Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 augustus 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 augustus 2020 wordt goedgekeurd.
Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten van 25 april 2014
Het ‘werk- en zorgdecreet’ zorgt voor de basis van de arbeidsmatige activiteiten. Deze activeringsmaatregel voorziet in een gespecialiseerd begeleidingsaanbod voor werkzoekenden die (tijdelijk) niet in staat zijn om betaalde arbeid te verrichten, noch in het normaal economisch circuit, noch in de sociale economie.
Het doel van deze activiteiten is:
De decretaal bepaalde doelgroep zijn personen die ouder dan 18 jaar en jonger dan 65 jaar zijn en voor wie betaalde beroepsarbeid, met of zonder ondersteuning, op middellange termijn niet, nog niet of niet meer mogelijk is door een of meer belemmeringen van medische, mentale, psychische, psychiatrische of sociale aard (MMPPS). De werkpost waar een persoon aan arbeidsmatige activiteiten kan deelnemen situeert zich in de publieke sector, profit of social profit. Dit steeds onder begeleiding van een erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten.
De erkende begeleider staat in voor:
Bovenstaande opdrachten zijn gelijkaardig aan de taken die vanuit clusterwerking De Opstap op vandaag reeds behartigd worden voor de leefloongerechtigden die begeleid worden.
Volgende elementen worden vanuit De Opstap voorgesteld:
Er dient bij het departement welzijn, volksgezondheid en gezin een aanvraag ingediend te worden tot erkend begeleider van arbeidsmatige activiteiten, volgens bovenstaande principes.
Per begeleiding ontvangt het OCMW een subsidie van 70 EUR, die kan aangewend worden voor de betaling van de noodzakelijke verzekeringen en andere begeleidingskosten.
De RMW gaat akkoord met de aanvraag tot erkenning als begeleider van arbeidsmatige activiteiten bij het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
De RMW verleent goedkeuring aan de ontwerpovereenkomst 'arbeidsmatige activiteiten'.
De RMW gaat akkoord om te werken volgens de voorgestelde principes van De Opstap.
19 JUNI 2020. - Decreet tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie, artikel 13 tot 16
Naar aanleiding van de Covid-19 crisis ontvangt het OCMW een subsidie van Vlaanderen voor Lokaal Armoedebeleid, ten bedrage van 13 218,85 EUR. Het lokaal bestuur is vrij om te bepalen hoe deze middelen besteed worden.
Na analyse van de huidige noden die blijken uit hulpvragen bij de sociale dienst, wordt voorgesteld om in te zetten op digitale ondersteuning en paramedische kosten. Daartoe werden twee reglementen uitgewerkt waarin de doelgroep bepaald wordt, het maximale bedrag van de tussenkomst en de procedure. De reglementen zijn toegevoegd in bijlage.
Op 22 juli 2020 gaf het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst positief advies over de reglementen. Het BCSD adviseerde om de tussenkomst voor paramedische kosten niet te beperken tot 50% van de kostprijs. Het reglement werd in die zin aangepast. Het BCSD gaf tevens het advies mee om bij de lokale aanbieders prijs te vraag voor een degelijke laptop met correcte configuratie voor thuisonderwijs. Bij aanvraag voor een tussenkomst, zal de sociale dienst de lijst van de lokale aanbieders meegeven aan de cliënt.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement digitale ondersteuning goed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement paramedische kosten goed.
Het ministerieel besluit van 30 juni 2020, en latere wijzigingen, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2020 tot toekenning van een specifieke subsidie aan de Vlaamse gemeenten, OCMW’s en de Vlaamse Gemeenschapscommissie ter ondersteuning van het consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen.
Het lokaal bestuur kan een subsidie aanvraag indienen bij de Vlaamse Overheid om lokale consumptiebonnen te verdelen aan kwetsbare groepen naar aanleiding van de coronacrisis. De subsidie bedraagt 13.953,23 EUR.
De subsidie heeft een tweeledig doel:
Het lokaal bestuur kan zelf beslissen aan welke doelgroep de bonnen uitgereikt worden en voor welk bedrag. Daarnaast kan het lokaal bestuur beslissen om een bestaand consumptiebonsysteem te hanteren of een nieuwe systeem op te zetten.
