Terug Gemeenteraad

ma 09/09/2019 - 19:00 Gemeentehuis

Openbare zitting

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Het verslag van de gemeenteraadszitting van 1 juli 2019 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
    Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.

  • Op de Buitengewone Algemene Vergadering dd 04-11-2003 werd de bestaansduur van de vereniging verlengd voor een periode die verstrijkt per 10-11-2019.  Conform het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van Mirom (art 7) kan de vereniging verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer is dan 18 jaar.  Dergelijke beslissing wordt genomen met een drievierde meerderheid en uiterlijk 90 kalenderdagen voor de zitting, wordt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering die beslist over de verlenging, aan alle deelnemers toegezonden.

  • Op 19 juni 2019 organiseerde Westhoekoverleg een congres van Vlaamse plattelandsgemeenten in het Vlaams Parlement te Brussel. Met de organisatie van dit congres vroeg Westhoekoverleg in samenspraak met de overige Vlaamse plattelandsgemeenten meer aandacht van de Vlaamse overheid voor de specifieke uitdagingen waarmee deze gemeenten geconfronteerd worden. Ook de gemeenten Linter en Glabbeek namen deel aan dit belangrijk plattelandsoverleg.
     
    Vlaamse plattelandsgemeenten delen twee kenmerken: een uitgestrekte open ruimte en een lage bevolkingsdichtheid. Tegelijk vormen deze twee kenmerken de troeven van het platteland. Het platteland biedt enerzijds een duurzaam perspectief voor de ontwikkeling van de woonfunctie in Vlaanderen. Anderzijds vormt de open ruimte een belangrijke troef voor het aanbieden van ecosysteemdiensten die noodzakelijk zijn voor een leefbaar en duurzaam Vlaanderen.
     
    Naar aanleiding van het congres van de plattelandsgemeenten maakten de gemeenten Linter en Glabbeek deze concrete plattelandsmotie op.
  • Overeenkomstig artikel 42 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de meerjarenplannen 2020 - 2025 voorgelegd.

    Exploitatie 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2020 - 2025
    O.L.V. Madonna 12.406,38 12.654,50 12.907,59 13.165,74 13.429,05 13.697,63 78.260,89
    O.l.V. Poelkapelle 7.500,00 7.745,00 7.900,00 8.058,00 8.219,00 8.383,00 47.805,00
    Sint-Paulus Bekering
    Langemark
    58.000,00 59.160,00 60.343,00 61.550,00 62.781,00 64.037,00 365.871,00
    Sint-Andreas Bikschote 12.983,23 13.256,28 13.511,60 13.756,23 14.060,37 14.344,17 81.911,88
    Sint-Juliaan 8.995,22 9.180,00 9.364,00 9.551,00 9.742,00 9.937,00 56.769,22

    TOTAAL

    99.884,83

    101.995,78

    104.026,19

    106.080,97

    108.231,42

    110.398,80

    630.617,99

     

    Investeringstoelagen 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2020 - 2025
    O.L.V. Madonna 0,00 0,00 0,00 120.000,00 0,00 0,00

    120.000,00

    O.L.V. Poelkapelle 60.000,00 0,00 0,00 0,00 120.000,00 0,00

    180.000,00

    Sint-Paulus Bekering
    Langemark
    0,00 120.000,00 0,00 0,00 0,00 0,00

    120.000,00

    Sint-Andreas Bikschote 60.000,00 0,00 0,00 0,00 0,00 120.000,00

    180.000,00

    Sint-Juliaan 0,00 0,00 120.000,00 0,00 0,00 0,00

    120.000,00

    TOTAAL 120.000,00 120.000,00 120.000,00 120.000,00 120.000,00 120.000,00

    720.000,00

     

Financiƫle dienst

  • Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
    Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.

    Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 10/07/2019.

