Terug
Gepubliceerd op 12/11/2020

Notulen  Gemeenteraad

ma 09/11/2020 - 19:00 digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel

Afwezig

Laurent Hoornaert

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Agendapunten

HD 1.

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging

Aanvaard

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
HD 1.

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a80bea37567e4fb01756ffbc5462a70 8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • De Nieuwe Gemeentewet dd. 24 juni 1988, in het bijzonder artikel 134 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen op te maken en artikel 135 §2 waarin gesteld wordt dat de gemeenten tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen;
  • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur.
  • Het kader dat het Agentschap Binnenlands Bestuur samen met de VVSG heeft ontwikkeld voor vergaderingen van de lokale bestuursorganen vanaf september.
Aanleiding en context

Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft in samenwerking met de VVSG een kader ontwikkeld voor de vergaderingen van de lokale bestuursorganen vanaf september 2020.

Het nieuwe kader en de bijhorende richtlijnen geeft aan op welke wijze de vergaderingen kunnen plaatsvinden tijdens de federale fase ter bestrijding van het coronavirus waarin we ons momenteel bevinden. Dit kader komt in de plaats van de eerdere richtlijnen die gepubliceerd werden door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn kan digitaal doorgaan als het lokaal bestuur dit, gelet op de gezondheidssituatie, de aangewezen vergadervorm acht. Daaraan zijn 3 voorwaarden verbonden:

  1. De wijze van vergaderen (digitaal) en de motivering (gezondheidssituatie) wordt vastgelegd in een burgemeestersbesluit (politieverordening) op grond van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet. 
  2. De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
  3. De procedure voor geheime stemming moet aan de noodzakelijke democratische voorwaarden voldoen.

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het opportuun om de werking van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen om op die manier gezondheidsrisico's te vermijden. Bijgevolg is het aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2020 volledig digitaal te laten doorgaan.

De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zullen te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Op de website van het lokaal bestuur zal gecommuniceerd worden hoe de vergaderingen online gevolgd kunnen worden.


Regelgeving bevoegdheid
De burgemeester is bevoegd op basis van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
<p>De burgemeester is bevoegd op basis van artikels 134, &sect;1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.</p>
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De burgemeester beslist om de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2020 digitaal te organiseren. De zitting zal via livestream te volgen zijn voor publiek en pers.

Artikel 2

Dit besluit zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.


1.

2020_GR_00122 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00122 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2020_GR_00122 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2020 - Goedkeuring

2020_GR_00122 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2020 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Aanleiding en context

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 oktober 2020 wordt goedgekeurd.

2.

2020_GR_00125 - Algemeen nood-en interventieplan Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00125 - Algemeen nood-en interventieplan Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2020_GR_00125 - Algemeen nood-en interventieplan Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring

2020_GR_00125 - Algemeen nood-en interventieplan Langemark-Poelkapelle - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van de noodplanning wordt er gewoonlijk een onderscheid gemaakt tussen drie soorten noodplannen: 

  • De multidisciplinaire noodplannen ontwikkeld door de overheden, waartoe een Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP) behoort.
  • De monodisciplinaire interventieplannen van de disciplines die door de lokale overheden nagekeken worden op basis van bepaalde criteria.
  • De interne noodplannen van risicovolle bedrijven en instellingen die door de lokale overheden in acht worden genomen bij de ontwikkeling van hun eigen Noodplanning.

Deze plannen dienen een coherent geheel te vormen, zowel verticaal (tussen de verschillende niveaus) als horizontaal (op hetzelfde niveau tussen de verschillende actoren).

Op het lokaal niveau stellen de provinciegouverneurs en de burgemeesters multidisciplinaire nood- en interventieplannen (NIP) op. Ook in dit geval wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee soorten plannen:

  • Het Algemeen Nood- en Interventieplan bevat de algemene richtlijnen en informatie nodig om het beheer van alle noodsituaties te garanderen; het is verplicht een ANIP uit te werken.
  • Het Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) vult het ANIP aan met specifieke richtlijnen voor een welbepaald risico.

In bijlage vindt u het ANIP van Langemark-Poelkapelle. U vindt eveneens de bijlagen. Bijlage 4 en 5 ondergaan nog een update. Deze werden niet bijgevoegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad keurt het algemeen nood- en interventieplan goed.

3.

2020_GR_00115 - Verhuur van het politiekantoor Kasteelstraat 5 en 7 aan de Politiezone Arro Ieper - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00115 - Verhuur van het politiekantoor Kasteelstraat 5 en 7 aan de Politiezone Arro Ieper - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2020_GR_00115 - Verhuur van het politiekantoor Kasteelstraat 5 en 7 aan de Politiezone Arro Ieper - Goedkeuring

2020_GR_00115 - Verhuur van het politiekantoor Kasteelstraat 5 en 7 aan de Politiezone Arro Ieper - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Het burgerlijk wetboek

Aanleiding en context

Sinds september 2019 is de dienst burgerzaken verhuisd naar het gemeentehuis en kwam het kantoor in de Kasteelstraat 7 vrij.  De politiezone Arro Ieper wenst de bijkomende ruimte te huren voor het lokaal commissariaat.  

