ma 25/05/2020 - 19:30 Raadzaal De Bron
Tijdens de federale fase van het crisisbeheer tijdens de coronacrisis, kan de burgemeester een beslissing nemen dat de zitting van de gemeenteraad en raad maatschappelijk welzijn achter besloten deuren plaatsvindt. De openbaarheid van de vergadering is de regel en geniet de voorkeur. Met deze beslissing wil de burgemeester de veiligheid en gezondheid van raadsleden en medewerkers garanderen. Toch is het belangrijk om de dienstverlening te blijven garanderen en dit, binnen een juridisch correct kader.
Het verslag van de gemeenteraad van 20 april 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Door de corona-maatregelen werd deze zitting digitaal gehouden. Er is dus geen audioverslag beschikbaar.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van WVI op 3 juni 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van WVI werd Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en Brecht Bogaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
Mevr Jacqueline Mostaert werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Psilon. Mevr Mostaert nam in de gemeenteraad van 27 januari 2020 ontslag als raadslid. De gemeenteraad wordt gevraagd om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden voor deze algemene vergadering.
Dhr Jos Meersch werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger en blijft dit mandaat behouden.
Mandaat in de Algemene Vergadering:
Elke gemeente-vennoot heeft een of meerdere gemandateerden binnen de algemene vergadering van Psilon. Deze moeten raadslid, schepen of burgemeester zijn. Iedere deelnemende gemeente duidt minstens één vertegenwoordiger aan. De aanduiding van deze vertegenwoordiger kan eenmalig beslist worden voor de duur van de gehele legislatuur. Het is ook aangewezen om, bij deze aanduiding van de vertegenwoordiger uit de gemeenteraad, meteen ook een vaste plaatsvervanger aan te duiden. Zo kan bij verhindering van de eerste gemandateerde flexibel doorgeschakeld worden naar de plaatsvervanger. Let wel: er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van de raad van bestuur. Conform de decretale bepalingen ontvangen de vertegenwoordigers op de algemene vergadering géén presentievergoeding.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Psilon op 16 juni 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
1. Verslag over de activiteiten en rekeningen in 2019
1.1. verslag van de raad van bestuur
1.2. verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2019
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Verlenging mandaat commissaris
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 26 mei 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van DVV op 23 juni 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft op 25/05/2020 de jaarrekening van het OCMW vastgesteld.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsnota geeft het beleid weer dat het OCMW gedurende het financiële boekjaar heeft gevoerd. Deze nota omvat een toelichting over de financiële toestand van het OCMW en verwoordt de aansluiting met de financiële nota.
De financiële nota omvat minstens de exploitatierekening, de investeringsrekening en de liquiditeitenrekening.
De samenvatting van de algemene rekeningen omvat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.
De balans en de staat van opbrengsten en kosten kunnen als volgt worden samengevat:
Balans 31/12/2019 |
|||
Vlottende Activa |
6.834.493,60 |
Schulden |
9.488.402,39 |
Vaste Activa |
14.199.905,99 |
Nettoactief |
11.545.997,20 |
Totaal Actief |
21.034.399,59 |
Totaal Passief |
21.034.399,59 |
Staat opbrengsten en kosten 31/12/2019 |
|
Operationeel overschot |
160.348,55 |
Financieel overschot |
31.453,60 |
Overschot van het boekjaar |
191.802,15 |
Het budgettair resultaat op kasbasis is 4.551.876,51 EUR in 2019 ten opzichte van 2.702.678,19 EUR in 2018.
De autofinancieringsmarge bedraagt 323.350,59 EUR voor 2019 en bedroeg 407.617,61 EUR in 2018.
Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 08/05/2020.
De gemeenteraad spreekt zich in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De beleidsnota geeft het beleid weer dat de gemeente gedurende het financiële boekjaar heeft gevoerd. Deze nota omvat een toelichting over de financiële toestand van de gemeente en verwoordt de aansluiting met de financiële nota.
De financiële nota omvat minstens de exploitatierekening, de investeringsrekening en de liquiditeitenrekening.
De samenvatting van de algemene rekeningen omvat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.
De balans en de staat van opbrengsten en kosten kunnen als volgt worden samengevat:
Balans 31/12/2019 |
|||
Vlottende Activa |
6.437.298,36 |
Schulden |
5.126.769,42 |
Vaste Activa |
37.655.860,07 |
Nettoactief |
38.966.389,01 |
Totaal Actief |
44.093.158,43 |
Totaal Passief |
44.093.158,43 |
Staat opbrengsten en kosten 31/12/2019 |
|
Operationeel overschot |
728.084,96 |
Financieel overschot |
645.022,75 |
Uitzonderlijk tekort |
-665 |
Overschot van het boekjaar |
1.372.442,72 |
De autofinancieringsmarge bedraagt 1.989.834,38 EUR in 2019 en bedroeg 896.571,79 EUR in 2018.
Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 08/05/2020.
De volgende jaren worden zowel het rioleringsstelsel als het openbaar domein in de Gistelhofstraat en Galgestraat vernieuwd. De leidingen voor openbare verlichting en laagspanning zijn nog bovengronds aangelegd. Bij een grondige vernieuwing van het openbaar domein in de dorpskernen worden deze leidingen meestal ondergronds aangelegd.
Hiervoor werd geen budget voorzien op het meerjarenplan.
Er wordt goedkeuring gevraagd om de netten ondergronds te brengen en het nodige budget op het meerjarenplan te voorzien.
De gemeenteraad keurt de verkoop goed van een perceel grond van 43 m² t.h.v. Papaverweg 61.
De huidige samenwerking met scholengemeenschap ‘De Achthoek’ loopt op 31 augustus 2020 ten einde. Na evaluatie werd beslist om deze niet te verlengen.