Wonen

Omgeving

  • Vanaf 1 september werden de openingsuren van het recyclagepark gewijzigd: 

    • Tijdens de zomer (april t.e.m. oktober) op zaterdag : van 8.30 uur - 17.00 uur (i.p.v. tot 15.00 uur)
    • Het gehele jaar in de namiddag op weekdagen (dinsdag t.e.m. vrijdag):  van 13.30 uur tot 18.00 uur (i.p.v. vanaf 13.00 uur)

    Artikel 5 van het aanvoerreglement wordt gewijzigd en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Technische dienst

Leven

Team Ontspannen

  • 2019 is ook voor CO7 een jaar van beleidsplanning voor de periode 2020-2025. Enerzijds i.k.v. de verlenging van CO7 anderzijds i.k.v. de opmaak van de subsidieaanvragen voor de structurele Vlaamse werkingssubsidies. Er wordt gewerkt aan een geïntegreerd beleidsplan voor de verschillende deelwerkingen van CO7.

    CO7 vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om kennis te nemen van de Visienota 2020-2025 (in bijlage) en om in oktober 2019 het volgende ter goedkeuring aan de gemeenteraden voor te leggen:

    - deelname aan het intergemeentelijke samenwerkingsverband CO7 voor de periode 2020-2025;

    - de missie en visie van CO7 voor 2020-2025 te onderschrijven;

    - een financiële bijdrage van €1,78/inwoner/jaar aan CO7 voor de periode 2020-2025.

GBS 't Bikschooltje

Toegevoegde punten

  • Na de gemeenteraad van juli stonden enkele leden van het college de pers te woord en kreeg deze - en niet onze raad - dé primeur: ‘er komt geen BKO in de kerk van Poelkapelle. Het project is afgevoerd.’.

    Maar de communicatie die wij als leden van de gemeenteraad via deze pers mogen lezen, is op z’n minst verwarrend te noemen…

    Zo staat er enerzijds in de Krant van West-Vlaanderen van 5 juli: “Schepen van Financiën Dominique Cool (N-VA) schat de kans dat de BKO in de kerk van Poelkapelle komt bijzonder laag in. Momenteel liggen nog twee pistes op tafel.“ En anderzijds in hetzelfde artikel: “Op dit moment liggen twee mogelijke alternatieven op tafel: een zelfstandige BKO in de omgeving van de school of een samenwerking tussen de nieuw te bouwen school en de BKO. Dat wordt bevestigd door schepen Johan Vanysacker (CD&V). “Het studiebureau van de school in Poelkapelle is bezig met te kijken wat mogelijk is”, vertelt hij.“

     Daarnaast, in het Nieuwsblad van 3 juli, lazen wij dan weer: “De kogel is door de kerk: er komt geen kinderopvang in het kerkgebouw, zoals gepland door het vorige bestuur. N-VA houdt plannen tegen: opvang in kerk komt er niet”.

     Ook nog via de Krant van West-Vlaanderen van 25 januari mochten wij al lezen: “We gaan 2019 gebruiken om alle pistes te onderzoeken en te zien wat financieel haalbaar is. Niet alleen in Poelkapelle staat er een kerk die om een betaalbare oplossing vraagt. Maar voor 2024 beloof ik een nieuwe BKO in Poelkapelle, aldus kersvers schepen Vantomme

    (N-VA).

     Hierover heeft TOPE 8920 enkele vragen aangezien wij eerder geen formele antwoorden kregen in deze raad:

    • Kan het college bevestigen dat de piste ‘BKO in de kerk’ nu definitief afgevoerd is? Zo ja, wat is de huidige stand van zaken van het alternatief en welke exacte locaties liggen momenteel nog in het vizier om een nieuwe BKO te realiseren?
    • Bevestigt het college de belofte van schepen Vantomme dat er voor 2024 (lees: ten laatste dus in 2023) een nieuwe BKO in Poelkapelle komt?
    • Hoe acuut is de behoefte aan een nieuwe BKO voor de Poelkapelse basisschool en hoe staat Kind & Gezin tegenover de huidige ‘tijdelijke situatie’ in ’t Klasje? 