Omdat de politiezone haar huurcontracten over de hele zone op punt wil zetten en op elkaar wenst af te stemmen, werd opdracht gegeven aan een landmeter om het goed te schatten. 

Het contract wordt aangegaan voor 9 jaar en is tussentijds opzegbaar. 

De jaarlijkse huurprijs wordt bepaald op 13.800 euro per jaar if 1.150 euro per maand en wordt jaarlijks aangepast aan de index de consumptieprijzen. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad keurt de huurovereenkomst voor het gebouw Kasteelstraat 5 en 7, gekadastreerd als 1ste afdeling A, 546N15 goed. 

4.

2020_GR_00127 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00127 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2020_GR_00127 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

2020_GR_00127 - Psilon - agenda buitengewone algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2020 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Psilon werden aangeduid.
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Aanleiding en context

In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Psilon op 15 december 2020.

Op de agenda van de buitengewone algemene vergadering :

  1. Vaststelling werkprogramma 2021
  2. Vaststelling begroting 2021

Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd mevr Doris Dereyne aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 15 december 2020 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

  1. Vaststelling werkprogramma 2021
  2. Vaststelling begroting 2021
Artikel 2

Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd mevr Doris Dereyne aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Psilon, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk, info@crematoriumuitzicht.be.

5.

2020_GR_00131 - DVV Westhoek - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00131 - DVV Westhoek - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2020_GR_00131 - DVV Westhoek - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

2020_GR_00131 - DVV Westhoek - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Vlaams decreet van 6 juli 2001 ivm de intergemeentelijke samenwerking en latere wijzigingen
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Statuten van DVV Westhoek
  • Gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werden aangeduid.
Aanleiding en context

In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van DVV op 15 december 2020.

Op de agenda van de algemene vergadering :

  1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 23 juni 2020
  2. Goedkeuring wijziging statuten DVV Westhoek
  3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
  4. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen betreffende de aanduiding en benoeming leden raad van  bestuur
  5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissing van Diksmuide betreffende de benoeming deskundigen in raad van  bestuur
  6. Goedkeuring jaarplan 2021
  7. Goedkeuring budget 2021
  8. Vaststelling gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten 2021
  9. Benoeming commissaris onder de leden van het instituut der bedrijfsrevisoren 
  10. Varia

Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van DVV Westhoek van 15 december 2020:

  1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 23 juni 2020
  2. Goedkeuring wijziging statuten DVV Westhoek
  3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
  4. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen betreffende de aanduiding en benoeming leden raad van  bestuur
  5. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissing van Diksmuide betreffende de benoeming deskundigen in raad van  bestuur
  6. Goedkeuring jaarplan 2021
  7. Goedkeuring budget 2021
  8. Vaststelling gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten 2021
  9. Benoeming commissaris onder de leden van het instituut der bedrijfsrevisoren 
  10. Varia
Artikel 2

Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrrichten aan DVV Westhoek, Woumenweg 100, 8600 Diksmuide, dorine.sioen@dvvwesthoek.be.

6.

2020_GR_00128 - Mirom - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00128 - Mirom - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2020_GR_00128 - Mirom - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

2020_GR_00128 - Mirom - agenda algemene vergadering op 15 december 2020 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
  • Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
  • Statuten van Mirom
  • Gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 waarbij de vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen van Mirom werden aangeduid.
Aanleiding en context

In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 15 december 2020.

Op de agenda van de algemene vergadering :

  1. Samenstelling bureau
  2. Activiteiten en strategie 2021
  3. Begroting 2021
  4. Benoeming bestuurders
  5. Varia
Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd dhr Christoph Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Mirom van 15 december 2020 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

  1. Samenstelling bureau
  2. Activiteiten en strategie 2021
  3. Begroting 2021
  4. Benoeming bestuurders
  5. Varia
Artikel 2

Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd dhr Christoph Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.

Artikel 3

Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare, info@mirom.be.

HD 1.

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
HD 1.

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging

2020_GR_00135 - Digitale zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 9 november 2020 - Bekrachtiging

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a80bea37567e4fb01756ffbc5462a70 8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • De Nieuwe Gemeentewet dd. 24 juni 1988, in het bijzonder artikel 134 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen op te maken en artikel 135 §2 waarin gesteld wordt dat de gemeenten tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen;
  • Artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur.
  • Het kader dat het Agentschap Binnenlands Bestuur samen met de VVSG heeft ontwikkeld voor vergaderingen van de lokale bestuursorganen vanaf september.
Aanleiding en context

Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft in samenwerking met de VVSG een kader ontwikkeld voor de vergaderingen van de lokale bestuursorganen vanaf september 2020.

