Terug
Gepubliceerd op 12/11/2020

2020_GR_00130 - Stopzetting intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle voor de aanwerving van een gezamenlijke preventie-adviseur - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 09/11/2020 - 19:00 digitaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch
2020_GR_00130 - Stopzetting intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle voor de aanwerving van een gezamenlijke preventie-adviseur - Kennisneming 2020_GR_00130 - Stopzetting intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle voor de aanwerving van een gezamenlijke preventie-adviseur - Kennisneming

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Juridische grond

  • Decreet lokaal bestuur
  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk: het statuut van de preventieadviseur.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2016,  3 april 2017 en 16 december 2019 houdende vaststelling personeelsformatie en organogram gemeentepersoneel; 
  • Beslissing van de gemeenteraad van 23 mei 2016 houdende goedkeuring van de overeenkomst intergemeentelijke samenwerking preventieadviseur waarbij er werd beslist om een intergemeentelijke preventieadviseur te voorzien met de gemeente Langemark Poelkapelle.  

Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 23 mei 2016 werd beslist om voor de tewerkstelling van een preventie-adviseur samen te werken met Zonnebeke.  Sinds het opstarten van de intergemeentelijke samenwerking zijn er twee preventieadviseurs voor een relatief korte periode in dienst geweest (telkens een tweetal jaar). Beide functiehouders hebben aangegeven dat de combinatie van twee besturen alles behalve evident is om de functie naar behoren uit te oefenen.  Hoe de situatie zich momenteel voordoet, lijkt een intergemeentelijke preventiedienst tussen de gemeenten Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke een onhoudbare situatie. Theoretisch lijkt het een optimale situatie om twee halftijdse functies samen te brengen tot één voltijdse functie, maar op lange termijn is dit geen ideale situatie.

De vorige preventieadviseur, mevrouw Maïté Verstraete, schetste het probleem van de intergemeentelijke preventiedienst als volgt:

    1. Ten eerste is er het feit dat de twee besturen op een volledig ander niveau van preventie draaien. Daar Langemark al beschikt over een goede gefundeerde basis, is Zonnebeke nog bezig met de opstart van een beleid uit te bouwen. Het idee dat opgestelde documenten/ procedures dus gemakkelijk steeds in beide besturen geïmplementeerd kunnen worden, gaat dus niet op. Een praktisch voorbeeld hiervan voor heel wat gebouwen/locaties in Langemark kan men starten met het opmaken van een intern noodplan of het volledig herwerken van het bestaande plan. Terwijl in Zonnebeke slechts voor 1 locatie een volledig uitgeschreven noodplan bestaat, wat dus betekent dat men daar eerder moet starten met voor elke locatie korte instructies op te maken.
    2. Ten tweede beschikken beide gemeenten over een uitgebreid patrimonium, wat betekent dat overzicht bewaren over alles een weinig haalbaar werk blijkt. Je hebt namelijk heel wat aspecten van preventie zoals: keuringen, noodplanning, ergonomie, gezondheid, arbeidsmiddelen enzovoort. Maar daarnaast heb je binnen een lokaal bestuur tevens ook een zeer grote diversiteit aan diensten/locaties. Om even een idee te geven, onderstaand een beknopt onvolledig weliswaar overzicht van waaraan gedacht moeten worden:  bv. Gemeentehuis: keuring elektriciteit, keuring blustoestellen, keuring liften, keuring brandhaspels, onderhoud brand-en inbraakinstallatie, onderhoud liften, onderhoud CV-installatie, ergonomie en ergonomische hulpmiddelen (risicoanalyse beeldschermwerk uit te voeren), risicoanalyse elektrische installatie, opleiding verantwoordelijken voor interventie en evacuatie, jaarlijkse evacuatieoefening, evacuatieplannen, risicoanalyse psychosociaal welzijn, advies aankoop arbeidsmiddelen, advies  preventievragen,….
    3. Echter moet dit niet voor 1 gebouw opgevolgd worden of voor 1 bepaalde dienst, maar voor heel veel locaties, met trouwens toch wel enkele speciale gevallen zoals een museum en een woonzorgcentrum. Bovendien heb je dan ook nog locaties waar je te maken krijgt met extra wetgeving en eisen denk maar aan de eisen van Kind & Gezin of het woonzorgcentrum. Het lijkt mij dan ook snel duidelijk dat het overzicht bewaren over alle preventiefacetten voor alle locaties/ diensten alles behalve een evidente opdracht is. Nochtans kunnen sommige zaken zeer belangrijk zijn. Bij een ernstig arbeidsongeval met een bepaalde machine, willen ze graag alle nodige documenten zien: handleiding, indienststelling, instructiekaart, onderhoudsplan,…Wanneer men dit alles natuurlijk niet kan voorleggen,… Opleidingen brand en goed uitgewerkte evacuatieoefeningen kunnen tevens van levensbelang zijn bij een mogelijke crisissituatie.
    4. Deze drukke combinatie zorgt er echter voor dat de preventieadviseur heel vaak aan op bureau zit om zoveel als mogelijk wettelijke documenten in orde te brengen, dit ten koste van een andere belangrijke taak als preventieadviseur namelijk de aanwezigheid op de werkvloer in de vorm van korte veiligheidsbriefingen, korte interactiemomenten om kleine problematieken te verhelpen bijvoorbeeld inzake ergonomie, geen ademruimte om zelf opleiding aan te bieden,…
    5. Heel wat taken kunnen vanwege het tijdsgebrek ook niet naar behoren uitgevoerd worden, denk maar aan het onthaal van nieuwe werknemers.

De gemeenteraad van Zonnebeke heeft de samenwerkingsovereenkomst stopgezet op 12 oktober 2020.

De preventieadviseur stond volledig op de payroll van Langemark-Poelkapelle.  50% van de tewerkstelling werd gedragen door het lokaal bestuur Zonnebeke.  Voor de aanwerving van een nieuwe (halftijdse) preventie-adviseur hoeft er in Langemark-Poelkapelle voorlopig geen aanpassing van het meerjarenplan te gebeuren.  De toekomstige invulling van de functie preventie-adviseur wordt meegenomen in de eerstvolgende aanpassing van het organogram. 

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het lokaal bestuur Zonnebeke van 12 oktober 2020, om de in 23 mei 2016 aangegane intergemeentelijke samenwerking preventieadviseur, waarbij er werd beslist om een intergemeentelijke preventieadviseur te voorzien met het lokaal bestuur Zonnebeke, stop te zetten en dit vanaf 1 november 2020.