Onder kwetsbare doelgroep wordt begrepen:
Als bedrag wordt voorgesteld om een bon ter waarde van 75 EUR uit te reiken per gezin. Er kunnen dan 186 gezinnen aanspraak maken op de bon. Dit is meer dan de gezinnen die nu reeds gekend zijn of in begeleiding zijn bij de sociale dienst, zodat er marge is om nieuwe cliënten of inwoners die niet in begeleiding zijn bij de sociale dienst nog te bedienen.
Er wordt voorgesteld om te werken met de bestaande Unizobon, die het bestuur aankoopt en vervolgens verdeelt via de sociale dienst.
Er wordt voorgesteld om de bonnen uit te reiken tot ten laatste 31/12/2020 met een geldigheidsduur van 1 jaar.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement inzake de toekenning van lokale consumptiebonnen voor kwetsbare doelgroepen goed.
De werking van het centrum van dagverzorging staat niet alleen. Het is ingebed binnen zorgcampus De Boomgaard. De huidige COVID-19 maatregelen voor woonzorgcentra hebben dan ook een belangrijke invloed op de werking van het centrum voor dagverzorging.
Alle maatregelen en acties zijn opgenomen in het outbreakplan.
Om doelgericht te kunnen werken is er nood aan objectieve parameters. Eerder genomen en toekomstige beslissingen zijn hierop geënt. Hieronder vindt u een overzicht van de parameters.
Elke parameter, of een combinatie ervan, kan leiden tot de stopzetting of heropstart van de dienstverlening.
De uitbating van het centrum voor dagverzorging binnen de muren van het woonzorgcentrum stopt als:
De uitbating van het centrum voor dagverzorging op een andere locatie dan het woonzorgcentrum stopt als:
Als aan de parameters voldaan is, dan kan een terugkeer van het centrum voor dagverzorging naar de oorspronkelijke bestemming binnen de muren van het woonzorgcentrum.
Binnen het eigen patrimonium een alternatieve locatie vinden die conform is aan de wetgeving en voldoende kwaliteit biedt voor de zorgbehoevende doelgroep, is niet evident. De enige locatie die, mits enige creativiteit, geschikt is, is De Hazebrug. De verblijfsduur moet wel zo kort mogelijk zijn en andere activiteiten in de zaal kunnen niet doorgaan. Voor deze accommodatie moet toelating gevraagd worden aan het agentschap zorg en gezondheid.
Buiten het eigen patrimonium is ‘De Mast’, de meest geschikte locatie. Het gebouw is aangepast aan zorgbehoevende gebruikers en beschikt over voldoende accommodatie. De uitbaters van ‘De Mast’ hebben niet de intentie om hun dienstverlening op te starten zolang de COVID-19 dreiging er is. Er is toelating van het agentschap zorg en gezondheid om dit gebouw tijdelijk te gebruiken.
Indien de uitbating binnen de muren van het woonzorgcentrum niet kan, en er geen alternatieve locatie beschikbaar is, dan doen we er alles aan om de thuiszorg te maximaliseren. De uitbating stopt dan tijdelijk.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met een contractverlenging tot 20/11 voor de huur van de Mast en een forfaitaire prijsverhoging van 80 euro per maand vanaf 1 oktober 2020 om de kosten voor de verwarming te dekken.
Vorige week werd de 13e Vlaamse Armoedebarometer gepubliceerd. Daaruit leren we dat in 275 van de 300 Vlaamse gemeenten de armoede in de voorbije twaalf jaar groter is geworden. De barometer bundelt 16 indicatoren, waaronder cijfers over kinderarmoede, het aantal budgetmeters, sociale woningen, kansarmoede en onderwijsarmoede. Die elementen geven aan of een gemeente erop vooruit of achteruit is gegaan in de voorbije twaalf jaar.
Onze gemeente Langemark-Poelkapelle zit daarbij in het peloton van de minst goed scorende (lees: slecht presterende)… met een -9.
De cijfers dateren nog van eind 2019, pre-coronacrisis dus… En die crisis raakt vooral de armste en kwetsbaarste groepen door de lockdown en de economische crisis.
TOPE 8920 wenst de resultaten van de Armoedebarometer te bespreken met aandacht voor:
De gemeenteraad bespreekt het agendapunt.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.