Het nieuwe kader en de bijhorende richtlijnen geeft aan op welke wijze de vergaderingen kunnen plaatsvinden tijdens de federale fase ter bestrijding van het coronavirus waarin we ons momenteel bevinden. Dit kader komt in de plaats van de eerdere richtlijnen die gepubliceerd werden door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn kan digitaal doorgaan als het lokaal bestuur dit, gelet op de gezondheidssituatie, de aangewezen vergadervorm acht. Daaraan zijn 3 voorwaarden verbonden:

  1. De wijze van vergaderen (digitaal) en de motivering (gezondheidssituatie) wordt vastgelegd in een burgemeestersbesluit (politieverordening) op grond van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet. 
  2. De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
  3. De procedure voor geheime stemming moet aan de noodzakelijke democratische voorwaarden voldoen.

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het opportuun om de werking van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen om op die manier gezondheidsrisico's te vermijden. Bijgevolg is het aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2020 volledig digitaal te laten doorgaan.

De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zullen te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Op de website van het lokaal bestuur zal gecommuniceerd worden hoe de vergaderingen online gevolgd kunnen worden.


Regelgeving bevoegdheid
De burgemeester is bevoegd op basis van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
<p>De burgemeester is bevoegd op basis van artikels 134, &sect;1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.</p>
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De burgemeester beslist om de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 9 november 2020 digitaal te organiseren. De zitting zal via livestream te volgen zijn voor publiek en pers.

Artikel 2

Dit besluit zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende vergadering.


7.

2020_GR_00130 - Stopzetting intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle voor de aanwerving van een gezamenlijke preventie-adviseur - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
7.

2020_GR_00130 - Stopzetting intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle voor de aanwerving van een gezamenlijke preventie-adviseur - Kennisneming

2020_GR_00130 - Stopzetting intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle voor de aanwerving van een gezamenlijke preventie-adviseur - Kennisneming

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk: het statuut van de preventieadviseur.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2016,  3 april 2017 en 16 december 2019 houdende vaststelling personeelsformatie en organogram gemeentepersoneel; 
  • Beslissing van de gemeenteraad van 23 mei 2016 houdende goedkeuring van de overeenkomst intergemeentelijke samenwerking preventieadviseur waarbij er werd beslist om een intergemeentelijke preventieadviseur te voorzien met de gemeente Langemark Poelkapelle.  
Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 23 mei 2016 werd beslist om voor de tewerkstelling van een preventie-adviseur samen te werken met Zonnebeke.  Sinds het opstarten van de intergemeentelijke samenwerking zijn er twee preventieadviseurs voor een relatief korte periode in dienst geweest (telkens een tweetal jaar). Beide functiehouders hebben aangegeven dat de combinatie van twee besturen alles behalve evident is om de functie naar behoren uit te oefenen.  Hoe de situatie zich momenteel voordoet, lijkt een intergemeentelijke preventiedienst tussen de gemeenten Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke een onhoudbare situatie. Theoretisch lijkt het een optimale situatie om twee halftijdse functies samen te brengen tot één voltijdse functie, maar op lange termijn is dit geen ideale situatie.

De vorige preventieadviseur, mevrouw Maïté Verstraete, schetste het probleem van de intergemeentelijke preventiedienst als volgt:

