Context
Het tracé van voetweg 103 loopt dwars door de gronden van manège en paardenhouderij Basquita in de Bruine Broekstraat nr. 5. Dit tracé is al 30 jaar niet meer gebruikt en is een hinderpaal bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een paardenpiste.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot verplaatsing van voetweg 103 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
In een landelijke gemeente heeft het trage wegennet verschillende functies. De ligging van de trage wegen past daarom het best in een globale visie die rekening houdt met
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De adviesnota stelt voor om deze voetweg op te heffen. "Sommige wegen kunnen door herstel maar weinig meerwaarde bieden voor het netwerk aan trage wegen. Een herstel ervan wordt dan ook als weinig zinvol beschouwd. Dit is zo voor de volgende wegen:
(....)
- 13B
(..."
Herstel van 13B is niet nodig".
Enkel het deel bij de Peperstraat is nog in (particulier) gebruik. In de Bruine Broekstraat loopt net naast het tracé een landbouwtoegangsweg maar die ligt op grond van een andere eigenaar. Op termijn kan het ontbrekende tussenstuk mogelijks terug in gebruik genomen worden en als verbinding tussen de Bruine Broekstraat en de Peperstraat dienen.
De gevraagde verplaatsing sluit deze mogelijkheid op termijn niet uit. Door de ligging langs een paardenweide heeft het verplaatste tracé een hoge belevingswaarde voor wandelaars en een grotere kans op natuurontwikkeling dan wanneer het tracé volledig tussen akkers zou lopen. In afwachting van de opmaak van het definitieve beleidskader en eventuele actieplannen is een verplaatsing i.p.v. opheffing daarom aangewezen.
3° plaats van het te verplaatsen tracé in het plaatselijke netwerk van trage wegen
Het tracé speelt geen rol als verbindingsweg tussen kernen.
Het te verplaatsen deel van voetweg 103 verbindt de Bruine Broekstraat met de Peperstraat. Zowel langs de Peperstraat als langs de Bruine Broekstraat is dit tracé nog toegankelijk, het middendeel (waaronder een oversteek van waterloop WY.7.3.12) niet meer.
Het tracé via de Bruine Broekstraat - Peperstraat biedt een alternatief dat ongeveer even lang is, maar biedt minder belevingswaarde.
In de Peperstraat kan via voetweg 107 naar het pad naast de Steenbeek gegaan worden. Vroeger sloten beide voetwegen op elkaar aan. Door de uitbreiding van het bedrijf Dejaeghere is voetweg 107 echter al verplaatst naar het noorden.
4° verkeersveiligheid
De Peperstraat en Bruine Broekstraat hebben last van zwaar verkeer, vooral naar het bedrijf Dejaeghere. De herinrichting van de circulatie op het bedrijfsterrein moet het verkeer naar de Brugseweg afleiden.
5° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het verplaatsen heeft geen invloed op het gemeentewegennet van buurgemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar verdwenen en dus niet meer in gebruik. De waardevermeerdering door de opheffing van de voetweg wordt dan ook geacht nihil te zijn (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 15 februari 2021 tot en met 16 maart 2021. Er werden geen bezwaren ontvangen tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad neemt kennis van de omgevingsaanvraag OMV_2020163590 waarbij aangevraagd wordt om voetweg 103 te verplaatsen op het eigendom van Bruine Broekstraat 5.
De gemeenteraad oordeelt op de aangebrachte argumenten dat het wenselijk is om voetweg 103 te verplaatsen volgens het rooilijnplan van landmeter Dries D'Hallewin en stelt vast dat er niemand bezwaar heeft ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad verplaatst voetweg 103 op de percelen van Bruine Broekstraat 5 zoals aangegeven op het plan van landmeter Dries D'Hallewin..