ma 27/01/2020 - 19:00 Raadzaal De Bron
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 16 december 2019 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.
Mevrouw Jacqueline Mostaert diende op 16 december 2019 haar ontslag in als raadslid.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.
Ten gevolge het ontslag van mevr. Jacqueline Mostaert wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De eerste opvolger, mevr. Doris Dereyne, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.
Dhr Johan Vannoote, raadslid, kwam op 7 januari 2020 te overlijden.
Artikel 14 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.
Ten gevolge het overlijden van dhr Johan Vannoote wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De eerste opvolger, mevr. Sylvie Van Keirsbilck, wenst haar mandaat niet op te nemen.
De tweede opvolger, dhr Tristan Bruynsteen, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden. Hij legt zijn eed af in de gemeenteraad van 24 februari 2020.
In de zoneraad van 27/11/2019 werd de begroting 2020 en de gemeentelijke bijdragen voor de hulpverleningszone Westhoek goedgekeurd. De documenten werden in bijlage toegevoegd.
De hoogte van de gemeentelijke dotatie moet ter kennisgeving geagendeerd worden op de gemeenteraad. Aangezien de dotatie aan de hulpverleningszone Westhoek pas goedgekeurd werd na opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 is er geen overeenstemming tussen de goedgekeurde dotatie en wat werd voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 van de gemeente. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zal dit rechtgezet worden.
In de gemeenteraad van 14 oktober 2019 werd de financiële verdeelsleutel 2020 goedgekeurd. Het aandeel van onze gemeente bedraagt in 2020 2,59882%.
De totale dotatie 2020 te betalen door onze gemeente bedraagt 254.541 EUR en is als volgt samengesteld:
In het meerjarenplan 2020-2025 werd 12.994 EUR investeringstoelage en 234.736 EUR werkingstoelage voorzien.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.
De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.
De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.
In kader van de geplande rioleringswerken in de Gistelhofstraat, Galgestraat en Klerkenstraat, dienen een aantal afspraken te worden gemaakt omtrent verwerving van gronden en het gebruik van tijdelijke werkzones. De aankopen waar met de eigenaars een akkoord werd bereikt, worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
De schatting en de aktes werden opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid. De onderhandelingen werden gevoerd door WVI.
In kader van de rioleringswerken Gistelhofstraat-Galgestraat-Klerkenstraat wordt de aanleg van een gracht voorzien langs de Klerkenstraat. De onderhandelingen met verschillende eigenaars verlopen moeilijk. In de gemeenteraad van 14 oktober 2019 werd het voorlopig onteigeningsbesluit goedgekeurd. Van 7 november 2019 tot en met 6 december 2019 werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Binnen een termijn van negentig dagen na de einddatum van het openbaar onderzoek moet het definitieve onteigeningsbesluit vastgesteld worden in de gemeenteraad.
De uitvoering van rioleringsprojecten wordt vastgelegd in het gebiedsdekkend uitvoeringsplan (GUP) zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 18/12/2015. Jaarlijks wordt m.b.t. de voortgang van de projecten een overleg ingepland met de VMM, Fluvius en de gemeente.
Het project van de Boezingestraat bestaat uit twee gemeentelijke projecten, nl. GUP-33040-0089 en GUP-33040-009. Binnen dit project is er ook een bovengemeentelijk gedeelte - aansluiting Boezingestraat vanaf het overnamepunt (kruispunt Boezingestraat – Groenestraat) op de collector langs de Martjevaart (Aquafin), nl. GUP-33040-008. Al deze onderdelen hebben een prioriteit 4 binnen het GUP waarbij de uiterlijke uitvoeringstermijn van de projecten afhankelijk is van de prioriteitenklasse. Dit is de hoogste prioriteit in het gemeentelijk gebiedsdekkend uitvoeringsplan na het project Gistelhofstraat-Galgestraat-Klerkenstraat. Op 19 september 2019 werd de startvergadering georganiseerd betreffende dit project. Aquafin heeft van VMM opdracht gekregen om dit project op te starten. Aquafin vraagt nu een engagement van de gemeente en Fluvius m.b.t. de uitvoering van dit project. Dit project is namelijk een project onder voorbehoud. Dit betekent dat het Aquafin-project enkel kan uitgevoerd worden en gesubsidieerd worden als het tegelijkertijd uitgevoerd wordt met het gemeentelijk project.
Het tracé van voetweg 76 loopt dwars door het erf van Poperingestraat 17. Dit landbouwbedrijf heeft recent nieuwe eigenaars gekregen die de site verder willen uitbouwen.
De gemeenteraad keurt het nieuwe tracé en de voorgestelde rooilijn voor voetweg nr. 76 ter hoogte van Poperingestraat 17 definitief goed.
Het tracé van voetweg 76 loopt dwars door akkers t.h. Kattestraat 8-10. De eigenaar stelt een alternatief langs de beek dat minder hinderlijk is voor de uitbating of bebouwing van de percelen.
De gemeenteraad keurt het nieuwe tracé en de voorgestelde rooilijn voor voetweg nr. 76 ter hoogte van de Kattestraat 8-10 definitief goed.
Het tracé van voetweg 58 (Langemark-Poelkapelle) en 41 (Zonnebeke) loopt dwars door de hoeve in de Stroombeekstraat 1A. Dit tracé is al 30 jaar niet meer gebruikt en is een hinderpaal bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een bijkomende stal.
De gemeenteraad oordeelt dat het wenselijk is om het tracé op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle op te heffen.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius (Infrax) goed voor het werftoezicht op de werken voor de dorpskernvernieuwing.
Het actieprogramma onbebouwde percelen bevat een inventarisatie van onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse besturen en Vlaamse semipublieke rechtspersonen op het grondgebied van de gemeent en wat de toekomstige invulling van deze gronden zal zijn.
Het jaarverslag van de woondienst Zonnebeke-Langemark-Poelkapelle wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Het betreft werkingsjaar 5, periode 1/10/2018 – 30/09/2019.
Na 1 jaar gemeenteraad blijven heel wat vragen en meldingen van onze fractie zonder gevolg. Om het voor het college wat eenvoudiger te maken, heeft onze fractie een en ander samengevat:
Graag antwoord op al deze vragen.