    1. Ten eerste is er het feit dat de twee besturen op een volledig ander niveau van preventie draaien. Daar Langemark al beschikt over een goede gefundeerde basis, is Zonnebeke nog bezig met de opstart van een beleid uit te bouwen. Het idee dat opgestelde documenten/ procedures dus gemakkelijk steeds in beide besturen geïmplementeerd kunnen worden, gaat dus niet op. Een praktisch voorbeeld hiervan voor heel wat gebouwen/locaties in Langemark kan men starten met het opmaken van een intern noodplan of het volledig herwerken van het bestaande plan. Terwijl in Zonnebeke slechts voor 1 locatie een volledig uitgeschreven noodplan bestaat, wat dus betekent dat men daar eerder moet starten met voor elke locatie korte instructies op te maken.
    2. Ten tweede beschikken beide gemeenten over een uitgebreid patrimonium, wat betekent dat overzicht bewaren over alles een weinig haalbaar werk blijkt. Je hebt namelijk heel wat aspecten van preventie zoals: keuringen, noodplanning, ergonomie, gezondheid, arbeidsmiddelen enzovoort. Maar daarnaast heb je binnen een lokaal bestuur tevens ook een zeer grote diversiteit aan diensten/locaties. Om even een idee te geven, onderstaand een beknopt onvolledig weliswaar overzicht van waaraan gedacht moeten worden:  bv. Gemeentehuis: keuring elektriciteit, keuring blustoestellen, keuring liften, keuring brandhaspels, onderhoud brand-en inbraakinstallatie, onderhoud liften, onderhoud CV-installatie, ergonomie en ergonomische hulpmiddelen (risicoanalyse beeldschermwerk uit te voeren), risicoanalyse elektrische installatie, opleiding verantwoordelijken voor interventie en evacuatie, jaarlijkse evacuatieoefening, evacuatieplannen, risicoanalyse psychosociaal welzijn, advies aankoop arbeidsmiddelen, advies  preventievragen,….
    3. Echter moet dit niet voor 1 gebouw opgevolgd worden of voor 1 bepaalde dienst, maar voor heel veel locaties, met trouwens toch wel enkele speciale gevallen zoals een museum en een woonzorgcentrum. Bovendien heb je dan ook nog locaties waar je te maken krijgt met extra wetgeving en eisen denk maar aan de eisen van Kind & Gezin of het woonzorgcentrum. Het lijkt mij dan ook snel duidelijk dat het overzicht bewaren over alle preventiefacetten voor alle locaties/ diensten alles behalve een evidente opdracht is. Nochtans kunnen sommige zaken zeer belangrijk zijn. Bij een ernstig arbeidsongeval met een bepaalde machine, willen ze graag alle nodige documenten zien: handleiding, indienststelling, instructiekaart, onderhoudsplan,…Wanneer men dit alles natuurlijk niet kan voorleggen,… Opleidingen brand en goed uitgewerkte evacuatieoefeningen kunnen tevens van levensbelang zijn bij een mogelijke crisissituatie.
    4. Deze drukke combinatie zorgt er echter voor dat de preventieadviseur heel vaak aan op bureau zit om zoveel als mogelijk wettelijke documenten in orde te brengen, dit ten koste van een andere belangrijke taak als preventieadviseur namelijk de aanwezigheid op de werkvloer in de vorm van korte veiligheidsbriefingen, korte interactiemomenten om kleine problematieken te verhelpen bijvoorbeeld inzake ergonomie, geen ademruimte om zelf opleiding aan te bieden,…
    5. Heel wat taken kunnen vanwege het tijdsgebrek ook niet naar behoren uitgevoerd worden, denk maar aan het onthaal van nieuwe werknemers.

De gemeenteraad van Zonnebeke heeft de samenwerkingsovereenkomst stopgezet op 12 oktober 2020.

De preventieadviseur stond volledig op de payroll van Langemark-Poelkapelle.  50% van de tewerkstelling werd gedragen door het lokaal bestuur Zonnebeke.  Voor de aanwerving van een nieuwe (halftijdse) preventie-adviseur hoeft er in Langemark-Poelkapelle voorlopig geen aanpassing van het meerjarenplan te gebeuren.  De toekomstige invulling van de functie preventie-adviseur wordt meegenomen in de eerstvolgende aanpassing van het organogram. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het lokaal bestuur Zonnebeke van 12 oktober 2020, om de in 23 mei 2016 aangegane intergemeentelijke samenwerking preventieadviseur, waarbij er werd beslist om een intergemeentelijke preventieadviseur te voorzien met het lokaal bestuur Zonnebeke, stop te zetten en dit vanaf 1 november 2020.

8.

2020_GR_00117 - Goedkeuring jaarrekening 2019 door de gouverneur - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
8.

2020_GR_00117 - Goedkeuring jaarrekening 2019 door de gouverneur - Aktename

2020_GR_00117 - Goedkeuring jaarrekening 2019 door de gouverneur - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur
Aanleiding en context

De gouverneur heeft de jaarrekening 2019 goedgekeurd. In bijlage werd het goedkeuringsbesluit opgenomen.

Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele opmerkingen, wel tot enkele technische bemerkingen.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2019 door de provinciegouverneur.

9.

2020_GR_00118 - Budgetwijziging 2020 van de kerkbesturen OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en Sint-Paulus Langemark - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
9.

2020_GR_00118 - Budgetwijziging 2020 van de kerkbesturen OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en Sint-Paulus Langemark - Aktename

2020_GR_00118 - Budgetwijziging 2020 van de kerkbesturen OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en Sint-Paulus Langemark - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48 en 50
Aanleiding en context

Vanuit het centraal kerkbestuur werden budgetwijzigingen ingediend voor de kerkbesturen van OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en Sint-Paulus Langemark.

Exploitatietoelage

MJP

Origineel

Wijziging

Totaal

OLV Madonna

12.406,38
12.406,38 0,00 12.406,38

OLV Poelkapelle

7.500,00
7.500,00 0,00 7.500,00

Sint-Paulus Bekering

58.000,00
58.000,00 0,00 58.000,00

Sint-Andreas Bikschote

12.983,23
12.983,23 0,00 12.983,23

Sint-Juliaan

8.995,22
8.995,22 0,00 8.995,22

Totaal

99.884,83
99.884,83 0,00 99.884,83

Investeringstoelage

MJP

Origineel

Wijziging

Totaal

OLV Madonna

0,00
0,00 2.178,46 2.178,46

OLV Poelkapelle

60.000,00
60.000,00 59.636,54 119.636,54

Sint-Paulus Bekering

0,00
0,00 0,00 0,00

Sint-Andreas Bikschote

60.000,00
60.000,00 - 60.000,00 0,00

Sint-Juliaan

0,00
0,00 0,00 0,00

Totaal

120.000,00
120.000,00 1.815,00 121.815,00

Deze wijzigingen zijn budgetneutraal voor het gemeentebestuur.  Het bedrag van 1.815 euro werd uitbetaald met budgetten van 2019 in de gemeente.   Aangezien het budget verder past in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad enkel akte te nemen van de budgetwijziging.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad neemt akte van de budgetwijzigingen voor het jaar 2020 van de kerkbesturen OLV Poelkapelle, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en Sint-Paulus Langemark.

