Terug
Gepubliceerd op 27/01/2021

2021_RMW_00002 - Lokalisatie centrum voor dagverzorging tijdens COVID-19 pandemie - Ter bespreking

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 25/01/2021 - 19:30 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch; Doris Dereyne; Claudine Muylle; José Victoor; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00002 - Lokalisatie centrum voor dagverzorging tijdens COVID-19 pandemie - Ter bespreking
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Doris Dereyne, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_RMW_00002 - Lokalisatie centrum voor dagverzorging tijdens COVID-19 pandemie - Ter bespreking 2021_RMW_00002 - Lokalisatie centrum voor dagverzorging tijdens COVID-19 pandemie - Ter bespreking

Motivering

Aanleiding en context

De werking van het centrum van dagverzorging staat niet alleen. Het is ingebed binnen zorgcampus De Boomgaard. De huidige COVID-19 maatregelen voor woonzorgcentra hebben dan ook een belangrijke invloed op de werking van het centrum voor dagverzorging.

Alle maatregelen en acties zijn opgenomen in het outbreakplan.

Om doelgericht te kunnen werken is er nood aan objectieve parameters. Eerder genomen en toekomstige beslissingen zijn hierop geënt. Hieronder vindt u een overzicht van de parameters. 

  • Cumulative incidence: 
    • Aantal besmettingen in de gemeente gedurende de laatste 14 dagen, geëxtrapoleerd op 100 000 inwoners.
    • Wij hanteren een norm van 100 op 100 000 inwoners, of 8 besmettingen in Langemark-Poelkapelle.
  • Dagen na elkaar dat de besmettingscijfers stijgen. Wij hanteren een drempelwaarde van 4 opeenvolgende dagen.
  • Besmetting bij 1 of meerdere personeelsleden.
  • Besmetting bij 1 of meerdere bezoekers.
  • Besmetting bij 1 of meerdere bewoners van het woonzorgcentrum.
  • Besmetting bij 1 of meerdere gebruikers van het centrum voor dagverzorging.
  • Centrum voor dagverzorging wordt al dan niet uitgebaat in het woonzorgcentrum.

Elke parameter, of een combinatie ervan, kan leiden tot de stopzetting of heropstart van de dienstverlening. 

De uitbating van het centrum voor dagverzorging binnen de muren van het woonzorgcentrum stopt als:

  • De cumulative incidence drempel van 100 in Langemark-Poelkapelle is overschreden.
  • Er 4 opeenvolgende dagen een stijging is van het aantal besmettingen in Langemark-Poelkapelle.
  • Er meerdere bewoners van het woonzorgcentrum besmet zijn.
  • Er meerdere gebruikers van het centrum voor dagverzorging besmet zijn.
  • Er een bewoner van het woonzorgcentrum besmet is en als kamerquarantaine niet kan gegarandeerd worden (bijvoorbeeld bij dementie en dwaalgedrag).
  • Er meerdere personeelsleden van het woonzorgcentrum besmet zijn.

De uitbating van het centrum voor dagverzorging op een andere locatie dan het woonzorgcentrum stopt als:

  • Er meerdere gebruikers van het centrum voor dagverzorging besmet zijn.

Als aan de parameters voldaan is, dan kan een terugkeer van het centrum voor dagverzorging naar de oorspronkelijke bestemming binnen de muren van het woonzorgcentrum.

Binnen het eigen patrimonium een alternatieve locatie vinden die conform is aan de wetgeving en voldoende kwaliteit biedt voor de zorgbehoevende doelgroep, is niet evident. De enige locatie die, mits enige creativiteit, geschikt is, is De Hazebrug. De verblijfsduur moet wel zo kort mogelijk zijn en andere activiteiten in de zaal kunnen niet doorgaan. Voor deze accommodatie moet toelating gevraagd worden aan het agentschap zorg en gezondheid.

Buiten het eigen patrimonium is ‘De Mast’, de meest geschikte locatie. Het gebouw is aangepast aan zorgbehoevende gebruikers en beschikt over voldoende accommodatie. De uitbaters van ‘De Mast’ hebben niet de intentie om hun dienstverlening op te starten zolang de COVID-19 dreiging er is. Er is toelating van het agentschap zorg en gezondheid om dit gebouw tijdelijk te gebruiken.  

Indien de uitbating binnen de muren van het woonzorgcentrum niet kan, en er geen alternatieve locatie beschikbaar is, dan doen we er alles aan om de thuiszorg te maximaliseren. De uitbating stopt dan tijdelijk.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met een contractverlenging  tot 15 maart 2021 voor de huur van de Mast, onder opschortende voorwaarde van een terugkeer naar de site van het woonzorgcentrum voor 15 februari 2021 .