    TOPE 8920 vraagt een uitvoerige bespreking van dit punt. 

  • Tijdens de verlofperiode vond in onze gemeente een nooit gezien politiek schouwspel plaats met als inzet de tijdelijke uitbreiding van het asielcentrum.

     Waren het naweeën van de verkiezingen van 26 mei die leden van het nieuwe bestuur parten speelden?

     In de media en vooral op sociale media was er een opbod van jewelste. Het ging er bij momenten om ter flinkst aan toe. En dit alles speelde zich af buiten deze raad. Wel kregen we van de burgemeester op 15 juli per mail volgende feedback:

     Na ons overleg met Fedasil vrijdag heb ik gevraagd of we die 132 niet konden reduceren tot 72 (1 unit). Zij zijn hiermee akkoord gegaan. Zonder akkoord waren het er 132. Op die manier hoop ik verder op een goede en constructieve manier samen te werken met het asielcentrum. Het is geen populaire beslissing, maar is beter dan geen compromis. Ongeacht de nevenberichtgeving wil ik meegeven dat de coalitiepartner uitgenodigd was, maar niet aanwezig. Het is een standpunt waarin we behoorlijk ver uit elkaar liggen.

    Ik wou jullie hiervan op de hoogte brengen.

     Maar in het verslag van het CBS van 15 juli lezen we onder het punt: 

     Verslag overleg met Fedasil op 12/07/2019 met betrekking tot de uitbreiding van het asielcentrum in Poelkapelle - Kennisneming KENNIS GENOMEN 

     Onder andere deze opmerkingen:

    1. Als dit gecommuniceerd wordt naar de buitenwereld dan willen wij dit niet in naam van het schepencollege (of maw gedragen door onze fractie). Mogen we er op wijzen dat wij vooraf aangemaand werden door zowel de burgemeester als de algemeen directeur niet te communiceren in naam van het college. Dit geldt dan voor beide fracties die deel uitmaken van het college, denken wij, of gelden dergelijke regels en aanmaningen maar voor bepaalde leden van het college? 
    2. Het is niet de eerste keer dat we eenzijdige compromissen en engagementen mogen waarnemen waar geen afstemming over is in het college. Dikwijls zelfs m.b.t. onderwerpen die direct betrekking hebben op bevoegdheden die ons werden toegewezen. Dit wordt een hoe langer hoe meer een probleem waar maar geen oplossingen voor komen of worden aangereikt.

    Collega’s, we horen dus enerzijds dat er niks in naam van het college werd beslist, de burgemeester vertelt ons dat er een akkoord werd bereikt maar anderzijds lezen we in het college dat er kennis werd genomen van…

     Aangezien een college ‘collegiaal’ beslist, hebben we toch volgende vragen:

    • Wat is er nu door wie beslist? 
    • Wie en op welke wijze werd er uitgenodigd tot de vergadering met Fedasil op vrijdag 12 juli om 9u op het gemeentehuis? 
    • Door het college van 15 juli werd er beslist om geen jurist aan te stellen om de tijdelijke uitbreiding van het asielcentrum een halt toe te roepen. Hoe verhoudt deze beslissing zich ten opzichte van de resultaten van de onderhandeling met Fedasil op voornoemde vrijdag?  
    • Over welke andere voorvallen gaat dit: “Het is niet de eerste keer dat we eenzijdige compromissen en engagementen mogen waarnemen waar geen afstemming over is in het college”? Graag duiding. 
    • Is de deontologisch code van toepassing? Daarin werd toch afgesproken dat “Lokale mandatarissen onthouden zich in het openbaar, dus ook in openbare raads- en commissievergaderingen, van negatieve uitlatingen…” en “Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de leden van het college…”? 
    • Tenslotte, wat heeft de nieuwe meerderheid nu bereikt? 

    TOPE 8920 vraagt een uitvoerige bespreking van dit punt. 

     Bij dit punt wensen ze ook enkele beelden te projecteren. 

Vragen en antwoord


Publicaties