10.

2020_GR_00119 - Budget 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus Langemark, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
10.

2020_GR_00119 - Budget 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus Langemark, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Aktename

2020_GR_00119 - Budget 2021 van de kerkbesturen Sint-Paulus Langemark, Sint-Juliaan, OLV Madonna, Sint-Andreas Bikschote en OLV Poelkapelle - Aktename

Motivering

Juridische grond
  • Gemeentedecreet
  • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Aanleiding en context

Overeenkomstig artikel 47 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de budgetten van de kerkbesturen voor 2021 voorgelegd. 

 

Goedgekeurd MJP exploitatietoelage

Exploitatietoelagen

Gemeentelijke investeringstoelagen

Totaal

OLV Madonna

12.654,50
10.203,33 0,00 10.203,33

Gemeente LP 94%


9.591,13

Gemeente Houthulst 6%


612,20

OLV Poelkapelle
7.745,00
5.100,00
0,00
5.100,00
Sint-Paulus Langemark
59.160,00
31.600,04
120.000,00
151.600,04

Sint-Andreas Bikschote

13.256,28 10.837,80 0,00 10.837,80

Sint-Juliaan

9.180,00
3.129,54 0,00 3.129,54

TOTAAL

101.995,78 60.870,71 120.000,00 180.870,71


Deze wijzigingen zijn budgetneutraal voor het gemeentebestuur.   Aangezien het budget verder past in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad enkel akte te nemen van de budgetwijziging.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De raad neemt kennis van de budgetten 2021 voor de kerkbesturen van Sint-Paulus Langemark, Sint-Andreas Bikschote, OLV Madonna, OLV Poelkapelle en Sint-Juliaan.

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het Bisdom Brugge en de toezichthoudende overheid.

11.

2020_GR_00116 - Beslissing Gaselwest en overige te verrichten formaliteiten m.b.t. de inbreng in natura naar aanleiding van de toetreding voor de activiteit openbare verlichting. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00116 - Beslissing Gaselwest en overige te verrichten formaliteiten m.b.t. de inbreng in natura naar aanleiding van de toetreding voor de activiteit openbare verlichting. - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2020_GR_00116 - Beslissing Gaselwest en overige te verrichten formaliteiten m.b.t. de inbreng in natura naar aanleiding van de toetreding voor de activiteit openbare verlichting. - Goedkeuring

2020_GR_00116 - Beslissing Gaselwest en overige te verrichten formaliteiten m.b.t. de inbreng in natura naar aanleiding van de toetreding voor de activiteit openbare verlichting. - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 41, 279, 281, 283 en Deel III, Titel III betreffende de Intergemeentelijke samenwerking;

De beslissing d.d. 14 oktober 2019 waarbij de gemeenteraad goedkeuring verleende aan het aanbod ‘Fluvius Openbare verlichting' en de toetreding tot Gaselwest voor de activiteit openbare verlichting;

De beslissing van de raad van bestuur van Gaselwest d.d. 12 december 2019 tot kapitaalverhoging per 1 juli 2019 van het variabel kapitaal ten bedrage van 2.929.650,00 EUR door middel van 117.186 Aov-aandelen en de kapitaalverhoging per 12 december 2019 van het variabel kapitaal ten bedrage van 28.630.275,00 EUR door middel van 1.145.211 Aov-aandelen;

De beslissing van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest d.d. 12 december 2019 waarbij de gemeente Langemark-Poelkapelle als deelnemer voor de activiteit openbare verlichting werd aanvaard met ingang 12 december 2019;

Het inbrengverslag van de raad van bestuur van Gaselwest, het inbrengverslag van de commissaris en notulen (onderhands en notarieel) van de buitengewone algemene vergadering waarbij de inbreng voor de gemeente bestaat uit een definitieve inbrengwaarde van 285.807,39 EUR, vertegenwoordigd door hetzij 8.574 aandelen Aov en 71.457,39 EUR in cash;

Het feit dat het cashgedeelte door Gaselwest werd gestort op 14 februari 2020 op rekening van de gemeente Langemark-Poelkapelle;

Het ontwerp van notariële akte houdende de inbreng in natura en de vaststelling van de verwezenlijking van de kapitaalverhoging zoals overgemaakt op 17 september 2020;

