-Poelkapelle die ook in 2021 hun lidmaatschap hernieuwen bij een jeugd-, sport- of cultuurvereniging een financiële tussenkomst te geven a rato van 50% van hun betaalde lidgelden in 2020 uit het noodfonds die de Vlaamse overheid toekende aan Langemark-Poelkapelle.
De raad bespreekt het agendapunt.
De gemeenteraad neemt akte.