Er wordt een nieuwe scholengemeenschap opgericht door 5 van de 6 huidige schoolbesturen: Moorslede, Houthulst, Heuvelland, Zonnebeke en Langemark-Poelkapelle.
Vorige raad stond de afschaffing van de Algemene Gemeentebelasting op de agenda van deze raad. Ons amendement om toch meer sturend op de treden op vlak van economie, verenigingen en kwetsbare gezinnen werd met een waslijst aan argumenten afgekeurd waardoor enig sturend optreden van onze gemeentelijke overheid onmogelijk is.
Vanuit de RLE en Unizo kregen wij ondertussen alternatieve signalen die ons vorig voorstel deels onderschrijven maar helaas was van een voorafgaand overleg binnen deze raad geen sprake.
Daarom kijkt TOPE 8920 ondertussen al wat wat verder. Nu we stap voor stap onze vrijheid terugkrijgen, is het tijd dat ons gemeentebestuur een plan maakt dat gedragen wordt door de voltallige gemeenteraad.
Daarom agenderen wij dit punt en stellen voor om binnen de schoot van de gemeenteraad een commissie/werkgroep op te richten waarbij alle partijen deel van uitmaken, ons huishoudelijk reglement voorziet hiervoor de praktische modaliteiten.
Omdat zo’n plan heel wat voorbereiding en deskundigheid vereist, stellen we ook voor dat het managementteam ons hierbij ondersteunt zodat we in september aan de gemeenteraad een plan kunnen voorleggen dat grondig onderbouwd is door onze diensten.
Constructief zoals we zijn, hebben wij met TOPE 8920 al enkele voorstellen om het debat aan te gaan binnen deze werkgroep en ter voorbereiding door onze diensten.
Economie en de promotie van onze gemeente
Zorg en sociaal beleid
Vooreerst alle lof voor ons (zorg)personeel dat keihard werkt in moeilijke omstandigheden, meer dan ooit moeten we dit zware werk naar waarde schatten. Daarom om hen extra te ondersteunen voorzien we:
Een andere belangrijke vaststelling voor de sociale dienstverlening is dat een outreachende, aanklampende werking niet enkel op straat kan maar ook (deels) vanop een bureau moet gebeuren. Systematisch contacten leggen en onderhouden (zoals bv. het opbellen van alle 70-plussers) is heel arbeidsintensief, maar biedt ook een enorme meerwaarde, zowel in de feiten als in de perceptie van de cliënten. Kleine zaken zoals een telefoontje om te informeren hoe het gaat, een attentie, ... openen heel wat deuren. Tijdens deze crisis konden we rekenen op enkele vrijwilligers met een warm hart, dit zouden we permanent moeten kunnen uitvouwen.
Ook voor kwetsbare gezinnen zijn het moeilijke tijden. Het overschakelen op digitaal onderwijs is problematisch voor gezinnen zonder of met te weinig hard- en software. Waarom voorzien we niet zelf een extra budget en kopen we de nodige hardware te voorzien voor kwetsbare schoolkinderen? De laptops kunnen we betalen met de uitgespaarde zitpenningen die voorzien waren voor de afgeschafte gemeenteraad van maart 2020 (= 14 gewone raadsleden X 180 euro zitpenning + 1 X dubbele zitpenning voor de voorzitter = 2.700 euro, budget voor 7 laptops)
Vrije tijd
Meer ruimte voor fietsers en voetgangers
De voorbije weken is duidelijk geworden dat mensen het wandelen en het fietsen (her)ontdekt hebben. Wandel- en fietsinfrastructuur wordt echter niet van vandaag op morgen gerealiseerd. De effectieve realisatie wordt steeds voorafgegaan door participatie en inspraak, opmaken van (voor-)ontwerpen en vaak tijdrovende aanbestedingen.
Onze gemeentelijke dienstverlening
Ook onze lof voor alle medewerkers van gemeente en OCMW. Van de ene dag op de andere werd overgeschakeld naar telewerk, digitaal vergaderen, uitbreiding van werken op afspraak, enz... De crisis dwong ons om onze eigen dienstverlening versneld anders te organiseren. Het bleek allemaal haalbaar. Alles wat de voorbije 2 maand mogelijk werd in een versneld tempo, moeten we zeker aanwenden als nieuwe opportuniteit de komende periode.
Over de oprichting van een commissie/werkgroep vraagt TOPE 8920 de stemming.
Op initiatief van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur krijgen lokale besturen in totaal ruim twee miljoen euro extra steun om de beveiliging van hun ICT-systemen te verhogen. De gemeenten zijn cruciale actoren in het oplossen van de crisis waarin we ons nu bevinden. Maar juist nu is er een verhoogde activiteit van cybercriminelen waarneembaar. Cybercriminelen proberen munt te slaan uit het coronavirus met onder meer frauduleuze mails gericht op besmetting met malware of persoonlijke gegevensdiefstal. Met deze middelen kunnen alle lokale besturen zichzelf en hun thuiswerkende medewerkers digitaal beschermen.
We moeten kost wat kost vermijden dat we nu slachtoffer worden van cybercriminelen. Daarom ondersteunt de Vlaamse overheid ons met bijkomende middelen voor de veiligheid van hun ICT-systemen. De voornaamste middelen daarbij gaan naar een ICT-veiligheidsaudit voor de lokale besturen. Elk lokaal bestuur kan een audit bestellen waarmee ze haar ICT-systemen laat controleren op eventuele potentiële zwakke plekken waarlangs hackers zouden kunnen toeslaan. De audit moet daar implementeerbare oplossingen aan koppelen.
De ondersteuning ziet er als volgt uit:
Hierover vraagt TOPE 8920 de stemming.