Het voorstel van Gaselwest om deze notariële akte te verlijden op 20 november 2020 om 14u00 in het regiogebouw te Kortrijk, President Kennedypark 12;

Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 14 december 2019 werd beslist om voor de activiteit openbare verlichting toe te treden bij de distributienetbeheerder Gaselwest. 
Op 14 februari 2020 heeft de gemeente Langemark-Poelkapelle het bedrag van 71.457,39 EUR, met betrekking tot deze inbreng, ontvangen. 
De ondertekening van de notariële akte (zie bijlage) wordt voor de distributienetbeheerder Gaselwest voorzien op 20 november 2020 om 14u00 in aanwezigheid van notaris Xavier Desmet en notaris De Strooper. 
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad zijn – behoudens delegatie – de gemachtigden om de notariële akte namens de gemeente te ondertekenen. 
In bijlage werd tevens de geactualiseerde financiële fiche opgenomen.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest d.d. 12 december 2019 houdende de aanvaarding van de toetreding per 12 december 2019 van de gemeente voor de activiteit openbare verlichting tot Gaselwest en van de ermee gepaard gaande kapitaalverhoging ingevolge de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 12 december 2019.

Artikel 2

De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan aan het ontwerp van notariële akte houdende formalisering van hogervermelde inbreng in natura.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist om de heer Jos Meersch, voorzitter gemeenteraad, en mevrouw Sabine De Wandel, algemeen directeur, aan te duiden om als gevolmachtigde van de gemeente de authentieke akte te ondertekenen op 20 november 2020 om 14u00 in het regiogebouw te Kortrijk, President Kennedypark 12.

Bij verhindering van één van bovengenoemde personen kan elkeen van hen – overeenkomstig de artikelen 281 en 283 van het decreet over het lokaal bestuur – schriftelijk op een informatiedrager naar keuze een bevoegde persoon aanduiden om in zijn/haar opdracht als gevolmachtigde de voormelde ondertekening te volbrengen.

Dergelijke aanduiding zal aan de eerstvolgende gemeenteraad ter kennis worden gebracht.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

 

12.

2020_CBS_01466 - vzw Dierenasiel regio Roeselare - overeenkomst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_CBS_01466 - vzw Dierenasiel regio Roeselare - overeenkomst - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2020_CBS_01466 - vzw Dierenasiel regio Roeselare - overeenkomst - Goedkeuring

2020_CBS_01466 - vzw Dierenasiel regio Roeselare - overeenkomst - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Aanleiding en context

Tot nu toe had Langemark-Poelkapelle een overeenkomst met Buurt en Co, de vroegere uitbaters van het dierenasiel in Roeselare, die nu onder Weerwerk vallen, voor de opvang van honden en katten.   

Er werd een vzw Dierenasiel Regio Roeselare opgericht die via schaalvergroting verschillende opdrachten inzake dierenbeleid in de ruime zin van het woord wil aanbieden en die intussen een werking opgebouwd heeft in de regio Midwest. Om beroep te doen op de verschillende takenpakketten die uitgevoerd worden door vzw Dierenasiel moet een overeenkomst afgesloten worden. Er is keuzemogelijkheid tussen verschillende formules:

  • Opdracht asielwerking
  • Opdracht zwerfkatten
  • Combinatie asielwerking en zwerfkatten
  • Adviesmogelijkheid op vlak van dierenwelzijn of -beleid
  • Eventueel bijkomende opdrachten op vraag van de gemeente

Er wordt voorgesteld om te kiezen voor de optie 3, combinatie van asiel- en zwerfkattenwerking:

  • De asielwerking omvat de afstand of adoptie van een dier enerzijds. Anderzijds bestaat de opdracht ook uit het ophalen van verloren gelopen honden, het ophalen van een huisdier (kat of hond) in nood en het ophalen van een overleden dier op het openbaar domein als de eigenaar niet gekend of bereikbaar is.
    Binnen de overeenkomst blijft het de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat de weggelopen hond zo snel mogelijk gevangen of uit het verkeer gehaald wordt. Als het asiel het dier moet komen ophalen, moet de eigenaar 65 euro betalen plus de vervoerskosten.
    Er wordt voorgesteld om in Langemark-Poelkapelle wat betreft het ophalen van verloren gelopen honden verder beroep te doen op de Brave Bakelanders. De hondenschool krijgt een vergoeding van 50 euro voor het vangen van de honden. Als het asiel de hond moet komen halen, dan komt hier nog 65 euro kosten bovenop voor de eigenaar. Indien de hond niet opgehaald wordt, dan zal de technische dienst de hond binnen 2 dagen naar het asiel in Roeselare brengen. Er wordt wel voorgesteld om de kost voor de eigenaar uniform te maken (65 euro).
  • De zwerfkattenwerking omvat in hoofzaak de organisatie van de vangacties van zwerfkatten. Het is een samenwerking tussen de vzw en de gemeente, waarbij elk zijn verantwoordelijkheden heeft. Het organiseren van een meldpunt, het bedelen van de kaartjes en het gecontroleerd eten geven blijven taken ten laste van de gemeente.
    Werkwijze:
    • Kat die niet gechipt is of niet voorzien is van een halsband, worden gevangen in een vangkooi.
    • Na een positieve gezondheidscheck wordt de kat geneutraliseerd (sterilisatie en castratie), ontwormd, ontvlooid en teruggeplaatst op de locatie waar ze gevangen werden.
    • Bij een negatieve gezondheidscheck wordt de zwerfkat, in het belang van de kat zelf of de huiskatten in de buurt, ingeslapen.

