In de gemeenteraad van 23 mei 2016 werd beslist om voor de tewerkstelling van een preventie-adviseur samen te werken met Zonnebeke. Sinds het opstarten van de intergemeentelijke samenwerking zijn er twee preventieadviseurs voor een relatief korte periode in dienst geweest (telkens een tweetal jaar). Beide functiehouders hebben aangegeven dat de combinatie van twee besturen alles behalve evident is om de functie naar behoren uit te oefenen. Hoe de situatie zich momenteel voordoet, lijkt een intergemeentelijke preventiedienst tussen de gemeenten Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke een onhoudbare situatie. Theoretisch lijkt het een optimale situatie om twee halftijdse functies samen te brengen tot één voltijdse functie, maar op lange termijn is dit geen ideale situatie.
De vorige preventieadviseur, mevrouw Maïté Verstraete, schetste het probleem van de intergemeentelijke preventiedienst als volgt:
De gemeenteraad van Zonnebeke heeft de samenwerkingsovereenkomst stopgezet op 12 oktober 2020.
De preventieadviseur stond volledig op de payroll van Langemark-Poelkapelle. 50% van de tewerkstelling werd gedragen door het lokaal bestuur Zonnebeke. Voor de aanwerving van een nieuwe (halftijdse) preventie-adviseur hoeft er in Langemark-Poelkapelle voorlopig geen aanpassing van het meerjarenplan te gebeuren. De toekomstige invulling van de functie preventie-adviseur wordt meegenomen in de eerstvolgende aanpassing van het organogram.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het lokaal bestuur Zonnebeke van 12 oktober 2020, om de in 23 mei 2016 aangegane intergemeentelijke samenwerking preventieadviseur, waarbij er werd beslist om een intergemeentelijke preventieadviseur te voorzien met het lokaal bestuur Zonnebeke, stop te zetten en dit vanaf 1 november 2020.