Terug Gemeenteraad

ma 25/05/2020 - 19:30 Raadzaal De Bron

Openbare zitting

Goedkeuring verslag

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van WVI op 3 juni 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Goedkeuring verslag van de buitegewone algemene vergadering dd 18-12-2019
    2. Verslag van de raad van  bestuur (jaarverslag)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Jaarrekening 2019
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Mededelingen

    Voor de algemene vergaderingen van WVI werd Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en Brecht Bogaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • Mevr Jacqueline Mostaert werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Psilon.  Mevr Mostaert nam in de gemeenteraad van 27 januari 2020 ontslag als raadslid. De gemeenteraad wordt gevraagd om een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden voor deze algemene vergadering.  

    Dhr Jos Meersch werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger en blijft dit mandaat behouden.

    Mandaat in de Algemene Vergadering:
    Elke gemeente-vennoot heeft een of meerdere gemandateerden binnen de algemene vergadering van Psilon.  Deze moeten raadslid, schepen of burgemeester zijn.  Iedere deelnemende gemeente duidt minstens één vertegenwoordiger aan.  De aanduiding van deze vertegenwoordiger kan eenmalig beslist worden voor de duur van de gehele legislatuur.  Het is ook aangewezen om, bij deze aanduiding van de vertegenwoordiger uit de gemeenteraad, meteen ook een vaste plaatsvervanger aan te duiden.  Zo kan bij verhindering van de eerste gemandateerde flexibel doorgeschakeld worden naar de plaatsvervanger.  Let wel: er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van de raad van bestuur.  Conform de decretale bepalingen ontvangen de vertegenwoordigers op de algemene vergadering géén presentievergoeding. 

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Psilon op 16 juni 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Verslag over de activiteiten en rekeningen in 2019
        1.1. verslag van de raad van bestuur
        1.2. verslag van de commissaris
    2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2019
    3. Kwijting van bestuurders en commissaris
    4. Verlenging mandaat commissaris

    Mevr Jacqueline Mostaert werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Psilon.  Mevr Mostaert nam in de gemeenteraad van 27 januari 2020 ontslag als raadslid. In de gemeenteraad van 25 mei 2020 werd een nieuwe vertegenwoordiger voor deze algemene vergadering aangeduid.
     
    Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd [naam] aangesteld als vertegenwoordiger en [naam] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 26 mei 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Verslag van de Raad van Bestuur (art 24 der statuten)
    2. Verslag van de Commissaris
    3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2019
    4. Kwijting van de Bestuurders en de Commissaris
    5. Benoeming bestuurders
    6. Varia
    Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd dhr Christoph Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van DVV op 23 juni 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 4 december 2019
    2. Vaststelling van de jaarrekening 2019 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
    3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten)
    4. Duiding bij statutenwijziging
    5. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Financiƫle dienst

  • De raad voor maatschappelijk welzijn heeft op 25/05/2020 de jaarrekening van het OCMW vastgesteld.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De beleidsnota geeft het beleid weer dat het OCMW gedurende het financiële boekjaar heeft gevoerd. Deze nota omvat een toelichting over de financiële toestand van het OCMW en verwoordt de aansluiting met de financiële nota.

    De financiële nota omvat minstens de exploitatierekening, de investeringsrekening en de liquiditeitenrekening.

    De samenvatting van de algemene rekeningen omvat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.

    De balans en de staat van opbrengsten en kosten kunnen als volgt worden samengevat:

    Balans 31/12/2019

    Vlottende Activa

    6.834.493,60 

    Schulden

    9.488.402,39 

    Vaste Activa

    14.199.905,99 

    Nettoactief

    11.545.997,20 

    Totaal Actief

    21.034.399,59 

    Totaal Passief

    21.034.399,59 

     

    Staat opbrengsten en kosten 31/12/2019

    Operationeel overschot

    160.348,55 

    Financieel overschot

    31.453,60 

    Overschot van het boekjaar

    191.802,15 

    Het budgettair resultaat op kasbasis is 4.551.876,51 EUR in 2019 ten opzichte van 2.702.678,19 EUR in 2018.

    De autofinancieringsmarge bedraagt 323.350,59 EUR voor 2019 en bedroeg 407.617,61 EUR in 2018.

    Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 08/05/2020.

  • De gemeenteraad spreekt zich in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De beleidsnota geeft het beleid weer dat de gemeente gedurende het financiële boekjaar heeft gevoerd. Deze nota omvat een toelichting over de financiële toestand van de gemeente en verwoordt de aansluiting met de financiële nota.

    De financiële nota omvat minstens de exploitatierekening, de investeringsrekening en de liquiditeitenrekening.

    De samenvatting van de algemene rekeningen omvat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.

    De balans en de staat van opbrengsten en kosten kunnen als volgt worden samengevat:

    Balans 31/12/2019

    Vlottende Activa

    6.437.298,36 

    Schulden

    5.126.769,42 

    Vaste Activa

    37.655.860,07 

    Nettoactief

    38.966.389,01 

    Totaal Actief

    44.093.158,43 

    Totaal Passief

    44.093.158,43 

     

    Staat opbrengsten en kosten 31/12/2019

    Operationeel overschot

    728.084,96

    Financieel overschot

    645.022,75

    Uitzonderlijk tekort

    -665

    Overschot van het boekjaar

    1.372.442,72

    De autofinancieringsmarge bedraagt 1.989.834,38 EUR in 2019 en bedroeg 896.571,79 EUR in 2018.

    Het Managementteam adviseerde de jaarrekening positief op 08/05/2020.

Wonen

Omgeving

Technische dienst

Leven

GBS 't Bikschooltje

Toegevoegde punten

  • Vorige raad stond de afschaffing van de Algemene Gemeentebelasting op de agenda van deze raad. Ons amendement om toch meer sturend op de treden op vlak van economie, verenigingen en kwetsbare gezinnen werd met een waslijst aan argumenten afgekeurd waardoor enig sturend optreden van onze gemeentelijke overheid onmogelijk is. 

    Vanuit de RLE en Unizo kregen wij ondertussen alternatieve signalen die ons vorig voorstel deels onderschrijven maar helaas was van een voorafgaand overleg binnen deze raad geen sprake.  

    Daarom kijkt TOPE 8920 ondertussen al wat wat verder. Nu we stap voor stap onze vrijheid terugkrijgen, is het tijd dat ons gemeentebestuur een plan maakt dat gedragen wordt door de voltallige gemeenteraad.  

    Daarom agenderen wij dit punt en stellen voor om binnen de schoot van de gemeenteraad een commissie/werkgroep op te richten waarbij alle partijen deel van uitmaken, ons huishoudelijk reglement voorziet hiervoor de praktische modaliteiten.
    Omdat zo’n plan heel wat voorbereiding en deskundigheid vereist, stellen we ook voor dat het managementteam ons hierbij ondersteunt zodat we in september aan de gemeenteraad een plan kunnen voorleggen dat grondig onderbouwd is door onze diensten.

    Constructief zoals we zijn, hebben wij met TOPE 8920 al enkele voorstellen om het debat aan te gaan binnen deze werkgroep en ter voorbereiding door onze diensten.

    Economie en de promotie van onze gemeente

    • Het uitwerken van een actie samen met alle handelaars om onze inwoners aan te zetten om echt lokaal te kopen want het schrappen van de algemene gemeentebelasting biedt geen garantie dat die middelen onze plaatselijke economie ten goede komen.
    • We onderzoeken of volgende belastingen niet of gedeeltelijk geïnd worden gedurende deze crisisperiode bij wijze van extra ondersteuning:
      • Belasting op de inname van het openbaar domein door ambulante handel buiten openbare markten
      • Belasting op inname openbaar domein door frituurkramen
    • Via Facebook en een toeristische kaart promoten we maximaal het aanbod van de lokale zelfstandigen, middenstanders én landbouwers. 
    • Wanneer onze gemeente geschenken geeft als bedanking, dan kiezen we consequent voor eigen streekproducten van eigen handelaars. 
    • Langemark-Poelkapelle is een “mooie landelijke gemeente uit de Westhoek waar toeristen moeten halt houden voor een rustige vakantie, voor de vele aangename fietsroutes, het landschap en de pittoreske omgeving, voor specifieke bezienswaardigheden of een specifiek logies.”
      Zo gaan we ons voortaan profileren via een nieuw te maken toeristisch filmpje dat we maximaal via sociale media promoten, en geïnspireerd op de nieuwste toeristische brochure.  
    • Langsheen de fiets- en wandelroutes zorgen we voor een goede aanduiding (met openingsuren en kaart met afstand vanaf het punt waar men staat) van onze horeca

    Zorg en sociaal beleid 

    Vooreerst alle lof voor ons (zorg)personeel dat keihard werkt in moeilijke omstandigheden, meer dan ooit moeten we dit zware werk naar waarde schatten. Daarom om hen extra te ondersteunen voorzien we:

    • Permanente vorming en opleiding 
      Uit de crisis blijkt dat de woonzorgcentra in Vlaanderen nood hebben aan extra vorming. Er moet meer dan ooit aandacht gaan naar onder meer het nemen van alle nodige hygiëne- en beschermingsmaatregelen. We stellen dan ook voor om het budget voor opleidingen te verhogen om onze medewerkers hierin extra te ondersteunen.
    • Investeren in nieuwe vormen van bezoek.
      Bezoek aan de woonzorgcentra zal wellicht nooit meer op de klassieke manier kunnen. Daarom investeren we om bezoek binnen de muren op een veilige, duurzame en gezellige manier te organiseren. 

    Een andere belangrijke vaststelling voor de sociale dienstverlening is dat een outreachende, aanklampende werking niet enkel op straat kan maar ook (deels) vanop een bureau moet gebeuren. Systematisch contacten leggen en onderhouden (zoals bv. het opbellen van alle 70-plussers) is heel arbeidsintensief, maar biedt ook een enorme meerwaarde, zowel in de feiten als in de perceptie van de cliënten. Kleine zaken zoals een telefoontje om te informeren hoe het gaat, een attentie, ... openen heel wat deuren. Tijdens deze crisis konden we rekenen op enkele vrijwilligers met een warm hart, dit zouden we permanent moeten kunnen uitvouwen.

    Ook voor kwetsbare gezinnen zijn het moeilijke tijden. Het overschakelen op digitaal onderwijs is problematisch voor gezinnen zonder of met te weinig hard- en software. Waarom voorzien we niet zelf een extra budget en kopen we de nodige hardware te voorzien voor kwetsbare schoolkinderen? De laptops kunnen we betalen met de uitgespaarde zitpenningen die voorzien waren voor de afgeschafte gemeenteraad van maart 2020 (= 14 gewone raadsleden X 180 euro zitpenning + 1 X dubbele zitpenning voor de voorzitter = 2.700 euro, budget voor 7 laptops

    Vrije tijd

    • Alle werkings en investeringssubsidies die zijn voorzien voor het jaar 2020 zullen volledig worden uitbetaald. Dit is een belangrijke steun voor de vele verenigingen die nu geen andere bron van inkomsten meer hebben. 
    • Onze jeugdverenigingen worden maximaal ondersteund. Indien kampen worden toegestaan wordt een extra ‘kamptoelage’ voorzien. Als de maatregelen enkel dagactiviteiten in eigen gemeente of regio voorzien, komt hiervoor ondersteuning. De gemeente helpt actief mee om kampen of dagactiviteiten veilig te laten verlopen en om samen met de verenigingen een toegestaan aanbod op maat te voorzien. We organiseren en financieren mee de aankoop van veiligheidsmaterialen. 

    Meer ruimte voor fietsers en voetgangers  

    De voorbije weken is duidelijk geworden dat mensen het wandelen en het fietsen (her)ontdekt hebben. Wandel- en fietsinfrastructuur wordt echter niet van vandaag op morgen gerealiseerd. De effectieve realisatie wordt steeds voorafgegaan door participatie en inspraak, opmaken van (voor-)ontwerpen en vaak tijdrovende aanbestedingen. 

    • Iedere deelgemeente krijgt een nieuwe wandellus en -route. Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan zelfs een extra Finse looppiste gecreëerd worden (bv. rondom het bufferbekken in Poelkapelle). 
    • Fietszone in centrum Langemark
      Na het afwerken van de dorpskernvernieuwing leent het centrum van de gemeente zich om die publieke ruimte in onze gemeente prioritair voor te behouden voor de fietsers. Na het invoeren van de zone 30 is dit een logische verdere stap.
      Trouwens, andere steden en gemeenten onderzoeken eveneens of ze ook versneld fietszones kunnen invoeren. 
    • Bestaande fietspaden beter fysiek afscheiden van ander verkeer. 
    • Alle bevragingen en onderzoeken tonen aan dat onze gemeente niet alleen op het vlak van meer, veiliger maar vooral voldoende onderhouden fietspaden een ‘tandje bij dient te steken’. Daarom moet er een heus ‘actieplan fietsen’ komen dat in de periode 2020-2024 zorgt voor een heuse inhaalbeweging. Dit is ten voordele van onze inwoners maar tevens om meer toeristen aan te trekken. 

    Onze gemeentelijke dienstverlening 

    Ook onze lof voor alle medewerkers van gemeente en OCMW. Van de ene dag op de andere werd overgeschakeld naar telewerk, digitaal vergaderen, uitbreiding van werken op afspraak, enz... De crisis dwong ons om onze eigen dienstverlening versneld anders te organiseren. Het bleek allemaal haalbaar. Alles wat de voorbije 2 maand mogelijk werd in een versneld tempo, moeten we zeker aanwenden als nieuwe opportuniteit de komende periode. 

    • In die zin moet een voorbereiding Post-corona opgemaakt vanuit het management en worden de lessen meegenomen in de toekomst. 
    • We bekijken waar de nood aan fysiek vergaderen zich nog opdringt. Digitaal vergaderen betekent vaak nog beter voorbereid, korter en resultaatgerichter op je doel afgaan.
    • Het is mogelijk dat telewerken in de toekomst opnieuw opgedrongen zal worden. Beschikken al onze medewerkers over voldoende middelen om ergonomisch en gezond te kunnen werken (bv. extra schermen en toetsenborden enz.) en worden de uren aangepast zodat de combinatie gezin en werk op (middel)lange termijn haalbaar blijft?
    • Persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondmaskers, plexiglas, handgels, enz... zijn intussen het nieuwe normaal geworden, maar het is een constante zoektocht om tijdig en prijs-kwaliteitsgewijs de juiste en veilige bescherming in huis te halen. 

    Over de oprichting van een commissie/werkgroep vraagt TOPE 8920 de stemming.

  • Op initiatief van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur krijgen lokale besturen in totaal ruim twee miljoen euro extra steun om de beveiliging van hun ICT-systemen te verhogen. De gemeenten zijn cruciale actoren in het oplossen van de crisis waarin we ons nu bevinden. Maar juist nu is er een verhoogde activiteit van cybercriminelen waarneembaar. Cybercriminelen proberen munt te slaan uit het coronavirus met onder meer frauduleuze mails gericht op besmetting met malware of persoonlijke gegevensdiefstal. Met deze middelen kunnen alle lokale besturen zichzelf en hun thuiswerkende medewerkers digitaal beschermen.  

    We moeten  kost wat kost vermijden dat we nu slachtoffer worden van cybercriminelen. Daarom ondersteunt de Vlaamse overheid ons met bijkomende middelen voor de veiligheid van hun ICT-systemen. De voornaamste middelen daarbij gaan naar een ICT-veiligheidsaudit voor de lokale besturen. Elk lokaal bestuur kan een audit bestellen waarmee ze haar ICT-systemen laat controleren op eventuele potentiële zwakke plekken waarlangs hackers zouden kunnen toeslaan. De audit moet daar implementeerbare oplossingen aan koppelen.

    De ondersteuning ziet er als volgt uit: 

    • Een basis audit 6000€ kost, daar financiert Vlaanderen 4000€ van. 
    • Een uitgebreidere audit kan ook, daarbij cofincanciert Vlaanderen bovenop deze 4000€  de helft van het bedrag boven de 6000€.

    Hierover vraagt TOPE 8920 de stemming.

Vragen en antwoord


Publicaties