De overeenkomst wordt aangegaan voor 5 jaar en gaat in op 1 december 2020.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De samenwerkingsovereenkomst tussen de vzw Dierenasiel regio Roeselare en het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De gemeente kiest voor de combinatie van de asiel- en zwerfkattenwerking.

Artikel 3

De overeenkomst treedt in werking op 1 december 2020.

Artikel 4

Een afschrift van deze beslissing, samen met twee getekende exemplaren van de overeenkomst wordt overgemaakt aan de heer Arnold Stael, voorzitter van vzw Dierenasiel regio Roeselare, De Zilten 52, 8800 Roeselare.

13.

2020_GR_00133 - Aanvullend verkeersreglement in de Zonnebekestraat - Markt 22-26 - parkeerverbod - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00133 - Aanvullend verkeersreglement in de Zonnebekestraat - Markt 22-26 - parkeerverbod - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2020_GR_00133 - Aanvullend verkeersreglement in de Zonnebekestraat - Markt 22-26 - parkeerverbod - Goedkeuring

2020_GR_00133 - Aanvullend verkeersreglement in de Zonnebekestraat - Markt 22-26 - parkeerverbod - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
  • de bespreking in de commissie 'Openbare Werken en Verkeer' van 4 juni 2016.
Aanleiding en context

Bij de dorpskernvernieuwing is op de Markt een verbreding aangelegd in het voetpad ter hoogte van het kruispunt van de Markt met de Zonnebekestraat.

Deze lichte asverschuiving moet het verkeer richting Madonna afremmen. Er staan echter regelmatig auto's geparkeerd wat wettelijk mag. Dit zorgt voor een slechte zichtbaarheid voor het verkeer dat vanuit de Zonnebekestraat richting Markt rijdt en in het bijzonder voor fietsers.

Er wordt daarom een parkeerverbod ingesteld vanaf de verkeerslichten tot nr. 22.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

Het aanvullend politiereglement voor het wegverkeer in de Zonnebekestraat en op de Markt wordt als volgt aangevuld:

  • Er wordt een parkeerverbod ingesteld in de Zonnebekestraat tussen de Poelkapellestraat en de Markt en op de Markt tussen de Zonnebekestraat en nr. 22 (inbegrepen).

Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:

  • begin van het parkeerverbod: kruispunt Zonnebekestraat - Poelkapellestraat met verkeersbord E1 en onderbord met opgaande pijl
  • herhaling van het parkeerverbod: tussen Markt 22 en Markt 23 met verkeersbord E1 en onderbord met dubbele pijl
  • einde van het parkeerverbod: tussen Markt 22 en 21 met verkeersbord E1 en onderbord met neergaande pijl
Artikel 2

Het parkeerverbod voor de woensdagmarkt wordt als volgt aangepast:

Op  de Markt mag niet geparkeerd worden op woensdag van 4 tot 14 u. om de woensdagmarkt mogelijk te maken.

Stemming op het artikel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

14.

2020_GR_00134 - Omgevingsvergunning - Groepsbouwproject Bikschotestraat 17 - goedkeuring van de rooilijn, de weg en het bestek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00134 - Omgevingsvergunning - Groepsbouwproject Bikschotestraat 17 - goedkeuring van de rooilijn, de weg en het bestek - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2020_GR_00134 - Omgevingsvergunning - Groepsbouwproject Bikschotestraat 17 - goedkeuring van de rooilijn, de weg en het bestek - Goedkeuring

2020_GR_00134 - Omgevingsvergunning - Groepsbouwproject Bikschotestraat 17 - goedkeuring van de rooilijn, de weg en het bestek - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, i.h.b. artikel 31
  • het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015
  • het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019
Aanleiding en context

Project

Een private projectontwikkelaar heeft een aanvraag ingediend voor het verbouwen van de woning in de Bikschotestraat 17 tot 2 koppelwoningen. De voetweg 94 die langs het perceel loopt wordt verbreed tot een volwaardige weg met 3 parkeerplaatsen. De rijbaanbreedte bedraagt 4,5 m, er is nog een strook van 1 m breedte voorzien voor de aanleg van nutsleidingen. Er ontsluiten nog 3 bijkomende woningen op deze weg.

De weg wordt aangelegd in grijze betonstraatstenen.

