Terug Gemeenteraad

ma 27/01/2020 - 19:00 Raadzaal De Bron

Openbare zitting

Goedkeuring verslag

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Mevrouw Jacqueline Mostaert diende op 16 december 2019 haar ontslag in als raadslid.

    Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

    De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

  • Ten gevolge het ontslag van mevr. Jacqueline Mostaert wordt een vervangend raadslid aangesteld.

    Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

    De eerste opvolger, mevr. Doris Dereyne, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.

  • Dhr Johan Vannoote, raadslid, kwam op 7 januari 2020 te overlijden. 

    Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

    De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

  • Ten gevolge het overlijden van dhr Johan Vannoote wordt een vervangend raadslid aangesteld.

    Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

    De eerste opvolger, mevr. Sylvie Van Keirsbilck, wenst haar mandaat niet op te nemen.

    De tweede opvolger, dhr Tristan Bruynsteen, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden. Hij legt zijn eed af in de gemeenteraad van 24 februari 2020.

Financiële dienst

  • In de zoneraad van 27/11/2019 werd de begroting 2020 en de gemeentelijke bijdragen voor de hulpverleningszone Westhoek goedgekeurd. De documenten werden in bijlage toegevoegd.
    De hoogte van de gemeentelijke dotatie moet ter kennisgeving geagendeerd worden op de gemeenteraad. Aangezien de dotatie aan de hulpverleningszone Westhoek pas goedgekeurd werd na opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 is er geen overeenstemming tussen de goedgekeurde dotatie en wat werd voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 van de gemeente. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zal dit rechtgezet worden.

    In de gemeenteraad van 14 oktober 2019 werd de financiële verdeelsleutel 2020 goedgekeurd. Het aandeel van onze gemeente bedraagt in 2020 2,59882%.

    De totale dotatie 2020 te betalen door onze gemeente bedraagt 254.541 EUR en is als volgt samengesteld:

    • investeringstoelage 2020 : 23.493 EUR 
    • werkingstoelage 2020 : 231.048 EUR 

      De werkingstoelage bestaat uit drie onderdelen:
      - de bijdrage van 2 euro per inwoner voor de gemeenten zonder ambulancewerking : 15.634 EUR
      - de bijdrage in de werking Dringende Geneeskundige Hulp : 33.884 EUR
      - de bijdrage in de werking van de brandweer: 181.530 EUR.

    In het meerjarenplan 2020-2025 werd 12.994 EUR investeringstoelage en 234.736 EUR werkingstoelage voorzien.

  • Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.

    De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.

    De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.

    De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.

Wonen

Omgeving

Woondienst

Toegevoegde punten

  • Na 1 jaar gemeenteraad blijven heel wat vragen en meldingen van onze fractie zonder gevolg. Om het voor het college wat eenvoudiger te maken, heeft onze fractie een en ander samengevat: 

    1. Gemeenteraad van 28/1 over het gebroken betonvak tussen huisnummers 36 en 38 Stadensteenweg én de gevaarlijke kasseistrook tussen rij- en fietsweg. We zijn 1 jaar verder en niks is veranderd…  
    2. Gemeenteraad van 29/4 over de ongelukkige plaatsing van WVI-borden met aanduiding bedrijventerreinen. Wat werd er ondertussen aangepast? Melding om één zo’n bord weg te nemen, bleef zonder gevolg… 
    3. Gemeenteraad van 1/7 over een de nakende droogteperiode en de vraag of de gemeente zoals de provincie een droogteplan had. Antwoord was “dat men er mee bezig was”. Sindsdien niks meer van gehoord… 
    4. Gemeenteraad van 9/9 over het immense waterdrukprobleem in onze gemeente. Voor eind 2019 ging duidelijkheid komen of hier een definitieve oplossing mogelijk is. Ondertussen zijn we 2020…
    5. Gemeenteraad van 18/11 over de controle op parkeerplaatsen voor mindervaliden en of hiervan cijfers beschikbaar zijn. We wachten nog op cijfers…
    6. En tenslotte over de boerenmarkt. Dit werd nog in de vorige legislatuur voorgelegd aan de diverse adviesraden… Sindsdien is het oorverdovend stil. Is dienst economie hier nog mee bezig?  

    Graag antwoord op al deze vragen.

Vragen en antwoord


Publicaties