Het wegenisontwerp met bijhorend bestek werd opgemaakt door het architectenbureau Silo-architectuur.

Mobiliteit

De voetweg loopt in zijn huidige toestand verder en wordt nog gebruikt als toegang naar de achterliggende loodsen. Verderop is de voetweg niet meer waarneembaar op het terrein.

De rijbaanbreedte is voldoende voor een straat waar een maximaal een vijftal woningen kunnen op ontsluiten. Er is een keermogelijkheid ter hoogte van de 3 publieke parkeerplaatsen. Voor elke woning zijn er twee parkeermogelijkheden op privaat terrein, voor de bezoekers in het doodlopende straatje zijn 3 openbare parkeerplaatsen voorzien.

Er is geen invloed op het netwerk van trage wegen.

Waterhuishouding

Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd naar de Bikschotestraat waar nog een gemengde openbare riolering ligt. Er wordt daarom een wachtbuis voorzien om het hemelwater afzonderlijk te kunnen aansluiten wanneer de Bikschotestraat afgekoppeld wordt.

Waar mogelijk worden in de berm grasbetontegels gebruikt om infiltratie van hemelwater mogelijk te maken en toch een stevige berm te behouden.

Nutsvoorzieningen

De nutsmaatschappijen werd om advies gevraagd.

Fluvius voorziet de uitbreiding van de netten voor elektriciteit, aardgas en openbare verlichting (2 verlichtingspalen).  Ook Telenet voorziet een uitbreiding van zijn telecommunicatienet. 

De Watergroep en Proximus voorzien een uitbreiding van hun netwerk maar werken dit niet verder uit.

Openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek van 12 augustus 2020 tot 10 september, heeft niemand opmerkingen of een bezwaar ingediend.

De aangrenzende eigenaar van nr.15 heeft laten weten dat hij overweegt om een lot af te splitsen van zijn tuin om een bijkomende woning te laten ontsluiten via de nieuwe weg.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad keurt het wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het bestek goed mits de volgende aanpassingen:

  • de wijzigingen m.b.t. riolering en afwatering en werforganisatie, gevraagd in het rioleringsadvies van Fluvius
Artikel 3

De nutsleidingen worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager volgens het bestek en de offertes van de nutsmaatschappijen.

Artikel 4

De aangelegde weg, berm en nutsleidingen worden door de aanvrager kostenloos overgedragen naar het openbaar domein, ten laatste voor de definitieve oplevering. De aanvrager levert hiervoor een GRB-conform as-builtplan.

15.

2020_GR_00121 - Vrijstelling van huur - Jeugdhuis De Flodder (Covid19) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Afwezig
Brecht Bogaert
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00121 - Vrijstelling van huur - Jeugdhuis De Flodder (Covid19) - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 18
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
15.

2020_GR_00121 - Vrijstelling van huur - Jeugdhuis De Flodder (Covid19) - Goedkeuring

2020_GR_00121 - Vrijstelling van huur - Jeugdhuis De Flodder (Covid19) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Gedurende de lockdown werd de huur van Jeugdhuis De Flodder tijdelijk "on hold" gezet. Het Jeugdhuis kreeg geen overheidssteun en deed tot op vandaag heel wat inspanningen om zich aan de huidige richtlijnen te houden. Toch kan het z'n reguliere werking nog niet opstarten. 

Om het Jeugdhuis te ondersteunen stelt Team Ontspannen voor om de maandelijkse huur (€130,00) te schrappen gedurende de periode dat verstrengde maatregelen gelden. 

Wanneer de jongeren van Jeugdhuis De Flodder hun normale werking terug kunnen opstarten, kan ook het innen van de huur terug opgestart worden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om de huur te schrappen gedurende de geldigheid van de verstrengde covid19 maatregelen

16.

2020_GR_00129 - Aanstellen effectief en plaatsvervangend lid beheerscomité SG Spoor 6 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00129 - Aanstellen effectief en plaatsvervangend lid beheerscomité SG Spoor 6 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
16.

2020_GR_00129 - Aanstellen effectief en plaatsvervangend lid beheerscomité SG Spoor 6 - Goedkeuring

2020_GR_00129 - Aanstellen effectief en plaatsvervangend lid beheerscomité SG Spoor 6 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Aanleiding en context

In de zitting van de gemeenteraad van 25 mei 2020 werd de toetreding tot scholengemeenschap Spoor 6 goedgekeurd. De overeenkomst vermeldt in artikel 4 dat voor het beheerscomité een effectief lid en een plaatsvervangend lid moet worden aangeduid. 

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad stelt Peter Vantomme aan als effectief lid van het beheerscomité van scholengemeenschap Spoor 6.

Artikel 2

De gemeenteraad stelt Marleen Soete aan als plaatsvervangend lid van het beheerscomité van scholengemeenschap Spoor 6.

17.

2020_GR_00123 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
17.

2020_GR_00123 - Vragen en antwoord - Aktename

2020_GR_00123 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:
Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte.